آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن

یادداشتی بر فیلم بازمانده, یادها و خاطره ها

یاسمن خلیلی فرد >  بخش مهم «مستندهای مرمت شده» به همت و کوشش سیف الله صمدیان، از جالب ترین بخش های جشنواره جهانی است؛ چه برای مخاطبان ایرانی و چه برای غیرایرانی ها. امسال فیلم «بازمانده» ....

نقد فیلم بدون تاریخ، بدون امضا, سالاد فصل

شکیب شیخی >   زمستان 96 فصل بدی نبود. در بخش هنر و تجربه فیلم خوبی مانند «کله سرخ» را داشتیم و بخش اصلی هم با فیلم‌های خوش‌نام جشنواره فجر 95 یعنی «بدون تاریخ، بدون امضا» و «اسرافیل» ....

نقد فیلم کله سرخ (Red Head), می‌خوابی یا می‌میری؟

شکیب شیخی >   فیلم جدید کریم لک‌زاده فضای تنفسی 80 دقیقه‌ای بود که شاید در سالن‌های سینمای ایران خیلی نصیبمان نشود. البته نه این‌که باقی فیلم‌ها «نفس‌گیر» باشند، بلکه بیشتر به ....

نقد فیلم پل خواب, خوش‌تیپ کردی! کجا؟

شکیب شیخی >   رادیون راسکولنیکوف راضی به انجام هر کاری نبود و در پس ذهنش نظریه‌ای در مورد «ابر انسان» داشت و قیودی که انسان‌های عادی باید به آن‌ها پای‌بند باشند و انسان‌های خارق‌العاده، ....

نقد فیلم هت تریک, فیلمِ غافلگیریهای متعدد

یاسمن خلیلی فرد >    برای دیدن فیلم «هت تریک» در جشنواره جهانی فیلم فجر به رغم داشتن کارت Press که درواقع باید امکان تماشای فیلم ها را در هر سالنی و در هر سانسی به اهالی رسانه و منتقدان بدهد ....

نقد فیلم درساژ (Dressage), جنون آرام

یاسمن خلیلی فرد >  «درساژ» نخستین فیلم بلند پویا بادکوبه در مقام کارگردان است؛ فیلمی که پیش ­تردر فستیوال برلین به نمایش درآمده بود. به روال معمول نقد مفصل فیلم ها را به زمان اکران عمومی ....

نقد فیلم کوپال, نابودی هایکو

هومن نشتائی > وقتی در مورد سینمای هنر و تجربه حرف زده می‌شود، منتظر یک فیلم متفاوت هستیم. فیلمی متفاوت که با اجرای دقیق‌ش بتواند مخاطب را سرگرم کند و تاثیرگذار باشد. در «کوپال» این ....

نقد فیلم فراری, دغدغه های شریف یک فیلمساز

آصف سعادتی >  یک سینمای اجتماعی دغدغه‌مند و شریف! اگر بخواهیم فیلم «فِراری» علیرضا  داودنژاد را با چند کلمه بیان کنیم، نتیجه جز این نخواهد بود. داوودنژاد  بعد از اینکه با فیلم مرهم ....

نقد فیلم کلیله و دمنه, داستانی از دل ادبیات کهن

آرش پارساپور >   این روزها یک دوران ناب برای فعالان و علاقه مندان به انیمیشن داخل کشور است، چرا که همزمان سه عنوان انیمیشن روی پرده سینماها جا دارند که یک اتفاق نادر و بی سابقه در تاریخ ....

نقد فیلم فراری, جامعه خطرناک

یاسمن خلیلی فرد >   «فِراری» یا «فَراری»؟! نام انتخاب شده برای فیلم ف‌ِراری است اما درواقع هر دوی این عناوین می توانند عنوانهای درست و مناسبی برای آن باشند. دختری که برای دیدن و عکس گرفتن ....

نقد فیلم ربوده شده, وای، وای، وای!

هومن نشتائی > این فیلم می‌توانست معضلات شهرت را نشان دهد. می‌توانست؟ این فیلم در مورد حریم شخصی افراد بود. بود؟ این فیلم روند خراب شدن یک رابطه را به خوبی نشان داد. داد؟ این فیلم قدم ....

نقد فیلم خرگیوش, فلسفی؟!

هومن نشتائی > فیلم مدت زیادی است که شروع شده است. اما ما هنوز منتظر یک قصه منسجم و محکم هستیم که هیجان ایجاد کند و مخاطب را به دنبال خود بکشد. ضعف اصلی فیلم همینجاست. «خرگیوش» یک فیلم ....

نقد فیلم فراری, جوجه را آخر پاییز می‌شمارند

هومن نشتائی > بالاخره «فِراری» اکران شد. شاید برای خیلی از مخاطبان فِراری، فیلمِ جذابی نبود. باید اعتراف کنم، که حتی برای خود من هم خیلی جذاب نبود. اما چند روز بعد از اینکه فیلم را دیدم ....

نقد فیلم مصادره, موقعیت های خنثی، روایت چندپاره و راوی دوگانه

کاوه قادری > نخستین فیلم بلند سینمایی مهران احمدی یعنی «مصادره»، داستان اصلی اش را از طریق یک روایت غیرخطی فلاش بک گونه، به نحوی اتوبیوگرافیک، در گذر از موقعیت ها و پیشامدهای زمانی ....

یادداشتی بر فیلم به وقت شام, روایتی از شجاعت

محمد زادمهر > بعد از پایان جشنواره فجر و حاشیه‌های اختتامیه بی صبرانه منتظر اکران عمومی بعضی از فیلم‌ها بودم از جمله به وقت شام اثر ابراهیم حاتمی کیا که با موضوعیت داعش ساخته شده است. به ....

نقد فیلم لونه زنبور, چرخی در شهربازی

هومن نشتائی > همیشه بحث اکران نوروزی اواخر اسفند ماه داغ می‌شود. بحثی که نتیجه نهایی آن همیشه مخالفان وموافقان سرسختی دارد. گروهی که به نفع‌ش تمام شده، موفقیت فروش را پای فیلم می‌گذارد ....

نقد فیلم دخترعمو و پسرعمو, "فیلمفارسی در دهه 90"

یاسمن خلیلی فرد >    فیلمفارسی واژه آشنایی برای بیشتر سینمادوستان ایرانی است. این واژه را دکتر هوشنگ کاووسی به گروهی از فیلم­ها اطلاق کرد که پاره ای از مشخصه های مشترک را داشتند؛ مشخصه ....

نقد فیلم مادری (Motherhood), ملودرام تلویزیونی!

افشین علیار >    مشکل ملودرام های حال حاضر سینمای ایران فیلمنامه است، اساسا ملودرام ها در حال درجا زدن و تکرار هستند و نمی توانند موفق باشند فیلمنامه ها در موقعیت های پیش پاافتاده درجا ....

نقد فیلم صفر تا سکو, ارجحیت قالب واقعیت بر واقعیت غالب

کاوه قادری > در روزگاری به سر می بریم که مقوله ی واقعیت سازی یا حتی صرفاً انعکاس واقعیت، به حد و اندازه ای از پیچیدگی ساختاری و روایی و نمایشی رسیده که حتی یک فیلم مستند عُرفی نیز دیگر ....

یادداشتی بر فیلم بدون تاریخ، بدون امضا, چشم‌ها را باید شست

فرانک کلانتری >    در میان اخبار سهمگین زلزله کرمانشاه، پیمان معادی در جشنواره تسالونیکی نام وحید جلیلوند و نوید محمدزاده را برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» خواند. پیمان معادی یکی ....

نقد فیلم چرخ شگفت انگیز (Wonder Wheel), شهر بازی نفرین شده

آرش پارساپور >   وودی آلن کارگردان مهمی در سینما به شمار می‌رود، او سه بار هم اسکار فیلمنامه‌ اورجینال را از آن خود کرده و رکوردی برای خودش در این زمینه دارد. کارگردان و نویسنده‌ای ....

نقد فیلم فریب خورده (The Beguiled), شیطان در می زند

سامان پارسی >    فریب خورده، The Beguiled کارگردان: سوفیا کاپولا، فیلمنامه: سوفیا کاپولا، مدیر فیلمبرداری: فیلیپ لو سورد، تدوین: سارا فلک، موسیقی: فونیکس باند، بازیگران: کالین فارل(سرجوخه ....

نقد فیلم رودخانه باد (Wind River), تراژدی شاعرانه کوهستان

سامان پارسی >    رودخانه باد، Wind River کارگردان: تیلور شریدن، فیلمنامه: تیلور شریدن، مدیر فیلمبرداری: بن ریچاردسون، تدوین: گری دی. روچ، موسیقی: نیک کیو، وارن الیس، بازیگران: جرمی رنر(کوری ....

نقد فیلم در جسم و روح (On Body and Soul), نگاهی سیال به فیلم«در روح وجسم»/مسلخی که عین رستگاری است

محسن سلیمانی فاخر >   برای جامعه سینما :محسن سلیمانی فاخر/  فیلم «در روح وجسم» عاشقانه لطیف و دلنوازی است که تناقص عجیبی دارد ،عشقی  که در یک مسلخ گاه ،جایی که قساوتگاه تن و جسم است ، روحِ ....

نقد فیلم بلید رانر 2049 (Blade Runner 2049), آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند!

هدی مقدسی > بلید رانر در عنوان با ترجمه‌ای ناهمگون و غریب فیلمی دنباله‌دار است که پسوند فیلم‌های پادآرمان‌شهر و نئونوآر را یدک می‌کشد. در نگاه نخست به تصاویر و تیزرهای تبلیغاتی ....

نقد فیلم کوچک سازی (Downsizing), لی‌لی‌پوت‌های قرن ۲۱

آرش پارساپور > فیلم «کوچک کردن» در نگاه اول می‌تواند ساخته ذهن عجیب و غریب تیم برتون باشد ولیبعد از شنیدن نام کارگردان اصلی آن، زاویه دید تماشاگر به فیلم کمی تغییر پیدا می‌کند.الکساندر ....

نقد فیلم شکل آب (The Shape of Water), دیو و دلبر

سامان پارسی >    شکل آب، The Shape of Water کارگردان: گیرمو دل تورو، فیلمنامه: گیرمو دل تورو، ونسا تیلور، مدیر فیلمبرداری: دن لاوسن، تدوین: سیدنی ولینسکی، موسیقی: الکساندر دسپلات، بازیگران: ....

نقد فیلم رشته خیال (Phantom Thread), جنون بی‌جواب عشق

آرش پارساپور >   مهم‌ترین موضوعی که به فیلم «رشته‌خیال» اهمیت می‌بخشد، نه کارگردان حاذق آن و نه چیز دیگری‌است بلکه اعلام بازنشستگی یکی از بهترین‌های دنیای بازیگری امروز، یعنی «دنیل ....

نقد فیلم نان آور (The Breadwinner), دختری به نام پروانه

آرش پارساپور >   استودیو ایرلندی انیمیشن سازی کارتون سالون تا به امروز سه انیمیشن بلند سینمایی را روانه اکران کرده که هر سه نامزد جایزه اسکار شده‌اند. «راز کلز»، «آواز جنوب» و حالا ....

نقد فیلم هنرمند فاجعه (The Disaster Artist), واقعی‌تر از مستند

آرش پارساپور >   تامی ویزو را می‌شناسید؟ اگر آشنایی با این نام و شخص هالیوودی ندارید، شاید بهتر باشد قبل از دیدن فیلم جدید جیمز فرانکو یعنی «هنرمند فاجعه» کمی با این شخصیت آشنا شوید. ....

نقد فیلم در جسم و روح (On Body and Soul), تقدم روح بر جسم

فرزاد برخورداری >   فیلم در جسم و روح (on body and soul) فیلمی از کشور مجارستان و محصول سال 2017 است. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در مراسم اسکار 2018 بود. فیلم روایت گر شکل‌گیری ....

نقد فیلم لاتاری, فیلم مورد نیاز این روز ها

هومن دا > اصولا داشتن قهرمان از جنس مردم برای هر سینمایی لازم و ضروری بوده و هست از قهرمان های  سینمای قبل انقلاب تا جدید ترین قهرمان سینمای ایران امیر علی و موسی! . بیان مطالب سیاسی ....

نقد فیلم لاتاری, ماجرای نیمه شب

احمد عسگری > نگاهی به فیلم لاتاری ساخته محمدحسین مهدویان ماجرای نیمه شب سومین ساخته بلند محمدحسین مهدویان در حال اکران است: لاتاری با مضمونی اجتماعی و با نگاهی به زندگی نسل جوان ایرانی ....

نقد فیلم فیلشاه, انیمیشنی در کلاس جهانی

علی کهن >    هورتون را دیده اید!؟ فیلشاه انیمیشنی است که شخصیت های اصلی آن یعنی فیل ها به شدت شبیه به شخصیت جذاب و بانمک انیمیشن هورتون هستند. فارغ از آنکه این انیمیشن توسط چه نهادهایی ....

نقد فیلم لاتاری, یک فیلم پر ایراد و شعار زده

میلاد خدابنده >    لاتاری سومین فیلم سینمایی محمد حسین مهدویان است، کارگردانی که با مستند های خوش ساخت از جمله سریال مستند ده قسمتی (آخرین روزهای زمستان) بر سر زبان ها افتاد و بعد از آن ....

یادداشتی بر سریال وثیقه (Collateral), قاتلی که سریع ردش را زدند!

سپهر گلمکانی >  شخصاً علاقه‌ای به سریال‌های محصول کشور بریتانیا ندارم؛ چون از نطر فرم و محتوا برای من غریب است. می‌توان به سبک کمدی‌های ریکی جراویس در سریال‌های اداره (Office) یا Extras ....

یادداشتی بر فیلم لاتاری, بازگشت مردها

احسان حجتی > امروز از کنار یه دکه ای رد میشدم که اتفاقی چشمم افتاد به این مجله و این تیتر #بازگشت_مردها  به بهانه قهرمانان #لاتاری و #به_وقت_شام به سینمایی پرداخته بود که سالهاست مردانش ....

نقد سریال پایتخت 5, پایتخت 5 روی نوار حاشیه

محمد جلالی > «پایتخت 5» بعد از سال‌ها غیبت در بخش سریال‌های نوروزی بار دیگر به روی آنتن آمد. سریالی که توانسته در میان معدود برنامه‌های تلویزیونی رسانه ملی مخاطب را به سوی خود جذب ....

نقد فیلم احتمال باران اسیدی (Risk of Acid Rain), اعلامیه انزوا و درماندگی

پوریا فرخی >    احتمال باران اسیدی نمونه ای داخلی از نمایش فردیت انسان و انسان های  معاصریست که از خودبیگانگی، بی تفاوتی، انزوا، دلزدگی و بی نشانی را نشانه گرفته اند. فیلم با سکانس ....

نقد فیلم لاتاری, اتحاد دیروز و امروز

محمد جواد فراهانی > لاتاري فيلمي است که قهرمان دارد برخلاف حال اين روزهاي سينماي ايران که قهرمان در آن گوهر ناياب است. اما داشتن اين ويژگي خوب نبايد باعث شود مشکلات لاتاري را نبينيم. مهدويان ....
محسن سلیمانی فاخر
  برای جامعه سینما:محسن سلیمانی فاخر/اگر  درونمایه «سریال پایتخت» برملا کردن جنایات داعش و حقانیت بخشی به دفاع  شهدای حرم است چه لزومی برای داستانسرایی و پیرنگ های اشتباه ....
مصطفی رفعت
به‌بهانه اکران تازه‌ترین فیلم استیون اسپیلبرگ سینما، ماتِ روبات! سینما همیشه وام‌دار ادبیات بوده و سال‌هاست آثار ادبی مطرح جهان به‌شکلی روی پرده نقره‌ای بازسازی ....
محمد جلالی
  این نوعی سانسور در رسانه ملی است. رسانه‌ای که روز به روز از محبوبیتش کاسته می‌شود و جایگاهش را به رسانه‌های خارجی و شبکه نمایش خانگی می‌دهد. تصور کنید که حداقل ١٠ آگهی ....
هومن نشتائی
در انتظار بهبود... وقتی در مورد سال 96 حرف می‌زنیم احساس بدی به ما دست می‌دهد. سال 96 می‌توانست برای هر کدام ما بصورت انفرادی خوبی‌ها و بدی‌های خاص خودش را داشته باشد. اما ....
احمد عسگری
 نگاهی به اجرای «مرگ و دوشیزه» به کارگردانی سینا راستگو در تماشاخانه پالیز تداعی دال زیستن برابر کلان روایت‌ها  نمایش «مرگ و دوشیزه» براساس متنی از آریل دورفمان و با ....
یاسمن خلیلی فرد
     "شیرزنانی در پوست شیر" «شیرهای خان بابا سلطنه» نمایش موفق این روزهاست که افشین هاشمی آن را نوشته و کارگردانی کرده است. این نمایش در وهله اول از این جهت حائز اهمیت ....
محمد بویری
نوری بیلگه جیلان در سال ۱۹۵۹ در استانبول به دنیا آمد.جیلان تحصیل کرده رشته مهندسی برق،عکاس و فیلمساز ترک،را به جرات می توان فیلمسازی صاحب سبک و مولف در سینمای جهان به ....
لیلا خرقانی
ارسطو به ما می آموزد که تمام تراژدی های خوب دارای عنصر رنج هستند، و در اغلب فیلم های دراماتیک خوب نیز مقدار معینی از رنج شدید جسمی یا روحی ، یا هر دو وجود دارد. در برخی از ....
محسن سلیمانی فاخر
  اختصاصی جامعه سینما: محسن سلیمانی  فاخر/دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه به فیلم «کامیون»کامبوزیا پرتوی ازعجایب  بزرگ جشنواره سی و ششم فیلم فجرست.اصلی ترین نقص فیلمنامه ....
زهره نبی زاده
دهه فجر خاستگاه سینما یا جشن های دورهمی* به نظر می رسد برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر به اشکالات و نقایص برگزاری جشنواره پی برده اند. و سعی در بر طرف کردن آنها در سی و ششمین ....