ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم گناهکار, The Guilty, ناجی گناهکار

فرزاد برخورداری
یک ماه پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

   فیلم گناهکار(The Guilty) محصول سال2018 و از سینمای دانمارک است. کارگردان این فیلم گوستاو مولر است و این فیلم اولین تجربه جدی او به شمار می‌رود. شاید بسیاری از علاقمندان به سینما بهترین فیلمی را که در یک لوکیشن ثابت فیلمبرداری شده و با داستان مهیج خود مخاطب را تا پایان همراه خود می‌کشاند فیلم(12مردخشمگین) بدانند که انتخاب بجایی هم هست. شاید بتوان فیلم گناهکار هم یکی از بهترین فیلمهای لوکیشن ثابت معرفی کرد.  اولین نکته‌ای که فیلم را...

  

فیلم گناهکار(The Guilty) محصول سال2018 و از سینمای دانمارک است. کارگردان این فیلم گوستاو مولر است و این فیلم اولین تجربه جدی او به شمار می‌رود.

شاید بسیاری از علاقمندان به سینما بهترین فیلمی را که در یک لوکیشن ثابت فیلمبرداری شده و با داستان مهیج خود مخاطب را تا پایان همراه خود می‌کشاند فیلم(12مردخشمگین) بدانند که انتخاب بجایی هم هست.  شاید بتوان فیلم گناهکار هم یکی از بهترین فیلمهای لوکیشن ثابت معرفی کرد. 

اولین نکته‌ای که فیلم را قدرتمند می‌کند این است که داستان فیلم بسیار قدرتمند و درگیر کننده است و همین موضوع باعث شده تا لوکیشن ثابت فیلم کسل کننده نباشد و مخاطب تا پایان درگیر داستان باقی میماند.

فیلم در محیطی روشن در مرکز خدمات اورژانسی آغاز می‌شود و شخصیت اصلی فردیست که از کار کردن در این محیط کلافه است و به اتفاقی می‌اندیشد که قرارست روز بعد برایش بیافتد اما ناگهان اتفاقی می‌افتد که شخصیت به کارش علاقمند می‌شود و در دل یک ماجرا فرو می‌رود و با خودش مخاطب را هم درگیر این ماجرا می‌کند. جالب اینجاست که تمام این اتفاق‌ها تنها از طریق دیالوگ و مکالمه تلفنی رخ میدهد. 

اما این شخصیت بعد از مدتی از یک محیط شلوغ و روشن به اتاقی تاریک و خلوت میرود زیرا داستانی که اتفاق می‌افتد به گونه‌ای جنبه شخصی برایش پیدا میکند و تاریکی محیط هم به این دلیل است که او نیز مانند مخاطب در آن اتاق به اشتباه وحشتناک خود و قضاوت نابجای خود پی می‌برد و این اتفاق ، غافلگیری فیلم هم بشمار می‌رود که مخاطب با فهمیدن آن میخکوب می‌شود. در این اتاق چراغ قرمزی هم وجود دارد که با زنگ خوردن تلفن روشن میشود و این چراغ قرمز در این اتاق نشان دهنده گناهکاربودن  شخصیت است.

انتهای فیلم هم نه مخاطب را آنچنان شاد میکند که هورا بکشد و نه آنچنان غمگینش میکند که اشکش جاری شود. در واقع پایان فیلم تلفیقی است از غم و شادی و شخصیتی که از راهروی تاریکی میگذرد و نزدیک دری که پشت آن نورانیست می‌ایستد.

از بازی شخصیت اصلی فیلم (جیکوب سدرگرن)هم نباید غافل شد. چون تمام بار بازی فیلم بر دوش اوست و رفته رفته و با رفتن شخصیت به دل ماجرا دوربین تمرکز بیشتری برروی چهره او پیدا میکند و بازی درخشان اوست که فیلم را زیباتر می‎‌کند.

فیلم گناهکار بیشتر ازآنکه مدیون کارگردانی خوب باشد مدیون داستان و فیلمنامه فوق‌العاده خود است که از ابتدا تا انتها جذاب است.

فیلم گناهکار فیلمیست کم هزینه که مخاطب را درگیر داستان خود می‌کند و به درستی نشان میدهد که وقتی فیلمنامه دقیق و قدرتمند باشد فیلم هم خوب از آب درمی‌آید. 

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است