ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
0
احسان طهماسبي
۴ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبعروزنامه آفتاب

به بهانه ي آغازبه كار سي و چهارمين جشنواره ي فيلم كوتاه

موفقيتهاي چشمگير و پياپي فيلم هاي كوتاه در سالهاي اخير تنها دليلي براي پرداخت به اين گونه ي مستقل سينمايي در جشنواه هاي اختصاصي فيلمهاي كوتاه نيست. از ابتداي زمان استقبال فيلمسازان به ساخت فيلم...

  

موفقيت­هاي چشمگير و پياپي فيلم هاي كوتاه در سالهاي اخير تنها دليلي براي پرداخت به اين گونه­ ي مستقل سينمايي در جشنواه هاي اختصاصي فيلم­هاي كوتاه نيست. از ابتداي زمان استقبال فيلمسازان به ساخت فيلم كوتاه تا به امروز و در فرصت كوتاه كمتر از شصت دقيقه اي اين فيلم ها، بارها شيفته­ي تماشاي آنها شده­ايم و لذت ديدنشان را به دفعات تجربه كرده­ايم. ركوردهاي تماشاي فيلم­هاي كوتاه در سايت هايي مانند Vimeo و همين طور صف­هاي طولاني تماشاگران فيلمهاي كوتاه در سالهاي اخير در دنيا، حاكي از آن است كه علاقه­مندان و مخاطبان اين فيلم ها روز­به­روز در حال افزايش­اند و بي توجهي به علاقه­مندان و فعالان اين حوزه منصفانه و عادلانه نيست. نبود سالن­هاي نمايش فيلم كوتاه به صورت تخصصي و سراسري در كشور، فقدان سيستم پخش VOD مناسب فيلمهاي كوتاه، عدم توجه به انتشار مجله اي تخصصي براي فيلم كوتاه (مانند Intellect)، فقدان نگاه دغدغه­مند اهالي سينما به مقوله­ي فيلم كوتاه، مشكلات مالي متعدد فيلمسازان اين حوزه، كمبود نيروي متخصص و حرفه اي و ... از جمله مشكل اصلي علاقه مندان و فيلمسازان فيلم كوتاه است.

هسته­ي اوليه فيلمهاي كوتاه در ايران از سال 1328 شكل گرفت و در دهه­ي پنجاه به رشد و شكوفايي رسيد. در سالهاي بعد از انقلاب و با رواج فيلمسازي در ميان جوانان و تشكيل انجمن­هاي فيلمسازي فيلم كوتاه رشد چشمگيري در تعداد فيلمهاي كوتاه ساخته شده به وجود آمد. در تمام دنيا، با رونق نمايش و توليد فيلمها با مضامين خاص، جشنواره­هايي اختصاصي براي نمايش و داوري آنها تشكيل مي­شود كه در اين فستيوال­ها علاوه بر فراهم آمدن بستري براي تشويق هنرمندان، به رونق هنر مربوطه و گسترش آن در ميان عوام مردم نيز كمك مي­شود. در سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ جشنواره های فیلم کوتاه با عنوان بخش ۸ و ۱۶ م.م در جشنواره فجر برگزار گردید. از سال ۱۳۶۵ با پاگرفتن انجمن سینمای جوانان ایران به طور رسمی این جشنواره توسط انجمن برگزار شد و نام جشنواره سینمای جوان براي آن انتخاب شد و در سال ۱۳۸۲ نام آن به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تغییر یافت. رشد و تكامل فيلم كوتاه در ايران به گونه اي بود كه شايد بتوان دهه­ي نود را دوران طلايي فيلم كوتاه دانست. استفاده از واژه ي "دوران طلايي" براي اين سالهاي فيلم كوتاه، بيشتر از آنكه معناي تعارفات معمول را به ذهن خواننده متبادر كند، از منظر نگارنده منطبق با واقعيت و شرايطي است كه در شرايط فعلي رخداده است. حضور جهاني دائمي و هميشگي فيلم هاي كوتاه ايراني در معتبرترين جشنواره هاي خارجي از جمله كن، لوكارنو، اسكار و ... در سالهاي اخير تنها يكي از دلايل اين ادعا است. نسل جديد فيلم كوتاه ايران به جايگاه حقيقي و دقيق و پر اهميت اين هنر در سينما پي­برده اند و فيلمسازي در آن را صرفا به شكلي پلي براي عبور به ساخت فيلمهاي بلند نمي بينند. آنها در فضايي عاري از حسادت و دروغ و رياكاري به رشد و توليد فيلمهاي يكديگر كمك ميكنند و در اين سالها با كمك تحصيلات آكادميك و بهره گيري از تجربيات نسل قبل خود، جسورانه درحال پردازش و تحليل ايده هاي ناب خود و ساخت فيلمهايي با استاندارهاي جهاني هستند.

بي شك در اين فضا كم توجهي و ناديده گرفتن فيلمهاي با ارزش اين جوانان مستعد، بي توجهي به هنر سينما و ناديده گرفتن ابعاد اين هنر فاخر است و براي گريز از اين كم­لطفي لازم است كه علاوه بر توجه ويژه به اين سينما، با حمايت مادي و معنوي فيلمسازان جوان اين حوزه، به ادامه­ي روند مثبت توليد و ساخت فيلم­هاي كوتاه در ايران كمك كرد.