ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
0
نیما بهدادی مهر
۱۸ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبعدنیای اقتصاد

سینما به دور از شفافیت اقتصادی

اگر ملاک رتبه بندی فیلم های سینمایی براساس عناصری چون میزان فروش‏‏‏‏‏‎، بهای بلیت و تعداد تماشاگرفیلم به ازای جمعیت آن سال کشور باشد خیلی از فیلم های دهه 60 و 70 به راحتی در صدر جدول فیلم های بفروش...

  

رابطه گیشه و سینما از دیرباز یکی از مولفه های مورد بحث و جدل میان منتقدان و نظریه پردازان سینمایی بوده است. به واقع تفکیک پرتماشاگرترین و پرفروشترین فیلم سینمایی در مقیاس ایران همواره از موارد مورد ابهام در تحلیل ها است.

این موضوع به این دلیل ایجاد شده که مساله تورم اقتصادی در این تقسیم بندی مورد لحاظ قرار نمی گیرد. برای مثال بسیاری از این نکته غفلت کرده اند که مثلا اجاره نشین ها با بلیت 50 تومانی 18 میلیون تومان در سال 1366 می فروشد و یک میلیون و 500 هزار تماشاگر را روانه سینماها می کند آن هم درشرایطی که جمعیت کشورنزدیک به 37 میلیون نفراست وبه دلیل فروش 18 میلیون تومانی نمی تواند درجدول پرفروشترین فیلم ها قرارگیرد اما بسیاری از فیلم های سینمایی در سالیان اخیر به دلیل بهای بلیت به سادگی در رتبه های ابتدایی جدول پرفروش ها قرار می گیرند. 

از سویی اگر ملاک رتبه بندی فیلم های سینمایی براساس عناصری چون میزان فروش‏‏‏‏‏‎، بهای بلیت و تعداد تماشاگرفیلم به ازای جمعیت آن سال کشور باشد خیلی از فیلم های دهه 60 و 70 به راحتی در صدر جدول فیلم های بفروش قرارمی گیرند و فیلم های سالیان اخیر حتی با وجود فروش های بالای 15 میلیاردشان شاید در رتبه های میانی جدول قرار گیرند.


کم کاری رسانه ها در داده پردازی اقتصاد سینما

این نکات نشان می دهد که بسیاری از رسانه ها در تحلیل اقتصاد سینمای پس از انقلاب از داده های درستی استفاده نمی کنند و با انعکاس ناقص داده های خود به مخاطبان تصویر حقیقی اقتصاد و گیشه در سینمای ایران را به بیراهه می کشانند.

از سوی دیگر رسانه ها به مولفه پژوهش وجست و جوی مفاهیم و استخراج داده ها چندان بها نمی دهند و نتایج تحلیل های ناقص‏، کدهای غلطی است که به سوی مخاطب فرستاده می شود. سینماداران هم به تبع شکل گیری موج نمایش فیلم هایی با اسم کمدی و به دور از ظرفیت های حقیقی این ژانر، خوراک هایی را در اختیار تماشاگران می گذارند که با نتایج اقتصادی روشنی همراه نیست و آن ها را گمراه می سازد. برای مثال خوب شمردن فیلم های سردستانه ای که بالای 15 میلیارد می فروشند و بی توجهی به این نکته که زمانی آورده تماشاگران از رفتن به سینما تماشای فیلم هایی چون اجاره نشین ها بود و این روزها سهم مخاطبان فیلم هایی با نام حیوانات و شهرها‏، خود گویای موقعیت مبهمی است که اقتصاد سینمایی در ایران با آن روبروست. بی شک سستی رسانه ها در پژوهش پیرامون این موضوع‏، در گسترش ابهامات بیشتر این حوزه تاثیرگذاری چشمگیری داشته است.


تلفن تماس:

۸۸۳۹۴۲۱۹-۰۲۱

استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.

کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ می‌باشد.

راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی و پاسخ به سوالات شما:

logo-samandehi