0
کامبیز شایان فرد
۲ ماه پیش - ۳ دقیقه مطالعه
منبعبانی فیلم

نقد فیلم شکارچی روباه, Foxcatcher, بازنده میدان زندگی

امتیاز منتقد به فیلم :

فیلم آدم هایی را نشان می دهد که مملو از آرزوهای کودکی سرکوب شده اند.آرزوهایی که غیر محال هم نبودند...

«شکار روباه» ساخته بنت میلر،از آن دست فیلم هایی است که امروزه نایاب شده‌اند .فیلم هایی که حرکت خود را از طریق تصاویری که درست با مضمون  داستان هماهنگ اند،ترکیب و به رخ می کشند. به این وسیله ترک ها،شکستگی ها و فشار و تنش هایی که به جان آدم های فیلم و داستان افتاده اند را نشان می دهند. شکار روباه برگرفته از حادثه ای واقعی؛ زندگی مارک شولتز (چانینگ تتوم ) کشتی گیر مسابقات المپیک را نشان می دهد که در شرایطی خاص،زیر نظر مربی و حامی مالی اش( استیو کارل ) قرار می گیرد.فیلم به بررسی ارتباط او و مربی و او و برادرش( مارک روفالو ) می پردازد.به نظر می رسد فیلمساز در به تصویر کشیدن این روابط،تحلیلی واقع گرایانه داشته‌است و چندان آن را به تخلیل نیالوده . اصلا نمی توان قاطعانه گفت در هر فیلمی که بر اساس داستان واقعی ساخته می شود،وفاداری مو به مو و صد در صد است و همواره برای رسیدن به ساختاری درست از حادثه مورد اقتباس،نیاز به تغییرات وجود دارد تا هماهنگی و یکدستی فرمی ایجاد شود.
چانینگ تتوم،نشان داده که تنها هنرش،مرد زیبای سال شدن نیست.او در نقش مارک،با بازی بسیار کنترل شده،آن عدم اعتماد به نفس شخصیت را به خوبی درآورده .نوع رفتارهایی که انجام می دهد،نگاه غالبا رو به پایین اش،دست‌هایی که زیاد ازشان کار نمی کشد به جز صحنه های تمرین کشتی،قدم های با طمانینه ای که بر می دارد…همه حکایت از آدمی است که تمام بار غم زندگی و تزلزلی که نسبت مستقیمی به مقوله مسابقه در ورزش دارد،اینکه یک ورزشکار همواره در بالاترین حد توانایی و اعتماد به نفس هم،نمی تواند اطمینان داشته باشد که پیروز میدان رقیب خواهد بود،را یکجا نشان‌مان می دهد.حتی اگر جان دوپونت ،از ثروتمندان انگلیس هم به سراغش بیاید باز هم بازنده میدان زندگی است.شکار روباه،تصویر وضعیت انسان‌های طبقه متوسط رو به پایین و اشراف و ثروتمندان دهه های پایانی قرن بیستم را بررسی می کند.اینکه چقدر انسان قرن بیستم توانست همگام با تغییرات اجتماعی و روانی این قرن پر آشوب ،خود را در جایگاه شایسته اش نگاه دارد.
با توجه به فرجام کاراکترها ،روشن بینی در نگاه فیلمساز دیده نمی شود.مانعی که به نظر بنت میلر و فیلمنامه نویس اش،ای مکس فرای ،در شکل گیری این بدبینی وجود دارد،تحقیرهایی است که آدم های فیلم به آن دچارند که خودشان در این حقارت ها،بی تاثیر نبوده‌اند .جان دوپونت سال‌ها زیر سایه مادرش و نگاه تبعیض آمیز طبقاتی بوده‌است و در این سن و سال چنان هویت باخته و بازنده است که راه بازیابی و خودساختگی را در تحقیر مارک می یابد.در اینکه بر ضعیفی حکمرانی کند.در حقیقت فیلم آدم هایی را نشان می دهد که مملو از آرزوهای کودکی سرکوب شده اند.آرزوهایی که غیر محال هم نبودند.جان دوپونت آرزو داشته کشتی گیر شود و از دید خانواده،کشتی بی شان و منزلت بوده‌است .استیو کارل کاندید اسکار بهترین بازیگر،در نشان داده حس برباد شدن آرزوهایش سنگ تمام می گذارد.از نوع سنگینی راه رفتن تا چهره سردی که از طریق گذاشتن گونه های پف کرده و بینی بزرگ و سردی رنگ پوست و فضای بزرگ خانه ای که بیشتر شبیه به مزرعه است،به ما منتقل می شود. جان دوپونت با آن قدم های آهسته در آن فضای وسیع و پهن دشت،هیچ ندارد ، جز ثروت و سرمایه ای که می خواهد آن را تنها روی علایقش متمرکز کند، اما با این به ظاهر ثروت که می تواند آدم ها را بخرد،به جز یکی دوبار،خنده ای بر چهره سنگی اش نمی نشیند و این ناشاد بودن و تحقیرهایی که مانند توپ پینگ پونگ بین او و مارک و بعدا دیو ،در رفت و برگشت است،رفته رفته،زمینه ای می شود برای آن فاجعه ای که در پایان مارک،دچارش می شود.آتش زیر خاکستر زبانه می کشد و جان دوپونت را به قتلگاه می کشاند، اما با این حال ،با قاطعیت نمی توانیم از او متنفر شویم.جان دوپونت از نگاه بیننده نمی تواند به آن حد از عقده برسد که تنها گلوله بتواند خالی اش کند،دیو،با آن هوش سرشار،از دید بیننده شایسته مرگ به این سادگی نیست و مارک،با آن آسیب پذیری به نظر نمی تواند از آن مهلکه بگریزد، اما فیلم نشان می دهد که می شود.نشان می دهد آدم ها با هر ویژگی، قابلیت اشتباه و فریب را دارند.



فیلم «شکارچی روباه» (Foxcatcher) با تمی ورزشی براساس یک داستان واقعی مهیب در سال‌های 1987 تا 1996 می‌باشد. چنینگ تاتم (Channing Tatum) و مارک روفالو(Mark Ruffalo) نقش‌های مارک و دیو شولتز را در فیلم به عنوان دو برادر و دارنده مدال طلای کشتی المپیک بازی می‌کنند که با میلیاردری به اسم جان دو پونت که ثروت‌مندترین فرد آمریکا در زمان خود بود، در حال معامله، با یک تراژدی عجیب و مشمئز کننده مواجه می‌شوند.