ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

پرونده اکران‌های نوروزی سینمای ایران از سال ۸۸ تا به امروز، جنجال‌های هر سال

۷ سال پیش
اکران‌های نوروزی همیشه یکی از مهمترین زمان‌های اکران در سینمای کشور می‌باشد، مروری بر اکران‌های نوروزی از سال ۸۸ تا به امروز گواهی بر این مدعاست.

به گزارش سلام سینما، اکران‌های نوروزی همیشه یکی از بهترین زمان‌های موجود در طول سال برای اکران فیلم‌ها می‌باشد، روزنامه اعتماد به قلم بهمن شیرمحمد، پرونده‌ای از اکران‌های نوروزی از سال ۸۸ تا به امروز را منتشر کرده است:


    هرگونه تلاش براي ترسيم الگويي مشخص براي دلايل پرفروش شدن فيلم ها در سينماي ايران، به شكست منتهي مي شود. از منتقدان و تماشاگران تا اهالي سينما همه بارها و بارها در اين پيش بيني شركت كرده اند و كمتر كسي توانسته براي فيلم هاي پرفروش گزينه يي دقيق و معين بيابد. اين امر دلايل زيادي مي تواند داشته باشد. از طيف ها و طبقه هاي گوناگون مخاطبان بگيريد تا نوع فيلم ها و كيفيت آنها. حتي بارها و بارها فيلم هايي كه اقبال منتقدان را داشتند و در بهترين زمان ممكن اكران شدند، هم نتوانستند به فروش موفقي دست پيدا كنند حتي اگر پر فروش ترين آثار تاريخ سينماي ايران را در كنار هم بگذاريم، به سختي مي توان وجه مشتركي بين اين آثار پيدا كرد. حتي در ساليان اخير فيلم هايي پر فروش شده اند كه نه به لحاظ كيفيت و نه به لحاظ موضوع و گونه كمترين ارتباطي با هم نداشتند.


    بحث اكران نوروزي و اهميت آن از سال 88 به طور جدي آغاز شد. پس از جشنواره بيست و هفتم فيلم هايي به شدت متنوع و با كيفيت هايي كاملامتفاوت انتظار اكران نوروزي را مي كشيدند. مشكل از جايي آغاز شد كه فيلم درباره الي، ساخته تحسين شده اصغر فرهادي كه قرار بود يكي از فيلم هاي مهم اكران نوروزي باشد، به دليل مهاجرت يكي از بازيگرانش، به طور ناگهاني از اكران كنار گذاشته شد. تا جايي كه در برخي خبرگزاري ها عنوان شد كه پلاكاردها و پوسترهاي فيلم شبانه از سينماها كنار گذاشته شده اند اما بحثي كه آن زمان پشت پرده اين مساله مطرح شد، چندان ارتباطي به اين بازيگر و حاشيه هايش نداشت. در سال 86 مسعود ده نمكي نخستين ساخته بلندش (اخراجي ها) را روانه اكران كرد كه با استقبال فراوان مخاطبان روبه رو شد.

 

سال ۸۸:

در سال 1388 و در هنگام اكران نوروزي اخراجي هاي 2 اين شايبه پديد آمد كه درباره الي نه به خاطر مساله بازيگرش كه به خاطر تهديد فروش اخراجي هاي 2 از گردونه اكران نوروزي كنار گذاشته شده است. درباره الي از تمام ويژگي هاي يك اثر پرفروش برخوردار بود: قصه تازه اش (در سينماي ايران)، تيم بازيگران محبوبش و تحسين كم نظير منتقدان، همه و همه نويد يك فيلم موفق در اكران را مي داد و اكران آن با تاخيري دو ماهه و در بدترين زمان ممكن (بحبوحه انتخابات رياست جمهوري و حوادث پس از آن) و فروش بسيار خوب فيلم (تنها در روز اول 70 ميليون تومان فروش كرد) تا حدي بر اين ادعا صحه گذاشت. در اكران نوروزي 88 اخراجي هاي 2 به همراه وقتي همه خوابيم ساخته بهرام بيضايي، سوپر استار ساخته تهمينه ميلاني و بيست ساخته عبدالرضا كاهاني روانه پرده شدند و اخراجي ها با اختلاف فراوان موفق شد نه تنها ركورد نسخه قبلي خودش را جابه جا كند بلكه به فروشي بي نظير در تاريخ سينماي ايران دست پيدا كرد. سوپر استار با فروشي حدودا 800 ميليوني در رتبه هشتم پرفروش هاي سال قرار گرفت و وقتي همه خوابيم و بيست به ترتيب رتبه هاي هفدهم و بيست و دوم را به خود اختصاص دادند.

 

سال ۸۹:
    فيلم هاي طهران تهران ساخته مشترك داريوش مهرجويي و مهدي كرم پور، پوپك و مش ماشالله ساخته فرزاد موتمن، تسويه حساب ساخته تهمينه ميلاني و هيچ ساخته عبدالرضا كاهاني از فيلم هاي مهمي بودند كه در نوروز 89 روي پرده رفتند. از اين ميان فيلم هاي تهمينه ميلاني و عبدالرضا كاهاني براي دومين سال پياپي اين اقبال را داشتند كه در عيد نوروز رنگ پرده را ببينند. در اين بين پوپك و مش ماشالله كه در ميان آثار فرزاد موتمن، اين كارگردان تجربه گرا، شايد بي ربط ترين ساخته اوبه شمار مي رود، موفق شد با فروشي بالاي 900 ميليون پس از ملك سليمان در رتبه دوم پر فروش هاي سال قرار گيرد و غير از تسويه حساب كه با فروشي 700 ميليوني رتبه ششم را از آن خود كرد، بقيه فيلم هاي اكران نوروزي در بين 17 فيلم برتر هم قرار نگرفتند. البته لازم به ذكر است كه فيلم فرزاد موتمن در 11 فروردين اكران شد و روزهاي نخست تعطيلات عيد را به نوعي از دست داد كه با توجه به جايگاهش در ليست پر فروش ها احتمالاوضعيت متفاوتي پيدا مي كرد.

 

سال ۹۰:
    اما شايد جذاب ترين رقابت اكران نوروزي در سال هاي اخير مربوط به عيد سال 1390 باشد. جايي كه اصغر فرهادي و مسعود ده نمكي پس از حواشي اكران سال 88 رو در روي هم قرار گرفتند. جدايي نادر از سيمين به لحاظ جايگاه بين المللي موفق تر از درباره الي به نظر مي رسيد و اخراجي هاي 3 با دستمايه قرار دادن جو سياسي ناشي از انتخابات رياست جمهوري در جامعه مي توانست برگ برنده ديگري در دستان ده نمكي باشد. يكي از ما دو نفر، سه درجه تب و زن ها شگفت انگيزند فيلم هاي ديگري بودند كه به اكران نوروزي راه پيدا كردند و به هيچ وجه نتوانستند با دو فيلم مهم ديگر رقابت كنند. اين بار و در فضايي كاملابرابر فيلم مسعود ده نمكي پيروز ميدان بود و توانست با فروشي نزديك به شش ميليارد از جدايي پيشي بگيرد و بر محبوبيت زيادش بين اقشار مختلف صحه بگذارد. جدايي نادر از سيمين كه در همين سال موفق به فتح اسكار شد و معتبرترين جايزه سينمايي جهان را براي سينماي ايران به ارمغان آورد، با فروشي حدودا چهار ميلياردي پشت سر اخراجي هاي 3 قرار گرفت و سه فيلم بعدي هم نتوانستند به فروشي قابل قبول دست پيدا كنند.

 

سال ۹۱:
    اما جنجالي كه بر سر دو فيلم گشت ارشاد و خصوصي ايجاد شد، اكران نوروزي 91 را تا ماه ها بر صدر اخبار سينمايي كشور نشاند. تجمع اعتراض آميز گروه هاي مختلف در مخالفت با اكران اين دو فيلم تا جايي پيش رفت كه هر دوي اين فيلم ها قبل از پايان اكران شان از پرده برداشته شدند. اين اتفاق باعث به وجود آمدن بحث هاي زيادي شد كه در سال هاي قبل در نوع خود جالب توجه بود. اينكه اساسا مسووليت اكران فيلم ها به عهده چه نهادي است و صدور پروانه نمايش بايد از چه مراحلي عبور كند. اعتراض شديد اللحن سعيد سهيلي هم كارساز نشد و اتفاقي كه ساليان پيش در مورد فيلم مارمولك كمال تبريزي رخ داده بود، اين بار و با شدت و حدت بيشتري براي اين دو فيلم اتفاق افتاد اما اين پايان ماجرا نبود و در جلسات مختلفي كه براي نقد و بررسي فيلم ها در اماكن گوناگون فرهنگي برپا شد، بحث ها و جدل هاي شديدي بين منتقدان و معترضان در گرفت. با تمام اين اوصاف گشت ارشاد به همراه قلاده هاي طلاو انتهاي خيابان هشتم توانست در رده 10 فيلم پر فروش سال قرار بگيرد.

 

سال ۹۲:
    در ليست پر فروش هاي سال 1392 سه فيلم رسوايي، حوض نقاشي و تهران 1500 كه در نوروز 92 راهي اكران شدند، ديده مي شوند كه چندان هم غير قابل پيش بيني نبودند. رسوايي قطعا نام مسعود ده نمكي را به عنوان برگ برنده دارد و حوض نقاشي با بازي هاي متفاوت بازيگران محبوبش و تهران 1500 به عنوان نخستين تجربه انيميشن سه بعدي ايراني هر سه پتانسيل پر فروش شدن را دارا بودند اما حالاو پس از پشت سرگذاشتن تجربه هاي ساليان قبل، بحث اكران نوروزي به شدت داغ است و فيلمسازان و تهيه كنندگان از همين حالارقابت را براي گرفتن نوبت اكران آغاز كرده اند. پس از جشنواره سي و دوم فجر و حواشي مربوط به آن كه بيشتر به كيفيت پايين اغلب آثار مربوط بود.

 

سال ۹۳:

اكران نوروزي سال 1393 مي تواند به نوعي تكليف سينماي ايران را براي سال پيش رو مشخص كند. وضعيت اقتصادي سينماي ايران خوب نيست. سالن هاي سينما در حال تعطيل شدن هستند و انتخاب گروه فيلم هاي اكران نوروزي تا حدي مي تواند احيا كننده اين وضعيت بد باشد.

 

نظرهای منتشرشده