نقد فیلم قطار بوسان 2: شبه جزیره, Train to Busan 2: Peninsula, زامبی خود ما هستیم

یک سال پیش

۱۵ مهر ۱۳۹۹

مانولا دارگیس

امتیاز منتقد به این اثر: ۶ از ۱۰

فیلم زامبی کره‌ای «شبه جزیره»، فیلمی عجیب اما هیجان‌انگیز برای تماشاکردن در این روزها است. این فیلم درباره‌ی فاجعه‌ای خارج از کنترل در یک کشور است. این فاجعه شهروندان را بی‌پناه و آنها را متکی به خود کرده است. مانند اکثر فیلم‌های زامبی، «شبه جزیره» نیز خیلی زود تبدیل به فیلمی پر از تعقیب و گریز می‌شود. این فیلم از درونمایه‌هایی مثل خانواده و جامعه و جایگزین‌پذیر نبودن وطن بهره می‌برد. موضوع اصلی فیلم زندگی کردن و کشتن و بیشتر زندگی کردن و...

چهار سال پس از فروپاشی کامل کره جنوبی، جانگ سئوک، سربازی که از اتفاقات پیش از این جان سالم به‌در برده‌بود، با انتصاب به یک ماموریت مخفی با دو هدف بازپس‌گیری و زنده‌ماندن، دوباره وحشت به وجودش بازمی‌گردد.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

وقتی که پاندمی کرونا به وقوع پیوست، همه چشم‌ها به فیلم «واگیر» محصول سال 2011 بود. چند ماه بعد بازار در تسخیر فیلم‌های زامبی قرار گرفت. در فیلم «شبِ مُرده‌ی زنده» محصول سال 1968 اثر «جورج ای.رومرو» که سنگ‌بنای سینمای زامبی بود، مردی برای ترساندن خواهرش به شوخی به او می‌گوید :” آمده‌اند تو را بگیرند” و پس از این جمله بود که زامبی‌ها به او حمله کردند. 

فیلم زامبی کره‌ای «شبه جزیره»، فیلمی عجیب اما هیجان‌انگیز برای تماشاکردن در این روزها است. این فیلم درباره‌ی فاجعه‌ای خارج از کنترل در یک کشور است. این فاجعه شهروندان را بی‌پناه و آنها را متکی به خود کرده است. مانند اکثر فیلم‌های زامبی، «شبه جزیره» نیز خیلی زود تبدیل به فیلمی پر از تعقیب و گریز می‌شود. این فیلم از درونمایه‌هایی مثل خانواده و جامعه و جایگزین‌پذیر نبودن وطن بهره می‌برد. موضوع اصلی فیلم زندگی کردن و کشتن و بیشتر زندگی کردن و بیشتر کشتن است. 

کارگردان این اثر «یئون سانگ هون» که برای کارگردانی فیلم «قطار بوسان» محصول سال 2016 شناخته می‌شود، جهانش را سوار بر یک قطار سریع‌السیر می‌کند که هرچه جلوتر می‌رود ترسناک‌تر و کلاستروفوبیک‌تر می‌شود. بخش عمده‌ای از لحظات هیجان‌انگیز «شبه جزیره» جایی است که فیلم از قالب ژانر بیرون می‌زند. هنگام حملات زامبی‌ها، زندگی از ماشین به ماشین دیگر داخل و بیرون از قطار در تقلا است.

تمرکز داستان فیلم روی «جونگ سئوک»(پونگ وون گنگ) است. او سربازی که تلاش می‌کند تا خواهرش(جانگ سو یئون)، شوهر خواهرش «چول مین»(کیم دو یوون) و پسرشان «دانگ هوان»(مون وو جین) را به بندر اینچئون برساند. او در این سفر با خانواده‌ای روبرو می‌شود که از او درخواست کمک می‌کنند اما او تصمیم می‌گیرد که کمکی به آنها نکند. کمی بعد او از تصمیم خود احساس پشیمانی و عذاب وجدان می‌کند. هنگامی که ویروس در کشتی شیوع پیدا می‌کند، «جونگ سئوک» و «چول مین» تنها بازماندگان آن هستند و به عنوان افراد بدنام در هنگ‌کنگ زندگی می‌کنند، چون کشورهای همسایه آنها را به عنوان پناهنده نمی‌پذیرند. تنها امید آنها برای بازگشت به وطن ویرانشان، پیشنهاد پیدا کردن 20 میلیون دلار از یک کامیون است که توسط عده‌ای مزدور به آنها داده شده است. تنها مشکل آنها این است که این کامیون پر از مردگان متحرک است. مزدوران به آنها می‌گویند که زامبی‌ها در شب توانایی دیدن ندارند و مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید. تنها کاری که «جونگ سئوک» و «چول مین» باید انجام دهند این است که پول‌ را پیدا کنند، با کشتی تماس بگیرند و به آسانی به کشورشان بازگردند.

تاکنون هیچوقت «یئون» بخاطر مقیاس بزرگ تولید «شبه جزیره» مورد تعریف و تمجید قرار نگرفته است. مشکل اصلی او این است که خشونت‌های بزرگ و پر سر و صدا را با ایجاد هیجان اشتباه گرفته است. تنها جنبه‌ی گیرا و جذاب فیلم، حس درگیرکننده و تأثیرگذار از دست دادن است. از دست دادن خانواده و کشور و همچنین نگاه ویرانشهری به نرمال جدیدی که شهروندان عادی را به شکار و شکارچی تبدیل می‌کند. پس از اینکه تیراندازی‌ها پایان می‌گیرد و وحشت به جنون می‌‌انجامد، «سبه جزیره» یک پیام آشنا دارد: “ ما در دنیای واقعی نیز زامبی‌ها را دیده‌ایم، زامبی خود ما هستیم”.

منبع: نیویورک تایمز

مترجم: وحید فیض خواه


نقدهای مرتبط با این اثر

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
آرشیا صحافی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
شکار (The Hunt)
کار اما به اینجا ها ختم نمیشود و فشار روانی و اندوه آنقدر بر لوکاس چیره میشود که شریک زندگی اش و همخانه اش را هم بیرون میاندازد;زیرا وی سوال کرده بود: "آیا تو واقعا با آن دختر کاری کرده ای ؟" اینبار اما این واکنش لوکاس به گنجایش شخصیت او بر میگردد و این قابلیت را دارد که اینگونه واکنش نشان دهد و اینگونه آن دختر را از خانه اش بیرون سازد.به اعتقادم این واکنش از یک منطق پذیری دراماتیک بهره میبرد که به درستی از آن استفاده شده است. همینجا بهتر است...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده