ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

معرفی فیلم «خواب تلخ»، عکس های فیلم، پوستر، حواشی و آنونس

۳ سال پیش
فیلم سینمایی «خواب تلخ» ساخته محسن امیریوسفی بعد از 12 سال از 3 آذر ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است.

سلام سینما- فیلم سینمایی «خواب تلخ» اولین ساخته محسن امیریوسفی بعد از 12 سال از 3 آذر ماه در گروه هنر و تجربه اکران شده است. دبورا یانگ منتقد ورایتی، «خواب تلخ» را اولین کمدی سیاه سینمای ایران دانست که برخلاف دیگر فیلم‌های ایرانی آن زمان چهره‌ای طناز از مردم ایران نشان می‌دهد. «خواب تلخ» جایزه ویژه بخش دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان از بخش دوهفته کارگردان ها جشنواره فیلم کن ۲۰۰۴ و هم چنین جایزه اسکندرطلائی و جایزه بهترین فیلم تماشاگران تسالونیکی یونان، جایزه فیپرشی (فدراسیون بین المللی منتقدین) ژنو سوئیس، جایزه منتقدین جشنواره والدیویای شیلی و ... را کسب کرده است. این فیلم در جشنواره‌های ادینبورگ، لس‌آنجلس، ماردل پلاتا، ژنو، نانت، مونترال، شیکاگو، دبی و... به نمایش درآمده است.

فیلم «خواب تلخ» در جشنواره فیلم فجر سال 82 پذیرفته نشد اما در سال 83 توسط علیرضا رضاداد رئیس وقت بنیاد فارابی مورد تقدیر قرار گرفت و برای حضور در جشنواره فجر سال 83 (بخش خارج از مسابقه) دعوت شد.

 

خلاصه فیلم «خواب تلخ»:

پيرمرد مرده شوري پس از يك عمر كار در قبرستان احساس مي كند كه به زمان مرگ خودش نزديك شده است.

 

عوامل فیلم «خواب تلخ»:

کارگردان، نویسنده، مجری طرح، طراح صحنه و لباس، تدوین: محسن امیریوسفی/ مدیر فیلمبرداری: بایرام فضلی/ طراحی وترکیب صدا: محمدرضا دلپاک، حسین مهدوی/ صدابردار: حسین قورچیان/ دستیاران کارگردان: سهیل رحیمی، ابراهیم قپاندار

بازیگران: عباس اسفندیاری، یدالله انوری، دلبر قصری، محسن رحیمی

 

عکس های فیلم «خواب تلخ»:

 

نمایی از فیلم سینمایی «خواب تلخ»

 

نمایی از فیلم «خواب تلخ»

 

فیلم سینمایی «خواب تلخ»

 

حواشی «خواب تلخ»:

فیلم «خواب تلخ» پس از نمایش در جشنواره کن 2004 با نقدهای مثبتی از سوی منتقدین مجلات اسکرین، پوزیتیو، کایه دوسینما، لوموند، فیگارو و... روبرو شد.

محسن امیر یوسفی درباره نسخه اکران شده فیلم «خواب تلخ» بعد از 12 سال گفت:

"«خواب تلخ» نسخه کامل است و خوشحالم که هیچ گاه برای ساخت آن دچار خودسانسوری نشده ام. من ترجیح می دهم که یا فیلم نسازم و یا مجبور به خودسانسوری نشوم. مهمترین حسن فیلم «خواب تلخ» این است که به دلیل نبود چهره سینمایی انگار همین دیروز ساخته شده است و مرور زمان هیچ تاثیری در این فیلم نداشته است."

فیلم «خواب تلخ» در سال 1382 تولید شده است.

محسن امیر یوسفی، کارگردان فیلم «خواب تلخ» درباره واکنش مخاطبان این فیلم در جشنواره فیلم کن گفت:

"مخاطبان جشنواره فیلم کن با دیدن فیلم در سالن ها می خندیدند و این مساله برای ما جالب بود چرا که کاملاً برخلاف قاعده سینمای ایران که هیچ گاه به فیلم ها نمی خندند، بود. در واقع خنده تماشاگران برای من تبدیل به یک فانتزی شد."

عوامل فیلم «خواب تلخ» با انتشار یک اعلامیه ترحیم عجیب، مردم را به تماشای این فیلم دعوت کردند.

عکس دعوتنامه عوامل «خواب تلخ» از مخاطبان

 

دعوتنامه عجیب عوامل «خواب تلخ» از مخاطبان

 

محسن امیریوسفی درباره تیتراژ متفاوت «خواب تلخ» گفت:

"برای من تیتراژ همیشه قسمت عصبی کننده فیلم بوده است زیرا مخاطب هیچگاه علاقه ای به بخش تیتراژ ندارد به همین دلیل همیشه می خواستم تیتراژی بسازم که برای همه جذاب باشد و خوشبختانه همه فیلم های من تا امروز تیتراژ جذاب و متناسب با موضوع فیلم داشته اند. البته در این میان نباید فراموش کرد که از تیتراژ های گل درشتی که به فیلم ضربه می زند نباید استفاده کرد."

 

پوستر فیلم «خواب تلخ»:

طراح پوستر: طاها ذاکر

 

پوستر فیلم «خواب تلخ» نخستین ساخته محسن امیریوسفی

 

آنونس فیلم «خواب تلخ»:

 

 

نظرهای منتشرشده

ع خ
۳ سال پیش
شاید حقله مفقوده فیلم هایی مثل خواب تلخ که دارای سوژه های خاص و نو هستند، جذابیت باشد. چیزی که خواب تلخ هم از آن بی بهره بود. جذابیت هست که بیننده را پای فیلم نگه میدارد و موجب تأثیرگذاری فیلم می شود. متأسفانه کارگردان نتوانست فضای جذابی را برای بیینده ایجاد کند لذا پیام فیلم تا حدود زیادی حداقل برای مخاطب عام شنیده نمی شود.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سين
۳ سال پیش
خيلي فيلم خوبي بود، خيلي
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محمد رسول
۳ سال پیش
یکی از عالی ترین فیلم های گروه هنر و تجربه. فیلم برداری،صدا،بازی بازیگر ها و خود فیلم نامه خیلی خوب بود. درکل گروه هنر و تجربه با سه فیلم ماهی و گربه،پرویز و خواب تلخ تونسته نظر من رو به این بخش جلب کنه.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مریم
۳ سال پیش
فیلم خوبی بود،سوژه اش و استفاده از نابازیگری خیلی هوشمندانه بود و اینکه فیلم نویی بود با اینکه 12 سال از ساختش می گذره دست مریزاد!
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
گیلانه
۳ سال پیش
بی نظیر و بی بدیل
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ستاره
۳ سال پیش
عالی بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ahmad jamshidi
۳ سال پیش
عالی عالی عالی بعد از مدت یک فیلم دیدم که از دیدنش واقعا لذت بردم همه چیز عالی بود، با سوژه ای متفاوت و فرمی متفاوت که با پرداخت جالبش، برای مدت ها ذهن آدم رو درگیر خودش میکنه!
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
بهزاد
۳ سال پیش
به نظر من فیلم بسیار فکورانه ای بود البته بدون ایراد هم نبود که با توجه به استفاده از نابازیگرها کاملا طبیعی بود من توصیه میکنم که این فیلم رو هرکس که میتونه حتما ببینه بخصوص افرادی با تفکرات مذهبی
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
میلاد طیبی
۳ سال پیش
در شلوغ بازار اكران اين روزهاي سينماي ايران ؛ تماشاي خواب تلخ را از دست ندهيد، فيلمي كه ١٢سال امكان اكران پيدا نكرده اما حالا بعد از اين همه سال هنوز هم ديدن دارد، پرداختن به موضوع مرگ كاري بس دشوار است اما كارگردان با استفاده از طنز و گاهي فانتزي توانسته مخاطب را با خود همراه سازد، بازي گرفتن از نا بازيگرها به خوبي صورت گرفته است و كمكي است به پيش برد داستان،آقا اسفنديارش كه پديده ي فيلم است! فيلم خسته و پشيمانتان نميكند از وقتي كه براي تماشايش مي گذاريد، مرگ واقعيتي است كه بيشتر تلخيش را به ما نمايانده اند اما ميتوان با طنز هم واقعيتش را دريافت، خداوند همه مارا رحمت كند پ.ن : محسن اميريوسفي از كارگردانهاي جان سخت سينماي ماست ؛ خواب تلخ كه ١٢ سالي رنگ اكران نديد ؛ آتشكار كه اكران نشد و تنها در نمايش خانگي عرضه شد ؛ آشغالهاي دوست داشتني هم ٣سالي است كه هيچ تكليفي ندارد ؛ درود بر استقامت اين مرد #خواب_تلخ #محسن_اميريوسفي #ميلاد_طيبي
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ایمان
۳ سال پیش
خواب تلخ فیلمیست که سعی دارد با صراحتی بی شیله پیله و تا حدودی بازیگوشانه مخاطب را با فضایی همچون قبرستان و شخصیتهایی همچون مرده شور و قبرکن رودررو کند. با نزدیک شدن هر چه بیشتر به این فضای غریب و آدمهایی که شغلی هراس ناک دارند و نحوه ی ساز و کار آنها کم کم غرابت و هولناکی رنگ می بازد. ما همان چیزهای آشنا و همان آدمهای آشنا را باز می یابیم. زندگی با همه تناقصات و غم وشادی ها در این فضا هم جریان دارد در بین این آدمها هم جاریست. میتوان بر سر مزار در جستجوی ارتباطی عاشقانه بود. در درون فبر مخفی شد و مواد کشید. آدامسی که در جیب شلوار مرد مرده جا مانده را با لذت جوید. نکته دیگر فیلم ارتباط پیچیده ای است که میان یک انسان و شغل خاصش وجود دارد میان اسفندیار و شغل مرده شوری. اسفندیار سالهاست به طور مستقینم با جسم مردگان در ارتباط است و آنها را آماده ورود به آن دنیا میکند. تاثیری طولانی مدت این ارتباط در وهله اول منجر به توهمی میشود در قبال جایگاهش در دنیا. در واقع او اکنون خود را در مرتبه ای بالاتر از یک انسان معمولی و به نوعی هم ردیف با ملائک می بیند. و در گفته های درونی اش خود را همکار عزراییل میخواند. در این صورت است که همواره نگاهی از بالا و نصحیت گر به اطرافیانش دارد و دائما این حق را به خود می دهد که آنها را تنبیه کند. سوی پیچیده تر این تاثیر شغلی را در خلوت و تنهایی های اسفندیار باز می یابیم. در تنهایی در جایی که تظاهر جایی ندارد در جایی که انسان با خودش روبه روست اسفندیار در ذهنش بیش از پیش با آنچه که هست(یک انسان معمولی که همانند بقیه از مرگ می هراسد) و آنچه که دوست دارد باشد ( به عنوان یک موجود نامیرا و فرا زمینی ) درگیر و سرگردان است.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
علی
۳ سال پیش
از نظر من این فیلم کاملا متوسط بود یعنی همون یک بار دیدن کافی بود. با نظر دوستانی که گفتن عالی بود و این که آدمو به فکر فرو میبره اصلا موافق نیستم (البته این نظر بنده هست). این فیلم فقط موضوعش جذابیت داشت، وگرنه از نظر بازی، فیلم نامه، خوش ساخت بودن کاملا معمولی بود و هیچ نکته خاصی وجود نداشت که بشه راجع به این پارامترها، نظر مثبتی ارائه داد.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
همشهری
۳ سال پیش
در یک کلام فیلمی بی نظیر .... فیلمی که بایستی با تامل کامل دیده شود حتی برای چندبار... کسانی باید این فیلم راببینند که باریک بین بوده و معنای با لفافه سخن گفتن را بدانند
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فراست مسعودی
۳ سال پیش
امیر جان حالیت نیست برادر جان
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
امیر
۳ سال پیش
حیف از وقت و زمانی که برای تماشای این فیلم صرف کردم.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
eh
۳ سال پیش
ایکاش این سه تا نظر آخری زودتر کسی ارائه میداد و من میدیدم، فیلم متوسط (وحتی زیر متوسطی) بود ک با ندیدنش هم چیزی از دست نمیدادم ولی مثل "ماهی و گربه" بعد از دیدنش پشیمون نیستم و تاسفی به حال سینما نمیخورم. فقط ایکاش این همه تعریف و به به و چه چه های الکی اطراف فیلم نبود و میتونستم از فیلم لذت ببرم مثل "جینگو".
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مهسا
۳ سال پیش
یه فیلم کاملا معمولی . نه خیلی خوب نه خیلی بد ...
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فرهاد
۳ سال پیش
به عقیده من فیلم متوسطی بود و حتی در قسمت هایی از فیلم ضعیف کار شده بود. متاسفانه برای این فیلم تبلیغات گسترده خبری به راه انداختند. تبلیغات حق هر فیلم سازی می باشد اما نه به قیمت فریب دادن مردم. به طور مثال در خبری عنوان شده بود صدا و سیما در پخش تیزر این فیلم در بعضی از شبکه های سیما مخالفت کرده. من خودم تبلیغات فیلم را در شبکه های اصلی سیما دیدم. جدیدا عدم پخش تیزر فیلم ها از رسانه ملی تبدیل شده به نوعی تبلیغ مثبت برای فیلم ها !
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مونا پيروز
۳ سال پیش
خوب بود ولي نه اونقدر كه دوستان گفتن . البته سليقه ها متفاوته همسر من كه خوابش برد وسط فيلمD:
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
احسان زینعلی نیا
۳ سال پیش
فیلم خیلی خوبی بود،بعد از مدت ها یه فیلم جدید با درون مایه فیلم های ناب سینماگران پیشکسوت دیدم موضوع فیلم جدید و سراسر فیلم با ریتم خوبی بیننده رو سرحال نگه میداره.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ع ع
۳ سال پیش
با سلام دوستان فیلمی که خوبه هیچ وقت نمیشه به اون فیلم گفت بد ، فیلم خوب خوبه مثل خواب تلخ ای کاش فیلم آشغال های دوست داشتنی نیز اکران بشه، برای کارگردان فیلم آرزوی موفقیت میکنم و دوست دارم ببینم فراستی این دفعه میتونه به این فیلم بگه فیلم فارسی یا نه؟
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
محمد
۳ سال پیش
فیلم عالی بود بعد از مدت ها یک فیلم خارج از دغدغه های تهرانی دیدم و امیدوارم این دست فیلمها زیاد ساخته بشه فیلمهای از جنس دغدغه های همه ی اقشار از همه ی کشور عزیزم ایران
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
asal shamshiri
۳ سال پیش
خیلی خوب بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
طاها بذری
۳ سال پیش
فیلم خوبی بود. وسط فیلم البته کمی ریتم افتاد ولی جمع‌ش کرد. در کل توصیه می‌کنم حتما ببینید.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سارا
۳ سال پیش
جالب بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
الی نصیری
۳ سال پیش
آنونس فیلم خیلی متفاوت و عالی بود :(
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مهسا
۳ سال پیش
چه موضوع مرخرفی !! حتی دوست ندارم ببینم ! موضوع جالب تر و جذاب تر ازین نداشتن واقعا !؟
خطر لو رفتن داستان
پاسخ