نقد فیلم اسب رویایی, Dream Horse, فیلمی موفق اما قابل پیش‌بینی

۶ ماه پیش

۱۱ خرداد ۱۴۰۰

تیم گریرسون

امتیاز منتقد به این اثر: ۷ از ۱۰

به جرأت می‌توان گفت «اسب رویایی» از مشکلی رنج می‌برد که همه فیلم‌های مربوط به اسب‌های مسابقه‌ای تحت تأثیر آن هستند: ورزشکار اصلی داستان واقعاً از آنچه در اطراف او اتفاق می‌افتد آگاهی ندارد و موفقیت‌ها یا شکست‌های او هیچ ارتباطی با مالیخولیای یان ندارد. با این وجود، «اسب رویایی» چنان احساس خوبی را به مخاطب انتقال می‌دهد که اشاره به این مطالب و دیگر نقایص فیلم بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

Dream Alliance، یک اسب مسابقه از نژاد نادر در شهر کوچک وِلش است که توسط جان وکس پرورش یافته است. جان بدون داشتن تجربه، همسایه‌ی خود را متقاعد می‌کند که با درآمد ناچیز خود بر روی این اسب سرمایه‌گذاری کند تا در مسابقات حرفه‌ای اسب‌دوانی شرکت کند.

 ترجمه اختصاصی سلام سینما

«تونی کولت» یک بازی مطمئن در «اسب رویایی» ارائه می دهد، یک فیلم ورزشی کاملاً قابل پیش بینی اما در نهایت موفق. بر اساس داستان واقعی گروهی از دهکده‌های ولزی خوش شانس که از سرمایه‌های خود برای حمایت از یک اسب مسابقه استفاده می‌کنند. فیلم تا حد زیادی به قدرت بازی احساسی بازیگر زن نامزد اسکار به عنوان یک همسر و مادری که به اهدافش در زندگی نرسیده، تکیه دارد. او تصمیم می‌گیرد روی خودش شرط ببندد. کارگردان یوروس لین در نشان دادن احساسات خوب و سرزندگی در فیلم اغراق می‌کند ، اما انکار احساسات واقعی و اساسی که فیلم برانگیخته است دشوار است.

در جامعه ولزی Cefn Fforest که از نظر اقتصادی ورشکسته است ، کولت در نقش" یان ووکز" نقش اول را بازی می‌کند ، که برای تأمین مخارج زندگی خود در یک تعاونی و بار فعالیت می‌کند. (شوهرش برایان ، با بازی اوون تیل ، به دلیل آرتروز فلج کننده بیکار است.) با بزرگ شدن بچه‌هایشان ، جان (که همیشه شیفته حیوانات است) در کسب درآمد برای یک خانه مشکل دارد ، که تا حدی علاقه او به حمایت از یک اسب مسابقه را توضیح می دهد ، که ممکن است بصورت بالقوه یک درآمد مالی باشد و مهمتر از همه ، راهی برای اضافه کردن معنی به آنچه او از زندگی احساس می کند است.

این داستان واقعی پیش از این موضوع مستند ساندنس «اسب سیاه» در سال 2015 بود و هیچ مسئله رازآمیزی وجود ندارد که چرا این بن‌مایه به یک فیلم سینمایی دوست داشتنی قرض داده شده است. با یادآوری نشانه‌ها و اشاره هایی مانند The Full Monty ، اسب رویایی در اصل احترام به شخصیت های شهری کوچک است که در این روند رضایت شخصی خود را پیدا می‌کنند. مخاطبان فیلم می‌خواهند باور کنند که این افراد فرومایه می‌توانند شانس خود را امتحان کنند و اسب رویایی کاری نمی‌کند که این انتظارات را برهم بزند.

لین (که کارگردانی مینی سریال «کین» را بر عهده داشت) داستان را به سرعت پیش می‌برد و با اشتیاق و از صمیم قلب به هر نقطه از داستان می پردازد. فیلمنامه «اسب رویایی» وقتی صحبت از بازیکنان پشتیبان یک طرفه سندیکا می‌شود خیلی دست و پا گیر و پر ضعف جلوه می‌کند ، اما کولت باعث می‌شود که شخصیت یان خیلی ظریف تر از آنچه انتظار می‌رود باشد. نیل مک کی فیلمنامه نویس ماهرانه ریشه‌یابی می‌کند که چگونه یان به این اسب مسابقه نه تنها به چشم دوست بلکه از جهاتی مانند کودک خود نیز نگاه می‌کند. حالا که بچه‌هایش بزرگ شده‌اند ، این شانس را پیدا می‌کند که دوباره مادر شود. پیوند یان با آلیانز بسیار مهیج و در عین حال تلخ و شیرین است - با تثبیت عملکرد اسب در مسابقه ، یان از ناراحتی که از یک ازدواج ناموفق احساس می‌کند، منحرف می‌شود.

لوئیس و تیل به همین ترتیب کارهای زیادی با شخصیت‌هایی انجام می‌دهند که کمی پیش پا افتاده هستند. هاوارد هرگز بیشتر از وقتی که برای تمرین دادن به اسب می‌گذراند از زندگی‌اش راضی نبوده است - حتی اگر سرمایه‌گذاری‌های قبلی تقریباً خانواده‌اش را مجبور به از دست دادن خانه شان کرده باشد - و لوئیس به ما مردی را نشان می‌دهد که به دلیل یک کار ناپسند روح در درونش مرده است. به همین ترتیب، تیل لطافت را در به تصویر کشیدن برایان ، یک شوهر شکست خورده که پس از دیدن میزان معنای آلیانز برای یان‌، قدرت روزهای جوانی خود را بازیابی می‌کند، به رخ بینندگان می‌کشد.

به جرأت می‌توان گفت «اسب رویایی» از مشکلی رنج می‌برد که همه فیلم‌های مربوط به اسب‌های مسابقه‌ای تحت تأثیر آن هستند: ورزشکار اصلی داستان واقعاً از آنچه در اطراف او اتفاق می‌افتد آگاهی ندارد و موفقیت‌ها یا شکست‌های او هیچ ارتباطی با مالیخولیای یان ندارد. یک فیلم جالبتر ممکن است این واقعیت را بررسی کرده باشد ، همانطور که سندیکا احساس عاطفی خودشان را به پیروزیهای آلیانز متصل کرده‌اند ، اما در کنترل نتیجه ناتوان هستند. با این وجود، «اسب رویایی» چنان احساس خوبی را به مخاطب انتقال می‌دهد که اشاره به این مطالب و دیگر نقایص فیلم بسیار ناچیز به نظر می‌رسد. مانند عملکرد خود آلیانز در مسابقه، فیلم هم روحیه بیشتری پیدا کرده و با قدرت به خط پایان می‌رسد.

منبع: اسکرین دیلی

مترجم: وحید فیض خواه


نقدهای مرتبط با این اثر

شانگ چی و افسانه ده حلقه (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings)
همان‌طور که سکانس‌های اکشن پیچیده‌تر می‌شوند، شانگ چی کمی شخصیت اولیه خود را از دست می‌دهد و تسلیم عوامل غیرعادی می‌شود. مسلماً برخی از این صحنه‌ها می‌توانند خیره‌کننده باشند. با کمال تعجب، داستان با احتمال پیوستن او به انتقام‌جویان به پایان می‌رسد - از قضا، هرچه فیلم بیشتر سعی کند راه خود را پیش ببرد، یک ضربه بیشتر خورده است.ادامه مطلب
مرداب (Stillwater)
فیلم «مرداب» ترکیبی مهیج از مطالعۀ کاراکتر‌ها، درام عاشقانه و هیجان است و داستان «مت دیمون» آمریکایی و گردن کلفت را روایت می‌کند که برای تبرئه کردن دخترش، و شاید هم سر و سامان دادن به زندگی خود، به فرانسه سفر کرده است. در اینجا «تام مک‌کارتی»، کارگردان فیلم «افشاگر»، اثر سال 2007 خود یعنی «مهمان» را تکرار کرده و به بررسی دو شخصیت از دو فرهنگ متفاوت می‌پردازد.ادامه مطلب
حرکت ناگهانی ممنوع (No Sudden Move)
بهتر است در مورد داستان پیچیده‌ی جدیدترین ساخته «استیون سودربرگ»، بیس از اندازه هیجان‌زده نشوید، چرا که یک سرقت ساده را به یک داستان پر پیچ ‌و تاب تبدیل می‌کند که سرشار از ماجراهای انگیزشی و درعین‌حال نارفیقی‌ها است. با این ‌وجود، برخلاف فیلم «یازده یار اوشن» اگرچه این پیشروی ناموفق بوده و تنها یک‌ کپی با لحنی تاریک‌تر است که نوعی نقد اجتماعی با استعاره به شرایط دیترویت در دهه ۵۰ میلادی را در خود جای داده استادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده