ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم دارکوب, داستان دو زن، دو جایگاه و دو وضعیت کاملا متضاد

میلاد خدابنده
۸ روز پیش - ۳ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

دارکوب ملودرامی است با محوریت موضوع زن، خانواده و اعتیاد، نام عجیبی دارد ((دارکوب)) متعارف با درونمایه فیلم، پرنده ای که تا عمق وجود یک درخت استوار نوک میزند و می جورد، همچون رخنه ء اعتیاد بر انسان تا فروپاشی.

  

((دارکوب)) نام عجیبی است، متعارف با درونمایه فیلم جدید بهروز شعیبی، نام پرنده ای که تا عمق وجود یک درخت استوار نوک میزند و می جورد، همچون رخنه ء اعتیاد بر انسان تا فروپاشی.

دارکوب ملودرامی است با محوریت موضوع زن، خانواده و اعتیاد که اگر کسی خلاصه داستان فیلم را بدون دیدن آن بخواند خیلی زود در مورد شخصیت معتاد فیلم قضاوت خواهد کرد اما با دیدن آن قطعا به چیزی فراتر از وجه انسانی و حس مادرانه او پی خواهد برد.

دارکوب فیلم خوبی است، یک ملودرام استاندارد با تنش میان دو زن، دو جایگاه و دو وضعیت کاملا متضاد، یکی مهسا و اعتیاد دامن گیر او با بازی خوب و قابل تحسین سارا بهرامی و در نقطه مقابل او نیلوفر با بازی مهناز افشار با شخصیتی محافظه کار و نگران از فروپاشی خانواده و از دست دادن گلی، دختر کوچک اش.

شعیبی در دارکوب یک ایده دارد، یک ایده خوب و چالش برانگیز که با استفاده از کارگردانی عالی و رفتن به سمت نوعی شخصیت پردازی و گرفتن بازی از سه ضلع مثلث اصلی بازیگران فیلم، در یک طرف روزبه با نقش آفرینی امین حیای با بازی عالی و بی نقص با نگاه های معنادار و زیرپوستی و متفاوت از هرآنچه که تا به امروز بازی کرده است تا بازی دو کاراکتر اصلی زن داستان و بازی تحسین شده این دو که گویی شعیبی تخصص عجیبی در بازی گرفتن از زنان داستان اش دارد (چه در دهلیز با بازی خوب هانیه توسلی و چه در دارکوب) بیننده را تا انتها در کش و قوس داستان نگه می دارد و این در حالی است که فیلم، داستان آزاردهنده از معضل اعتیاد و موقعیت های دراماتیک آن را بتصویر می کشد اما دل خود قهرمان هایی با هدف نجات سرنوشت یک کودک و امید به آینده و انگیزه ای برای تغییر وضعیت حال به چیزی بهتر وجود دارد و این به درستی فضای تاریک قالب بر اثر را کمی رقیق کرده تا بیننده در نهایت با اثری سیاه و یا بهتر بگویم سیاه نمایی روبرو نشود.

اما فیلمنامه دارکوب مثل خیلی از فیلم های این روزهای سینمای ایران، متاسفانه کامل و بی ایراد نیست، در فیلمنامه دارکوب گاهی انگیزه و هدف بعضی اتفاق ها و تصمیم گیری ها به خوبی مشخص نمی شود و یا تاریک می ماند، بطور مثال در ابتدای فیلم و یا بهتر بگویم در خشت اول اصلا مشخص نمی شود که آیا مهسا اتفاقی همسر سابق خود را بعد از چند سال می بیند و یا اگر قبل تر او را پیدا کرده پس چرا برای دزدی به سراغ او رفته است، روایت طوری است که بنظر می رسد خیلی اتفاقی او را دیده است اما مشکل اینجاست که وقتی مامور فروشگاه مچ آنها را برای دزدی میگیرد، میگوید یکی از آنها (مهسا) فرارکرد، اما چند دقیقه بعد مهسا را در فروشگاه میبینیم تا شاهد تقابل او باهمسر سابق اش باشیم؛ اصلا مهسا در این پنج و یا شش سال گذشته کجا بوده که امروز به فکر سرنوشت بچه و یا مادری او افتاده است؛ در انتهای فیلم نیز انگیزه قتل کاملا مشخص نمی شود و مشکل اصلی این است که از شخصیت پردازی روزبه از ابتدا تا انتهای فیلم، رسیدن به چنین راه حلی کاملا بعید بنظر میرسد و برچسب قتل و جنایت به هیچ عنوان به کاراکتر او نمی خورد و بدتر اینکه که با یک جابه جایی ساده محل سکونت این دو زوج با توجه به اینکه دقیقا همین تصمیم را هم داشتند مسئله تا حدودی حل می شد.

البته در فیلمنامه دارکوب به جواب بعضی از سوال ها، دلیل ها و رسیدن به این وضعیت حال شخصیت ها اشاره شده است اما این اشاره در حد یک دیالوگ باقی مانده و پرداخت کافی به آن نشده است تا جایی که گاهی تماشاگر حتی متوجه آن هم نمیشود، بطور مثال دلیل اعتیاد مهسا در چند دیالوگ کوتاه خلاصه میشود، اینکه اگر او بجای ساعت شش، ساعت شش و سی دقیقه به خانه می آمده برادرش او را به باد کتک میگرفته و این سختگیری های بیش از اندازه برادر را در خانواده نشان می دهد و یا مادر مهسا در آخرین لحظات عمر خود از روزبه حلالیت میطلبد، گویی مادر مهسا در طول زندگی خود انسان خوبی نبوده است.

یکی از مواردی که در فیلم دارکوب بهروز شعیبی جای خالیش کاملا احساس می شود نبودن موسیقی است که میتوانست حس و حال فیلم را به شیوه ای منحصر به فرد به بیننده منتقل کند. 

در مجموع فیلم دارکوب با همه کم و کاستی هایش نمره قابل قبولی گرفته و قطعا تماشای آن را به شما پیشنهاد میکنم.

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است

تلفن تماس:

۸۸۳۹۴۲۱۹-۰۲۱

استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.

کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ می‌باشد.

راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی:

logo-samandehi