نقد فیلم سرنوشت خشمگین, The Fate of the Furious, هیجان با بالاترین والیوم

۵ سال پیش

۵ خرداد ۱۳۹۶

مهیار محمد ملکی

امتیاز منتقد به این اثر: ۹ از ۱۰

نقد و بررسی فیلم سریع و خشن هشت منتقد :مهیار محمد ملکی با عرض سلام و وقت بخیر  خدمت شما بزرگواران عزیز . با نقدی دیگر از سری نقد های کتاب اول نقد در خدمتتان هستم امید انکه مطالب این جلسه نقد مفید فایده برای همه شما بزرگواران و همراهان عزیز باشد همانطور که همه شما عزیزان مستحضر هستید در این جلسه نقد میخواهیم به بررسی هشتمین قسمت  از سری  سریع و خشن بپردازیم سریع و خشنی که حالا دومین حضور خود روی پرده های سینما را بدون یار قدیمی و همیشگی اش...

این هشتمین قسمت در مجموعه فیلم‌های سریع و خشمگین به شمار می‌رود.


نقد و بررسی فیلم سریع و خشن هشت

منتقد :مهیار محمد ملکی


با عرض سلام و وقت بخیر  خدمت شما بزرگواران عزیز .

با نقدی دیگر از سری نقد های کتاب اول نقد در خدمتتان هستم امید انکه مطالب این جلسه نقد مفید فایده برای همه شما بزرگواران و همراهان عزیز باشد


همانطور که همه شما عزیزان مستحضر هستید در این جلسه نقد میخواهیم به بررسی هشتمین قسمت  از سری  سریع و خشن بپردازیم


سریع و خشنی که حالا دومین حضور خود روی پرده های سینما را بدون یار قدیمی و همیشگی اش پاول واکر تجربه میکند بازیگری که بدون شک در کنار  هنرمندانی  همچون وین دیزل قدم در جهت اعتلا و شکوفایی این فیلم برداشت به عبارتی اوج شکوفایی حال حاضر سریع و خشن بخشیش مدیون حضور و بازی این هنرمند فوت شده میباشد 

روحش شاد و یادش گرامی....


در ابتدا قبل از ورود به بحث محتوایی فیلم سریع و خشن ،باید نگاهی به این موضوع داشته باشیم که مرگ نا به هنگام این هنرمند جوان (پاول واکر)چه تاثیری در سیر صعودی و رو به اوج این فیلم داشت ؟

پاسخ سوال را اینگونه به عرض میرسانم  که این فیلم نه تنها دچار افت نشد بلکه با پیوستن هنرمندان محبوب فیلم های اکشن آمریکایی همچون راک یا جیسون استاتهام روح تازه ای به فیلم تزریق شد و فیلم به نوعی از سقوط و افول نجات یافت


نکته ای که همان ابتدا بد نیست به ان اشاره داشت بحث شخصیت پردازی و شناساندن کاراکتر ها به مخاطب است


موضوعی که ما را در درک و شناخت هر چه بیشتر شخصیت ها یاری میدهد این دقیقا همان دغدغه یا مشکلیست که هر فیلمساز با ان دست و پنجه نرم میکند 

و پاسخ به این سوال که :

چقدر به شخصیت پردازی کاراکتر ها توجه شده ،و اساسا میزان والیوم این موضوع چه ارتباطی با جذب مخاطب دارد ؟


طبیعتا با بالارفت میزان والیوم شخصیت پردازی همذات پنداری در مخاطب افزون میشود و همین امر سبب ماندن مخاطب در سینما و میخکوب شدن اومیگردد اما این مساله در رابطه با فیلم هایی همچون سریع و خشن که به صورت شماره گذاری شده ساخته میشوند صدق نمیکند برای همین از انجا که همه شخصیت پردازی کاراکتر ها در شماره های پیشین به مرور صورت گرفته است حال کارگردان اثر فرصت این را دارد تا بدون فوت وقت به طراحی سکانس های اکشن بپردازد


سریع و خشن هشت دقیقا مصداق درستی از هیجان با بالاترین والیوم است به عبارت دیگر فیلم از همان ابتدا به اصالت خود یعنی مسابقات اتومبیلرانی میپردازد


همانند شماره های پیشین موسیقی به بهترین شکل ظاهر شده و نقش سازنده ای در جهت تکمیل فرایند رو به رشد آن دارد


نکته جالب توجه در رابطه با سریع و خشن توجه به این موضوع است که این فیلم هم وفادار به شماره های پیشین است و به عنوان یک نسخه هشتم عمل میکند و هم اینکه تمامی مخاطبانی که نسخه های پیشین را تماشا نکرده اند میتوانند خیلی سریع در جریان سری جدید قرار بگیرند


سریع و خشن در زمینه فیلمبرداری و دکوپاژ سکانس های اکشن و همچنین تقطیع سکانس ها به پلان های پر تعداد برای نمایش اکشن پروژه به شدت بدون نقص عمل میکند


اما لازم به ذکر است که دوربین در زمینه فرم یا ارایه حس هیچ عملکرد سازنده و قابل فهمی ندارد به طور کلی القای حس در این فیلم تماما برگرفته از طراحی هنرمندانه سکانس های اکشن میباشد


سریع و خشن هشتم از همان ابتدا قرار را بر این موضوع میگذارد که ضمن ارایه یک اکشن به شدت سرگرم کننده ،بذر هایی را  به طور نامحسوس در دل کار بکارد که در پایان انها را درو کند که اتفاقا در زمینه غافلگیری به خصوص در پلان های پایانی هم موفق عمل میکند اما به نظر میاید این شیوه غافلگیری (فلش بک های پایانی)بسیار  کهنه و شاید پیش پا افتاده میباشد  و انتطار میرود برای یک محصول ۲۰۱۷ انهم از جنس هالیوود پر هزینه تمهیدات دیگری در نظر گرفته شود اگر چه باید اشاره داشت بازده کار کاملا قابل قبول و درست میباشد


جلوه های ویژه یا تروکاژهای  موجود در برخی سکانس ها به شدت مصنوعی طراحی گشته است و همین امر سبب میشود که مخاطب سینمای امروز وسط لحظات پر التهاب و اکشن سینمایی با مشاهده این تروکاژها برای دقایقی از فضای فیلم به بیرون پرتاب شود


نکته مثبت و قابل توجه سریع و خشن توجه به این موضوع است که فیلمساز و فیلمنامه نویس با طراحی سکانس های کمدی فی مابین دیگر سکانس ها اجازه تمرکز بیش از حد روی مقوله اکشن را به فیلم نمیدهند و همین امر سبب میشود که مخاطب بعد از چند صحنه پر التهاب یا در میان اوج هیجان برای دقایقی لبخند بر لبانش بیاورد و گاهی هم بلند بلند بخندد اجرای سکانس های کمیک این فیلم توسط  اسطوره های شناخته شده و کاربلد صورتدمیپذیرد  که قبلا امتحان خودشان را به خوبی پس دادند جیسون استاتهام و راک که هر کدام بارها و بارها تجربه حضور در سناریو های اینچنینی را داشته اند 

الحق والانصاف از  پس این امتحانم استادانه  برمیایند


متاسفانه سریع و خشن هشت همچون شماره های پیشین حاوی جامپ کات هاییست که به


نوعی مارا از حسو حال دقیق فیلم دور میکند (جامپ کات به معنای پرش تصویری یا شرح ندادن و کات کردن بخش محسوسی از قصه میباشد)


نکته غیر قابل فهم و شاید غیر منطقی فیلم که بار ها و بارها هم تکرار میشود هم کلامی کاراکتر ها با یکدیگر میباشد بدین معنا که دو کاراکتر حین رانندگی با سرعت زیاد اتومبیل هایشان را در فاصله کمی از هم قرار میدهند و شروع به صحبت با یکدیگر میکنند بدون انکه حتی کمی والیوم صدای خود را تغییر دهند


شاید بتوان اینطور به عرض رساند که نسخه هشتم نسبت به نسخه های پیشین از لحاظ داستانی غنی تر میباشد چرا که برای اولین بار در این سری فیلمنامه نویس اثر جهت به چالش کشیدن فیلم دست روی وفاداری دام نسبت به سایر هم تیمی هایش قرار میدهد این موضوع اگرچه قبلا در هالیوود بار ها و بارها تکرار شده است 

اما اساسا بنده معتقدم که سینما بخش بزرگیش تکرار ایده های اساتید و کارگردانان بزرگ پیشین میباشد منتها به شرطی که پرداخت پروژه کاملا جدید و نو باشد موضوعی که در سریع و خشن هشت به وضوح رویت میشود


موضوع دیگری که باعث جذاب تر شدن پروژه میگردد رو به رو شدن دام و لتی و عاشقانه  به ظاهر از بین رفته ان دو میباشد و البته مواجه شدن با پلان هایی که دام نه میتواند رفقایش را به قتل برساند و نه میتواند ماموریت اش را نیمه کاره رها کند


شاید بهتر میبود ماجرای فاسد شدن دام و خیانتش به افراد گروه همانند دیگر بذر های کاشته شده جهت جذاب سازی و تعلیق بیشتر  تا دقایق پایانی در هاله ای از ابهام میماند و به نوعی روایت فیلم به جای دانای کل فقط از دید لتی روایت میشد بدین صورت سریع و خشن به مراتب جذابتر میگشت


به عقیده من یکی از مسایلی که ضربه بدی به  بدنه اکشن کار وارد اورده فست موشن  و اغراق بیش از حد پلان های اکشن میباشد این موضوع به حدیست که عملا  جذابیت یک سکانس  اکشن را به میزان زیادی پایین اورده است و همین امر سبب گشته مخاطب زمان تماشا به میزان زیادی از دنیای رئال فاصله گیرد


در پایان باید عمیقا تاکید کنم که اگر شما هم مثل من طرفدار پرو پا قرص ژانر مهیج و پر حادثه میباشید  

سریع و خشن دقیقا همان تاپ لیست انتظارات ماست که با در برگیری سکانس های اتومبیلرانی خشن و البته پلان های مهیج تیراندازی و سقوط و وحشت و...همه انچه که از یک پروژه سینمایی اکشن نیاز داریم فراهم میاورد


نمره ارزشیابی از ده :۹


منتقد:مهیار محمد ملکی


نقدهای مرتبط با این اثر

مهیار محمد ملکی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خانم یایا (Miss Yaya)
نقد و بررسی فیلم خانم یایا  منتقد وتحلیلگر:مهیار محمد ملکی #مهیارمحمدملکی عبدالرضا کاهانی  بعد از توقیف ارادتمند نازنین بهاره تینا، سعی دارد با ساخت یک اثر برون مرزی به نام خانم یایا تمام دغدغه خود را بر سر مساله سانسور و اساسا حذف در سینمای ایران به چالش بکشد اما زمانیکه این بزرگوار به تشریح و طرح این موضوع میپردازد در میابد که همین مساله ابعاد گسترده ای از زندگی مردم مارا دربرمیگیرد منتها مشکل اینجاست تمام این قضایا میتوانست به شکل کاملا...ادامه مطلب
مهیار محمد ملکی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خجالت نکش
   نقد و بررسی خجالت نکش منتقد و نویسنده:مهیار محمد ملکی در این نقد  و بررسی قصد داریم با هم نگاهی به خجالت نکش داشته باشیم اثری که سعی دارد ضمن طعنه زنی های سیاسی  به رسالت اصلی خود یعنی کمدی و سرگرمی وفادار باشد با من مهیار محمد ملکی و نقد و بررسی خجالت نکش همراه باشید  قبل ورود به بحث فیلم بد نیست بدانیم پایه و اساس کمدی موفق از کجا شکل میگیرد یا به عبارت دیگر کمدی موفق دارای چه شاخصه هاییست؟ اجازه بدید با شما خیلی سرراست و بدون رودربایستی...ادامه مطلب
مهیار محمد ملکی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تنگه ابوقریب (The Lost Strait)
یادداشتی برای فیلم تنگه ابو قریب #مهیارمحمدملکی ژانر دفاع مقدس اصطلاحی است که برای اولین بار در سال ۱۳۶۰  دربحبوحه جنگ ایران و عراق ،بین اهالی سینما ومردم کشورمان رواج پیدا کرد اساساپیشینه این ژانر سینمایی ومحصولات تولید شده مربوط به ان را میتوان به دو بخش تقسیم کرد بخش اول  مربوط به آثاریست که از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ تولید شدند همانند نینوا (۱۳۶۳-رسول ملاقلی پور ) آوای غیب (۱۳۶۳-سعید حاجی میری) عقاب ها(۱۳۶۴-ساموئل خاچیکیان) کانی...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
آرشیا صحافی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
شکار (The Hunt)
کار اما به اینجا ها ختم نمیشود و فشار روانی و اندوه آنقدر بر لوکاس چیره میشود که شریک زندگی اش و همخانه اش را هم بیرون میاندازد;زیرا وی سوال کرده بود: "آیا تو واقعا با آن دختر کاری کرده ای ؟" اینبار اما این واکنش لوکاس به گنجایش شخصیت او بر میگردد و این قابلیت را دارد که اینگونه واکنش نشان دهد و اینگونه آن دختر را از خانه اش بیرون سازد.به اعتقادم این واکنش از یک منطق پذیری دراماتیک بهره میبرد که به درستی از آن استفاده شده است. همینجا بهتر است...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده