ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

یادداشتی بر فیلم نگار, Negar, وقتی محتوا فدای تکنیک می‌شود

صادق دادبود
۳ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

«نگار» بیشتر از آنچه که بخواهد دارای محتوا باشد، تکنیک‌های خود را در معرض نمایش می‌گذارد؛ این تکنیک را سرپوشی برای عدم داشتن محتوا قرار می‌دهد که این بازی دادن مخاطب است.

«نگار» بیشتر از آنچه که بخواهد دارای محتوا باشد، تکنیک‌های خود را در معرض نمایش می‌گذارد؛ این تکنیک را سرپوشی برای عدم داشتن محتوا قرار می‌دهد که این بازی دادن مخاطب است. از طرف دیگر باید برای ساختارشکنی فیلم «نگار» احترام قائل شد. فیلمنامه اگرچه دارای حفره‌های بسیاری در خود است و سعی شده این حفره‌ها با تدوین، ایجاد هیجان و در یک مورد طنز، پوشیده شوند، اما شجاعانه نوشته شده. فیلم‌هایی با این موضوع و ماجرا، در سینمای ایران بسیار کم دیده می‌شوند و فیلم‌هایی مانند «نگار» نوید بوجود آمدن سینمایی سطح بالا و جذاب را می‌دهند. فیلم به خودی خود ساختارشکن نیست، اما می‌تواند باعث شود فیلمنامه‌های بیشتر و بهتری در این ژانر نوشته شوند؛ زیرا نشان داده چنین فیلم‌هایی نیز - فیلم‌هایی غیر از ژانر کمدی - مخاطب‌های معقولی دارند.

همانطور که گفته شد، فیلمنامه «نگار» حفره و خطاهای بسیاری دارد.

1. چرا خاله‌ی نگار به همین راحتی کلید ویلای شخصی خودشان را درحالیکه همسرش در آن ویلا بود به دست نگار سپرد؟ و این سوال که چرا بهمنی به جای خانه خود، در ویلایش چرت می‌زد؟ احتمالاً به این خاطر که فیلمنامه به حضور او نیاز داشت!

2. نگار چگونه رمز گاوصندوق را می‌دانست؟ ممکن است پدر نگار در یکی از حضورهای متافیزیکی‌اش به او گفته باشد، اما عدم نمایش آن نکته‌ی بسیار منفی این فیلمنامه‌ است.

3. آن مدارک مهم چه بودند که شخصی بخاطر آنها کُشته شد؟ اینکه پیمان تنها در یک دیالوگ، علت کُشته شدن پدر قهرمان را بیان کند (مهم‌ترین موضوع فیلم)، بدین معناست که حتی فیلمنامه‌نویس هم از محتوای آن کیف خبر ندارد!

4. نگار چگونه آن مرد اسلحه‌فروش را پیدا کرد؟ فیلمنامه‌نویس با ایجاد موقعیت و دیالوگ‌های طنز، سعی در پوشش گذاشتن روی این حفره دارد.

5. مهم‌ترین حفره و نقطه ضعف فیلمنامه آنست که چطور نگار در دقایق پایانی فیلم، به قاتلی حرفه‌ای و تمام عیار تبدیل شد؟ ارتکاب قتل علاوه بر انگیزه، جرأت و مهارت می‌خواهد. اینکه نگار چگونه با کُشتن یک اسب و رها کردن شوهرخاله‌ی در حال مرگ‌اش، آن خونسردی و مهارت را برای از بین بردن یک باند حرفه‌ای بدست آورده، سؤالی‌ست که تنها پاسخ آن باید این باشد: تمام اتفاقات دقایق پایانی فیلم در ذهن نگار رخ داده‌اند. اما ما شاهد چیزی برخلاف آن بودیم.

در پایان «نگار» توانایی این را داشت که بتواند خیلی بهتر از اینها باشد. با فیلمنامه‌ای کامل‌تر (با محتوای بهتر و هجویات کمتر)، می‌توانست یک ساختار شکن واقعی در سینمای ایران باشد. امتیاز 4 به این فیلم به علت نکات مثبت فیلمنامه، شیوه جالب روایی و کارگردانی جذاب، و در مقابل فیلمنامه‌ای ضعیف و ابتدایی است.


0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است