ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم تنت, Tenet, تجربه‌ای نادر از فیلمسازیِ استادانه

جردن فارلی
۵ ماه پیش - ۳ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

«تنت» با وظیفه‌ای بی‌سابقه روبروست و آن نجات سینماها است. قطعا هیچ فیلمی نخواهد توانست از پس چنین وظیفه‌ی سنگینی برآید اما پس از دو ساعت و نیم تماشای فیلم مغزخراش «کریستوفر نولان» به وضوح درک خواهید کرد که چرا هرگز اکران اینترنتی «تنت»، گزینه‌ی خوبی نبوده است. «تنت» فیلمی بیادماندنی است که لذت تجربه‌ی سینما رفتن را تمام و کمال به مردم یادآوری می‌کند.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

فیلم‌های کمی در طول تاریخ سینما بوده‌اند که با چنین اکران مخاطره‌آمیزی روبرو بوده باشند. «تنت» بالاخره پس از بارها به تعویق افتادن اکران به پرده‌های نقره‌ای سینما رسید. «تنت» با وظیفه‌ای بی‌سابقه روبروست و آن نجات سینماها است. قطعا هیچ فیلمی نخواهد توانست از پس چنین وظیفه‌ی سنگینی برآید اما پس از دو ساعت و نیم تماشای فیلم مغزخراش «کریستوفر نولان» به وضوح درک خواهید کرد که چرا هرگز اکران اینترنتی «تنت»، گزینه‌ی خوبی نبوده است. «تنت» فیلمی بیادماندنی است که لذت تجربه‌ی سینما رفتن را تمام و کمال به مردم یادآوری می‌کند. 

نگه داشتن جزئیات داستان فیلم به طور کاملا محرمانه که باعث شده تا دهان استودیوی مارول دوخته شود، بهترین تکنیک ممکن برای این بود که نولان بار دیگر اثری خیره‌کننده در ژانری که در آن استاد است یعنی علمی تخیلی و اکشن بسازد. «جان دیوید واشینگتن» در نقش قهرمان فیلم ظاهر شده است. او نقش مأموری آمریکایی با توانایی‌های ویژه را دارد که وظیفه‌ی او متوقف کردن «آندری سیتور» با نقش‌آفرینی «کنت برانا» از بوجود آوردن جنگ جهانی سوم است. اینکه او چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد را باید بر روی پرده‌ی سینما ببینیم البته اگر ما منتقدان هم بخواهیم داستان را لو دهیم به دلیل پیچیدگی آن نمی‌توانیم. اما فقط می‌توانم بگویم که راه حل او وارونه کردن زمان است. زمان یک فاکتور اصلی در قصه‌پردازی نولان است که به گفته‌ی خودش سالها را صرف فهمیدن آن کرده است. 

مخاطبان به نولان اعتماد کامل دارند و او نیز دستش را رو نمی‌کند و از آنها می‌خواهد تا ایمان کامل داشته باشند و تا پایان داستان همراه او بمانند. او این کار را بیش از هر کدام از آثار قبلی‌اش انجام می‌دهد. «تنت» به نظر می‌رسد یک بازسازی 200 میلیون دلاری از «پرایمر» باشد که به روایتی چیره‌دستانه مزین شده و نیازمند یک یا دوبار تماشای مجدد است تا ارزش واقعی آن مشخص شود. «سعی نکن آن را بفهمی، حسش کن» این جمله‌ای است که «کلمنس پوئسی» در نقش دانشمند در ابتدای فیلم می‌گوید که می‌تواند یک پیام پنهان برای مخاطبان باشد. نزدیک‌ترین اثر نولان به «تنت» قطعا «تلقین» است. نسبت به «تلقین»، نولان در «تنت» خیال‌پردازی بیشتری انجام داده و به جرأت می‌توان گفت افق‌های جدیدی را به ژانر جاسوسی گشوده است. 

در میان آتش‌بازی‌ها و انفجارها، بنظر می‌رسد کاراکترها برای برنامه‌ریزی آخرین عملیاتشان پایبندی زیادی به تئوری‌های علم فیزیک دارند. فیلمنامه‌ای که خود نولان آن را نوشته با حضور کوتاه «مایکل کین» به طرز شگفت‌آوری جذاب‌تر می‌شود. این حضور کوتاه کاملا در خدمت پیشبرد روایت داستان است و اصلا جهت پرحرفی نیست که از توانایی بالای نویسندگی نولان نیز همین انتظار می‌رود. پرداختن به جزئیات یکی دیگر از چیزهایی است که در «تنت» به دقت باید به آن توجه کرد. در تیتراژ پایانی فیلم می‌بینیم که نوشته شده :«تصویربرداری شده و تمام شده در فیلم» و این همان دلیلی است که باید برای بررسی «تنت» ابعاد واقعی آن را شناخت. تصویربرداری ناب از صخره‌های ایتالیا و آسمان‌خراش‌های بمبئی از ویژه‌ترین تجارب من در تماشای «تنت» بود. فیلمبرداری با دوربین 70 میلی‌متری آیمکس در کنار قطعات گوش‌نواز «لودویگ گورانسون» که خود به تنهایی با زمان بازی می‌کند، باعث می‌شود تا احساس کاراکترها را به وضوح درک کنید.

در سکانس بحث‌برانگیز فرودگاه اسلو که «نولان» یک هواپیمای بوئینگ 747 را منفجر می‌کند، مخاطب کاملا حیرت‌زده و در عین حال سرگرم می‌شود. اما نهایتا این وارونگی زمان است که حقه اصلی موجود در آستین نولان می‌باشد و یک جادوی تمام عیار است. در دورانی که تکنیک‌های جلوه‌های ویژه‌ی بصری هرچیزی را ممکن کرده است، تعهد «نولان» به ساختن عملی سکانس‌های فیلمش اعتبار ویژه‌ای به اثر او می‌بخشد و در عین حال شناسایی واقعیت را نیز برای مخاطب دشوارتر می‌کند. مفهوم مرکزی «تنت» بسیار سینماتیک است و این بسیار جالب است که تا به امروز کسی به سراغ ساختن ایده مفهوم در چنین ابعادی نرفته است. البته پاسخ آن را در حین تماشای فیلم می‌گیرید که چرا کسی جز «کریستوفر نولان» توانایی ساخت و به ثمر رساندن فیلمی با این ابعاد و این درجه از مغزخراشی را ندارد.

«تنت» می‌تواند تجربه‌ای آموزنده برای سازندگان آثار ابرقهرمانی با تولیدات بزرگ باشد که در دهه‌ی اخیر سالن‌های سینما را قبضه‌ کرده‌اند. برای حفظ معمای کاراکترهایش به خصوص کاراکتر «جان دیوید واشینگتن» که حتی اسم هم ندارد، «نولان» از روش‌های بدیعی در توسعه‌ کاراکتر بهره برده است. او درام انسانی را از طریق کاراکتر «کنت برانا» وارد فیلم کرده است. این کاراکتر به حدی کینه‌توز و ارعاب‌آمیز است که می‌توان آن را کنار کاراکتر «جوکر» در «شوالیه تاریکی» گذاشت. همین کاراکتر و ارتباطش با کاراکتر «الیزابت دبیکی» این فیلم را در دسته‌ی سنی 12A قرار داده است. کاراکتر «کنت برانا» قطعا یکی از بیادماندنی‌ترین ضدقهرمانان کارنامه‌ی نولان خواهد بود.

چیزی که اکنون برای همگان واضح است، با اکران «تنت» بازتعریفی کامل از نیاز ما به پرده‌های بزرگ سینما ارا‌ئه شده است. اینکه تماشاچیان برای بازگشت انبوه به سالن‌های سینما آمادگی دارند یا نه، سوال دیگری است. مسلما «تنت» فیلمی چالش‌برانگیزتر از چیزی است که برخی بعد از پنج ماه غیبت سینما بخواهند تماشا کنند. اما این فیلم، تجربه‌ای نادر از فیلمسازی استادانه‌ای است که همه چیز را با شما روی میز می‌گذارد و همه‌ی آن نیز با عقل جور درمی‌آید و صرفا نتیجه‌ی تخیلات فیلمساز نیست. هیچوقت خطر بالاتر از این نبوده است اما «تنت» دقیقا همان فیلمی است که سینماها به آن نیاز دارند.

منبع : توتال فیلم

مترجم : وحید فیض خواه

2

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

Masterpeace .
۳ ماه پیش
نولان یا به عبارت دیگر چگونه با شبه علم عوام فریبی کنیم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
رضا ظفری
یک ساعت پیش
منظور شما دقیقا از این نوشته چی بود؟
رضا ظفری
یک ساعت پیش
شبه علم معنی خاصی نمیده هیچ چیط غیرممکن نیست و منظور شما اگه این باشه که صد در صد غلطه باید بگم هنوز نفهمیدید جهان چیه
تایلر داردن
یک ساعت پیش
دوست عزیز نولان فیلمش بر مبنای علمه و عملا در فرمت یک فیلم یک فرضیه ی قابل بحث و جسورانه رو مطرح میکنه منظور شما از عوام فریبی چیه دقیقا عملا با این حرف علم و مبنای علم رو دارید زیر سوال میبرید
Pourya Azadi
یک ماه پیش
هیاهویی برای هیچ! منظورش این بود. شبه علم و شبه فیلم-جدید! هیچ ایده ی جدید، هیچ داستان جدید، هیچ پیام و هدف جدیدی نداشت. فیلم قطعا نجات سینما نبود و قعا "تر" بیادماندنی نخواهد بود. شاید حتی نه چند سال بعد بلکه همین الان جز فیلم های برای پیشنهاد به یک علاقه مند به فیلم برای اوقات فراقت نبود. سینماتوگرافی عالی بود و اکشن زیبا، تنها چیز جدید و البته نوش همین پلان های اکشن فیلم بود. فیلم چیزی برای درگیر کردن یا مغز خراشیدن نداشت مگر حج صدای بسیار موسیق فیلم که بی دلیل در سراسر فیلم جاری بود و البته تصمیم ترسناک کنار گذاشتن هانس زیمر که ثابت شد، اشتباه بود! فیلم ، روایت خوبی داره، اما داستان، پیام و هدفش هیچ چیزی بیشتر از بسیاری از فیلم ها مثل لبه ی فردا اگر نوعی تکرار امروز رو سفر در زمان بدونیم یا سریال دارک نداشت. نولان متاسفانه از ممنتو به بعد روبه افول هنری و درخشش تجاری بوده. شاید بیشتر کارگردان بودجه های کم باشه؛ نمیدونم!
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
رضا ظفری
یک ساعت پیش
عزیز من مگه از قبل ممنتو موفق بود؟؟ نولان وقتی صاحب سبک شد که شاهکار شوالیه تاریکی رو ساخت. شما فکر کنم شبه علم رو اشتباه برداشت کردید... فیلم داره میگم من علنی تخیلی ام. بابا بشین فیلما دوباره ببین بعد بیا نظر بده. تنت یه شاهکار دیگه از نولانه، نه به دلایل فلان و بهمان بلکه به دلیل ایده جدیدش. لابد میگی ایدش کپی بود.؟! شما یه فیلم به من نشون بده که وارونگی زمان رو مبنای فیلمنامش قرار بده. اینکه مردمی که اینا نگاه میکنن و میگن که ما گیج شدیم تقصیر نولان نیست. تقصیر بی سوادی مردمه. مردمی که هیچی از علم و جهان نمیدونن و فقط ادعا دارن. مردمی که وقتی دغدغه شون شد شکمشون دیگه استغفرالله خدا رو هم نمیشناسن. اینا س که مایه تاسفه
تایلر داردن
یک ساعت پیش
فیلم اصلا تکراری نیست لایه های علم مرز های باریکی دارن و عدم تشخیص اونا برای کسی که مطالعه ای رو موضوع نداشته دشواره متاسفانه شما هم دچار همین اشتباه شدید در تنت ما در هم تنیدگی زمان ها رو میبینیم ایده ای که در فیلم ها یا سناریوهای دیگه هیچ وقت به این فرم نبوده بلکه کاملا یک انتقال مشخص مستقیم یک فرد از یک تایم به تایم دیگه بوده
ابوالفضل گلسار
یک ماه پیش
بدنیست بعنوان منتقد کمی جسارت داشته باشید و ازبزرگی اسامی نترسید. فیلم تنت همان جیمزباندست که طبق معمول ماموریت نجات جهان دارد وباهمان ویژگیها ِِِِِِِِِِبزن بهادر ووو فقط بااین تفاوت که ایندفعه سیاه پوسته و تمام
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
امراله ظفرى
یک ساعت پیش
خدايي از نقدت خوشم اومد. خيلي تحليلي بود
تایلر داردن
یک ساعت پیش
شما از کل فیلم فقط متوجه تعقیب و گریزش شدید و نجات جهان؟؟؟؟؟؟ اگر فقط همین که خوب مشخصه نظرتون چقدر صحت داره
پریسا محمدزاده
یک ماه پیش
من متوجه یه سوتی تو فیلم شدم مگه نباید کسایی که معکوس میشن ماسک اکسیژن بزنن؟ پس چطور تو آخرای فیلم وقتی زنه معکوس میشه که بره دوباره به اون تعطیلات پیش شوهرش ماسک نداره؟
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
amir hossein haseli
یک ساعت پیش
یک مثال میزنم شما میخواهید به ۱۰ ساعت قبل سفر کنید . ابتدا وارد turnstile میشید و شما معکوس میشید ( این موقع شما نیاز به زدن ماسک دارید ) بعد از گذشت ۱۰ ساعت به صورت معکوس دوباره وارد دستگاه میشید و از حالت معکوس خارج میشید و دیگر نیازی به زدن ماسک ندارید . شما به ۱۰ ساعت قبل سفر کرده اید :
Afshin ...
یک ساعت پیش
وقتی کت تیر میخوره که هنوز معکوس نشده، بعد از از تیر خوردنه که برای اولین بار معکوس میشهتا زخمش خوب بشه، ولی ما میبینم از اون طرف که سیتور کت رو زخمی میکنه و به عقب میره به دهن زنش ماسک میزنه و خارج میشه، در حالی که بدن زخمی زنش روی صندلی افتاده و هنوز معکوس نشده، اینجا فک کنم واقعا سوتی بوووود!
رضا ظفری
یک ساعت پیش
نه عزیزان من. فیلم اصلا سوتی نداشت و این چیزایی که شما دارین میگید از کم مطالعه کردن و کم فیلم دیدنتونه. دقت وقتی ندارین فکر میکنین چیزایی که نفهمیدین سوتیه. در اصل این شمایید که سوتی اید نه اون.
Afshin ...
یک ساعت پیش
خب شما که متوجه فیلم شدی بگو ببینم چطور وقتی کت هنوز معکوس نشده بود نیاز به ماسک داشت؟ به نظر من که سوتی بود!
امراله ظفرى
یک ماه پیش
مثل اينكه آقايان روساي فيزيك كوانتومي دارن بحث علمي ميكنن بابا ول كنيد بشينيد فيلمو ببينيد لذتشو ببريد مخ خودتونو درگير نكنيد.به هر حال داريم از يه كارگردان مطرح و صاحب سبك فيلم ميبينيم و بازم نقد منفي دارين؟؟؟ خدا وكيلي كي بود كه مرحوم حيث لجر رو به عنوان جوكر و ماهيت اصل جوكر به سينما معرفي كرد؟ بي انضافي نكنيد خدايي... بالاخره سينما واقعا كار و حرفه ي سختيه و همينش هم جاي شكرش باقيه. با احترام به نظرات همتون من به شخصه از نظرات خوشم نيومد.از روي تعصب نميگم اما آقاي نولان به اين زودي قرار نيست غروب كنه.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
S.h.mousavie Mousavie
۱۸ روز پیش
" قهرمان اصلی منم " ۱- همین تک جمله، نیت ناخوداگاه آمریکایی رو فاش میکنه، این جیمز باند ریشو، هم میخواد پوز اکشن انگلیسی رو بزنه، چون تام کروز با ماموریت‌های غیرممکنش نتونس، و هم اینکه فلسفه هندی (عرفان شرقی) رو با سلاح تخیل علمی، یه دین پست مدرنی جایگزین بکنه، و هم اینکه ایدولوژی توهمی روسی رو به بهانه اتمی نابود بکنه، انگار که روح خودشیفته و هیستریک در آمریکای جدید میخواد همه رقیبان را در همه زمینه ها جاه طلبانه، مصادره و مطیع سازد. خلاصه گوژ هم گوژ بابای من ۲- چرخ گوشت رو جلوی بچه بذاری واضحه که چند دقیقه دیگه باید ببریش بیمارستان تا پیوند عضو بخیه کنی، برای پیشگویی این پدیده لازم نیست که با زمان بازی کنی، اما برای عوامفریبی باید آسمان و زمین رو بهم ببافی، باید به زنان خوشگل اروپایی ثابت کنی که شوهر خوش تیپ ترشان مخفیانه نیات خطرناکی دارند تا به اغوای شمای قهرمان دل بندند. نولان ایندفعه قدمش رو بقدری بزرگ ورداشته که نیت اصلی خودشان رو هم لو داده. چراکه تک نژاد برتر نداریم، تنوع لازمه خلقته. ایکاش به همون شوالیه های بتمنی ادامه میدادی.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
رضا ظفری
یک ساعت پیش
چی چی برای خودت چرت و پرت میگی. عوام فریبی یعنی چی؟؟؟؟ 📌 هر چی ما هیچی نمیگیم این مردم پررو تر میشن. عزیز من توچی از تاریخ‌سینما میدونی؟ تو چی هز هنر هفتم میدونی که برای خودت فلسفه بافی میکنی. ببین یه فیلم رو تا عمق حقیر کردن. آقا باشه. به خدا تنت از فیلمهای قبلی نولان ضعیف تره اما دیگه چیزای بی ربط بهش نچسبونین. سینما حق هر کشوریه و هر کی هر جور دوست داشته باشه میچرخوندش. حالا بعضی ها راهشون اشتباهه مثل ایران. بعضی ها هم راهشون مشکلی نداره. به این فیلم میگن اکشن. تو دیدی ایران از شهیداش فیلم بسازه بعد بقیه کشورا اعتراض کنن؟ نه. چون دوست داره این سینما رو داشته باشه. اما نباید فراموش کرد که سینما نیاز مند تنوعه. وقتی سینمایی مثل ایران یا هند به چهار تا ژانر خلاصهذبشه در خطره. حالا باز هند خوبه، چون با همین ماسالاش داره تو کل دنیا طرفدار میگیره اما اینا این نکته رو یادتون باشه. همه چیز تو سینما لازمه. ابر قهرمان خیالی لازمه. قهرمان حقیقی لازمه مستند لازمه انیمیشن درام نمایشنامه های تاتری کمدی بیوگرافی جنگی. در صورتی که آسیب یا توهینی به دیگر اقوام و ملیت ها نداشته باشه. میخواستیم راجع به تنت حرف بزنیم بحث رفت تو جامعه شناسی و ناسیونالیسم گری افراطی. ای خاک هفت عالم تو سر بی سوادی.. هیچ دردی بدتر از جهل نیست. تمام
S.h.mousavie Mousavie
۹ روز پیش
آقای رضا ظفری باسواد و علامه، فاشیست میتونه هر کسی و هر چیزی رو به خدمت خودش بگیره، و رنگ عوض بکنه، در دنیای سیاست فقط باید بتونی نیات درونی رو حدس بزنی و گول ظاهر و نخوری، وگرنه برچسب گذاری که کاری نداره. نولانی که با بتمنش به جنگ جوکر رفته، حالا برعکس شده با جوکر به جنگ دنیا رفته، کسی که ۱۸۰ درجه عوض میشه، یا خودشو فروخته یا تحت فشار گروگانگیری بوده، مشکل امریکای معاصر اینه که دشمن تراشی کاذب برای خودقهرمان پروری میکنه. مثل سپاه ایران امروزی که خودش لات پروری میکنه و خودش هم جمع میکنه، و انتظار داره که مردم هم گول خورده و کف بزنند. چندین دهه سرنوشت نسلی از جوانان رو هدر میده تا در نهایت خودش رو قهرمان اصلی نشون بده، یکی هم نیس که بگه که اگه عرضه داشتی پس چرا لفتش دادی؟
خطر لو رفتن داستان
پاسخ: