
اعتراض فرشته طائرپور و صابر ابر نسبت به پوستر فیلم نخودی / صابر ابر: آبروی سینما ایران را نبرید / فرشته طائرپور: اگر میتوانستم تمام پوسترهای سخیف نخودی را میسوزاندم + پوستر فیلم

به گزارش سلام سينما، فرشته طائر پور و صابر ابر نسبت به پوستر فیلم نخودی که به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده است واکنش نشان دادند. این فیلم در سال ۱۳۸۸ در ژانر کودک ساخته شده است و در زمان اکران آن، مورد استقبال منتقدین قرار گرفته بود. در پوستر این فیلم سینمایی که انتشار آن در شبکه خانگی در اختیار موسسه یاس ویدیو میباشد، نشانی از ژانر کودک یافت نمیشود.
فرشته طائرپور تهیهکننده و صابر ابر بازیگر این اثر، در متنی که به صورت جداگانه در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گذاشتهاند، آوردهاند:
فرشته طائرپور:
«تصویر عروسک "نخودی" میتوانست یکی از بهترین طرحها برای جلد سی.دیهای این فیلم باشد و بچهها را پس از سالها به تماشای یک فیلم خوب کودک دعوت کند؛ دهها تصویر بهتر و مرتبط با صحنههای فیلم و بازیگران سرشناس آن هم بودند که همین قابلیت را برای معرفی این فیلم داشتند...پوسترها و تراکتهای فیلم هم میتوانستند گزینههای مناسبی برای این منظور به حساب بیایند و خبر به بازار آمدن یک فیلم زنده-عروسکی جدید را به مخاطبان اعلام کنند...فیلمی که بدون لودگی و دلقکبازیهای بیهوده، مفرح و جذاب است و در ساخت آن حساسیتهای لازم رعایت شده است.
افسوس که رسم سالهای اخیر در سپردن همه اختیارات به موسسات ویدیویی که ادعا دارند بازار را بهتر میشناسند، ما را با فوران ابتذال در طراحی و تبلیغات فیلمها مواجه کرده است.
به سهم خود و بعنوان بازنویسکننده و تهیه کننده این فیلم، با تمام وجود پیش صابر ابر که پیوستنش به فیلم "نخودی" بعنوان بازیگر اصلی، یک اتفاق خوب و بزرگ بود شرمندهام... کاش قدرت من از قدرت بازار شبکه نمایش خانگی و بقالیهای ایران بیشتر بود تا تمام پوسترهای سخیفی که برای فیلم "نخودی" بر اساس یک عکس از پشت صحنه فیلم طراحی و توزیع شده را جمع آوری میکردم و میسوزاندم.»
صابر ابر:
«آبروی سینما را نبرید!
اگر این روزها گذارتان به سوپر مارکتهای شهر افتاده باشد، شاید پوستر فیلم «نخودی» را دیده باشید. فیلمی که نگارنده این یادداشت، در سال 1388 با افتخار در آن ایفای نقش کرد. اما پوستری که این روزها در سوپر مارکتها میبینید، هیچ نشانی از زیباییشناسی و سلیقه در آن به چشم نمیخورد.
خداوند را سپاس میگویم که مخاطبانم، آنقدر هوشمند و آگاه هستند که بدانند من در فیلمی که حتی چنین پوستری داشته باشد، نقشی بازی نمیکنم اما این یادداشت را به حرمت همان مخاطبان هوشمند، به حرمت عوامل دلسوز فیلم شریف «نخودی» و به حرمت سینمای مهجور کودک مینویسم.
این روزها انگار آنقدر غرق در کسب هزار تومان بیشتر یا کمتر شدهایم که حرمتها را فراموش کردهایم. انگار یادمان رفته سینمای کودک در این سرزمین چقدر مهجور است و وقتی گروهی با هزار زحمت دور هم جمع میشوند و فیلمی را میسازند که هم در ساخت و هم در مفهوم، یکی از فیلمهای خوب سینمای کودک به حساب میآید، نباید پاسخشان را با کج سلیقگی و ابتذال داد.
پوستری که این روزها در سوپر مارکتهای شهر برای فروش سیدی «نخودی» توزیع شده است، بدترین طراحی ممکن را دارد. دورترین تصویر از فیلم است و غم بزرگی که باعث شد دست به قلم ببرم و در اینباره یادداشتی بنویسم، این است که ما به کجا رسیدهایم که توزیع کنندههای فاقد نگاه زیباییشناسانه به سینما و فیلمها، بازارمان را تعیین میکنند؟ چرا باید به خاطر فروش یک سی دی بیشتر، چنین طراحی سخیفی را بر در و دیوار سوپر مارکتها ببینیم؟ مگر نه اینکه پوستر فیلم هایمان، قرار است ویترین آنها باشد؟ چه ارتباطی بین این پوستر و فیلمی که تهیهکنندگی آن را خانم طائرپور عزیز بر عهده داشت و جلال فاطمی خوب آن را با حضور عواملی شریف کارگردانی کرد برقرار است؟از کجای این طراحی باید فهمید این یک فیلم کودک با یک داستان معروف ایرانی است؟
پیشنهادم به مدیران محترم این موسسه این است که از چند مشاور خوش سلیقه کمک بگیرند! البته اگر مشاور خوش سلیقهای راضی به همکاری با "موسسه ویدئو رسانه پارسینما "باشد.
خیلی وقتها ناله سر میدهیم از نبود قانون کپی رایت. خیلیوقتها به درستی شکایت میکنیم از توزیع نامناسب و غیرقانونی و بدون مجوز فیلمهایمان. اما توزیعکنندگان محترم! دغدغه این روزهای ما، فروش یک سی دی دو هزار تومانی بیشتر یا کمتر نیست. دغدغه همه ما که با عشق در این سینما کار میکنیم، مخاطب هوشمند و واقعی خودمان است که خودش، فیلم مورد نظر خودش را پیدا میکند. دغدغه مایی که سال 88 در فیلم «نخودی» کار کردیم، خردسالان و بچهها بودند. جهان معصومانه آنها بود. گروهی که با عشق به بچهها فکر کردند و تلاششان این بود که فیلمی مناسب آنها بسازند. آنهایی که دور افتادهترین مخاطبان این روزهای سینمای ما هستند. و همه ما که در آن فیلم کار کردیم، افتخار میکنیم که فیلمی شریف به تاریخ سینمای کودک اضافه کردیم. اما امروز متاسفم که توزیعکننده کج سلیقهای که در پروسه تولید فیلم نبوده، به خاطر حساب و کتابهایی که اولویت اول هیچکدام از ما نبودند، پوستری طراحی کرده که هیچ سنخیتی با محتوای فیلم ندارد. همه ما میدانیم که دغدغههای مالی حتما جایی در صنعت سینمای ما دارند اما ایکاش، با کمی سلیقه، ویترینی زیبا برای فیلمها و سینمایمان بسازیم و اینچنین بیپروا و ترمز بریده، به سمت ابتذال حرکت نکنیم. ای کاش بچههای امروز چشمشان به این همه نازیبایی عادت نکند. ای کاش»
پوستر این فیلم که در سایت ویدیو رسانه یاس منتشر شده است: