نقد فیلم منصور, Mansour, نگاه متفاوت به سینمای جنگ

یک سال پیش

۲۱ بهمن ۱۳۹۹

امیررضا صفائی تبار

امتیاز منتقد به این اثر: ۹ از ۱۰

فیلم درباره ی روایت شهید ستاری { منصور ستاری} است و به نوعی نگاه بیوگرافی فیلم به زندگی او داشته است . شخصیت پردازی درست منصور و درک درست از تحلیل کارکتر از مهم ترین نکات فیلم است. فیلم به صورت سه پرده ای است و از لحاظ فرم و محتوا به درستی پرداخت شده است . شخصیت تیمسار ستاری قابل باور است و ما می توانیم با او و تصمیمات مهم او همذات پنداری کنیم و خود را جای او نیز قرار دهیم. از نکات اصلی فیلم ریتم مناسب و سرعت بالای فیلم است و تقریبا کمتر پلانی...

سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می کند...

فیلم درباره ی روایت شهید ستاری { منصور ستاری} است و به نوعی نگاه بیوگرافی فیلم به زندگی او داشته است . شخصیت پردازی درست منصور و درک درست از تحلیل کارکتر از مهم ترین نکات فیلم است. فیلم به صورت سه پرده ای است و از لحاظ فرم و محتوا به درستی پرداخت شده است . شخصیت تیمسار ستاری قابل باور است و ما می توانیم با او و تصمیمات مهم او همذات پنداری کنیم و خود را جای او نیز قرار دهیم. از نکات اصلی فیلم ریتم مناسب و سرعت بالای فیلم است و تقریبا کمتر پلانی در فیلم می بینیم که اطلاعاتی به ما ندهد و زائد باشد. شخصیت های فرعی هم به درستی پرداخت شده اند. مثل مهندس صناعی که تقریبا نقطه عطف فیلم بود و با ورود و تصمیماتش کمک شایانی به تیمسار ستاری نمود و کارکترهایی مثل سرهنگ صفدری و... به درستی پرداخت و معرفی شدند. فیلم از لحاظ کارگردانی قابل قبول است و تداوم در بیشتر پلانها رعایت شده است . گاها دوربین روی دست فیلمبرداری شده و به خوبی تصویربردار با درک صحیح قاب ها و پلانهای خوبی فیلمبرداری نموده است. تدوین فیلم هم به روایت داستانی فیلم کمک نموده است . در کل فیلم قابل قبول است و میتوان اینده خوبی برای فیلمساز تصور نمود.


نقدهای مرتبط با این اثر

امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تی تی (TiTi)
ابراهیم فیزیک دان برجسته است که دچار تومور مغزی شده و به علت علاقه زیاد به فیزیک از همسرش جدا می شود و ماجرای گم شدن برگه ها سرنوشت او ، تی تی پرستار بیمارستان و همه تغییر می دهدادامه مطلب
گیج گاه
مشکل اصلی فیلم روایت بندی ضعیف ان است و صرفا تنها بار درام فیلم با چاشنی طنز میخواهد جلو ببرد . برخی از پلانهای فیلم قابل باور نیست این که چطور یک معلم همزمان معلم و مربی وشو است و گاها برای نیاز به پول داشتن حاضر است بدلکار فیلم شود .ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
آرشیا صحافی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
شکار (The Hunt)
کار اما به اینجا ها ختم نمیشود و فشار روانی و اندوه آنقدر بر لوکاس چیره میشود که شریک زندگی اش و همخانه اش را هم بیرون میاندازد;زیرا وی سوال کرده بود: "آیا تو واقعا با آن دختر کاری کرده ای ؟" اینبار اما این واکنش لوکاس به گنجایش شخصیت او بر میگردد و این قابلیت را دارد که اینگونه واکنش نشان دهد و اینگونه آن دختر را از خانه اش بیرون سازد.به اعتقادم این واکنش از یک منطق پذیری دراماتیک بهره میبرد که به درستی از آن استفاده شده است. همینجا بهتر است...ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده