نقد فیلم روشن, Roshan, بازگشت رضا عطاران و شخصیت پردازی و تعلیق درست روشن

۹ ماه پیش

۲۶ بهمن ۱۳۹۹

امیررضا صفائی تبار

امتیاز منتقد به این اثر: ۹ از ۱۰

روشن جدیدترین اثر روح الله حجازی است و مشکلات مردی که عاشق بازیگری است را به تصویر می کشد. شخصیت پردازی درست کارکتر روشن با بازی خوب رضا عطاران باعث شده که ما با او هم ذات پنداری کنیم .

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگری نمی‌تواند خانه ثبت نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم می‌گیرد نقشش را بازی کند.

این فیلم به صورت شخصیت محوری است و از ابتدا تا انتها روال صعودی شخصیت روشن را می بینیم . کارکتر روشن که در اول فیلم فردی بسیار مظلوم و خانواده دوست بود و بیشتر پلانها بازی او با دخترش را میبینیم تا به کارکتری عصیان گر و مطالبه گر تبدیل می شود که می کوشد حق خود را بگیرد . فیلم پر از نقاط عطف است و علاوه بر نقاط عطف درست در فیلم ما شاهد نقاط عطف فرعی نیز هستیم. مثل پلانی که روششن به قضیه ی بیرون رفتن های مشکوک همسرش شک می کند و از ان جا نقطه پرتاب ما به پرده دوم و کشمکش های او است . فیلم از لحاظ فیلم نامه بسیار قوی شکل گرفته است . توجه به پی رنگ اصلی که ماجرای همسرش با دوست صمیمی او است را می بینیم و خرده پی رنگ هایی مثل اشنایی او با زنی که قصد اتش زدن خود دارد را می بینیم. از نکات مثبت خوب فیلم توجه به عناصر ایجاز و بسط است . ایجاز در پلانی که متوجه می شویم که همسرش قصد ماندن ندارد و بسط هم در پلانی که علل این تصمیم را می بینیم. یکی از نکات مثبت فیلم تدوین مناسب ان است که کات های بی وقفه ندارد و اجازه می دهد ما بیشتر با کارکتر درگیر شویم. کارگردانی فیلم قابل قبول است و از لانگ شات و نماهای مناسب با موضوع استفاده شده است . بازی رضا عطاران در این فیلم می توان تولد دوباره ی او در سینما نامید که به خوبی توانست در یک ژانر جدی و درام به خوبی ایفای نقش نماید. 


نقدهای مرتبط با این اثر

امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تی تی (TiTi)
ابراهیم فیزیک دان برجسته است که دچار تومور مغزی شده و به علت علاقه زیاد به فیزیک از همسرش جدا می شود و ماجرای گم شدن برگه ها سرنوشت او ، تی تی پرستار بیمارستان و همه تغییر می دهدادامه مطلب
گیج گاه
مشکل اصلی فیلم روایت بندی ضعیف ان است و صرفا تنها بار درام فیلم با چاشنی طنز میخواهد جلو ببرد . برخی از پلانهای فیلم قابل باور نیست این که چطور یک معلم همزمان معلم و مربی وشو است و گاها برای نیاز به پول داشتن حاضر است بدلکار فیلم شود .ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
منصور (Mansour)
فیلم درباره ی روایت شهید ستاری { منصور ستاری} است و به نوعی نگاه بیوگرافی فیلم به زندگی او داشته است . شخصیت پردازی درست منصور و درک درست از تحلیل کارکتر از مهم ترین نکات فیلم است. فیلم به صورت سه پرده ای است و از لحاظ فرم و محتوا به درستی پرداخت شده است . شخصیت تیمسار ستاری قابل باور است و ما می توانیم با او و تصمیمات مهم او همذات پنداری کنیم و خود را جای او نیز قرار دهیم. از نکات اصلی فیلم ریتم مناسب و سرعت بالای فیلم است و تقریبا کمتر پلانی...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده