
نوشته ای به خانم نرگس آبیار: از «شیار 143» حمایت نمیکنند آن را نابود میکنند

رضا لنگرودی- هر چند سال، در ایام جشنواره فیلم فجر یک جریان خاص از رسانهها (نه منتقدین و مردم) دو فیلم را در مقابل هم قرار میدهند و یک فیلم را ارزشی و دیگری را غیر ارزشی مینامند، اتفاقی که چند سال پیش برای دو فیلم «سنتوری» و «روز سوم» افتاد. فیلم خوب «سنتوری» مدام توسط یک جریان رسانهای خاص مورد حمله قرار میگرفت و در عوض فیلم خوب «روز سوم» با تعاریف اغراق آمیزی رو به رو میشد، در نهایت تمام جوایز را «روز سوم» دریافت کرد و «سنتوری» با دریافت یک جایزه (جایزه بهترین بازیگر مرد) از هیات داوران، جایزه اصلیاش را از مردم دریافت نمود، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگر.
بیش از 6 سال از آن تاریخ میگذرد، و باز آن سناریو به شکل بسیار بدتری در حال وقوع است، رسانه های یک جریان خاص «شیار 143» را معرف سینمای ارزشی و یک نمونه بی نظیر در تاریخ سینمای ایران میدانند و فیلم «عصبانی نیستم» از نظر آنها یک فیلم کاملا بیارزش قلمداد میشود. فیلمی که با تفسیر اگر با ما نیست دشمن ماست با آن برخورد میشود.
بعد از آن جشنواره، «سنتوری» توقیف شده موج بسیار بیشتری را از روز سوم اکران شده در جامعه ایجاد کرد. سیدیهای غیر مجاز منتشر شده از «سنتوری» وارد هر خانهای شد و بسیاری به تماشای فیلم نشستند اما در مقابل روز سوم اکران شد و علیرغم اکران و فروش نسبتا خوب فیلم نه موج سنتوری را در جامعه پیدا کرد نه ماندگاریای مانند سنتوری در سینمای کشور بدست آورد.
خانم نرگس آبیار فیلم شما در اکران برج میلاد با استقبال اهالی همه رسانهها (نه رسانههای یک جریان خاص) و بسیاری از منتقدان قرار گرفت. فیلم شما در اکران سینماهای مردمی با استقبال خوب و تشویق مواجه شد. اما فیلم شما که در دو روز اول اکرانش در سینماهای مردمی در بین سه فیلم برتر مردمی قرار نداشت با اکران در روز سوم به یکباره به صدر جدول آرا مردمی آمد، در حالی که معمولا واریانس امتیاز صندوق های رای فیلمها تفاوت آنچنانی باهم ندارد.
خانم نرگس آبیار برای شما این جهش ناگهانی طبیعی بود؟ آیا سقوط وحشتناک امتیاز فیلم عصبانی نیستم دقیقا در روزی که امتیاز فیلم شما صعود چشمگیر داشت طبیعی بود؟ به یکباره چه اتفاقی افتاد که آرای این فیلم تا این میزان بالا آمد؟ صحبتهای اعضای ناظر بر صندوقهای مردمی بر حمایت مدیران صدا و سیما و خرید سازماندهی شده بلیط برای دو فیلم، چه معنایی برایمان میتواند داشته باشد؟
خانم نرگس آبیار در صفهای جشنواره افراد بسیاری را دیدیم که از دو فیلم «عصبانی نیستم» و «شیار 143» به عنوان فیلم های خوب و محبوبشان در جشنواره اسم میبردند، اما نگرانم وقتی فیلم شما بر پرده میرود عده ای از جوانان حسرت بخورند چرا این فیلم با این همه حمایت در حال اکران است ولی عصبانی نیستم هنوز ....
خانم نرگس آبیار این دوستان از فیلم شما حمایت نمیکنند، که از دید ما این نوع حمایت یک نوع تخریب است. این دوستان با دفاع هایی که با اهداف غیرسینمایی همراه است، انگ سفارشی بودن اثر را به فیلم شما وارد میکنند.
خانم نرگس آبیار، شما بهتر از من حاج کاظم را به یاد دارید، حاج کاظم «آژاس شیشهای»، دانشجو، بسیجی، مذهبی و غیر مذهبی، همه حاج کاظم را دوست داشتند.حاج کاظم برای تمام مردم ایران بود حاج کاظم به قلب تمام مردم ایران راه پیدا کرده بود.
خانم نرگس آبیار، اجازه ندهید مامان الفت بشود مادر یک جریان خاص، اجازه ندهید، اجازه ندهید مامان الفت سیاسی شود. کاری کنید مامان الفت مثل حاج کاظم مورد علاقه همه مردم شود.