ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم تی تی, TiTi, نقش‌آفرینی تابوشکنانه شاکردوست

دبورا یانگ
۱۷ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه

«تی تی» تصویری فراتر از خط قرمزها درباره‌ی زنی متفاوت را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. این نقش را «الناز شاکردوست» به شکلی فراموش نشدنی ایفا می‌کند. او یک بازیگر تلویزیونی که به مرور زمان مسیرش را مدیوم سینما پیدا کرد و اوج هنرنمایی او در نقش همسر یکی از سران القاعده در فیلم «وقتی که ماه کامل شد» بود.فیلمنامه‌ی که «آیدا پناهنده» به همراه همکار و تدوینگر همیشگی‌اش «ارسلان امیری» نوشته است، وقتی که «تی تی» جلوی دوربین است خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

«آیدا پناهنده» که برای کارگردانی فیلم «ناهید» در سال 2015 از جشنواره‌ی فیلم کن برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم اول شد، اکنون «تی تی» را کارگردانی کرده است. «تی تی» تصویری فراتر از خط قرمزها درباره‌ی زنی متفاوت را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. این نقش را «الناز شاکردوست» به شکلی فراموش نشدنی ایفا می‌کند. او یک بازیگر تلویزیونی بود که به مرور زمان مسیرش را به مدیوم سینما پیدا کرد و اوج هنرنمایی او در نقش همسر یکی از سران القاعده در فیلم «وقتی که ماه کامل شد» بود. «تی تی» یک زن جوان کولی است که شغلش نظافتچی بیمارستان است و جهت تأمین هزینه‌های زندگی‌اش برای زوج‌هایی که نمی‌توانند بچه‌دار شوند، رحم اجاره‌ای در اختیارشان می‌گذارد.

در کنار تنش‌های میان زنان ناامید و همسرانشان، فیلم از زاویه‌ای دیگر به عنوان کردن سوالات اخلاقی می‌پردازد. «تی تی» که نوزاد زوجی را باردار است،‌ تصمیم می‌گیرد که بچه را نگه دارد ولی تهدید می‌شود که ممکن است بخاطر اینکار پایش به دادگاه باز شود. هنگامی که دکتر بچه‌ی او را به دنیا می‌آورد، زنی که صاحب اصلی بچه است وارد اتاق می‌شود اما «تی تی» به او می‌گوید که حتی یک سلول از این بچه متعلق به تو نیست. 

درون‌مایه فیلم درباره‌ی حس از خودگذشتگی و نقشی است که این حس می‌تواند در زندگی یک انسان ایفا کند. شوق واقعی «تی تی» برای کمک کردن به دیگران دلیل این است که حاملگی برای زوج دیگری را می‌پذیرد. پولی که او از این کار درمی‌آورد را برای ساختن خانه‌ نامزد موزیسین خود «امیر ساسان»(هوتن شکیبا) خرج می‌کند. روزی او در بیمارستان با فردی بسیار بیمار مواجه می‌شود. آن فرد بیمار «ابراهیم ساجدی»(پارسا پیروزفر) نام دارد. استاد فیزیکی که در مسیر کشف بزرگی درباره‌ی سیاه‌چاله‌ها بود اما دچار تومور شد. وقتی که آن استاد خوش‌چهره نظریه سیاه‌چاله‌ها را برای «تی تی» بی‌سواد شرح می‌دهد، «تی تی» اینطور برداشت می‌کند که پایان جهان نزدیک است و او باید هرطور که شده استاد ساجدی را نجات دهد. 

«تی تی» در حالی که در ماه هشتم حاملگی قرار دارد، یک شب را در دریا می‌گذارند تا بتواند ترکیب جادویی‌ای که می‌تواند به شکل معجزه آسایی به بهبود استاد بیانجامد را پیدا کند. متأسفانه هنگامی که استاد در کما به سر می‌برد، همسرش که از او جدا شده بود به «تی تی» می‌گوید که کارهای علمی او را دور بریزد. اما «تی تی» آنها را به خانه می‌برد تا امیر ساسان با آن کاغذها برای خرگوش خود خانه بسازد. بقیه‌ی زمان فیلم به تلاش‌های استاد برای پیدا کردن «تی تی» و کارهای علمی‌اش اختصاص داده شده است. با اینکه مضامین فیلم کمی کمیک بنظر می‌رسند اما در قالب یک درام رک و راست روایت می‌شوند.

آثار علمی گمشده‌ی ابراهیم تبدیل به محرک اصلی داستان تبدیل می‌شود. «تی تی» و امیر ساسان باید تصمیمات اخلاقی سختی بگیرند و چهره‌ی واقعی خود را نشان دهند. «شاکردوست» با آن چشم‌‌های درشتش به خوبی موفق می‌شود تا حس معصومیت را به مخاطب القاء کند و کاراکتری جادویی را بسازد که می‌تواند ما را میخکوب کند و در نهایت شگفت‌زده کند. مردی که «شکیبا» آن را ساخته است، چهره‌ای از یک مرد عاشق الکی، سوء‌استفاده‌گر و استثمارگر را به تصویر می‌کشد. «پیروزفر» نیز نقش مردی بورژوازی و متفکر را ایفا می‌کند که رگه‌هایی از یک دانشمند دیوانه نیز در کاراکتر او وجود دارد. 

فیلمنامه‌ی که «آیدا پناهنده» به همراه همکار و تدوینگر همیشگی‌اش «ارسلان امیری» نوشته است، وقتی که «تی تی» جلوی دوربین است خیلی حرف‌ها برای گفتن دارد. مانند صحنه‌ی یک عروسی شلوغ که بند موسیقی در حال اجرا است و زنان با خوشحال در حال رقصیدن هستند. سبک فیلمبرداری نیز تأثیر مثبت کوچکی روی فیلم گذاشته است. 

منبع: هالیوود ریپورتر

مترجم: وحید فیض خواه

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است