یادداشتی بر فیلم کودا, CODA, خودخواهی یا فداکاری؟

۲ ماه پیش

۹ شهریور ۱۴۰۰

   باید خانواده ای را که به وضوح نیازمند است، آن هم زمانی که مشکل مالی دارد، رها کرد و به دنبال عشق و علاقه رفت یا باید ماند و فداکاری کرد؟ کدام درستتر است؟ نویسنده این دوراهی را برای شخصیت انتخاب میکند و او را در موقعیتی دشوار قرار میدهد. شخصیت فداکاری را انتخاب میکند و با وجود عشق زیادش به موسیقی و قصه ای  فرعی که علاقه اش به پسر است، خود را فدای خانواده میکند. اما این فداکاری، فداکاری کلیشه ای نیست. که شخصیت زمانی که فداکاری میکند، همه چیز...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

«کودا» به معنی فرزندانی است که از پدر و مادر ناشنوا متولد شدند. روبی تنها فرد شنوا در خانواده‌اش است و زمانیکه شغل ماهیگیری خانواده در خطر است، روبی باید بین عشق به موسیقی و ترس جدا شدن از خانواده‌اش یک راه را انتخاب کند.

  


باید خانواده ای را که به وضوح نیازمند است، آن هم زمانی که مشکل مالی دارد، رها کرد و به دنبال عشق و علاقه رفت یا باید ماند و فداکاری کرد؟ کدام درستتر است؟

نویسنده این دوراهی را برای شخصیت انتخاب میکند و او را در موقعیتی دشوار قرار میدهد. شخصیت فداکاری را انتخاب میکند و با وجود عشق زیادش به موسیقی و قصه ای  فرعی که علاقه اش به پسر است، خود را فدای خانواده میکند. اما این فداکاری، فداکاری کلیشه ای نیست. که شخصیت زمانی که فداکاری میکند، همه چیز خود را از دست بدهد و با اندوه فراوان و زخمی که از زندگی خورده است، هر چیزی که دارد را برای دیگران بگذارد. نه! حداقل در هالیوود خیلی بعید است که چنین اتفاقی بیوفتد. شخصیت با وجود انتخاب فداکاری اما با حمایت خانواده اش به هدفش میرسد و تحصیل در موسیقی را انتخاب میکند...

«دیوید بوردول» عنوان میکند که برای طبیعی سازی اتفاقات که به مبحث ناتورالیسم مربوط میشود، باید وقایع فیلم را توجیه کرد. که این موضوع در فیلم های هالیوودی که تحت تاثیر ایدئولوژی است مسئله ای بسیار حیاتی و مهم است. یکی از مهمترین موضوعاتی که در این بخش بررسی میشود، توجیه کمپوزیسیون فیلم است. برای مثال، اتاق دختر را با اتاق پدر و مادر یا حتی با تمام خانه مقایسه کنید. حالت خاص سقف اتاق، رنگهای روشن، پوستر و... تمام این موارد باعث میشود اتاق دختر مجزا از سایر اتاق های خانه باشد. پر از رنگ و پر از حس مانند اتاق یک هنرمند. که این موضوع از همان ابتدا میخواست روحیه ی علاقمند به هنر دختر را به بیننده معرفی کند و به غیر از آن، تفاوت چشمگیر دختر با باقی اعضای خانواده را به مخاطب گوشزد کند. 

عنصر صدا یکی از مهمترین عناصر فیلم است. سه نفر از اعضای خانواده ناشنوا هستند و یکی شنوا. چه مسئله ای برای این خانواده از این بزرگتر؟ در فیلم به درستی از این عنصر بیشتر از هر عنصر دیگری پرداخته شده است. در یکی از صحنه های فیلم، در وسط کنسرت شخصیت اصلی، صدا به کل قطع میشود و ما هم مانند 3 بازیگر ناشنوای فیلم از شنیدن موسیقی عاجز میشویم و در صحنه ای زمانی که دختر تست خوانندگی میدهد، با زبان نشانه، موضوع شعر را برای خانواده اش توضیح میدهد. این بازی با صدا، باعث همذات پنداری مخاطب با ناشنوایان میشود  و علاوه بر همذات پنداری با شخصیت اصلی لحظاتی ما را درگیر شخصیت های دیگر میکند. پس اگر این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین صدا شد، تعجب نکنید! و علاوه بر این، تمرکز روی موسیقی، میتواند توجیهی بر ژانر موزیکال فیلم باشد.

در تدوین فیلم نیز، مانند بسیاری از فیلمهای هالیوودی، شاهد تدوین تداومی یا continuity editing هستیم. در این نوع تدوین، تمرکز تدوینگر بر این است که تدوین، خودش را به رخ مخاطب نکشد و همه چیز را طبیعی و مانند روتین زندگی جلوه دهد. 

در پایان نیز، شخصیت اصلی فیلم، روبی ، همراه با دوستش به سوی بوستون میرود تا فصل جدیدی از زندگی اش را آغاز کند و همانطور که از فیلم های هالیوودی انتظار داریم، در اینجا نیز، شاهد پایانی خوش هستیم. 


نقدهای مرتبط با این اثر

فرنام فهیم
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
بدو لولا بدو (run lola run)
بدو لولا بدو، محصول سال 1998، به نویسندگی و کارگردانی تام تیکور و ساخته کشور آلمان است. - خلاصه داستان:  صد هزار مارک از پول رئیس مانی، توسط ولگردی دزدیده میشود ؛ این اتفاق باعث میشود تا جان مانی به خطر بیوفتد. لولا (نامزد مانی) تنها بیست دقیقه فرصت دارد تا پول را جور کند... - درونمایه:  درونمایه، هسته مرکزی داستان است و معنای فیلم از درونمایه گرفته میشود. بدو لولا بدو، سه درونمایه دارد که در ادامه راجع به آن توضیح داده ام. درونمایه اول،...ادامه مطلب
فرنام فهیم
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دادگاه شیکاگو 7 (The Trial of the Chicago 7)
   در ابتدا، باید بگویم که فیلم 7 محکوم شیکاگو بر اساس داستان واقعی ساخته شده و استفاده از شخصیت های واقعی، چالشی برای {نویسنده} است؛ زیرا هر کدام از شخصیت ها مخالفان و موافقانی دارند و  نویسنده باید شخصیت را آنطور که مطابق با پیام فیلم است، به تصویر بکشد. آرون سورکین ، با شخصیت پردازی 7 محکوم شیکاگو ،انگار میخواهد دل همه را به دست بیاورد. او در فیلمش، شخصیت ها را [خاکستری] نشان میدهد . شخصیتی که نه کاملا خوب است ، نه کاملا بد؛ نه مثبت و نه...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده