ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

یادداشتی بر فیلم فروشنده, the salesman, فروشنده؛ فرهادی روایتگر خانه ها

پوریا فرخی
۴ سال پیش - ۱ دقیقه مطالعه
منبعپوریا فرخی
امتیاز منتقد به فیلم :

فروشنده همچون آثار دیگر فرهادی(چهارشنبه سوری، درباره الی، شهرزیبا، گذشته و جدایی نادر از سیمین) در دو مرز درون و بیرون هویت می یابد، آپارتمان آن ها کالبدی است که در مقابل بیرون مبدل به شخصیت ویرانگری در زندگی رعنا و عماد می شود.

فروشنده همچون آثار دیگر فرهادی(چهارشنبه سوری، درباره الی، شهرزیبا، گذشته و جدایی نادر از سیمین) در دو مرز درون و بیرون هویت می یابد، آپارتمان آن ها کالبدی است که در مقابل مرز بیرون مبدل به شخصیت ویرانگری در زندگی رعنا و عماد می شود.
خانه خود دو مرز دارد، مرزی که با درها، درون خانه روایت می شود. فرهادی به خوبی درها را کارگردانی می کند، درها در اینجا می توانند روایت گر تخیل ما، انتظار، حریم و تجاوز باشند.
پلکان، عمده نشانه های مضطرب کننده فیلم در پلکان رخ می دهد، فضایی که در آن اتفاقات ناگواری در چند سکانس اصلی و شکل دهنده فیلم رخ می دهد.
و اما تهران(شهر)، همان تهران تلخ دیگر آثار فرهادی است. تهران از پشت بام خانه آن ها سرد، گَس،‌ تلخ و خنثی است.
جایی از فیلم است که عماد می گوید کاش همه این ها رو می کوبیدن و یه بار دیگه درست می کردن، حال این خود عماد است که قربانی یکی از همین خانه ها شده، خانه ای که زیربنای تمام فروپاشی هاست.
 

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است