نقد فیلم روبان قرمز, The Red Ribbon, حرف های زیاد اما ضعیف

یک ماه پیش

۶ مهر ۱۴۰۰

هشدار: اگر فیلم را ندیده اید این مطلب را نخوانید. اطلاعات فیلم: روبان قرمز فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است. این داستان روایتگر یک زن است که بعد از جنگ برای پس گرفتن زمینشان به جنوب می آید اما با دو مرد آشنا می شود که هردو درگیر جنگ کشورشان هستند... آزیتا حاجیان، پرویز پرستویی و رضا کیانیان در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.این با حضور در هفدهمین جشنواره فجر برنده جایزه بهترین تدوین و کاندیدای بهترین کارگردانی شد. نقد...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

محبوبه زن جوان و جنگ زده‌ای است که پس از پایان جنگ تک و تنها به مزرعه ویران شده‌اش در جنوب می‌رود. داود مأمور خشن خنثی‌سازی مین‌های زمان جنگ، مانع ورود محبوبه به خانه‌اش می‌شود و...

هشدار: اگر فیلم را ندیده اید این مطلب را نخوانید.

اطلاعات فیلم:

روبان قرمز فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است. این داستان روایتگر یک زن است که بعد از جنگ برای پس گرفتن زمینشان به جنوب می آید اما با دو مرد آشنا می شود که هردو درگیر جنگ کشورشان هستند...

آزیتا حاجیان، پرویز پرستویی و رضا کیانیان در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.این با حضور در هفدهمین جشنواره فجر برنده جایزه بهترین تدوین و کاندیدای بهترین کارگردانی شد.

نقد فیلم:

وقتی که اسم ابراهیم حاتمی کیا به میدان می آید، منتظر دیدن یک فیلم سیاسی تاریخی با یک حرف بزرگ دیگر می شویم. این فیلم هم این خصوصیات را دارد اما...

فیلم بعد از فیلم آژانس شیشه ای ساخته شد ولی دقیقا شبیه به هم بود. زوج پرستویی و کیانیان در دو فیلم بر سر دو اعتقاد کامل متفاوت باهم جنگیدند اما در فیلمی دو اعتقاد پیچیده تر و پایانی نامعلوم تا بیننده را به سوال بیاورد و دیگری دو اعتقاد ساده تر و پایان رسیدن به یک اعتقاد.

رضا کیانیان افغانستانی است، در جنگ معشوقه اش را از دست می دهد و به ایران می آید. پرویز پرستویی در جنگ تمام نیروهایش را بر اثر تشنگی از دست می دهد و افسرده می شود و به خنثی کردن مین ها مشغول است. یکی اعتقاد به این دارد تا در هر لحظه ای فرار کند و دیگری اعتقاد دارد باید تا آخرین نفس جنگید. یکی اعتقاد دارد به بررسی، یکی اعتقاد دارد به شک. داستان سخت است، چند اعتقاد دارد، نویسنده نمی داند با این داستان باز چه کند، نویسنده بیننده را به شک می اندازد تا به فیلم کشش بدهد، ولی بیننده بیشتر به جایی که از فیلم لذت ببرد هی به این فکر می کند این ها کی هستند؟ الان چی شد؟ اونجا چی شد؟ مثلا فیلم نیم ساعت است و بیننده 28 دقیقه مشاهده هی دارد فکر می کند و در دو دقیقه آخر به تمام نتیجه هایش می رسد. همین باعث می شود بیننده از فیلم هم خاطره بد هم لذتی نبرد. نویسنده در فیلم آژانس شیشه ای آمد کم کم دو اعتقاد را آورد و آنها را بررسی کرد. بعد هردو اعتقاد را سر و سامان داد و تصمیم را به مردم واگذار کرد. اما در این فیلم، چند اعتقاد بسیار مهم را آورد، هرکدام را یکجایی ول کرد و بعد به بدی بد تمام کرد. فیلم فیلم درستی است و مثل آزانس شیشه ای به چند مسئله پرداخته اما نتوانسته جمعش کند. پایان بندی هم که اگر بد است به خاطر داستان هولش است که آخرش را هم فقط تمام کرد و بس!

نسبت به کارهای دیگر ابراهیم حاتمی کیا، فیلم ضعیف بود و بیننده از ابراهیم حاتمی کیا ناامید می شود، کسی که شاید بهترین سازنده فیلم های دفاع مقدس است اما متاسفانه فیلم ضعیف است. البت ایده درست است اما داستان ضعیف است و نویسنده هم نمی تواند فیلم را جمع کند.

نتیجه گیری:

فیلم ضعیف است. نویسنده به چند عقاید بسیار مهم می پردازد و داستان را باز می کند، باز می کند و می کند تا دیگر نمی تواند جمع کند و فیلم را به نقطه بدی می رساند و باعث ضعیف شدن فیلم می شود تا نمره این فیلم از 10، 4 شود. 


نقدهای مرتبط با این اثر

کسرا واصف
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عقاب ها
اطلاعات فیلم: عقاب ها به نویسندگی محمد رضا یوسفی و کارگردانی ساموئل خاچیکیان محصول سال 1363 است. این فیلم روایتگر یک خلبان است که در انجام یک عملیات سقوط می کند اما در او نجات پیدا می کند ومی فهمد جایی که افتاده... سعید راد، جمشید هاشم پور و... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم آغاز فیلم های خوب جنگی در ایران بود و این فیلم پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. نقد فیلم:  خب. فیلم های پرفروش در ایران بدترین فیلم هایی هستند که...ادامه مطلب
آژانس شیشه ای (The Glass Agency)
اخطار: اگر فیلم را تماشا نکرده اید، این نقد را نخوانید اطلاعات فیلم: آژانس شیشه ای، فیلمی به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساخته سال 1376 است. این فیلم روایتگر دو هم رزمنده است که سال ها بعد از جنگ همدیگر را ملاقات می کنند. حاج کاظم(پرویز پرستویی) در ملاقات متوجه صدمه هم رزمش می شود و... پرویز پرستویی، حبیب رضایی، رضا کیانیان، اصغر نقی زاده، قاسم زارع و... در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. این فیلم با حضور در شانزدهین جشنواره فجر...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده