یادداشتی بر فیلم آمادئوس  , Amadeus, آمادئوس اعجاب انگیز

۷ روز پیش

۱۹ دی ۱۴۰۰

هومن زندوکیلی

امتیاز منتقد به این اثر: ۱۰ از ۱۰

آهنگ زندگي، گاهي با يك تغيير و جابجايي جزئي در نت‌هايش، به صورتي شگفت انگيزي دگرگون مي‌شود

داستان فیلم به زندگی دو موسیقی دان ساکن وین اتریش، ولفگانگ آمادئوس موتسارت و آنتونیو سالیِری، در نیمهٔ دوم قرن هجدهم می پردازد.

  

 آهنگ زندگي، گاهي با يك تغيير و جابجايي جزئي در نت‌هايش، به صورتي شگفت انگيزي دگرگون مي‌شود. در واقع مي‌توان با اندكي تأمل در جزئيات و كمي ساختار شكني جزئي، نغمه زندگي را براي خود و اطرافيان دلپذيرتر ‌كنيم. موتسارت نابغه موسيقي با خلق قطعات موسيقي بي‌نظيرش يك نمونه آرماني در همين معني است. ميلوش فورمن در شاهكار سينماي‌اش به نام آمادئوس  اين لحظات ناب را به تصوير كشيده، سكانس دیدار موتسارت  با پادشاه- در اين اثر- بي‌شك يكي از بهترين سكانس‌هاي تاريخ سينما است و مفاهيم الهام بخشي در حوزه زيبايي شناختي به مخاطب خود هديه مي‌كند. خنده‌هاي اغراق آميز موتسارت در نماي پاياني اين سكانس ، اگرچه مسخره و لوده مي‌نمايد ولي حس غريبي در آن نهفته است، خنده‌هايي كه گويي بر سراسر داستان سيطره خود را گسترانيده. و نابغه‌اي كه رها از قواعد بازي بزرگان و دغدغه‌هاي‌ آنها زندگي را به ريشخند گرفته است. ریشخند به قواعد و قراردادهای اجتماعی که مسیر سعادت و موفقیت انسان‌ها را در سیطره خود قرار گرفته است. ریشخند به انسان‌های که اسیر این قراردادها الگوهای تعیین شده هستند.سالیری شخصیت ضد قهرمان داستان در چارچوب این الگوها تشنه موفقیت و کامیابی است که با تلاشی وقفه ناپذیر به هر شکل و شمایلی که شده چند صباحی به مراد و کام خویش می‌رسد ولی در نهایت آنچه ماندگار و ابدی است، ترنم جاودانه موسیقی موتسارت است .

داستان فیلم بر اساس، شواهد و مدارک با افسانه آمیخته است. به خصوص در ارتباط با شخصیت سالیری ممکن اغراق شده باشد ولی داستان هرچه هست، پر از الهامات و افکار بدیع است که ذهن بیننده را جلا می‌دهد.

نقدهای مرتبط با این اثر

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
آرشیا صحافی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
شکار (The Hunt)
کار اما به اینجا ها ختم نمیشود و فشار روانی و اندوه آنقدر بر لوکاس چیره میشود که شریک زندگی اش و همخانه اش را هم بیرون میاندازد;زیرا وی سوال کرده بود: "آیا تو واقعا با آن دختر کاری کرده ای ؟" اینبار اما این واکنش لوکاس به گنجایش شخصیت او بر میگردد و این قابلیت را دارد که اینگونه واکنش نشان دهد و اینگونه آن دختر را از خانه اش بیرون سازد.به اعتقادم این واکنش از یک منطق پذیری دراماتیک بهره میبرد که به درستی از آن استفاده شده است. همینجا بهتر است...ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده