نقد فیلم آماده ای یا نه, Ready or Not, بلا هایی که از سوی فامیل شوهر میتواند بر سر عروس متحمل شود

۲ سال پیش

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

Reza Zafari

امتیاز منتقد به این اثر: ۹ از ۱۰

فیلم آماده ای یا نه از آن دسته فیلم هایی بود که با سبک و سیاق و داستانی متفاوت پایانی نادر داشت.به قول یکی از منتقدان معروف پایان آن خوش بود برای عروس و خوب بود برای مخاطب.یک درام تراژدی وار که با خوشی تلفیق میشود و پیام خود را به بهترین نحو به مخاطب میرساند.پیامی که هر کس به راحتی آن را درک میکند...اوج پیچیدگی در نهایت سادگی...........!فیلم علی رقم پایان غیر قابل پیش بینی که برای مخاطب داشت اما یک حس قدرت و جاه طلبی به شخصیت اصلی میداد که...

جشن عروسی دختری به یک بازی شیطانی تبدیل می شود؛ زمانی که خانواده همسرش او را وارد یک بازی ترسناک می کنند.

به نام خدا

مقدمه:

فیلم آماده ای یا نه،محصول ۲۰۱۹ و ساخت کشور کانادا است.ژانر این فیلمِ خانوادگی#درام#هیجانی است که کارگردان آن یعنی مت بتنتلی توانسته با بازیگرانی چون آدام برودی...اندی مک داول و سامرا بافی؛در ژانری نادر.فیلمی با سبک و داستانی نادر خلق کند و از نظر من بهترین اثرش این فیلم بود و بس.... در مرود خلاصه آن چیزی به شما نمیگویم و پیشنهاد میکنم که خلاصه آن را نخوانید فقط بدانید که فیلمی بسیار عالی و بی نقص پیش روی شماست.اگر هم از قبل خلاصه آن را خواندید.فیلم را با دقت هر چه تمام به محتوا هایش ببینید....

نقد اثر:

فیلم های سینما معمولادو پایان دارند.یک پایان خوب یا یک پایان خوش.پایان خوب همیشه بهتر از پایان خوش است. شاید به این دلیل که پایان های خوش؛به خاطر روال بودن و بر وفق مراد همه ی عناصر برای فیلم،نمیتواند به خوبی پیام و فلسفه خود را به بیننده انتقال دهد.اما پایان های خوب پایان هایی هستند که پیام خود را به بهترین نحو القا میکنند.در اینگونه پایان ها هر اتفاقی ممکن است.ممکن است شخصیت اصلی یا وابسته به آن نابود شده یا فیلم در اوج شکست و تراژدی غرق شود و فیلم اصلا بر وفق مراد بیننده و مخاطب پیش نرود.چیزی که اینگونه فیلم ها را از پایان های خوش متمایز میکند۱-لذتی است که بیننده علی رقم عناصر از دست رفته از فیلم میبرد.۲-پیامی که به کمک پایان های تلخ به بهترین شکل به مخاطب ارائه میشود و ۳-درس هایی که بیننده اثر میتواند از یک پایان تلخ ولی خوب بگیرد که جاودانگی آن اثرات را تضمین میکند.

فیلم آماده ای یا نه از آن دسته فیلم هایی بود که با سبک و سیاق و داستانی متفاوت پایانی نادر داشت.به قول یکی از منتقدان معروف پایان آن خوش بود برای عروس و خوب بود برای مخاطب.یک درام تراژدی وار که با خوشی تلفیق میشود و پیام خود را به بهترین نحو به مخاطب میرساند.پیامی که هر کس به راحتی آن را درک میکند...اوج پیچیدگی در نهایت سادگی...........!فیلم علی رقم پایان غیر قابل پیش بینی که برای مخاطب داشت اما یک حس قدرت و جاه طلبی به شخصیت اصلی میداد که بیننده را با خود به فراسوی خیال و بازی مجازی میبرد.

وقتی که عروس با خنده و کشیدن سیگار انگار نه انگار که تمام اعضای خانواده عشقش حتی خود عشقش نابود شدند دیالوگی طنز وار و ماندگار میگوید که ....این بلا را خانواده شوهرم سرم آورده......درواقع دارد همان پیغام خود را القا میکند.پیغامی که هم آموزنده است و هم واقعیتی در زندگی همه. این پیام را میتوانست در فیلمی خانوادگی یا عاشقانه بگوید که مرتبط به همین قضایا باشد اما آن را در یک ژانر دیگر گنجانید تا بهتر و متفاوت تر و همچنان عمیق تر آن را انتقال دهد.دقیقا تشبیهی به فیلم های سبک جردن پیل که پیامی اجتماعی را در قالب ترس و وحشت یا گاهی هیجان ارائه میدهد و این ارائه موفق از آب در می آید.این یک سبک است یک سبک عالی و .........

نتیجه نقد:

فیلم مورد نظر ما هم توانسته خودش را به خودش و هم خودش را به بیننده اش اثبات کند و همین برای دیدن فیلم کافی است.همین که فیلمی از متن نوشتاری منسجم به داستانی تصویری منسجم تبدیل شود و اندازه سر سوزنی از محور هیجانی فیلم افت نکند میتواند سخت گیر ترین منتقدان سبک های سینمایی را مجاب کند که این فیلم را از سایر قاعده های خود مثتثنی کنند و آن را به حال خود آزاد بگذارند.این فیلم را مانند سایر فیلم های معمولی سرسری نگیرید و خود را مطمئن کنید که با ریز بینانه ترین صورت نقادانه خود آن را تماشا کرده.....لذت برده و......آن را به دیگر مخاطبان ژانر های خانوادگی...هیجانی....اکشن.....ودر کل هر ژانری که در آن زد و خورد وجود دارد پیشنهاد کنید(هر چند من آن را به هر مخاطبی پیشنهاد میکنم و معتقدم که ۹۰% از بینندگان نقد های مثبت و خوبی از آن میکنند)امتیازات بالای این فیلم آن را به برترین های امسال تبدیل کرده و لایق بهترین بینندگان است.بینندگان خوبی مثل شما........

#پیشنهادی....ویژه


نقدهای مرتبط با این اثر

Reza Zafari
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
همیلتون (Hamilton)
مجمعی از بازیگران سرشناس تاتر برادوی در نیویورک تاتری را با خود به ارمغان آوردند که در آن دویدن را از کرم.راه رفتن را از سنگ و پرواز را از درخت آموخته و عملی کردند.درماندگی در کار همیشه اشتیاق را بالا برده و اشتیاق بالا انسان را به معرفت وا میدارد...ادامه مطلب
Reza Zafari
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga)
چیزی که در طی این سال ها میتوان درباره نتفلیکس فهمید این است که انتخاب هایش کوچکترین نقصی برای مخاطب خود ندارند.این فیلم نیز قابل تحسین بود البته در ساختار و نوع خودش.این شبکه جهانی معمولا سراغ فیلم های کمدی..موزیکال نمیرود اما وقتی میرود باید ایمان داشته باشیم که انتخابش محور هیجانی منسجمی دارد و کاری میکند که از ابتدا تا انتها اثر را تماشا کنیم...ادامه مطلب
اولین گاو (First Cow)
کیلی ریچارد را به عنوان یکی از برجسته ترین درام سازان امریکا میشناسیم.کسی که اوج مضامین اخلاقی-اجتماعی را در ساده ترین بازی ها میگنجاند.اولین گاو نیز از همین ویژگی بهره میگرفت.زندگی روستایی در شمال امریکا را میتوان به سادگی با این فیلم تجربه کرد حتی اگر قوی ترین روان را داشته باشید این فیلم روان شما را درگیر خود میکند... رئالیسمی فرا تر از دانسته های خود را در این فیلم تجربه میکنید.همراهی با شخصیت اصلی را تجربه میکنید و تجربه میکنید که فیلم...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
آرشیا صحافی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
شکار (The Hunt)
کار اما به اینجا ها ختم نمیشود و فشار روانی و اندوه آنقدر بر لوکاس چیره میشود که شریک زندگی اش و همخانه اش را هم بیرون میاندازد;زیرا وی سوال کرده بود: "آیا تو واقعا با آن دختر کاری کرده ای ؟" اینبار اما این واکنش لوکاس به گنجایش شخصیت او بر میگردد و این قابلیت را دارد که اینگونه واکنش نشان دهد و اینگونه آن دختر را از خانه اش بیرون سازد.به اعتقادم این واکنش از یک منطق پذیری دراماتیک بهره میبرد که به درستی از آن استفاده شده است. همینجا بهتر است...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده