ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نظر منتقدان کشور درباره جشنواره فجر امسال / قضاوت كار دشواری است

۶ سال پیش

به گزارش سلام سینما منتقدان صاحب‌نام کشور در نظرسنجی‌ای که در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است نظر خود را درباره جشنواره فیلم فجر امسال اعلام کرده‌اند که نکته جالب توجه این متن این است که بسیاری از آن‌ها کمترین تعداد ممکن فیلم‌ها را مشاهده کرده‌اند. در متن خبر روزنامه اعتماد آمده است: امسال سي و دومين جشنواره فيلم فجردرحالي برگزار مي شود كه با تغيير دولت و عوض شدن رويكرد مديران سينمايي به نظر مي رسد جشنواره پر باري خواهيم داشت. از فيلمسازهاي قديمي و نام آشنا گرفته تا فيلمسازان نسل اول و دوم بعد از انقلاب و فيلمسازان فيلم اولي در اين جشنواره حضور دارند و عرصه براي يك جشنواره خاطره انگيز مهياست. به همين مناسبت روزنامه اعتماد از چند تن از منتقدان نام آشناي سينماي ايران راجع به اين جشنواره و فيلم هاي شركت كننده آن سوال هايي را پرسيده‌است كه از اين قرارند:
    
    1- ويژگي جشنواره امسال، تفاوت و تمايزش با دوره هاي قبل؟
    
    2- كنجكاو و منتظر تماشاي كدام فيلم ها هستيد؟
    
    3- اگر فيلمي از فيلم هاي جشنواره ديده ايد، كدام يك انتظارتان را برآورده كرده؟ يا برخلاف انتظارتان مايوس كننده بوده است؟

    
    
    امير پوريا
    1- جشنواره امسال هيچ ويژگي مثبت و تمايزي با دوره هاي قبل ندارد. يكسري فيلمساز از سه نسل مختلف در جشنواره فيلم دارند كه اين يك اتفاق و تصادف محض است و هيچ ربطي به برنامه ريزي و مديريت جشنواره ندارد. هرچند مديران جشنواره دوست دارند اين اتفاق تصادفي را مصادره كنند و به حساب مديريت خود بگذارند.
    
    2- فيلم هاي كنجكاوي برانگيز زيادند.
    
    3- دو فيلم آشغال هاي دوست داشتني و پاپ فيلم هاي انساني خوبي بودند كه متاسفانه مورد غضب جشنواره واقع شده اند.
    
    


    احمد طالبي نژاد
    1- هرچند فيلم ها محصول مديريت سابق هستند، اما حضور چند فيلمي كه قبلاامكان نمايش پيدا نكرده بودند، اتفاق خوبي است. ضمن اينكه حضور تعداد زياد نام هاي آشنا و باسابقه خبر از جشنواره يي جذاب و متفاوت مي دهد.
    
    2- به طور ويژه كنجكاو تماشاي فيلم مسعود كيميايي هستم.
    
    3- فيلم رخشان بني اعتماد يك اتفاق در تاريخ سينماي ايران است. اينكه يك فيلمساز پايان فيلم هاي قبلي اش را تبديل به فيلمي مستقل و ديدني كند. فيلم كيومرث پوراحمد هم يك اثر ضدجنگ با لحظه هاي درخشان فراوان است كه كراهت جنگ را نشان مي دهد.
    


    
    شهرام جعفري نژاد

    قطعا جشنواره امسال يكي از متفاوت ترين و منحصر به فردترين دوره هاي جشنواره و از بسياري جنبه ها جشنواره يي متمايز و استثنايي است. به نظر مي رسد انتظار اهالي سينما براي ارزيابي عملكرد دولت جديد، در همين نخستين جشنواره برگزار شده توسط دولت يازدهم با پاسخي شايسته و درخور مواجه شده و پس از سال ها با جشنواره يي به يادماندني مواجه خواهيم شد. عملكرد مديريت جشنواره در سطوح مختلف و از جمله زمانبندي مناسب و برنامه ريزي حرفه يي و اعلام به موقع و حتي زودهنگام بخش هاي مختلف مثال زدني است و بسياري از فيلم ها پس از محروميت از نمايش، براي نخستين بار در اين جشنواره امكان نمايش پيدا كرده اند. ضمن اينكه اين دوره يكي از معدود دوره هاي ادوار مختلف جشنواره است كه بسياري از فيلمسازان باسابقه و صاحبنام كشور در آن حضور دارند.
    
    


    طهماسب صلح جو
    1- با توجه به اينكه هرسال جشنواره با مديريت جديد و شيوه ها و شگردهاي تازه برگزار مي شود، در اين مدت كوتاه نمي توان پاسخ دقيقي به اين پرسش داد. اما نكته يي كه در جشنواره جلب توجه مي كند، تعداد زياد فيلم ها و حضور فيلمسازهاي شاخص و شناخته شده و قديمي است كه تعدادي از آنها سال هاست كه در جشنواره فيلم نداشته اند.
    
    2- فيلمي نيست كه كنجكاوي خاصي براي ديدنش داشته باشم.
    
    3- هيچ كدام از فيلم ها را نديده ام.
    
    


    حسين معززي نيا
    1- تا اينجاي كار كه هيچ تمايز و تفاوتي مشاهده نمي شود! همان است كه هميشه بوده. اجازه دهيد شروع شود تا ببينيم تفاوت قابل ذكري وجود دارد يا خير.
    
    2- راستش هيچ فيلمي! تجربه بيش از 20 سال حضور در اين جشنواره، به من آموخته كه معمولابدترين فيلم ها همان ها هستند كه مشتاق تماشايشان هستيم و غافلگيركننده ترين فيلم ها، همان ها كه توقعي ازشان نداريم.
    
    3- نه، هنوز هيچ كدام از فيلم ها را نديده ام. تكه هايي از بعضي فيلم ها را ديده ام يا فيلمنامه بعضي را خوانده ام. ولي بر مبناي اينها نمي شود قضاوت كرد و بايد فيلم را كامل از ابتدا تا انتها روي پرده ديد.
    


    مسعود ثابتي
    1- حضور اتفاقي و تصادفي تعدادي از فيلمسازهاي قديمي و البته حضور پرتعداد فيلم اولي ها
    
    2- هيچ كدام
    
    3- فقط ماهي و گربه را ديدم كه بسيار فيلم خوبي بود.
    


    شاهين شجري كهن
    1- مهم ترين تفاوت هاي اين دوره با دوره قبل اين است كه اولاامسال فضايي چندصدايي بر جشنواره حاكم است و فيلمسازاني مثل كيانوش عياري و رخشان بني اعتماد در اين دوره فيلم دارند و ثانيا حضور چشمگير فيلم اولي ها كه خيلي از آنها آثار قابل توجهي ساخته اند. از اين دو نكته گذشته، تعداد بيشتر فيلمسازان زن هم از نكات مهم امسال است كه تنوع و تكثر را افزايش مي دهد و در نهايت به نفع سينماي ايران است.
    
    2- بيشتر مشتاق ديدن فيلم هاي اول فيلمسازان جوان هستم. اما طبيعتا حضور نام هاي بزرگ هم باعث گرمي فضاي جشنواره و افزايش وزن و اعتبار آن مي شود.
    
    3- به نظرم به اين پرسش زماني مي توان پاسخ داد كه مجموعه فيلم ها يا بخش بزرگي از آنها ديده شده باشد. انتخاب فيلم هاي خوب و بد بين چند عنوان ديده شده، نوعي داوري مقايسه يي و غيرقابل اتكاست. شايد به طور كلي بتوان روي اين نكته تاكيد كرد كه امسال فيلمسازان جوان تر برگ هاي برنده بيشتري در دست دارند و هيچ تعجب نمي كنم اگر پديده اين دوره، ملبورن يا شيار 143 يا هر فيلم اول ديگري باشد.
    
    


    جواد طوسي
    1- حضور پرانگيزه نسل هاي مختلف فيلمساز در كنار يكديگر، تلاش براي نمايش بعضي از فيلم هاي شاخصي كه امكان نمايش نداشتند: مانند خانه پدري و قصه ها ،گستردگي حضور فيلمسازان جوان كه البته اين تركيب انبوه مي بايد مبتني بر نگاهي دقيق و كارشناسانه با در نظر گرفتن سقف و ظرفيت توليد سالانه و امكانات نمايشي و سالن هاي مناسب اين گونه فيلم ها در جهت رسيدن به يك مخاطب شناسي درست و جريان ساز باشد.
    
    2- ديگر آن تب و تاب جواني را براي ديدن پراشتياق فيلم ها و بعضي فيلمسازان از دست داده ام. به ويژه در طول اين سال ها فيلم ها و استعدادهايي مشاهده شده كه تو را يكباره غافلگير مي كنند. الان آن غافلگيري برايم جذاب تر از مطالباتم از بزرگان و فيلمسازان معتبر است.
    
    3- تعداد كمي از فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره همچون متروپل مسعود كيميايي، تمشك سامان سالور و بيگانه بهرام توكلي را ديده ام كه ترجيح مي دهم شتابزده درباره شان اظهارنظر نكنم. اما به هرحال هركدام از جهاتي قابل بحث هستند و نمي توان آنها را در كارنامه هنري سازندگان شان نااميدكننده به شمار آورد.
    


    پوريا ذوالفقاري
    1- اگر ملاك، مقايسه جشنواره امسال با دو دوره گذشته باشد، بي ترديد نمي توان منكر تفاوت ها شد. اما سينماي ايران همواره همين قدر پرمحصول و پراستعداد بوده است. تنها در دو دوره پيش به دليل فضاي پرسوءتفاهم و البته رابطه مخدوش مديران و سينماگران، بسياري از نام هاي بزرگ و جوانان مستعد يا رمق و اميدي براي ساخت فيلم نداشتند يا از رسيدن به جشنواره بازماندند. مديران قبلي همواره بر ظهور استعدادهاي جديد در هر دوره تاكيد مي كردند اما كيست كه نداند اين تنها يك نقطه قوت است و اهميت هر جشنواره يي در هر جاي دنيا، به حضور سينماگران شناخته شده و مطرح در كنار استعدادهاي جوان است. از سويي با احترام به جواناني كه در دو دوره پيش به عنوان پديده ها و اميدهاي جديد جشنواره معرفي شدند، بايد اعتراف كرد كه كيفيت آثار بسياري از آنها به هيچ وجه نويد ظهور پديده يي جديد را نمي داد و مهم ترين و بارزترين تفاوت جشنواره امسال با سال هاي پيش، گردهمايي دوباره سينماگراني است كه بسياري از آنها آبروي سينماي ايران اند و كنار گذاشتن شان در سال هاي پيش، به كم رونقي جشنواره دامن زد.
    
    2- كنجكاوي برانگيزترين فيلم هاي هر دوره، فيلم هاي اولند. شخصا براي تماشاي ارسال يك آگهي تسليت براي روزنامه، با ديگران، ملبورن و خانوم به دلايلي جداگانه اشتياق دارم و بين فيلم هاي بخش مسابقه تا الان، براي ديدن فيلم هاي چ حاتمي كيا، آذر، شهدخت، پرويز و ديگران افخمي و متروپل مسعود كيميايي مشتاقم. چون اين فيلم ها در كارنامه سازندگان شان (باز به دلايلي متفاوت) آثاري سرنوشت سازند. اما جدا از اينها، نمي توان از كنار نام هاي سامان سالور، منوچهر هادي، رضا درميشيان و كمال تبريزي به راحتي گذشت. اما براي ديدن سه فيلم قصه ها، آشغال هاي دوست داشتني و پريناز هم بسيار كنجكاوم. دوست دارم بدانم چرا اينقدر جفا ديدند و نمايش شان با ممنوعيت و شرط هاي عجيب و غريب منتفي شد. آيا واقعا در خود اين سه فيلم چيزهايي هست كه نمي دانيم يا وضعيت و سرنوشت شان از برگ هاي زرين پرونده قطور شيوه مديريت سينما در دولت دهم خواهد شد!
    
    3- همه چيز براي فروش امير ثقفي، سيزده هومن سيدي و سايه روشن فرزاد موتمن را ديده ام كه هر سه فيلم هاي ارزشمندي هستند كه نمايش شان مي تواند باب بحث هاي سينمايي و حتي غيرسينمايي زيادي را بگشايد اما در اين بين، سايه روشن فرزاد موتمن حكايتي جداگانه دارد. يك اثر بسيار متفاوت، درگيركننده، اثرگذار و تماشايي. سايه روشن را يكي از قله هاي كارگرداني سينماي ايران مي دانم. اميدوارم به جشنواره راه يابد و نشان دهد كه در سينماها چه كارها مي توان كرد كه تاكنون نكرده ايم. درباره فيلم هايي كه انتظارم را برآورده نكرده اند، ترجيح مي دهم فعلاسكوت كنم.

نظرهای منتشرشده