یادداشتی بر فیلم کربلا جغرافیای یک تاریخ, حسین را بازیچه نکنیم

۵ سال پیش

۲۲ آبان ۱۳۹۵

امیرمحمد بامداد ماچ ...

امتیاز منتقد به این اثر: ۱ از ۱۰

رسانه در ارزش گذاری تبلیغ فرهنگی هزاران برابر از منابر روحانیون و خطابه ی علما موثر تر است.گسترش یک ایده ی تصویری در ذهن همان میزان تاثیر گذار است که در نقش بندی یک خاطره ی حقیقی در زندگی واقعی.اما از این رسانه و از این فرصت تبلیغی باید به نحو احسن استفاده کرد.واقعه ی کربلا در صور گوناگون سالیان سال است که به تصویر کشیده شده است اما از این میان تنها چند فیلم سینمایی و سریال یادگار ذهن مردم شده است.

کارگردان : داریوش یاری
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

روایتی متفاوت از قیام امام حسین (ع) و تاثیر آن بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا امروز است.

رسانه در ارزش گذاری تبلیغ فرهنگی هزاران برابر از منابر روحانیون و خطابه ی علما موثر تر است.گسترش یک ایده ی تصویری در ذهن همان میزان تاثیر گذار است که در نقش بندی یک خاطره ی حقیقی در زندگی واقعی.اما از این رسانه و از این فرصت تبلیغی باید به نحو احسن استفاده کرد.واقعه ی کربلا در صور گوناگون سالیان سال است که به تصویر کشیده شده است اما از این میان تنها چند فیلم سینمایی و سریال یادگار ذهن مردم شده است.شهرام اسدی در روز واقعه روایتی متفاوت از واقعه ی کربلا را ارائه میکند که با فیلمنامه ی منسجم بهرام بیضایی هنوز هنوزه بعد از سالها طراوت موضوعی خود را حفظ کرده است.یا سریال مختارنامه و شب دهم هر یک به نحوی بخشی از ساختار فرهنگی و مذهبی کشور شده اند.اما کربلا جغرافیای یک تاریخ را نه میتوان در قالب فرهنگ جای داد نه در قالب سینما.این اثر هر چه هست حتی مقدمات و اصول اولیه ی ساخت یک فیلم در آن نیز رعایت نشده است.
چندین اشکال فنی بر آن وارد است و چندین اشکال روایی_تاریخی.اول اشکالی که از لحاظ فنی به آن وارد است نحوه ی روایت آن توسط شهاب حسینی است.برای یک فیلم تاریخی روایتی عامیانه و به زبان معیار یقینا ناصحیح و ناشایست است.علاوه بر آن ما شاهد آن هستیم که هیچ گاه ریتم و طریقه ی جمله بندی این روایت یکسان نیست،گاه ادبی میشود گاه آنچنان عامیانه میشود که مخاطب دچار یک ناهمگونی و پارادوکس در تماشای این اثر غیرهنری میشود.در بخش دوم خط داستانی فیلم است،گاه روایت تعزیه است و گاه روایت سینمایی است.بخش سوم آن ایراد به دکور و ترکیب صحنه هاست که آنقدر ابتدایی و گاه کودکانه است که به هیچ وجه نمیتوان شان یک فیلم تاریخی مذهبی را در آن شاهد بود.
سخن را کوتاه کنیم و به یک اشکال اجتماعی و عقیدتی اشاره کنیم.این چه صیغه ای ست که چهره ی حسین (ع) در تعزیه نشان داده میشود و در فیلم پوشانده میشود.مگر غیر از این است که حسین و سایر معصومین چون مردم عادی دو گوش و دو چشم داشتند؟ مگر غیر از این است که بعنوان مثال در واقعه ی کربلا هزاران نفر روی این عزیزان را دیده اند؟این خود جهالتی ست عظیم.
در آخر اگر سرمایه ای خرج این سبک از فیلم ها میکنیم،به جا و به هنگام و سودمند صرف کنیم،چرا که آثاری چون کربلا جغرافیای یک تاریخ تنها مایه ی ننگ است و هیچ بار فرهنگی ندارد.


نقدهای مرتبط با این اثر

مهمونی کامی (Kami's party)
هنگامی که انسان،در مفهوم فرامتن جسم،دست به تصویر سازی و یا خلق یک اثر هنری میزند،آنچه خروجی این اثر است به مثابه آینه ای میماند که تراوشات ذهن و مکاشفات درونی شخص را به منصه ی ظهور میرساند.ادامه مطلب
شکاف (GAP)
سینمای اجتماعی ایران چند سالی ست که به مدد سینماگران جوان رنگی نو به خود گرفته است.طیف وسیع اندیشه های جدید و نگاه های بدیع و نو باعث ایجاد ترکیبی متعالی در سینمای ایران گشته است.کیارش اسدی زاده یکی از همان جوانان نوظهور سینمای ایران است که در قامت یک فیلمساز و با ارائه ی اثر "شکاف" ثابت نمود یک گام فراتر از سینمای اجتماعی حال حاضر ایران است.ادامه مطلب
شیفت شب (Night shift)
شیفت شب روایتی فمنیستی و پوچ گرایانه از روابط میان خانوادگی و درون خانوادگی جامعه ی حال حاضر ایران است.آنچه در این نقد بدان پرداخته ایم مروری بر ابعاد فنی و جامعه شناختی فیلم شیفت شب ساخته ی بانو نیکی کریمی است...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده