ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم اسرار رسمی, Official Secrets, جاسوسی که میخواست جنگی را متوقف کند

دن مکا
۳ ماه پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

در این فیلم بنظر می رسد هود تمایلی به چرخاندن دوربینش برای نشان دادن موضوعات جانبی و پویا ندارد. یک قطعه ی موسیقی درجه یک از «پائول هپکر» و «مارک کیلیان» نیز کمکی به فیلم نکرده است.داستان فیلم «اسرار رسمی» ارزش روایت شدن را دارد اما شاید بهتر است برای شنیدن داستان آن ، کتابش را بخوانیم.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

در ژانویه 2003 ، یکی از کارمندان دولت بریتانیا به نام «کاترین گان» با ایمیلی روبرو می شود که از او و همکارانش در مرکز ارتباطات بریتانیا درخواست می کند تا دفاتر سازمان ملل در 6 کشور را شنود کنند. این شش کشور شامل آنگولا ، بلغارستان ، کامرون ، شیلی ، گینه و پاکستان می شوند که آراء آنها برای حمله ی عراق ضروری است. با توجه به اینکه این درخواست غیرقانونی است ، کاترین این ایمیل را برای یکی از دوستانش می فرستد که این مسئله باعث لو رفتن آن ایمیل می شود و افکار عمومی از محتوای آن مطلع می شوند. لو رفتن محتوای آن ایمیل باعث می شود که زندگی کاترین برای همیشه تغییر کند و او تحت قانون اسرار رسمی مصوب سال 1989 تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

فیلم «اسرار رسمی» به کارگردانی «گوین هود» و نقش آفرینی «کیرا نایتلی» به بررسی جزئیات این داستان می پردازد. سرعت فیلم بسیار آرام است و قریب دو ساعت به درازا می انجامد. فیلمنامه ی آن نیز توسط «گوین هود» ، «گریگوری برنشتاین» و «سارا برنشتاین» براساس کتاب «جاسوس که سعی کرد تا جلوی یک جنگ را بگیرد : کاترین گان و برنامه سری اش برای تحریم حمله به عراق» اثر «مارسیا میچل» و «توماس میچل» نوشته شده است. فیلمنامه زمان قابل توجهی را به معرفی کاراکتر کاترین گان اختصاص داده است اما متاسفانه این اتفاق به قیمت طولانی شدن روایت صورت گرفته است. اگر بخواهم ساده بیان کنم ، «اسرار رسمی» هرگز فیلم سریعی نمی شود. 

نایتلی مانند همیشه کار خود را به خوبی انجام داده اما این تنها کفایت نمی کند. «آدام بکری» نیز در چند سکانس به عنوان همسر مهاجر کاترین که به دلیل کارهای او در معرض خطر قرار گرفته ، عملکرد درخشانی از خود نشان می دهد. افرادی که در مجله «رصدگر»(The Observer) فعالیت می کنند بسیار تاثیرگذار ظاهر شده اند اما از آنها به قدر کافی استفاده نشده است. «متیو گود» ، «مت اسمیت» و «کانلت هیل» هرکدامشان علاوه بر اینکه نقش اخلاقی یک خبرنگار را بسیار باورپذیر ایفا می کنند ، درباره ی اتفاقات حقیقی نیز بسیار متبحرانه به نقش آفرینی پرداخته اند. تبادلات در دنیای مطبوعات پیش تر بطور گسترده در آثاری مانند «تمام آدم های رئیس حمهور» ، «کاغذ» و از همه جدیدتر در «پست» به تصویر کشیده شده است. در این فیلم بنظر می رسد هود تمایلی به چرخاندن دوربینش برای نشان دادن موضوعات جانبی و پویا ندارد. یک قطعه ی موسیقی درجه یک از «پائول هپکر» و «مارک کیلیان» نیز کمکی به فیلم نکرده است.

بهترین سکانس فیلم جایی است که کاترین با گروهی از وکلا («راف فینس» و «ایندیرا وارما») که مترصد پاک کردن نام او هستند ارتباط برقرار می کند. فینس در ابتدا خود را نصفه نیمه بروز می دهد اما در انتها تمام فضای فیلم را در اختیار می گیرد. او نقش «بن امرسون» یک وکیل مداقع حقوق بشر در بریتانیا را بازی می کند. فینس به قدری کاراکتر او را خوب ایفا می کند که برای هر بیننده ای باورپذیر است. نقش آفرینی مشترک فینس و نایتلی در چند سکانس بسیار درخشان است و کار را برای تدوینگر فیلم راحت تر کرده اند. داستان فیلم «اسرار رسمی» ارزش روایت شدن را دارد اما شاید بهتر است برای شنیدن داستان آن ، کتابش را بخوانیم.

منبع : فیلم استیج

مترجم : وحید فیض خواه

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است