ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم شیار 143, Track 143, مادر یا شیار 143

حسن قنبری
۵ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه

مادر در شیار ۱۴۳ بیش از حد برجسته است و بیرون از کادر تمام شیار ۱۴۳ در مادر و پیرامون شخصیت مادر جریان دارد و اصل ماجرا که مادر شهید را می سازد مهجور و بی صدا مانده است

شیار 143 فیلم بدی نیست ، اصلا به چنین فیلم هایی که مضمون و محتوا را هر چند نصف و نیمه به درستی در یافته اند نمی توان گفت بد ، اما شیار 143 در ساختار و فرم ضعیف است و دم دستی و بیشتر یک تله فیلم و مستند است تا یک اثر سینمایی بعنوان یک فیلم بلند سینمایی با ویژگی های سینمایی چون دوربین ، فیلمنامه ، میزانسن و ... و صد البته اینکه شیار 143 ادعایی ندارد حداقل نسبت به دیگر آثار ساده لوحانه پر مدعای جشنواره فجر سی و دوم شیار 143هم از نبود یک فیلمنامه مناسب و متناسب با یک اثر سینمایی بلند رنج می برد و همچنین دارای حفره های ریز و درشتی در ساختار اساسی فیلمنامه است ، در حقیقت در شیار 143 ارتباط بین مادر و فرزند از همان ابتدا خوب و کامل از آب در نمی آید و ارتباط عاطفی مادر و فرزندی چندانی بین الفت و پسرش هم در محتوای اثر و هم در سیر زمانی فیلم ایجاد نمی شود و در واقع کارگردان بیشتر تلاشش را در ایجاد یک مادر – فقط مادر – بکار بسته است نه ارتباط مادر و فرزندی سکانس نهایی فیلم و میزانسنش در فرم ، بستن کادر و ... تکرار دارد و تیز هوشی کارگردان در کات و اتصال سکانس انتها بوسیله فلاش بک به صحنه مشابه اش در سکانس های نخستین هر چند احساسات مخاطب را بر می انگیزد اما همچنان دردی را دوا نمی کند و همان اساس فیلم و مسئله و حفره اصلی – ارتباط مادر و فرزندی - فیلم شیار 143 همچنان پا برجاست و فیلم را تحت الشعاع خود و همچنین فرم اثر را تحت تاثیر ضعف خود قرار می دهد ، در واقع منهای الفت تمام شخصیت های فیلم شیار 143 الکن و بیگانه با محیط اند حتی شخصیت شهید داستان که به نظر من اصل ماجراست و خیلی زود به بلوغ و جوانی و جبهه می رسد و فرصتی برای بیان عواطف و مادرانگی برای دوران مهمی از زندگی و وابستگی نمی گذارد بازی مریلا زارعی خوب است اما نه فراتر از بازی آهو خردمند در میهمان داریم عسگر پور ، مادر در شیار 143 بیش از حد برجسته است و بیرون از کادر تمام شیار 143 در مادر و پیرامون شخصیت مادر جریان دارد و اصل ماجرا که مادر شهید را می سازد مهجور و بی صدا مانده است و اگر فیلم شیار 143 در نوشته ها داستانی راجع به مادر یک شهید نبود نمی دانم باز هم این تاثیر را داشت یا مخاطب می توانست تفکیکی بین مادر شهید و حس و حالش و یک مادر داغ فرزند دیده ایجاد کند شیار 143 در نام اثر هم به نظرم ضعف هایی دارد در واقع نوعی تضاد یا برقرار نکردن رابطه بین نام فیلم و محتوای روایی اثر برایم وجود دارد اینکه فیلم شاید می توانست نامی دیگر متناسب با محتوای اثر بگیرد ، شیار 143 نام مناسبی است البته آن زمان که به شهید و آن لحظه از اتفاقاتی که در شیار 143 او را درگیر خود کرده بود و بعد شهادتش و سال ها ماندنش در خاک شیار 143 پرداخته می شد ( همچون دشت عباس) نه اینکه فیلم دائم به مادر و سال ها انتظارش بپردازد و در انتها چند باری ساده نام شیار 143 توسط بازیگری که هیچگونه کدی در فیلم ندارد اعلام شود ، فیلم بیشتر زمان و مکان و حجمش را به مادر شهید و زندگی اش تخصیص داده است نه شهید و مکان شهادتش پس چرا نام فیلم اینگونه است ... در واقع شهید شیار 143 یک شهید گمنام تمام عیار در فیلمنامه و میزانسن و بازیگری است در انتها فیلم از لحاظ محتوا و مضمون دغدغه ی خوب ، حقیقی و مورد نیازی را برگزیده است مسئله ای که این روز ها در ژانر و محتوا آن هم در سینمای ایران و حضور ژانر اختصاصی دفاع مقدسش بجای اکشن های هالیوودی کاملا مهجور مانده است

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است