نقد فیلم از رئیس جمهور پاداش نگیرید!, Do Not Get a Reward from the President, سفر به حج، برای پوست کندن سیب زمینی

یک ماه پیش

۲۵ شهریور ۱۴۰۰

   از رئیس جمهور پاداش نگیرید یکی دیگر از فیلم های پر سر و صدای کمال تبریزی پس از مارمولک است. این فیلم که به همت سانسورهای عجیبِ صوتی و تصویری وارد بازار پخش نمایش خانگی شده است؛ جا دارد تا از نظر تکنیکی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در اولین مواجهه با فیلم،  بازی ها، به خصوص هنرمندی آشا محرابی توجه مرا جلب کرد. *آشا محرابی علاوه بر این که آشا محرابی خود بازیگر توانمندی است که در عین حال دو نقش مجزا از هم اما با یک ماهیت را بسیار هنرمندانه...

کارگردان : کمال تبریزی
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

یکی از مدیران ارشد به صورت کاملا اتفاقی به سفر حج می‌رود و در این سفر اتفاقاتی برایش می‌افتد که ظاهرش خوشایند نیست، اما همه این اتفاقات ناخوشایند باعث می‌شود به معنا و مفهومی از سفر دست پیدا کند.

  

از رئیس جمهور پاداش نگیرید یکی دیگر از فیلم های پر سر و صدای کمال تبریزی پس از مارمولک است. این فیلم که به همت سانسورهای عجیبِ صوتی و تصویری وارد بازار پخش نمایش خانگی شده است؛ جا دارد تا از نظر تکنیکی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در اولین مواجهه با فیلم،  بازی ها، به خصوص هنرمندی آشا محرابی توجه مرا جلب کرد.

*آشا محرابی

علاوه بر این که آشا محرابی خود بازیگر توانمندی است که در عین حال دو نقش مجزا از هم اما با یک ماهیت را بسیار هنرمندانه اجرا کرده است. در این زمینه نمی توان زحمات حبیب رضایی را از نظر ها دور کرد. جبیب رضایی که در مارمولک نیز وظیفه بازیگردانی را برعهده داشت، تلاش هایش بر ثمر نشسته است و ما به عنوان بیننده جدی سینما شاهد بازی هایی یک دست با زیرلایه ای طعن آمیز هستیم. از نظر کنترل حس، لهجه و تکنیک بازیگری نیز بازیگردانی رضایی قابل توجه است. محرابی در دو صورت ظاهر می شود اما در واقع یک روح را بازی کرده است. این تکنیک فراتر از متد اکتینگ است. با این که نشانه هایی از نظریات چخوف برای بازیگر در این فیلم دیده می شود، اما همچنان استانیسلاوسکی در بازیگری آشا محرابی قابل توجه است. علاوه بر آنکه گریم این بازیگر به خلق شخصیت او کمک کرده است، لحن او نیز تاثیر گذار و هنری است.

*حسن معجونی

البته که معجونی از خوب های تئاتر است. اما مشخصا در این فیلم شاهدیم که معجونی چیزی فراتر از انتظار را ارائه داده. چیزی شبیه به نقشش در سریال «مسافران» به کارگردانی رامبد جوان؛ اما بسیار پررنگ تر و با آب و تاب بیشتر. از این نکته غافل نشوید که پارتنر روبه رویمان بسیار تاثیر گذار است و بی شک بازی ضد و نقیض آشا محرابی در تکمیل حسن معجونی نقش موثری داشته است. به عنوان مثال هنگامی که او روبه روی آینه می ایستد و تلاش می کند تا موهای کم پشتش را به طرفی شانه زند، کلیشه تبدیل به نوآوری می شود. این واقعه تنها در بازی در می آید. بازی ها می توانند به صورت اتفاقی هزاران کلیشه را تبدیل به نوآوری کند.

*داستان پر حاشیه

اساس داستان پرحاشیه و در راستای احترام به کمدی وایلدر جذاب و پربیننده است. با توجه به فرم و فرمالیست بودن کمال تبریزی، که البته همچنان با «ما همه با هم هستیم» مخالف هستم، باید اشاره کرد فرمی که در این فیلم به عنوان زیربنای ساختار سینمایی در نظر گرفته شده، پوششی بر کمدی«آپارتمان» است. نقد جدی من اینجا است که فرم مطرح شده هرگز نتوانسته داستانی را خلق کند. داستانی که کمال تبریزی هرموقع می خواهد با لهجه از مسئله رفع تحریمات هسته ای صحبت کند بریده می شود. اساسا باید اعتراف کرد که سانسور مفهوم این فیلم را تغییر داده است. اگرچه مفاهیم شعاری مانند درگیری شخصیت معجونی با کارمند کاروان حج و اشاره او به آنکه همه جا کربلا است حتی تهران، یک باور سطحی ملی است که نیاز به بررسی دارد اما به طور کلی سانسور در این فیلم بر سر فرم یک رویداد غیر اخلاقی است. باید این موضوع را در نظر داشت که تبریزی به عنوان کارگردان، شناخت کاملی از سینمای کمدی دارد، اما این شناخت تبدیل به عمل نشده و یا سانسور شده است.

*دستاورد

این فیلم از دو وجه یک دستاورد در سینمای ایران به حساب می آید. اول بازی ها که حتی حضور صابر ابر نیز یک شخصیتی فرا درونی ارائه کرده، بازیگری که به نظر من همواره خود است با کمی تغییر در ژانر های دیگر. این دستاورد را مدیون حبیب رضایی هستیم. دومین وجه را باید فرمالیست بودن و سبک کارگردان دانست. کارگردانی که اگر چه در بعضی موارد دچار هیجان کاذب شده و فیلم هایی مانند «دونده زمین» یا «ما همه با هم هستیم» را می سازد اما همچنان به باور من یک مولف صاحب سبک و کاربلد است.

نویسنده: علی رفیعی وردنجانی


نقدهای مرتبط با این اثر

علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تل ماسه (Dune)
   تلماسه یا شن زار فیلمی به کارگردانی دنی ویلنوو است که نسل جدیدی از سینما را در ادامه آثاری همچون: «جنگ ستارگان»، «مکس دیوانه»، «بلید راننر» به نمایش می گذارد. سینمایی که منجی است، پیش بینی کننده است و قبل انسان وجود داشته و بعد از آن هم وجود خواهد داشت . انتخاب تیموتی شالامی به عنوان یک منجی انتخاب هوشمندانه ای است. از نظر چهره و حس و حال شخصیتی در ناخودآگاه بیننده این باور را ایجاد می کند که او می تواند یک منجی باشد. اگر چه اقتباس پیشین...ادامه مطلب
علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خورشید (SUN CHILDREN)
خورشید ساخته مجید مجیدی در کوشش کشف معماهای اخلاقی قشر ضعیف جامعه و تضادهای اجتماعی است . این فیلم که در راستای فیلم هایی همچون «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها» است سعی می کند از کمترین ها ، بیشترین تاثیر را بر بیننده بگذارد . مجیدی بازی با احساسات مخاطب را ، از جهت ترحم و اخلاقیات ، به خوبی بلد است همانطور که در این فیلم می بینیم که بعد از سفر شخصیت زهرا به افغانستان و هنگامی که علی با منطقه مسکونی متروکه و جای خالی او مواجه می شود بیننده به...ادامه مطلب
علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
درخت گردو (Walnut Tree)
   درخت گردو انتقامی سخت از یک فاجعه اخلاقی در جنگ است. محمد حسن مهدویان کارگردان این فیلم با پشتوانه فیلمی چون «از کرخه تا راین» توانسته اثری خلق کند سراسر تراژیک و تاثیرگذار. به شخصه هنگامی که برای اولین بار این فیلم را دیدم از سکانس های غم انگیز و بی پرده آن بسیار متاثر شدم و ترسیدم که نکند بیشتر تاکید این فیلم بر احساسات بیننده باشد، به همین جهت در نوبت دوم تماشای آن پی به اهمیت وجودی فیلم بردم. قبل از اینکه وارد بحث سینمایی، خوانش و تحلیل...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده