ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم قسم, تعدد خرده پی رنگ ها و مشکل روایت

امیررضا صفائی تبار
۱۲ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

مشکل اصلی فیلم تعدد زیاد خرده پی رنگ هاست که سبب می شود داستان اصلی فیلم را گم کنیم . ریتم فیلم کند است . کارکترها فاقد دیدگاه هستند.

 خانواده و فامیل، بستگان برای خوردن قسم به مشهد می روند.. روایت فیلم ساده و کلاسیک است. کارکترها دیدگاه خاصی ندارند. طبق جو عمل می کنند. شخصیت پردازی کامل نیست. در کل فیلم متوسط است. محسن تنابنده کارگردان می خواهد با گره افکنی های زیادی به کار می برد اما از اواسط فیلم دستش رو می شود.فیلم درباره بهمن قاتل است اما جز پلان های پایانی او را نمیبینیم.
خانواده مرحوم رضوان به مشهد می روند برای دادگاهی که به زودی برگزار می شود و قسم بخورند بهمن قاتل رضوان است.
پی رنگ اصلی فیلم درباره ماجرای قتل رضوان است. خرده پی رنگهای فیلم رابطه خسرو با راضیه، رابطه خسرو با دختر افغانی و...
در کنار این داستان فرعی هايي دارد مثل ماجرای عاشقی مرتضی با ریحانه و مخالفت پدر ریحانه.
راضیه ( مهناز افشار) به دنبال جمع کردن حدود پنجاه نفر است تا به مشهد بروند و قسم بخورند که بهمن رضوان کشته و در انتها فقط 25 نفر می تواند راضی کند و نقشه راضیه به موانعی می خورد از جمله مخالفت کردن خسرو با قصاص و مخالفت عده ای از فامیل با قصاص. خسرو معتقد است به جای اعدام دیه بگیرند.
برخلاف راضیه، مرضیه مخالف اعدام است. مرضیه به دنبال اخذ پول به جای قصاص است.
نیاز دراماتیک راضیه قسم برای قصاص و اعدام بهمن آست
در فیلم شاهد کشمکش هايي هستیم که در لایه سطحی قرار دارد.
نقطه عطف فیلم بر ملا کردن راز خودش ( خسرو) پیش برادرش است که بعدا متوجه می شویم. نقطه عطف دیگر فیلم زمانی است که دختر افغانی با خسرو تصادف می کند و جریان فیلم عوض می شود به نحوی که راضیه حتی می خواهد از رفتن به دادگاه منصرف شود.دیالوگ های فیلم در برخی پلانها پخته اند و ما را به سمت حقیقت می برند و دربرخی پلانها تکراری و کاملا سطحی اند و به پیشبرد فیلم کمک نمی کنند. بحران فیلم زمانی است که بهمن نزدیک ماشین می شود و می گوید قاتل خسرو است. و به سمت آنها سنگی پرتاب می کند.اوج فیلم زمانی است که ماشین داخل آب افتاده و همه در حال غرق شدن هستند. و در آخر حل فصل زمانی که دختر افغانی ماجرا شرح می دهد.
فیلم از عناصر فلاش بک نیز استفاده کرده است جایی که دختر افغانی در پلانی از فیلم قتل را به گردن بهمن می اندازد. نقطه عطف دیگر فیلم خسرو به راضیه می گوید از فکر قصاص بیرون نیاید طلاق می گیرد و راضیه را دچار تضاد و تعلیق می کند. در پلان دیگر فیلم روایت دو برادر را نیز داریم که به خاطر مرگ سگ از همه کینه دارند. مشکل اصلی فیلم خرده پی رنگ های زیاد آن است که باعث شده چندبار روایت فیلم از دست بدهیم.ادامه ؛ریتم فیلم کند است. فاقد مفصل است. این فیلم در حال و هوای فیلم های قبلی محسن تنابنده یعنی پایتخت است. به گونه ای که شاید فقط موقعیت فیلم و لحن فیلم عوض شده است. در فیلم ما متوجه نمی شویم چرا روند قصاص باید پنج سال طول کشید و چه طور قاضی برای برگزاری جلسه مشهد را انتخاب کرده است. در فیلم تعدد زیاد کارکترها و دیالوگ های همزمان باعث بهم ریختن تمرکز در فیلم می شود. و تم و پی رنگ اصلی را دنبال کرد. همچنین فیلم می خواهد از رمان جنایات و مکافات نیز الهام گیرد. خسرو قاتل رضوان که می خواهد به دختر افغانی تجاوز کند در آب غرق می شود. از نکته مثبت فیلم وفاداری محسن تنابنده به متن بود و تمامی دیالوگ های فیلم بر طبق فیلمنامه جلو رفته است. در کل فیلم متوسط است. فیلم در پلان های آخر لحظات دلهره آوری دارد. و به خوبی کارگردان توانسته لحظات آخر را پرداخت کند مثل پلان افتادن اتوبوس در آب.در کل امیدوارم آقای تنابنده در فیلم های بعدی روند رو به رشدی طی کند. بازی سعید آقا خانی نیز قابل قبول است. و در این فیلم به نوعی احیا شده است. بازی راننده خوب است کارکتری که سعی کرد درونگرا باشد و حتی در سخت ترین لحظات بر خود مسلط است. مهناز افشار هم دوباره بعد از مدتی در فیلم احیا شده است. 

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است