ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم آماده ای یا نه, Ready or Not, استعاره ای دیوانه وار و خونین از بهای ثروت

جان دفوره
۲۴ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

این خانواده بسیار خرافه پرست هستند و مراسمات عجیب و غریبی دارند. هر فردی که با یکی از اعضای این خانواده ازدواج می کند باید در نصفه شب ازدواجش، با دیگران بازی کند. این بازی می تواند یک چیستان یا چیزی شبیه به شطرنج باشد.«آماده ای یا نه» در سبک خود فیلم خوبی است. گریس با بازی خود نشان می دهد که جمله «افراد پولدار هیچوقت انسانی های بی پول را به چشم انسان نگاه نمی کنند» چیزی فراتر از یک کنایه است.

اختصاصی سلام سینما- در تریلر شبه کمدی مت بتینلی الپین و تایلر گیلت، خانواده شوهر می خواهند عروس خود با بازی سامارا ویوینگ را به قتل برسانند. 

درست زمانی که فاکس نیوز شروع به تحریک استودیو به دلیل کنسل کردن فیلم (The Hunt) کرد، خبری از یکی از نسخه های خونین فیلمی مانند (The Purge) داده شد، بازی موش و گربه پردردسری از خانواده ای ثروتمند که برای حفظ پول های به ارث رسیده شروع به قتل غریبه ها می کنند. «آماده ای یا نه» کاملا اعلام نمی کند که ثروتمندان از سایرین متفاوت اند. باتوجه به اینکه امروزه تا چه اندازه این داستان ها شما را تحت تاثیر قرار می دهند می توان گفت که این فیلم در این راه قدم هوشمندانه ای برداشته است. 

سامارا ویوینگ در نقش گریس، زنی است که قصد دارد تا با الکس لدوماس (مارک اوبرین) ازدواج کند، پسر خانواده که تقریبا فرد منزوی است. گریس به وسیله خانواده ای بزرگ شده است و اکنون به دنبال اصالتش می گردد، به همین دلیل زمانی که می بینیم او بهانه های خانواده همسرش را می پذیرد ناراحت می شویم: پدر الکس، تونی (هنری چرنی) به طور واضحی از گریس متنفر است؛ خانواده الکس در انتخاب همسرش بسیار دخالت می کنند، زمانی که برای عکاسی جشن عروسی به دشت می روند شروع به اخم کردن می کنند. مراسم تا زمانی خوب پیش می رود که مهمانان حضور دارند. 

بعدها متوجه می شویم که این خانواده بسیار خرافه پرست هستند و مراسمات عجیب و غریبی دارند. هر فردی که با یکی از اعضای این خانواده ازدواج می کند باید در نصفه شب ازدواجش، با دیگران بازی کند. این بازی می تواند یک چیستان یا چیزی شبیه به شطرنج باشد. یا حتی ممکن است یکی از نسخه های بازی قایم باشک باشد که در آن فردی که قایم می شود (در این جا گریس) باید تا سپیده دم زنده بماند و این درحالی است که سایرین برای کشتن او تلاش می کنند. 

همانطور که در حال تفسیر چنین صحنه های ترسناکی هستیم، گریس در راهروهای این عمارت بزرگ در حال فرار کردن است و خانواده با تبر و سایر سلاح های گرم به دنبال شکار او هستند. خوشبختانه تعقیب کننده های او- که آخرین بار این بازی را در چند دهه گذشته انجام داده بودند- در آدمکشی چندان مهارتی ندارند. با به اوج رسیدن این تعقیب و گریزها متوجه می شویم که از نظر این خانواده، زندگی پرستاران و خدمتکاران کم اهمیت تر از زندگی گریس است. الکس تلاش می کند تا به طور پنهانی به گریس کمک کند اما او تنها در صورتی می تواند این کار را انجام دهد که اعضای خانواده در حال مشاجره باشند. او همچون برادرش دنیل (آدام برودی) درباره قربانی کردن انسان عقاید ضد و نقیضی دارد و همین سرعت شکار را کند می کند، اما مادرش (اندی مک دوئل) و خاله ترسناکش (نیکی گوادانی با چشمانی نافذ و موهایی خاکستری)، کاملا به این طلسم ایمان دارند که اگر گریس تا سپیده صبح نمیرد، آنها کشته خواهند شد. طرز فکرشان این است که مردن یک نفر بهتر از کشته شدن همگی آنهاست. 

سامارا ویوینگ که چشمان نافذش او را شبیه به مارگو رابی کرده است، قبلا در سال 2017 در فیلم (Mayhem) نقش یکی از قربانیانی را بازی کرده بود که فرصت این را به دست آورد تا تقریبا تمامی آنهایی را که مسئول فروش اجباری خانه اش بودند به قتل برساند. جو لینچ در آن فیلم به بازیگر زن این اجازه را داد تا داستان را با کمی شوخی همراه کند، در آنجا شاهد سرعت بیشتر کشت و کشتارها نسبت به «آماده ای یا نه» بودیم. 

«آماده ای یا نه» در سبک خود فیلم خوبی است (در اینجا جذابیت داستان بیشتر از آن چیزی است که در فیلم راز جنایت/ Murder Mystery دیده می شود)، ویوینگ آنقدر باهوش است که با نقش آفرینی جدی خود باعث خنده های گاه گدار بازیگران اطراف خود می شود. گریس با بازی خود نشان می دهد که جمله «افراد پولدار هیچوقت انسانی های بی پول را به چشم انسان نگاه نمی کنند» چیزی فراتر از یک کنایه است. 

منبع: هالیوود ریپورتر

مترجم: مهتاب عیوضی

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است