ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم فارغ‌ التحصیلی, Graduation, تحول یک مرد

یاسمن خلیلی فرد
۳ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبعروزنامه هنرمند
امتیاز منتقد به فیلم :

«فارغ التحصیلی»، اثری به کارگردانی کریستین مونجیو، فیلمساز مشهور رومانیایی و برنده ی جایزه ی نخل طلای فستیوال کن است.

  

فیلم داستان زندگی پزشک میانسالی (با بازی درخشان آدریان تیتی هنی) را روایت می کند که بزرگترین هدفش فرستادن دختر نوجوانش به انگلستان است، دختر برای دستیابی به این خواسته ی پدر باید امتحانات نهایی خود را با نمراتی بالا پشت سربگذارد اما رویدادی غیرمنتظره، ناگهان همه محاسبات پدر و دختر را بهم می ریزد.
«فارغ التحصیلی» فیلمی با ساختار کاملاً رئالیستی است. علاوه بر فیلمنامه ی بسیار دقیق که به لحاظ محتوا، مضمون و ژانر، بی شباهت به آثار اصغر فرهادی هم نیست (!) به فراز و فرودهای روابط اعضای خانواده رسوخ کرده، شخصیت پردازی را به اوج می رساند و دغدغه های انسان ها در دنیای مدرن را نشانه می گیرد.
"نیک سرشتی"، "عدم سرپیچی از هنجارها" و "صداقت" از اصلی ترین مضامین فیلم هستند و موانعی که سر راه شخصیت های اصلی آن قرار می گیرد این عناصر را تحت الشعاع قرار می دهند.
همان طور که "دروغ" در "جدایی نادر از سیمین" بنیان های خانواده را سست می کند و در نهایت به فروپاشی آن می انجامد، در «فارغ التحصیلی»، روی آوردن رومئو (شخصیت اصلی فیلم) به راه میانبر – که از سر ناگزیری اتفاق می افتد- رابطه ی او را با همسر و خصوصاً دخترش خدشه دار می کند و به شأن اجتماعی او نیز ضربه می زند.
مونجیو، همانند فیلم قبلی اش، در «فارغ التحصیلی» نیز به نرمی، تحول شخصیت های داستانش را از ابتدا تا انتها به نمایش درمی آورد، طوریکه هیچ یک از آنها در پایان فیلم شباهتی به آنچه در ابتدا بوده اند ندارند.
فیلم، جدا از به تصویر درآوردن مفاهیم انسانی، بسیاری از ناهنجاری ها و سیستم بیمار اداری - دولتی را نیز در کشور رومانی مورد انتقاد قرار می دهد؛ این مسئله چه در دل رویدادها و چه در قالب دیالوگهای رد و بدل شده میان کاراکترها مطرح می گردد. به نظر می رسد همین انزجار رومئو، از نظام ناسالم مملکتش او را این چنین مصمم کرده است تا الیزا را به خارج از کشور بفرستد، حال آن که خود نیز ناخواسته درگیراین سیستم می شود.
با این که شخصیت اصلی فیلم "مرد" است اما آنچه در فیلم اهمیت می یابد رابطه او با دیگر شخصیتهاست که همگی زن اند؛ دخترش، همسرش، مادرش و معشوقه اش. و فیلمساز به وضوح نشان می دهد که رومئو در رابطه اش با هیچ یک از این زنان موفق نیست و به رغم علاقه ای که به همه ی آن ها دارد، هیچ یک از او رضایتی ندارند.
فضای فیلم سرد است. شهر کوهستانی و نسبتاً کم بضاعت، انتخاب مناسبی برای به تصویر درآوردن چنین روایت پرپیچ و خم و در عین حال خاکستری رنگی ست.
فیلم، موسیقی متن ندارد و موسیقی صحنه تکاملگر بسیاری از سکوت های طولانی آن است؛ موسیقی صحنه ای که تماماً به دوران باروک بازمی گردد و سنگینی فضای فیلم را دوچندان می کند.
ریتم فیلم، کشدار و کند است که البته با منطق داستان تطابق دارد، اما بر این باورم که برخی از صحنه های طولانی فیلم می توانستند در تدوین کوتاه شوند.
بازی های فیلم بی اغراق درخشان اند. بازیگر نقش اول مرد فیلم، شایستگی دریافت جایزه را دارد. همچنین بازیگر نقش "الیزا".
کارگردانی خوب و فیلمنامه ی کم عیب و نقص، «فارغ التحصلیی» را به یکی از بهترین فیلم های جشنواره ی جهانی فجر امسال تبدیل کرده اند.

 


4

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

صنم طاهریان
۳ سال پیش
باید این فیلمو دید
خطر لو رفتن داستان
پاسخ: