نقد فیلم درخت گردو, Walnut Tree, درخت بی گردو

یک ماه پیش

۲۴ شهریور ۱۴۰۰

نمى توان كتمان كرد كه محمد حسين مهدويان فيلمساز صاحب سبكى در سينماى ايران است. فيلمسازى كه معمولاً دوربين مستند را براى قصه گويى اش بر مى گزيند. مهدويان كارگردان مهمى در ميان فيلمسازان نسل جديد سينما است امّا در اين كه فيلمساز خوبى هم باشد شك دارم. "ماجراى نيمروز" ( قسمت اول ) شاهكار كارنامه ى مهدويان جوان است كه تا زمان نگارش اين يادداشت هنوز نتوانسته است به آن اثر نزديك هم شود. پر كار بودن و ساختن هرساله ى فيلم و اخيراً سريال سازى، كيفيت...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

فیلمی درباره بمباران شیمیایی مردم کردستان است. شهر گرفتار فاجعه شده، قادر باید خانواده‌اش را نجات دهد.

نمى توان كتمان كرد كه محمد حسين مهدويان فيلمساز صاحب سبكى در سينماى ايران است. فيلمسازى كه معمولاً دوربين مستند را براى قصه گويى اش بر مى گزيند. مهدويان كارگردان مهمى در ميان فيلمسازان نسل جديد سينما است امّا در اين كه فيلمساز خوبى هم باشد شك دارم. "ماجراى نيمروز" ( قسمت اول ) شاهكار كارنامه ى مهدويان جوان است كه تا زمان نگارش اين يادداشت هنوز نتوانسته است به آن اثر نزديك هم شود. پر كار بودن و ساختن هرساله ى فيلم و اخيراً سريال سازى، كيفيت كارهاى مهدويان را به شدّت پايين آورده است. سويه ى مهدويان مشخص نيست و آثارش ايده لوژى يكسانى را دنبال نمى كنند. اين يكى از ضعف هاى سينماى اوست. كارگردانى كه هم براى پروپاگاندا فيلم مى سازد، هم فيلم نژاد پرستانه و مثلاً معترضانه مى سازد هم كمدى ساخته است و اخيراً هم سريالى اقتباسى ساخته كه هيچ نزديكى به آثار ديگرش ندارد. و امّا "درخت گردو". فيلم بدى است. بى رحمانه مى خواهد اشك مخاطبش را بگيرد امّا در ساختن واقعه و شناخت خانواده ابداً موفق نيست. فيلم برشى تاريخى است از بمباران شيميايى سردشت در جريان جنگ عراق با ايران با محوريت شخصيت اصلى، قادر مولان پور ( پيمان معادى ). پدرى كه پدر بودن و خانواده اش ساخته نمى شوند. قبل از حملات هوايى هيچ گونه عاطفه اى از پدر نسبت به فرزندان و همسرش نمى بينيم و اين امر در ادامه ضربه ى سنگينى به اثر مى زند. كاملاً غير ضرورى يك معلم داستان را براى ما روايت مى كند. معلمى با بازى مينا ساداتى كه نه صداى جذابى دارد و نه نقشى كليدى در داستان. مهران مديرى همسر اين معلم است و دكتر منطقه. با حذف اين دو از داستان هيچ لطمه اى به فيلم وارد نمى شود كه هيچ، شايد فيلم، فيلم بهترى هم شود. مهران مديرى افتضاح است. نه لكنت را درست بازى مى كند و نه احساسات يك پزشك را در چنين تراژدى داراست. بازى مهران مديرى انقدر بد است كه سكانس هاى مشترك با پيمان معادى ( كه اينجا خوب است ) را هم ضايع مى كند. ديگر مشكل فيلم عدم ساختن جغرافياى منطقه است. منطقه اى كه پتانسيل بسيار بالايى براى شناخت داشت. بدون هيچ شناختى و صرفاً با تصاوير دردناك، فيلمساز از ما مى خواهد كه فقط گريه كنيم. فيلم بستر داستانى قوى ندارد و جز چند اتفاقى كه براى قادر رخ مى دهد مابقى فيلم صرفاً به نمايش زجر مردم مى گذرد. خبرى از موزيك متن تأثيرگذار هم نيست. هنوز هم صداى لذّت بخش پيانو در "ماجراى نيمروز" در خاطرم است و يا صداى جذاب گيتار الكتريك در سكانس هاى پر شورِ سريال "زخم كارى". باور كردنى نيست مهدويان براى فيلم تراژيك اش موزيك تأثيرگذارى را انتخاب نكرده است. موسيقى مى تواند تأثير تصاوير را چند برابر كند. "درخت گردو" در بخش فنى هم موفق نيست. مهدويانى كه قبلاً اوايل انقلاب اسلامى را عالى به تصوير كشيده است اينجا در مونتاژ لنگ مى زند و اينسرت پيمان معادى در ميان فوتيج هاى قديمى روى پرده ى بزرگ سينما كاملاً قابل تشخيص است. پايان بندى "درخت گردو" شليك نهايى به اثر هست. پايانى شعارى و بى ربط و بيرون از اثر به فيلم درباره ى دختران سرزمين ايران، براى كف گرفتن نهايى از بينندگان. 


نقدهای مرتبط با این اثر

تل ماسه (Dune)
تل ماسه يكى از مورد انتظارترين عناوين سال است كه فيلم نوميد كننده و ناقصى است. اثر حماسى، علمى - تخيلى ويلنوو اگر چه فيلم عظيمى است امّا واجد ضعف هايى اساسى است كه آن را از هم نام قديمى تر و بدترين فيلم كارنامه ى ديويد لينچ بزرگ "تل ماسه ( ١٩٨٤ )" هم پايين تر مى آورد. اقتباس سينمايى داستان سياسى نويسنده ى آمريكايى فرنك هربرت اين بار به روايت دنى ويلنوو كم رمق تر و كندتر از فيلم لينچ است و تنها رجهان اش جلوه هاى ويژه ى برتر و گاهى صحنه هاى عظيم...ادامه مطلب
امیراردوان میرانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
زخم کاری (Deep Wound)
در روزهايى كه تلوزيون ايران، بريتانيا ى كبير را براى بينندگان اندكش به سخره مى گيرد و سريال هاى بسيار ضعيفى را به نمايش مى گذارد، پلتفرم هاى آنلاين محصولاتى را مى سازند كه بيننده دارند. مخاطب امروز ديگر پذيراى پروتاگونيست چادر به سر نيست، چرا كه حقيقت جامعه ى امروز اين نيست. مخاطبى كه با يك جستجوى ساده به كهكشان محصولات خارجى دسترسى دارد، ديگر پذيراى شعارهاى ازدواج سنتى و خواستگارى و فرش فروش بازار و... نيست. شبكه ى نمايش خانگى بر خلاف صدا و...ادامه مطلب
امیراردوان میرانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خاتون
ديكتاتورى يا اِشغال؟ - آزادى. معمولاً عادت ندارم از سريالى قبل از پايان يك فصل بنويسم امّا از "خاتون" مى نويسم باشد كه در زمان پخش شايد باعث شوم بيننده ى بيشترى پيدا كند. اين يادداشتى است بر سه قسمت ابتدايى سريال جديد نماوا، خاتون. ساخته ى تينا پاكروان. پاكروان از فيلم مبتذل لس آنجلس - تهران حالا به تاريخ ايران رسيده است. سريال بيگ پروداكشنى كه چند قدم رو به جلو براى ميديم قاب كوچك است. روايتى از روزهاى اشغال ايران توسط متفقين با تمركز بر زن...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده