نقد فیلم تومان, tooman, اسکناس سوخته

۲ سال پیش

۱۵ بهمن ۱۳۹۸

عباس مدحجی

امتیاز منتقد به این اثر: ۴ از ۱۰

روایت متمرکز نیست و خورده پیرنگ های مبهم و معماگونه بر کندی ریتم آن افزوده است.

داود و عزیز کارگران کارخانه شیر هستند که برای رسیدن به موقعیت مالی و اجتماعی بهتر دل به برنده شدن در شرط بندی فوتبال بسته اند.

تومان ، اسکانس سوخته
 

تومان روایتی ست از چهار فصل از زندگی یک قمارباز محلی که آرام  آرام با هر بُرد قسمتی از روحش را میبازد. تومان  بخش های از زندگی قماربازانی ست که اتفاقا روی شانسند و تاس بختشان خوب منشیند‌. آنقدر که حتی برای شرط های دیگران هم نسخه میپیچند و بازهم می بَرَند. سرخوش و عیاش اند و راهی جز قمار برای امرار معاش نمیدانند. همین روایت خود به اندازه ی کافی برای خلق اثری جذاب و گرم کافی ست. اما تومان با در اختیار داشتن بیش از دوساعت از نگاه و ذهن تماشاگر، از حوصله سربرترین فیلم های این دوره جشنواره است.
 

روایت متمرکز نیست و خورده پیرنگ های مبهم و معماگونه بر کندی ریتم آن افزوده است. با آنکه فیلم موقعیت های به یاد ماندنی کم ندارد اما فیلم ساز اثر آنها را برای خلق سکانسهایی فراموش نشدنی از دست داده بحدی که دیالوگ ها هم بی تاثیر میشوند.
 

بنظر خیلی از بخش های فیلم را میشد حذف کرد بدون انکه به روایت فیلم آسیبی برسد. اگرچه سکانس پلانهای متحرک جذابی را در برخی دقایق شاهدیم اما آنها هم فیلم را نجات نمیدهند.
فیلم احتمالا مخاطبان علمی سینما و جریانهای روشنفکری را راضی کند اما با اینکه درباره قشر پایین دست جامعه است ، ارتباط چندانی با این طبقه برقرار نمیکند.
 

موسیقی محلی و اصرار بر ترکمن بودن شخصیت اول فیلم در کنار تمایل به تحقیر بلوچ ها و شعر خوانی به زبان ترکی که کاملا پررنگ در فیلم جاداده شده است هم بخشی دیگر از لیست رذائل اخلاقی کارکتری ست که در پایان فیلم به خود آمده و سعی در پاک کردن خود از گناهان گذشته اش دارد.
 

این مطلب بعلت تنظیم در ایام جشنواره ممکن است دارای نواقصی باشد.
 


نقدهای مرتبط با این اثر

عباس مدحجی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پسران دریا (sea boys)
نگاهی کوتاه به فیلم پسران دریا | اکران شده در سی و چهارمین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان و برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلم نامهادامه مطلب
عباس مدحجی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
زخم کاری - قسمت 10 (Deep Wound - episode 10)
مالک مظلوم است. سالها زیر یوغ خان عمو و پسرش صدایش درنیامده‌، عشق ش را ازش گرفتند و بارها تحقیرش کردند. دیرتر از همه کشفش کردند و حتی به زنش هم چشم داشتند. ازش کار کشیدند و چون غلام حلقه بگوش ازش انتظار اطاعت داشتند. مالک در عین مظلومیت، چاهی عمیق و بی انتهاست. مغاکی از عقده های حقارت‌، انتقام، فقر، آلت دست بودن، عشق نافرجام و البته نماد حق خوری و زورکی کوچک نگاه داشته شدن. اینکه شخصیت مالک با این حجم از طلبهایش از دنیا دست به چنین تصفیه حسابی...ادامه مطلب
عباس مدحجی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خون شد (became blood)
این اصرار کیمیایی برای فیلمسازی با همان دست فرمان سی چهل سال قبل برای خیلی ها عجیب است و شاید این را به ذهن متبادر کند که دیگر هنر و قریحه ی سازنده ی قیصر و گوزنها و اعتراض به انتها رسیده. کاش استاد متوجه تغییر نوع نگاه تماشاچی به سینما شود و یا فرمولش را برای فیلمسازی بروز کند یا بخود استراحت بدهد. سینمای ایران بدون نام کیمیایی بزرگ ، چیز مهمی را کم دارد اما برخلاف ارزشها که اغلب ثابتند ، هنر و علایق و سلایق زمانه ثابت نیستند. ارزشها را باید...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
خانه دختر (The girl's house)
این نقد در سال 1393 و در زمان جشنواره فجر بر فیلم نوشته شده است:«خانه دختر» را يکي از بهترين فيلمهاي اين دوره جشنواره به لحاظ بازيگري دانست. درباره «خانه دختر» مي توان صفحه ها نوشت. فيلمي که يکي از قوي ترين فيلمهاي جشنواره تا به امروز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده