ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

معرفی فیلم «عادت نمی کنیم»، عکس های فیلم، پشت صحنه، پوستر و آنونس

۳ سال پیش
فیلم «عادت نمی کنیم»(آااادت نمى كنيم) ساخته ابراهیم ابراهیمیان از خرداد ماه به سرگروهی سینما اریکه ایرانیان اکران شده است.

سلام سینما- فیلم سینمایی «عادت نمی کنیم»(آااادت نمى كنيم) دومین ساخته ابراهیم ابراهیمیان از 12 خرداد ماه به سرگروهی سینما اریکه ایرانیان اکران شده است. داستان «عادت نمی کنیم» درباره احمدرضا مقدم، استاد برجسته دانشگاه است که به واسطه شک مهتاب همسرش، مسیر تازه ای پیش روی خود می‌یابد. این شک در بستر خانواده ریشه می‌دواند و به آرامی همه داشته‌های احمدرضا را تحت الشعاع قرار می‌دهد. سرمایه گذاری این فیلم برعهده شرکت روشن مهر بوده و پخش آن برعهده هدایت فیلم است. «عادت نمی کنیم» مضمونی اجتماعی وشهری دارد و درباره به وجود آمدن تنش میان دو خانواده از دو طبقه مختلف اجتماعی است.

فیلم «عادت نمی کنیم» در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. این فیلم در بخش های بهترین بازیگر نقش اول زن(ساره بیات) و بهترین بازیگر مکمل مرد(حمیدرضا آذرنگ) نامزد سیمرغ بلورین شده بود.

 

خلاصه فیلم:

وقتي همه چي خوب و خوش است زندگي كردن هنر نيست.

 

عوامل فیلم:

کارگردان: ابراهیم ابراهیمیان/ نویسنده: سارا سلطانی، ابراهیم ابراهیمیان/ تهیه کننده: پیمان جعفری، شهرام اخلاص پور/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری/ تدوین: ژینوس پدرام، ابراهیم ابراهیمیان/ طراح چهره پردازی: محسن دارسنج/ مدیر صدابرداری: امیر نوبخت/ طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان‌/ موسیقی: حامد ثابت/ مدیر برنامه ریزی، دستیار اول کارگردان: علی مردانه/ منشی صحنه: حمیرا نعمت اله/ مدیر تدارکات: سهراب دادگستر/ مدير توليد: پيمان جعفري/ جانشین تهیه: علی مردانی/ ناظر تولید: مهدی شمخانی/ مدير روابط عمومي: مهسا همتي/ فيلمبردار پشت صحنه: ميثم ميرزايي/ عکاس: فتاح ذی نوری

بازیگران: محمدرضا فروتن، ساره بيات، حميدرضا آذرنگ و هديه تهراني، پانته‌آ پناهي‌ها، شيرين يزدان‌بخش، نقي سيف جمالي، رويا حسيني، مهدخت مولايي، حدیث میرامینی، كيميا حسيني، مهرسا پيشوا

 

عکس های فیلم و پشت صحنه:

 

 فیلم «آااادت نمی‌کنیم»

 

 هدیه تهرانی و ساره بیات در «آااادت نمی‌کنیم»

 

 محمدرضا فروتن در نمایی از فیلم «عادت نمی كنيم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان

 

 حميدرضا آذرنگ و هدیه تهرانی در نمایی از فیلم «عادت نمی كنيم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان

 

 پانته آ پناهی ها در نمایی از فیلم «عادت نمی كنيم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان

 

 فیلم «عادت نمی كنيم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان

 

 ساره بیات در نمایی از فیلم «عادت نمی کنیم»

 

 ساره بیات و محمدرضا فروتن در نمایی از فیلم «عادت نمی كنيم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان

 

 هدیه تهرانی در نمایی از فیلم «عادت نمی كنيم» ساخته ابراهیم ابراهیمیان

 

 محمدرضا فروتن و حمیدرضا آذرنگ در نمایی از پشت صحنه فیلم «عادت نمی كنيم»

 

 ابراهیم ابراهیمیان و محمدرضا فروتن در پشت صحنه فیلم «عادت نمی کنیم»

 

برای دیدن عکس های بیشتر به صفحه تصاویر فیلم عادت نمی کنیم مراجعه کنید.

 

حواشی:

ابراهیم ابراهیمیان فیلمنامه فیلم «عادت نمی کنیم» را مانند کار قبلی اش به نام «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» همراه با همسرش سارا سلطانی نوشته است.

پیش از این قرار بود نیکی کریمی به جای هدیه تهرانی در فیلم «عادت نمی کنیم» بازی کند. او حتي در جلسات دورخواني فيلمنامه نيز شركت كرده بود اما در نهايت از اين پرو‍ژه جدا شد.

هدیه تهرانی و محمدرضا فروتن بعد از فیلم «قرمز» در سال 77، در فیلم «عادت نمی کنیم» در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداختند.

محمدرضا فروتن درباره همکاری مجدد با هدیه تهرانی گفت:

"سال ها بود که دوست داشتم فیلمنامه‌ای نوشته شود تا دوباره با هدیه تهرانی همبازی شوم و خوشحالم که این اتفاق در فیلم «عادت نمی‌کنیم» افتاد."

یادداشت ابراهیم ابراهیمیان، کارگردان فیلم «عادت نمی کنیم»:

"«عادت نمی کنیم» تلاشی جمعی از یک گروه خیلی خوب است که امیدوارم با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند. این فیلم درام معمایی-اجتماعی است که نسبت به فیلم قبلیم بسیار متفاوت است."

محمدرضا فروتن درباره فیلم «عادت نمی کنیم» گفت:

"این فیلم روابط آدم‌ها و عکس العمل کاراکترها در مقابل اتفاقاتی که می‌افتد را نشان می‌دهد، ضمن اینکه ارتباط موضوع فیلمنامه با رشته تحصیلی‌ام (روانشناسی) برایم جذاب بود و جذابیت آن هم شاید از این جهت بود که فکر می‌کنم آدم‌ها کمتر اشکال و ایرادهای خود را می‌خواهند بدانند و وقتی مشکلی پیش می‌آید آن را گردن دیگری می‌اندازند و سهم خود را در اتفاقاتی که بوجود می‌آید، کمتر می‌بینند."

کامیاب امین عشایری(طراح صحنه و لباس) درباره فیلمنامه فیلم «عادت نمی کنیم» به سوره سینما گفت:

"فیلمنامه «عادت نمی کنیم» در همان روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر سال گذشته به دستم رسید و به قدری از آن خوشم آمد که بی تردید همکاری را پذیرفتم. این فیلمنامه داستان قوی و جذابی داشت که بی اغراق در چند سال اخیر سینمای ایران کمتر مانند آن را خوانده ایم."

پانته آ پناهی ها درباره حضورش در فیلم «عادت نمی کنیم» گفت:

"اولین دلیلم به خاطر گروه خوب سازنده فیلم بود، ضمن اینکه خود نقش برایم وسوسه‌انگیز بود چون تا به حال چنین نقش متفاوتی بازی نکرده بودم."

فيلم «آااادت نمى كنيم» ساخته ابراهيم ابراهيميان كه نمايشش به دليل پخش تيزر از شبكه هاى ماهواره اى ممنوع شده بود، رفع توقيف شد و مجدداً به چرخه اكران بازگشت.

ابراهیم ابراهیمیان، کارگردان فیلم «عادت نمی کنیم» گفت:

"این فیلم تقریبا پولانسکی وار ساخته شده البته منظورم این نیست که بگویم مشابه آن سینما است اما از نظر بصری شباهت هایی میان این دو ساختار وجود دارد."

حامد ثابت درباره ساخت موسیقی فیلم «عادت نمی کنیم» به خبرنگار مهر گفت:

"ساخت موسیقی این فیلم در دو بخش انجام شده است؛ بخش نخست مربوط به صحنه‌های فیلم است که موسیقی این بخش برای پیانو، ویولنسل و ارکستر زهی نوشته شده و بخش دوم موسیقی مربوط به تیتراژ پایانی فیلم است که در این بخش موسیقی برای ارکستر سمفونیک و ویولنسل نوشته شده است."

کامیاب امین عشایری(طراح صحنه و لباس) درباره ارتباط فیلم «عادت نمی کنیم» با رمان «عادت می کنیم» نوشته زویا پیرزاد گفت:

"این صرفا یک تشابه اسمی است و فضای این فیلم ارتباطی با حال و هوای آن رمان ندارد. این متن توسط زوج ابراهیم ابراهیمیان و سارا سلطانی نوشته شده است و همه پتانسیل های لازم برای تبدیل شدن به یک فیلم خوب را دارد. به غیر از آن، همکاری با فیلمسازان جوان و پویا همیشه برای من لذت بخش بوده است."

ابراهیم ابراهیمیان درباره انتخاب دو نقش در فیلم «عادت نمی کنیم» به خبرنگار نسیم گفت:

"برای انتخاب دو نقشی که در فیلم توسط خانم ها بازی می شود از حدود 400 بازیگر تست گرفتم. البته این موضوع از وسواس شخصی من سرچشمه می گیرد. البته این نقش ها هم نقش های حساسی بود و جا هم داشت که بیشتر بر روی آن وقت و زمان بگذارم."

عکس تست گریم محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی برای بازی در فیلم «عادت نمی کنیم»:

 

 تست گریم هدیه تهرانی در فیلم «عادت نمی کنیم»

 تست گریم محمدرضا فروتن در فیلم «عادت نمی کنیم»

 

ساره بیات در فرش قرمز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

 

 ساره بیات در فرش قرمز سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

 

فرش قرمز فیلم «عادت نمی کنیم» در کاخ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

 

 ابراهیم ابراهیمیان و همسرش سارا سلطانی به همراه ساره بیات در فرش قرمز فیلم «عادت نمی کنیم» در کاخ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

 

برای دیدن عکس های بیشتر به صفحه تصاویر فیلم عادت نمی کنیم مراجعه کنید.

 

پوسترهای فیلم:

 

پوستر فیلم عادت نمی کنیم ساخته ابراهیم ابراهیمیان

 

پوستر فیلم عادت نمی کنیم با بازی ساره بیات

 

پوستر فیلم عادت نمی کنیم

 

طراح پوستر: ميثم ميرزايي

 

 پوستر فیلم «عادت نمی کنیم» با بازی هدیه تهرانی

 

 پوستر فیلم «عادت نمی کنیم» با بازی محمدرضا فروتن

 

دیالوگ فیلم:

احمدرضا (رو به مهتاب): صد بار بهت گفتم من با قواعد ذهنی مردم زندگی نمی کنم.

 

صفحه رسمی فیلم «عادت نمی کنیم» در اینستاگرام: adat.nemikonim

 

ساره بیات در پشت صحنه فیلم عادت نمی کنیم

 

 

هدیه تهرانی در پشت صحنه فیلم عادت نمی کنیم

 

 

آنونس:

 

 

 

لینک صفحه معرفی فیلم عادت نمی کنیم در زمان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

 

نظرهای منتشرشده

شیدا
۳ سال پیش
توهینی به فیلمساز محترم نمی کنم ولی به نظر من ساخت فیلم تقلیدی و کپی شده هنر نیست. کمی خلاقیت قطعاً باعث می شود مخاطب هم از فیلم شما بیشتر لذت ببرد. با امتنان
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
زهرا
۳ سال پیش
خیلی قشنگ بازی شد.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مریم جهانشاهی
۳ سال پیش
فیلم رو دوست داشتم فیلم شسته و رفته ای که همه چیزش سرجای خودش بود و قصه کاملا بیننده رو با خودش میبرد تا انتها
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
یه تءاتری
۳ سال پیش
من خیلی خیلی فیلمو دوست داشتم.بازی هر4 بازیگر فوق العاده بود.من فیلمو چند بار نگاه کردم تا بیشتر از بازی افراد یاد بگیرم.و اینکه ببینم چه طور آقای آذرنگ در طی داستان با وجود اینکه آخر داستان رو میدونه ولی جوری بازی میکنه که داستان لو نره ولی در عین حال مشغول کد دادن به بیننده است.پیشنهاد میکنم حتما حتما اگه تءاتری هستید یا دنبال یاد گیری بازیگری هستید این فیلمو به دقت تماشا کنید.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شبنم
۳ سال پیش
این که همش تقلید بود.پس مغزه متفکره این کارگردان چی بود....متوسط بود فیلمش
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
امیر منظوری
۳ سال پیش
فیلم هیچی نداره داستانش خیلی تکراری و حال به هم زنه با بازی بد و تکراری محمدرضا فروتن
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شایان
۳ سال پیش
فیلم خوب بود ولی چرا انقدر نظرات منفی . یعنی چی ؟؟؟!!!! از هر زاویه ای نگاه کنی فیلم خوب و گیرایی بود...
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مهدی
۳ سال پیش
از روی دست اصغر اصغر نمی توان شد البته به جرات نمی تونم بگم می خواسته مثل اصغر فرهادی باشه اما خوب بود، بهتره بگم از دیدنش پشیمون نیستم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ناشناس
۳ سال پیش
خاک بر سر کارگردان این فیلم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
Behnaz
۳ سال پیش
خیلی ناراضی موضوع فیلم خیلی ضعیف بود دیالوگ ها همه چی وقت تلف کردن بود تماشا فیلم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محمدامین خاكسار
۳ سال پیش
عادت نمیکنیم فیلم هدیه تهرانی ست و بس.کاراکتر سیما انگ هدیه تهرانیِ نازنین است و او این بار هم به نقش یک زن خانه دار معمولی و درعین حال مرموز و پیچیده، میدرخشد! سیما بدون شک در امتداد مژده ی چهارشنبه سوری ست...این بار خاموش تر، درونگرا تر، بی سرصداتر و پخته تر...نه اشک، نه ناله و آه و نه حسادت زنانه و رفتارهیستیریک! واکنش این زن به خیانت و زخم، دو پُک به سیگاری ست که تا دیروز پنهانی و باترس آتش اش میزد...این کاراکتر پیچیده به یمن بازی سرد و درونی هدیه تهرانی، فراموش نشدنی ست...درود به هدیه تهرانی گزیده کار و پروسواس و بی حاشیه با پرسونای تثبیت شده اش به نقش زنان مدرن و درونگرا!
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محمد
۳ سال پیش
کارگردان خیلی تو کف سیگاره این همه صحنه هایی که هیچ ربطی در داستان فیلم نداشت و کارگردان چند ثانیه از فیلم رو به نشون دادن سیگار کشیدن شخص اختصاص داده
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فرانك
۳ سال پیش
آخه چرا اينهمه فيلم با اين موضوع،من وقتى فيلم فروشنده رو كه توو كن مقام اول رو آورد واقعا نااميد شدم از زندگى اين فيلمها داره چيو نشون ميده،ميخواد بگه خيانت جزوى از زندگيا شده و بايد باهاش كنار اومد،هر چند دارن سعى ميكنن زشت و كثيف نشون بدن ولى چيزى جز ترويج و هضم آن توو ذهنا پيامد ديگه اى نداره،كاش مسئولين نسبت به رسالتى كه دارن دقت بيشترى داشته باشن.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فرانك
۳ سال پیش
به نظر من فيلنامه ى فيلم كه مشكل اصلى جامعه است مشكل داره،الان اكثر نويسندگان فيلمهاى سينمايى موضوع خيانت رو انتخاب ميكنن و با پايان ناگوار براى شخص مرتكب خيانت ،قصد دارن عواقب آن را به بيننده گوشزد كنن درحالى كه با ساخت اينگونه فيلمه،خود آن باعث ترويج توو جامعه ميشه و عوام تحريك به اصل موضوع ميشن وانتهاى فيلم رو به خاطر نميسپارن،دقيقا مثل فيلماى شبكه هاى ماهواره اى كه با همين موضوعات روى مردم تأثير گذاشت،مطمئنااگه به جاى اينهمه خيانت،عشق و محبت نشون داده بشه تاثير بيشترى توو بهبود جامعه ميزاره
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محمد
۳ سال پیش
دقیقا جدایی نادر از سیمین و درباره الی رو مخلوط کرده شده این.. بابا همه اصغر فرهادی نمیشن. هی حالا ادای اونو دربیارین
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ساسان
۳ سال پیش
چرا کسی به سیگار کشیدن هدیه تهرانی از اوایل فیلم توجه نکرد هدیه تهرانی میدونست که شو هرش داره خیانت میکنه که گفت خودم بهش درس میدم لوزومی نداره می خواست زندگی اونا رو بهم بزنه که به دروغ گفت من اونا رو تو ماشین دیدم توجه کنید اخرش خواست تلافی کنه و موبایل رو رو کرد
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
نادر نظامی
۳ سال پیش
من وقتی فیلم به وسط خودش رسید قشنگ داستان فیلم را به همسرم گفتم زیرا سوژه فیلم الهام گرفته از امتیاز نهایی وودی آلن...زندگی خصوصی فرحبخش و دختری در قطار پایولا هاوکینز بود...همسرم آخر فیلم با تعجب به من نگاه کرد که من چطور معمای فیلم را به این راحتی حل کردم...کفتم چون سوژه تکراری بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مشكات
۳ سال پیش
فيلم بسيار تقليدي كه هيچ نكته تازه اي نداشت. نميدونم تقليد از فرهادي هم هنره؟؟؟ خودشون خلاقيت ندارن؟؟ حتي ساره بياتم آورده كه يادآور اون فيلم باشه.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
لاله
۳ سال پیش
تو یه جمله: جدایی نادر از سیمین2 .خصوصا گیر دادن به حرف بچهه.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
باران
۳ سال پیش
اخ سمن خانوم دقیقا من هم همین نظر رو داشتم. بازی ضعیف مخصوصا اقای فروتن عجیب بود... و چقد این فیلم منو یاد جدایی نادر از سیمین انداخت مخصوصا بازی ساره بیات و گریمش ک عینا تکرار شد
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
زهره
۳ سال پیش
فیلم خوبی بود با کشش نسبتا زیاد برای دنبال کردن موضوع. فقط کاش کمی روی شخصیتها بیشتر کار میشد. از این همه نظر مغرضانه تعجب میکنم. توی سبک و سیاق فیلمهای فرهادی بود ولی پایان بازی نداشت.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ساسا
۳ سال پیش
فیلم خیلی خوب بیننده. و درگیر میکرد و تشویق میکرد ادرسشو ببینه.بازی چهار هنرپیشه عالی بود و خیلی خوب از پس کارکترها براومده بودن که همچین انتظاری هم پیشاپیش میرفت
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سمن
۳ سال پیش
خيلي بازي فروتن و تهراني ضعيف بود...ولي موضوع فيلم بد نبود هر چند تلفيقي از درباره الي و جدايي نادر از سيمين بود!
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فریبا
۳ سال پیش
سلام. واقعا متوجه نمیشم دوستان چجوری نقد میکنن ! واقعا یک مقدار عادلانه قضاوت کنیم. بازدی سرد فروتن و تهرانی اخه!!!! خب باید شخصیت فروتن در برابر اذرنگ به این شکل باشه و خانم تهرانی یک مادر و با مشکلات خاص خودش بودن, یا اگه موضوع تکراریه, خب واقعیته و این مسائل معضل جامعستو کم دوروبرمون نیست و دوره ی فیلمایی مثل اخراجی, ابنبات چوبی, رسوایی, سالوادر و... سر اومده. خیلی هم خوب که دارن مسیر اقای فرهادیو میگیرن, و یک فیلم با چهار تا بازیگر درست و حسابی که درگیر یه موضوعن ساخته میشه نه فیلمایی با صدتا بازیگر که فقط زیبایی دارن ولی بازیهای مصنوعی و موضوعات بی سر و ته که ادم هیچ پندی از فیلم نمیگیره. واقعا فیلم خوبی بود, همه چی حساب شده بود و ادمو درگیر میکرد. حتی اسم فیلم که واقعا ادت نکنیم به قضاوت بی مورد. خسته نباشید به همه و خوشحالم از تماشای فیلم و باز هم میبینم و لذت میبرم.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
کیانوش
۳ سال پیش
فیلم خوبی بود ولی آخرش مثل همه فیلمهای ایرانی الکی تموم میشه . سناریستها و کارگردان های ایرانی پایان درست به فیلمها نمیدن همه آخرش الکی به اتمام میرسه همه یه چیزی یاد گرفتن پایان باز
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مرجانه
۳ سال پیش
فيلم بدى نبود.درواقع موضوعش خوب بود اما شخصيت پردازيش ضعيف بود.من به شخصه هيچ كدوم از كاراكتر ها به نظرم پرداخت خوبى براشون انجام نشده بود.مخصوصا شخصيت احمدرضا و پدر فرنوش.و اصلا برام قابل درك نبود بى تفاوتى نسبى پدر فرنوش و دوستش نسبت به مرگش.يعنى خيلى راحت پذيرفته بودن مرگ ناگهانى يه دختر جوون رو.تركيب بازيگرها خوب بود و من فكر مى كنم از عوامل تاثير گذار در كشش به تعقيب فيلم تا انتها، استفاده از جذابيت خود بازيگرها و موضوع كلى خوب فيلم بود.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ali nori
۳ سال پیش
فیلم به اعتقاد من فوق العاده خوب بود نمی دونم چرا اینقدر رای بهش کم داده شده. از نکات برجسته فیلم اینه خیلی به سرعت تکلیف بیننده رو مشخص می کنه موضوع فیلم چیست و قرار است چه مسئله ای حل شود برخلاف بعضی از فیلم ها که آدم تا لحظات پایانی فیلم هنوز نمیدونه حتی موضوع فیلم چیست!!! هرچند این فیلم هم مثل بعضی از فیلمها این ضعف رو داره که آدم تا پایان فیلم نسبت دو تا خانواده فیلم رو با هم نمی فهمه! در کل فیلم خوش ساختی بود و به اعتقاد من کارگردانی خیلی خوبی هم داشت. ضنما هیچ شباهتی هم به جدایی نادر از سیمین و درباره الی نداشت.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محسن
۳ سال پیش
من هنوز تو شوکم !!!!! این چه فیلمی بود ؟!!! نیم خط ایده مسخره که دختر سوار چه ماشینی شده و ادامه مسخره و کور برای یک تقلید معضل اجتماعی از فیلمی دیگر .. واقعا حالم بهم خورد با این فیلم و تمامی عوامل .. حیف هدیه تهرانی که با بازی ضعیفش در فیلمی ضعیف دوباره در سینما ظاهر شد..
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ایمان
۳ سال پیش
عادت نمیکنیم با وجود اینکه درام اجتماعی ملتهب، تعلیق آفرین و غافلگیرکننده را به کار میگیرد، اما در نهایت تماشاگر دهه نود را چندان درگیر نمیکند. این که روی دهه نود تاکید دارم دقیقا به این خاطر است که شعور حسی و ذهنی مخطب این دهه در مواجهه با چنین درامهایی (که پیرنگشان را از التهاب و تعلیق جاری در روابط پر از سوءظن چند کاراکتر در اثر اتفاقی دور از انتظار و هولناک میگیرند) در مرتبه ای بالاتر از دهه هشتاد قرار دارد. دلیلش هم سه فیلم بسیار مهم دهه گذشته یعنی (چهارشنبه سوری، درباره الی و جدایی نادر از سیمن) است. این فیلمها پله پله چنیبن ساختاری را برایمان آنچنان جلا داده اند و آنچنان بر روح و ذهن ما نشسته اند که حتی هر نوع وام گیری از آن فیلمها اگر منجر به جلا دادن بیشتر آن فرم ساختاری نشود یا حداقل در سطح آن قرار نگیرد دیگر مخاطب را چندان به وجد نمی آورد. حال آنکه عادت نمیکنیم پا را فراتر از وام گیری گذاشته و اکثر دقایق چه در نوع میزانسن، چه در نوع دیالوگها و حتی انتخاب بازیگر ها ذهن ما را به سمت و سوی آن سه فیلم میبرد و ما را از جنبه های مختلف در معرض قیاس قرار میدهد. و چون در تمام قیاسها مغلوب می شود، تماشاگر ناخودآگاه از درام و از کاراکترها فاصله میگیرد. چاشنی فیلمی که نقشه راهش مرعوب کردن تماشاگر با درامی پر رنگ و لعاب است با چنین تناقض آشکاری خنثی میشود. (نمونه عیانش در سکانسی است که آذرنگ و تهرانی در میزانسنی که به شدت یادآور سکانسی از فیلم جدایی در خانه ی راضیه و حجت است، داخل اتاق کوچکی جلوی درب چوبی اتاق، مقابل هم قرار گرفته اند و راجع به افشا کردن مسئله مهمی بگو مگویی عصبی دارند و در نهایت مرد با عصبانیت از سر استیصال توی سرش میزند و از در خارج میشود حال آنکه نه کارگردانی و حس و حال این سکانس و نه بازی بازیگرانش به سطح سکانس مشابه آن فیلم هم نزدیک نمی شود) مشکل اولیه عادت نمی کنیم جلوتر از شخصیت پردازی نا کامل برخی کاراکترها، بازی متوسط بازیگرها، پنهان کاری ها با کدهایی که خیلی هم هوشمندانه نیستند و گره گشایی عجولانه پایانی، ذهن و سلیقه صیقل خورده ی مخاطبانش است.مخاطب شناسی از فاکتورهای مهم برای کسب اعتبار در فیلمسازی است. جایگاه پایین تر فیلمساز جوانی همچون (ابراهیمیان) نسبت به جایگاه فیلمساز جوانی همچون (سعید روستایی /ابد و یک روز) در نزد مخاطب در درجه اول ناشی از هوش بالای روستایی در مخاطب شناسی است.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سارا شریف
۳ سال پیش
فیلم کشش داشت ینی جوری بود که ادمو با خودش می کشوند تا اخر قصه,من یه سوتی از دکور گرفتم! تو دقیقه ۴۱تا ۴۳فیلم که صحنه دیالوگ گوییه اذرنگ با تهرانیه سر میز وسایل تغییر میکنن که خیلی ضایع بود,یا دهن اذرنگ خیس بود دو ثانیه بعد خشک میشه که اینا میتونه نشونه بی دقتیه کارگردان باشه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مریم کساری
۳ سال پیش
اگر بخواهیم بصورت کلی در مورد فیلم نظر بدم، فیلم خوبی بود ولی اگر در مورد جزییات فیلم از شخصیت پردازی و روند داستان بخواهیم نظر بدیم کمی ضعیف بود و مثل کارهای آقای فرهادی رئال نبود. مخصوصا مرگ مسخره و بی علت فرنوش، ابزاری بود برای داستان پرداز. جالب اینه که هیچ کس به دنبال علت مرگ فرنوش رو جویا نشد حتی پدرش. به نظر من اگر فرنوش زنده می موند و داستان با چالش های بیشتری مواجه می شد برای مخاطب بسیار جذاب تر میشد. از طرفی دیگر این موضوع که مگر چه مدت بود که فرنوش به ترگل درس میداد که در این مدت منصور به او علاقمند میشد با او ازدواج میکرد و او باردار میشد. این اتفاقات مستلزم زمان زیادی می باشد در صورتی که در فیلم اینطور نیست. در فیلم احمدرضا بیگناه جلوه داده میشود در صورتیکه همانطور که دوست فرنوش گفت او به فرنوش علاقه داشت و به همین علت به او کمک میکرد و وقتی دوست فرنوش به او میگوید شما به او علاقه دارید سکوت میکند. ولی نکته اینجاسست که علاقه او به فرنوش مثل علاقه منصور از روی هوس نیست. حتی در دادگاه به جای نگرانی درباره مهتاب نگران فرنوش و مراسم تدفینش بود. در انتها باید گفت که شکهای زنانه هیچ گاه اشتباه نخواهد بود و همیشه حس ششم آنها درست میگوید. (شک نسبت به کسانیکه دوستشان دارند مانند همسر، فرزند و ...) و دو تا جمله بسیار حکیمانه در فیلم از دهان شخصیت های زن داستان می شنویم که بسیار تاثیرگذار است و اگر آویزه گوش شود بسیاری از مشکلات حل می شود. سیما خطاب به مهتاب: وقتی همه چیز خوب و خوشه، زندگی کردن هنر نیست. مهتاب خطاب به احمدرضا: اصولا وقتی باید کاری بکنی، هیچ کاری نمی کنی.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
کاوه
۳ سال پیش
فیلم قطعا نمره قابل قبولی میگیره و البته تعجب میکنم از نظرات خصمانه بعضی ها. داستان فیلم تکراری نیست شاید حالت معما گونه فیلم بعضی ها رو به یاد درباره الی بندازه. اما این حالت معما گونه اتفاقا الان تو سینمای دنیا خیلی مد شده و با استقبال هم همراه بوده... بازی ها خوب بود و روند داستان هم کسل کننده و در جهت اطلاف وقت نبود. تشکر
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
پریسا
۳ سال پیش
فیلم طوری بود که همون چند دقیقه اولش من فهمیدم کاره منصوره چون انقدر سکوت احمدرضا مسخره بود که می شد حدس زد داره یه باریو به دوش می کشه و اصرار حل کردن مشکلات احمدرضا به دست منصور و اعتماد بی منطق یک فرد تحصیل کرده به کسی که بارها و بارها نا امیدش کرده یکمی غیر واقعی بود ،به نظرم زیاد فیلم تاثیرگذاری نبود شاید به علت اینکه مردم ایران از این دست فیلما زیاد دیدن ولی بر خلاف نظر برخی دوستان بازی بازیگرانش خیلی خوب بود در کل انتظار دیدن فیلم بهتریو داشتم شاید اگه این فیلم چند سال پیش ساخته می شد فیلم موفق تری می شد نه الان که مردم ذهن بسیار پویا واماده ای برای این سبک فیلما دارن
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
صبا
۳ سال پیش
خیلی فیلم ضعیفی بود . فیلمنامه ضعیف . یک کار صد در صد تقلیدی . سناریو تقلیدی ، بازی بازیگران ، صحنه ، فضا .... . اصلن فیلم خوبی نبود و حتی ارزش یک بار دیدن هم نداشت . بازی فروتن واقعا افتضاح بود . فروتن رو کی هنرپیشه کرده ؟!!!! اصلن انگار داشت می مرد میخواد دو تا دیالوگ بگه . خیلی مصنوعی بازی میکرد . هدیه تهرانی هم واقعا تاریخ مصرفش گذشته .... اصلن روان و راحت بازی نمیکرد . حتی در اوج لحظه ای که انتظار میره یه واکنش از خودش نشون بده هیچ حسی رو منتقل نمیکنه .... این چه ژست بازیگری هست آخه ؟ کلن فیلم ضعیف . نمره فیلم 1 از 10
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
samira
۳ سال پیش
واقعا مضخرف بود داستان تکراری ته فیلمم که کاملا ماست مالی شد با یه موبایل سکوت فروتنم که واقعا رو اعصاب بود اقا بلد نیستی فیلم نساز خب
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
saeed
۳ سال پیش
چهار تا شخصیت بی شعور رو گذاشتن یجا داستان ساختن از داستان فیلم ما ۱ درصد هم چیزی نمیبینیم کلا فقط بازیپرا داستانو برامون شرح میدن بازی ها هم که افتضاح لوکشین ها بدتر.... جزو مزخرف ترین فیلمای سال
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مرضيه
۳ سال پیش
فيلم مخلوطي از درباره الي و جدايي نادر از سيمين بود بازي ها افتضاح بود به خصوص آقاي فروتن كه ادم فكر ميكرد داره از روي كاغذ ميخونه! رنگ ديواراي خونه دوتاشون آبي بود آدم اصلا نميفهميد خونه كدوماشونن خيلي بهتر از اينا ميتونست ساخته بشه اينجاست كه ميفهمي كارگردان چقدر مهمه تو خوب بودن يه فيلم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ونوس
۳ سال پیش
من از فیلم رضایت نسبی داشتم. انتظارم بیشتر بود چون تهرانی بعد از سالها نقش پررنگ و مهمی داشت و انتظار داشتم خیلی سطح فیلم بالا باشه که متوسط بود. بازی ها نسبتاً خوب بود ولی بازی تهرانی از بازی پانته آ پناهی و ساره بیات پایین تر بود. فیلمیه که یک بار باید دیدش ولی نه بیشتر
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
حسين ادانگ
۳ سال پیش
به نظرم ببشتر به فيلم چهارشنبه سوري نزديك بود تا جدايي. فيلم خوبي بود و اصلا انتظار اون پايان رو نداشتم و از ديدن فيلم راضي هستم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
نیکا
۳ سال پیش
هدیه تهرانی بسیااااار بازی بدی داشت
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
یاشار
۳ سال پیش
عادت نمیکنیم داستان خودشو خیلی راحت و تا پایان بدون مشکل چندانی روایت میکنه ! بازی ها به جز فروتن همگی خوب ! فیلم شاید تحت تاثیر موجی که اصغر فرهادی و فیلماش ایجاد کردن باشه ، اما به عنوان یه فیلم مستقل حرف جالبی برای گفتن داره . پایان فیلم هم به شدت حساب شده و درست هستش ! در کل عادت نمیکنیم رو میتونم به عنوان یه فیلم خوب ازش یاد کنم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فانوس
۳ سال پیش
به طور کلی فیلم خوب و خوش ساختی بود؛ اما خانم ساره بیات دارن در این شکل از نقش های کلیشه می شن. بازی فروتن و خانم هدیه تهرانی هم هر دو بی روح و سرد بود.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
س
۳ سال پیش
این فیلم اگه مثلا دهه ی پیش ساخته میشد ، میشد گفت فیلم خوبیه. ولی خوب خیلی از فیلمهای اصغر فرهادی تقلید شده بود و من اصلا اصلا لذت نبردم از فیلم.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
علی ثروتی
۳ سال پیش
بسیار چرت و پرت بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
یاسمینا
۳ سال پیش
دستشون درد نکنه ؛ فیلم خیلی قشنگی بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ابوذر فرمانی
۳ سال پیش
تقلیدی بود از فیلمهای جدایی نادر از سیمین و گذشته اصغر فرهادی. با ریتمی کند. مضمون تکراری شک و خیانت. دوست داشتم بعد از مدت ها هدیه تهرانی را تو فیلم بهتری میدیدم. در کل فیلم بسیار ضعیفی بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مهرداد
۳ سال پیش
تكراري بودنش كمي آزاردهنده بود ولي فكر نمي كنم انقدري كه برخي دوستان در نظراتشون اشاره كردن فيلم ضعيفي باشه!
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
Parisan
۳ سال پیش
داستانی از شک و اعتماد و رفاقت ..داستان زندگیه مریض نسلی تحصیل کرده که زمانی برای زندگی ندارد داستانی زنانه..که با شک مهتاب به احمد رضا آغاز می شود و با سکوت غیر قابل قبول احمد رضا ( محمد رضا فروتن ) به چالش کشیده می شود و سوءظن مهتاب با حرف های سیما و سکوت احمدرضا بیشتر می شود و داستان با نقطه اوج داستان مرگ مشکوک دانشجوی احمد رضا و دختر مورد سوءظن مهتاب ادامه می یابد . مهتاب زنی از جنس امروز با شک و تردید ناشی از علاقه ی بیش از حد و شاید شیوه اشنایی مدرن و نادرستش با همسرش است ساره بیات به خوبی توانسته نقشی متفاوت را ایفا کند او را بارها در نقش زنی غمخوار دیده بودیم حال در نقش زنی عاشق اما با واکنش های متناقض که ترس شدیدی از تنهایی دارد . در سکانس هایی از فیلم می بینیم که با احمد رضا حرف نمیزند یا دعوا می کند اما راضی نیست از خانه بیرون رود . فیلم گره های خوبی دارد و قصه خیلی خوب پرداخت شده و میتواند به خوبی تماشاچی را تا پایان فیلم در ابهام نگه دارد . فیلم از جنس ابهام های فیلم های فرهادی است اما نه به رئالیست بودن سینمای فرهادی . آغاز فیلم با نمای جاده و شیشه بارانی ماشین..طراحی صحنه و لباس فوق العاده خصوصا استفاده از ترکیب رنگ های سرد در محل زندگی سیما و منصور دو شخصیت مکمل فیلم و استفاده از تِم سنتی - مدرنیته در طراحی لباس مهتاب و محل کارش نشان از هوش فوق العاده ابراهیمیان است که شخصیت ها در دل این سردی زندگی میکنند . و سیما ( هدیه تهرانی ) زنی از جنس مادران امروز که به خاطر فرزند پایبند زندگی و همسرش است و زندگی اش بر پایه توجیه موقعیت است..منصور ( حمید رضا اذرنگ ) واقعی ترین شخصیت فیلم از اب درامده و می توانست نامزد بهترین بازیگر مرد فجر 34 باشد . شخصیت پردازی قوی داستانی معما گونه استفاده بسیار خوب از بازیگران کار کشته تئاتر پانته آ پناهی ها و حمید رضا آذرنگ لایه لایه بودن فیلم نقاط مثبت فیلم ابراهیمیان است. فلاش بک های پر رمز و راز و نماهای عالی دوربین و رویارویی فروتن و تهرانی پس از 17 سال و این بار در نقش دو دوست از دو دنیای نزدیک بهم هر دو از واقعیت زندگی دوری میکنند و در پی یک زندگی آرام هستند در حالیکه هر دو شخصیتی معماگونه دارند . فیلم دوم ابراهیمیان را جزو فیلم های موفق میکند که در گیشه موفق خواهد بود . فیلم از ساختار و ریتم خیلی خوبی برخوردار است و تنها نقطه ضعف فیلم عدم شخصیت پردازی نقش احمد رضا است.. مردی از جنس آرامش اما در برابر ابرویش هم سکوت می کند او که بدنبال دوری از جنجال است در ذهن سلطانی و ابراهیمیان در نقش فردی جلوه کرده که به خود مطمئن است اما سکوت بیش از حدش و تناقض رفتارش با وکیلش که هم به دنبال احقاق آبروی خویش است و هم کمکی نمیکند به بیان واقعیت تنها باعث افزایش زمان فیلم شده است . احمد رضا ابهام گونه تا پایان فیلم ادامه میدهد او نیز همچون سیما از واقعیت طفره می رود او که دوستش را خوب می شناسد و از نگرانی های زیاد دوستش نسبت به خود کلافه می شود و باز سکوت میکند . دوست فرنوش که برگ برنده دست اوست نیز با سکوتش فیلم را برای تماشاچی پیچیده تر میکند . و تعلیق نسبتا خوبی را رقم میزند هدیه تهرانی بسیار باور پذیر و مثل همیشه قدرتمند و در نقشی تاثیر گذار ایفای نقش کرده است. نقش کوتاه اما تاثیر گذار حدیث میر امینی در نقش فرنوش اغراق گونه اما باور پذیر و حسی است که فیلم بر محور آن می گردد و ایرادی که می توان گرفت اینست که ما از فرنوش در انتهای فیلم می فهمیم که یکبار ازدواج کرده بوده و از خانواده ای کاملا سنتی بوده..اما چیزی که مخاطب را گیج میکند پدری است که ابتدا از جنس غیرت او را می یابیم و در انتها چیز دیگری . نمی توان منکر بازی فوق العاده اذرنگ شد مردی که از او تنها می دانیم رفیق است و شاید نا رفیق ! سیگار می کشد و معده درد دارد . پرونده های حقوقی را با زیر لفظی دادن دور میزند و با پنهان کاری کارش را پیش می برد و کمی عصبی است . سیما ( هدیه تهرانی ) مادری مهربان و همسری صبور و کمی پنهان کار . واکنش وارونه چیزی که در فیلم درخشش عجیبی دارد مهتاب ( ساره بیات ) زنی که عاشق همسرش است اما به او شک دارد . اما بازی بی نظیر و کاملا از جنس بازیگیری فرهادی مردی موقر استاد دانشگاه است و اهل خلاف نیست به خود مطمئن است اما سکوت لجبازی  و آرامش او باعث می شود تا در پایان فیلم شگفت زده شویم. دوربین و قالب بندی های بسیار عالی و گریم و طراحی صحنه خاص و فلش بک های گره گشای فیلم و ابهام و درگیر شدن با داستان دختری که به طرز عجیبی می میرد و دوستش از استادش فرار میکند و پا فشاری های منصور برای حل مشکل زندگیه احمد رضا به کشش فیلم کمک کرده اند . اگر به دنبال دیدن فیلمی در حد و اندازه های درباره اِلی هستید این فیلم را ببینید اگر درگیر پیچیدگی های زندگی هستید این فیلم را ببینید . در واقع ابراهیمیان قصه گوی حرفه ای است و میداند چگونه مخاطب را با فیلمش همراه سازد و در این بین نمیتوان داستان نوشته شده به کمک همسرش را که تاثیر زن در زندگیه امروز است را نادیده گرفت..اگر به دیدن فیلم های سبک فرهادی علاقه دارید می توان عادت نمی کنیم را قدم بزرگی در این راه دانست..اگرچه فیلم ابراهیمیان " چهارشنبه سوری " فرهادی نیست..اما همان تِم را داراست دوربین با نماهای بسیار خوب و جذاب و بازی فوق العاده پانته آ پناهی ها در نقشی کوتاه اما تاثیر گذار و بازی متفاوت هدیه تهرانی و چیدمان بسیار خوب بازیگران نقاط مثبت دومین فیلم سینمایی ابراهیمیان است..کمدی موقعیت و صراحت داستان شاید رنگ فمنیستی به فیلم داده اما همان چیزی از اب درآمده که ابراهیمیان می خواسته...اغراق و عدم شخصیت پردازی نقش اول و عدم خلاقیت و سوژه تکراری را می توان نقاط منفی فیلم دانست . برای قدم اول در سینمای سبک معمایی عادت نمی کنیم را میتوان گامی بزرگ تلقی کرد برای ابراهیمیان.. تیتراژ و نام فیلم روی پرده که به صورت " آااادت نمی کنیم " به نمایش در آمده و گویای تکرار و تاکید و ضرورت طرح این گونه مباحث است. در واقع شاید هم بتوان گفت اااااادت نمی کنیم به سکوت در برابر اعتماد .. سینمای امروز به روایت ها و نگاه های متفاوت از سوژه های تکراری اما ضروی نیاز دارد خلاقیت چیزی که در سینمای امروز گم شده.. آااااادت نکنیم به تقلید از سبک دیگری .. ابراهیمیان قدم بزرگی در این مسیر برداشت که قطعا میتواند با گذشت زمان و با تجربه تر شدن خلاقیتش را در این سبک از سینمای خویش ادامه دهد عادت نمی کنیم داستان زندگی امروز همه ماست عادت نمی کنیم به حرف زدن با هم و جلوگیری از خشم و قضاوت..
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
داود
۳ سال پیش
این چه دروغیه که تو آنونس فیلم میگین، محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی بعد از ۱۷ سال بر پرده نقره ای، یکم تاریخ سینما رو مطالعه کنید
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فرناز
۳ سال پیش
فیلم خیلی بهتر از نظراتیه ک راجبش نوشتن، پیشنهاد میکنم ببینید پشیمون نمیشید.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ