یادداشتی بر سریال زخم کاری, Deep Wound, زخم های کاری

یک ماه پیش

۲۴ شهریور ۱۴۰۰

در روزهايى كه تلوزيون ايران، بريتانيا ى كبير را براى بينندگان اندكش به سخره مى گيرد و سريال هاى بسيار ضعيفى را به نمايش مى گذارد، پلتفرم هاى آنلاين محصولاتى را مى سازند كه بيننده دارند. مخاطب امروز ديگر پذيراى پروتاگونيست چادر به سر نيست، چرا كه حقيقت جامعه ى امروز اين نيست. مخاطبى كه با يك جستجوى ساده به كهكشان محصولات خارجى دسترسى دارد، ديگر پذيراى شعارهاى ازدواج سنتى و خواستگارى و فرش فروش بازار و... نيست. شبكه ى نمايش خانگى بر خلاف صدا و...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

من عاشق زمستونای اینجام. قشنگ نیست؟ - قشنگه ولی سختی داره. پنج هزار کیلومتر پرواز می‌کنن فقط برای این که زنده بمونن. اولش خیلی ترسناکه ولی تهش خونه‌شونو پیدا می‌کنن. - اگه به تهش برسن. - بلد باشن می‌رسن.

در روزهايى كه تلوزيون ايران، بريتانيا ى كبير را براى بينندگان اندكش به سخره مى گيرد و سريال هاى بسيار ضعيفى را به نمايش مى گذارد، پلتفرم هاى آنلاين محصولاتى را مى سازند كه بيننده دارند. مخاطب امروز ديگر پذيراى پروتاگونيست چادر به سر نيست، چرا كه حقيقت جامعه ى امروز اين نيست. مخاطبى كه با يك جستجوى ساده به كهكشان محصولات خارجى دسترسى دارد، ديگر پذيراى شعارهاى ازدواج سنتى و خواستگارى و فرش فروش بازار و... نيست. شبكه ى نمايش خانگى بر خلاف صدا و سيماى ايران كمى به جامعه ى امروز ايران نزديك تر است. اگر چه سانسور و مميزى ها آزار دهنده هستند امّا سريال هاى شبكه ى نمايش خانگى هستند كه اين روزها غالب مردم را سرگرم نگه مى دارند. "زخم كارى" تجربه ى جديد مهدويان در سريال سازى است. سريالى كه از نظر صاحب قلم، شخصى ترين اثر مهدويان است. "زخم كارى" بعد از "ماجراى نيمروز ( قسمت اول )" قوى ترين و پخته ترين كار كارگردان است. دوربين امضا دارِ مهدويان كاملاً رام شده و خبرى از اطوارهاى معمول در آثار ضعيف مهدويان ( لاتارى، درخت گردو ) نيست. كات هاى نا به هنگام و فيد شدن به سياهى تمهيد ديگرى است كه براى تعويض فضا استفاده شده است. موسيقى نيز كاملاً سوار بر اثر است و تأثير به سزايى در افزايش تعليق و هيجان صحنه ها دارد. جواد عزتى فوق العاده است. چند درجه بالاتر از تمامى بازيگران سريال بازى مى كند و بار اصلى درام روى دوش بازى تماشايى عزتى است. عزتى خودِ مالك است. شخصيت اصلى داستان. داستانى اقتباسى. اقتباس نه چندان وفادار از كتاب "بيست زخم كارى" نوشته ى محمود حسينى زاد كه خود با الهام از مكبثِ شكسپير نگارش شده است. مالك خادم حاج عمو است. ريز آبادى بزرگى كه صاحب شركت هُلدينگ عظيمى است. سميرا، همسر مالك نقشه اى شوم در سر دارد. نقشه اى كه سرآغاز زخم هاى كارى به زندگى مالك است. سريال "زخم كارى" به يمنِ كارگردانى قوى مهدويان، بازى تماشايى جواد عزتى و سناريوى خوبى كه دارد، سريال ديدنى و بسيار خوبى است. 


نقدهای مرتبط با این اثر

تل ماسه (Dune)
تل ماسه يكى از مورد انتظارترين عناوين سال است كه فيلم نوميد كننده و ناقصى است. اثر حماسى، علمى - تخيلى ويلنوو اگر چه فيلم عظيمى است امّا واجد ضعف هايى اساسى است كه آن را از هم نام قديمى تر و بدترين فيلم كارنامه ى ديويد لينچ بزرگ "تل ماسه ( ١٩٨٤ )" هم پايين تر مى آورد. اقتباس سينمايى داستان سياسى نويسنده ى آمريكايى فرنك هربرت اين بار به روايت دنى ويلنوو كم رمق تر و كندتر از فيلم لينچ است و تنها رجهان اش جلوه هاى ويژه ى برتر و گاهى صحنه هاى عظيم...ادامه مطلب
امیراردوان میرانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
درخت گردو (Walnut Tree)
نمى توان كتمان كرد كه محمد حسين مهدويان فيلمساز صاحب سبكى در سينماى ايران است. فيلمسازى كه معمولاً دوربين مستند را براى قصه گويى اش بر مى گزيند. مهدويان كارگردان مهمى در ميان فيلمسازان نسل جديد سينما است امّا در اين كه فيلمساز خوبى هم باشد شك دارم. "ماجراى نيمروز" ( قسمت اول ) شاهكار كارنامه ى مهدويان جوان است كه تا زمان نگارش اين يادداشت هنوز نتوانسته است به آن اثر نزديك هم شود. پر كار بودن و ساختن هرساله ى فيلم و اخيراً سريال سازى، كيفيت...ادامه مطلب
امیراردوان میرانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خاتون
ديكتاتورى يا اِشغال؟ - آزادى. معمولاً عادت ندارم از سريالى قبل از پايان يك فصل بنويسم امّا از "خاتون" مى نويسم باشد كه در زمان پخش شايد باعث شوم بيننده ى بيشترى پيدا كند. اين يادداشتى است بر سه قسمت ابتدايى سريال جديد نماوا، خاتون. ساخته ى تينا پاكروان. پاكروان از فيلم مبتذل لس آنجلس - تهران حالا به تاريخ ايران رسيده است. سريال بيگ پروداكشنى كه چند قدم رو به جلو براى ميديم قاب كوچك است. روايتى از روزهاى اشغال ايران توسط متفقين با تمركز بر زن...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده