ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم سد معبر, Blockage, وقتی که فقر سد معبر می کند

فرزان امیری
۳ سال پیش - ۳ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

سد معبر در این دوران که فیلم خوب کم اکران می شود و در لابه لای حجم زیادی از فیلم های تجاری قرار دارد ،فیلمی مهم و ارزشمند است که به نگاه مخاطبان احترام میگذارد

اول نقد یک نگاه مقایسه ای به کار قبل کارگردان یعنی خسته نباشید و فیلمنامه قبل نویسنده یعنی ابد و یک روز داشته باشیم.سد معبر با وجود تفاوت در موضوع و نوع داستان گویی نسبت به خسته نباشید ساخته ای قوی تر و پخته تر است و در مورد مقایسه فیلمنامه ابد و یک روز و سدمعبر نیز باید بگویم که کمتر بودن شخصیت های اصلی و زیادتر بودن شخصیت های فرعی،شخصیت پردازی قوی تر نسبت به ابد و یک روز از نکات مقایسه ای  فیلمنامه  است.

سد معبر با قاسم شروع می شود کارمند اداره سد معبر.با حرف های رئیس قاسم مشخص می شود که قاسم شخصیتی است که حفره های متعدد دارد و هر چه جلو تر می رویم حفره های بیشتری نمایان می شود و گذشته و سابقه ی قاسم برای مخاطب روشن‌میشود.از نکات مثبت فیلم و قصه این است که مخاطب خرده خرده با شخصیت ها آشنا می شود ،حوادث باعث روشن ساختن شخصیت کاراکتر های فیلم می شود .فیلم هر چه جلوتر می رود ما با کار قاسم و همکارانش آشنا می شویم،جمع آوری وسایل کسانی که به علت نداشتن مغازه، در خیابان بساط می کنند و آنها  را می فروشند. نشان دادن ضرب و شتم دست فروشان و برخورد تند ماموران در حالیکه همزمان شد با انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی از ضرب و شتم دست فروشان در سطح شهر باعث شد وجه اجتماعی وتلخ فیلم پررنگ تر شود و  برای ما و مسئولین که مخاطب فیلم هستیم تلنگری باشد .

در مورد وجه اجتماعی سد معبر نکات زیادی وجود دارد  اما بارزترین نکته آن همراه بودن فیلم با جامعه و هم‌پای مردم حرکت می کند،تاریخ انقضای فیلم تمام نشده است و مخاطب فیلم میتواند ارتباط برقرار کند و هم حس شود چون ما نمونه های زیادی از قاسم ،نرگس،برادر و خواهران قاسم ،همکاران قاسم و دست فروشان توی جامعه وجود دارد.رشوه گرفتن،عدم تامین نیاز های معیشتی مردم،خشم زیاد مردم،رکود،زیر آب زدن همکاران در ادارات،اعتقاد به قسمت و.... از نکات بارز فیلم در وجه اجتماعی آن است.قسمتی از فیلم که برای خیلی جالب بود سکانسی که بعد از پیدا کردن کیف ،حامد بهداد و محسن کیایی در ماشین هستند و محسن کیایی حرف از شراکت و استفاده بخشی از پول برای درمان چشمش می زند اما شب بعد از اتفاقات رفتن نرگس داخل همان ماشین حرف از پس دادن کیف میزند و این نکته را به ما می گوید که شرایط چگونه میتواند انسان ها را تغییر دهد و نظرات خود را ۱۸۰ درجه عوض کنند.در مورد سکانس اختتامیه و پایانی هم باید بگویم که سد معبر در بهترین جا تمام شد و سد معبر یک پایان باز درست دارد، به خوبی نقش زن و صلابت زن و تاثیر آن توی جدل های زناشویی ، تردید قاسم در پس دادن کیف و نگرانی نرگس از ادامه زندگی را به خوبی نشان داد و برخلاف فیلم های این روزها، که پایان باز دارند در حالیکه  خیلی چیزها روشن نشد و فیلم تمام میشود،نویسنده مشخص کردن سرنوشت کیف و ادامه زندگی قاسم را به مخاطب می سپارد

در مورد بازی ها هم باید بگویم که حامد بهداد بعد از اینکه چند فیلم تا حدودی نا امید کننده ظاهر شده بود بازی کم نقص و درستی داشت،باران کوثری که به نظرم بهترین پارتنر ممکن برای حامد بهداد بود،بازی دوست داشتنی و در راستای بازی های خوب قبلی باران بود و اوج بازی این زوج هم سکانس بحث و جدل آنها در آشپزخانه که به نظرم اوج بازی این دو بازیگر بود که سکانس بی شباهت به سکانس بحث و جدل محسن و مرتضی در ابد و یک روز نبود اما تفاوت این دو سکانس با هم در خلوت تر بودن سکانس در سد معبر بود.دو بازی مهم دیگر این فیلم به نظر من بازی نادر فلاح و گیتی قاسمی بود که گیتی قاسمی با وجود نقش کوتاهش بازی بسیار تاثیرگذار و درست را به نمایش گذاشت و نادر فلاح که به جرئت میتوانم بگویم جزو بهترین بازیگرهای نقش مکمل حال حاضر سینمای ایران است،بازی طبیعی،درست و بدون هرگونه مشکل و حشوی به نمایش میگذارد.در ضمن فیلمبرداری فیلم هم از نکات مثبت فیلم خصوصا سکانس فیلمبرداری حرکت حامد بهداد روی ترک موتور و حرکت موتور در تونل از نقاط قوت فیلمبرداری فیلم بود.

سد معبر در این دوران که فیلم خوب کم اکران می شود و در لابه لای حجم زیادی از فیلم های تجاری قرار دارد ،فیلمی مهم و ارزشمند است که به نگاه مخاطبان احترام میگذارد

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است