آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن

نقد فیلم آستیگمات (Astigmatism), یک فیلم موفق

افشین علیار >    فیلمساز اگر به قصه و روایت تسلط کافی داشته باشد می تواند با بهره گیری از (ژانر) فیلمی استاندارد خلق کند، اساسا فیلمسازهای ایرانی با استفاده از ژانرِ ملودرام همیشه ....

نقد فیلم در مسیر باران (In the Path of Rain), در مسیر تکامل انیمیشن ایرانی

آرش پارساپور >   انیمیشن در مسیر باران اثری است که در سبک رئال ساخته شده و مضامین مذهبی را درون خود جای داده است.  آستان قدس رضوی اسپانسر اصلی و وظیفه تهیه کنندگی این انیمیشن را ....

نقد فیلم هیچ, خاموشی در "هیچ"

زهره نبی زاده >   فیلم "هیچ" ساخته عبدالرضا کاهانی از آن دسته فیلم هایی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت فیلمی با روایت داستانی منسجم که با کمی چشم پوشی می توان آن را فیلمی واقع ....

نقد فیلم خانم یایا, " پاتایا، یایا، آی یای یایا "

زهره نبی زاده >    ناصر (رضا عطاران) و مرتضی (حمید فرخ نژاد) از کودکی شاگردان صاحب کاری بودند که بعدها وی پدر زن آنها شده و پس از مرگش، دختران او همسر و صاحب کار این دو نفر هستند. باجناق ....

نقد فیلم اینستاگرامر (instagrammer), اینجا خبری از شاخ‌های مجازی نیست

آرش پارساپور >   درباره نسل شاخ‌های مجازی بارها و بارها گزارشات و مستنداتی تهیه شده که دلیل محبوبیت بی دلیل آنها را موشکافی می‌کنند؛ در برخی از این گزارشات نگاه منفی به این مساله ....

نقد فیلم آستیگمات (Astigmatism), چگونه یک اثر سینمایی اجتماعی موفق خلق کنیم

آرش پارساپور >   فیلم آستیگمات از جمله بازماندگان مهجور جشنواره فجر سال گذشته به حساب می‌آید و از جمله برچسب‌هایی که مانع از حضور این فیلم در آن فستیوال شد، موضوع سیاه نمایی بود. ....

نقد فیلم عرق سرد (Cold Sweat), حرکت بر مرزهای اخلاقیات

احسان آجورلو >    اخلاق از شاخه‌های علوم انسانی است که به بحث درباره ارزش‌های رفتاری انسانی و مسیر دسترسی به آنان می‌پردازد. این مسیر بیانگر فضایل و رذایل اخلاقی است که در زندگی ....

نقد فیلم خانم یایا, بی خود و بی جهت

افشین علیار >    اساسا دهه نود به خصوص در این دو یا سه سال اخیر وضعیت فیلم های اکران شده به هیچ وجه متقاعد کننده نبوده و بی شک نا امیدی کارشناسان سینمایی و مخاطبان را به همراه داشته، ....

نقد فیلم دو لکه ابر (Two patches of clouds), هیچ قطاری نمی آید...

محمد قاسم زاده > دو لکه ابر، ساخته ی مهرشاد کارخانی فیلمی تحسین برانگیز است، از آن رو که کارگردان زبان سینما را به خوبی می شناسد. ورود او به عالم سینما از طریق عکاسی به او کمک کرده است که ....

نقد فیلم خانم یایا, لطفا این فیلم را نبینید

روزبه جعفری > عبدالرضا کاهانی موفق شده است اثری بسازد که به معنای واقعی کلمه " هیچ " است. هیچ نه به معنای فلسفی و ابزورد خود ، بلکه به معنای تهی بودن از همه آن چیزی است که ما در مواجهه با ....

نقد فیلم لس آنجلس-تهران, حیران میان «یو‌سی‌اِل‌اِی» و اخراجی‌ها

علی فرهمند > «لس‌انجلس-تهران» فیلم معقول و مقبولی است و در لحظاتی هیجان‌انگیز، و تمام آن چیزی است که از «سینما» انتظار می‌رود؛ فراتر از سطح سینمای ایران -با یک فیلم‌نامۀ منسجم و ....

نقد فیلم اسب حیوان نجیبی است, ارشاد، ارشاد، ارشاد، و دیگر هیچ...

علی فرهمند > باید این جملۀ تلخ را پذیرفت که در سینمای ایران، انگشت‌شمار آثاری وجود دارد که از صفر تا صد حاصل نگاه و جهانِ آزادی‌خواهِ کارگردان‌اش است، و نه فقط سینما که اساساً هنرِ ....

نقد فیلم خانم یایا, عطاران، فرخ نژاد، پاتایا و مابقی قضایا

آرش پارساپور >   عبدالرضا کاهانی بعد از مدت‌ها با فیلم خانم یایا توانسته بار دیگر اثری سینمایی از خودش را اکران کند و حواشی اکرانی که برای خانم یایا پیش آمد را تمام کند. خبر ساخته شدن ....

نقد فیلم هندی و هرمز, ازدواج کودکان در پرده سینماهای کشور

آرش پارساپور >   عباس امینی با معضلات حاکم بر زندگی کودکان این مرز و بوم بیگانه نیست، او پیش از هندی و هرمز، فیلم والدراما را درباره کودکان کار ساخت و بعد از دیده شدن اثرش توسط وزیر ....

نقد فیلم خانم یایا, فیلم بد ممنوع!

یاسمن خلیلی فرد >    چند سالی ست فیلمسازی در کشورهای دیگر و البته با حضور بازیگران و عوامل آن کشورها به شدت در سینمای ایران باب شده است؛ چند نمونه ی بارز این دسته از فیلم ها، «من سالوادور ....

نقد فیلم گرگ بازی (A Bigger Game), بازیِ ناتمام

یاسمن خلیلی فرد >    به رغم میل بسیارم فرصت نکرده بودم در جشنواره­ی جهانی فیلم فجر «گرگ بازی» را تماشا کنم؛ فیلمی که آنونسش به شدت وسوسه برانگیز است. «گرگ بازی» همانطور که انتظار می ....

نقد فیلم گرگ بازی (A Bigger Game), پایانی ناتمام

افشین علیار >    اساسا سینمای ایران گنجایش یا پتانسیل پیچیدگی مضمونی را ندارد اما فیلمسازهای اولی که دغدغه ی ساخت فیلم سینمایی دارند عمدتا خواهان تجربه گرایی بصری هستند و قصد ....

نقد فیلم عرق سرد (Cold Sweat), اعتراضی به قوانین مردسالارانه

ریچارد کوئیپرز > ترجمه اختصاصی سلام سینما «عرق سرد» درامی براساس اتفاقات واقعی است و داستان آن درباره ی یکی از بازیکنان تیم ملی فوتسال بانوان است که همسرش با استفاده از حق قانونی خود ، ....

نقد فیلم پیشونی سفید 2, چرا به مخاطب سینمای کودک احترام نمی‌گذاریم؟

آرش پارساپور >   آهوی پیشونی سفید ۲ ادامه‌ای بر فیلم اختاپوس است که بعد از تبدیل شدنش به یک سه‌گانه سینمایی، تصمیم بر این گرفته شده تا نام فیلم‌ها به آهوی پیشونی سفید تغییر پیدا کند. ....

نقد فیلم طهران- تهران, ”طهران تهران، سیم آخر"

زهره نبی زاده > ”طهران تهران، سیم آخر" فیلمی که قرار بود با سه نسل از فیلمسازان در سه اپیزود ساخته شود و اما تقدیر بر آن بود تا اپیزود میانه به کارگردانی مرحوم سیف الله داد، پرده نقره ....

نقد فیلم پا کوچولو (Smallfoot), پاگنده در سرزمین لی‌لی پوت‌ها

آرش پارساپور >   انیمیشن SmallFoot بر اساس کتابی به نام Yeti Tracks (ردپای یتی) ساخته شده که سرجیو پابلو آن را به نگارش در آورده است. پابلو کسی است که کار حرفه‌ای خود را با دیزنی و رنسانس این شرکت ....

نقد فیلم جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندل والد (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald), سرآغاز حماسه جادوگران

آرش پارساپور >   تصور می‌کنم کمتر فردی در دنیا باشد که نام هری پاتر به گوشش نخورده باشد. هری پاتر در یک برهه زمانی توانست جهان را به تسخیر خود در بیاورد و نویسنده‌اش یعنی جی.کی رولینگ ....

نقد فیلم همه می دانند (Everybody Knows), هیچ کس نمی داند

آرش پارساپور >   زمانی که اصغر فرهادی تصمیم گرفت فیلم جدیدش را در اسپانیا بسازد می‌شد حدس زد که قصد روایت قصه‌ای را دارد که بازگو کردنش در بدنه سینمای ایران به مشکل خواهد خورد. با ....

نقد فیلم سوگلی (The Favourite), نقش آفرینی قابل ستایش اولیویا کولمن

رکس رید > ترجمه اختصاصی سلام سینما «سوگلی» یک کنجکاوی بدشکل از کارگردان عجیب و غریب یونانی «یورگس لانتیموس» است که یک درام تاریخی بریتانیایی استاندارد را بلند می کند و آن را با ....

نقد فیلم کرید 2 (Creed II), کرید 2 شایسته تشویق است

بنجامین لی > اختصاصی سلام سینما- مایکل بی جردن و سیلوستر استالون به آخرین فصل از فیلم های طولانی بوکس وزنه عاطفی اضافه می کنند.   قبل از اینکه خیره کننده ترین فصل داستان های مارول ....

نقد فیلم جنگ سرد (Cold War), ویژگی هایی از یک فیلم عکاس

کاوه قادری > اگر فیلم «آیدا» را به لحاظ مشی ساختاری، تصویری، نمایشی و حتی روایی، آغازگر دوره ی جدیدی از سینمای پاول پاولیکوفسکی بدانیم، فیلم «جنگ سرد» به عنوان تازه ترین اثر او نیز ....

نقد فیلم کتاب سبز (Green Book), از به یاد ماندنی‌ترین فیلم‌های این دهه

رکس رید > ترجمه اختصاصی سلام سینما درمان آلرژی همیشه لذت بخش است و اکنون باید اعتراف کنم که پس از تماشای «کتاب سبز» دیگر به فیلم های «پیتر فارلی» آلرژی ندارم. او با برادرش «بابی ....

نقد فیلم سرگذشت ندیمه (Handmaid's tale), آرمان شهر خیالی

سامان پارسی >    سرگذشت ندیمه، The Handmaid's Tale سازنده: بروس میلر، گروه کارگردانی: رید مورانو، مایک بارکر، فلوریا سیگیسموندی، کیت دنیس، کری اسکاگلند، فیلمنامه: بروس میلر، لیلا گرشتاین، ....

نقد فیلم سوختن (Burning), حکایتی از رنج های طبقه کارگر

اریک کوهن > ترجمه اختصاصی سلام سینما فیلمساز کره‌ای «لی چانگ – دونگ» و رمان نویس ژاپنی «هاروکی موراکامی» دارای تعلق خاطر مشترکی به مضامینی همچون تنهایی و تمنا هستند. به همین دلیل ....

نقد فیلم در دروازه ابدیت (At Eternity's Gate), از بهترین نقش آفرینی های ویلم دفو

اوون گلیبرمن > اختصاصی سلام سینما-  ویلم دفو در درام درخشان جولیان اشنابل که درباره آخرین روزهای ونگوگ است یکی از بهترین نقش آفرینی هایش را دارد.  "چه چیزی می کشی؟" این سوال را پناهنده ....

یادداشتی بر فیلم همه می دانند (Everybody Knows), روایتی پلیسی از کارگردانی اجتماعی

مهدی یوسفی > فیلم در که با آهنگ و تم همیشگی اصغر فرهادی شروع میشود که زمزمه فیلم تمام اجتماعی را می دهد. تعریف داستان چنگی به دل نمیزند داستان کند و بدون خطی مشخص در حال تعریف است. در ....

نقد فیلم آستیگمات (Astigmatism), بحران رابطه و عقده ادیپ

امید میرحسینی > بحران رابطه و عقدۀ ادیپ نگاهی روانشناسانه به فیلم « آستیگمات » امید میرحسینی – روانشناس اختلالی پزشکی به نام « آستیگماتیسم » وجود دارد که در فرد مبتلا باعث تاری دید در ....

یادداشتی بر فیلم پازل (Puzzle), مختصری درباره فیلم پازل

Mojtaba Gharehbaghi >   من کیم؟ یه جامعه شناس، یا یه روانشناس یا حتی ... نه هیچ کدوم من فقط یه فارغ التحصیل سینما هستم. اما اهل مطالعه ام. اما می دونم دور و برم چی میگذره. اما ممیزم. میفهمم گناه ....

نقد فیلم همه می دانند (Everybody Knows), todos lo saben

علیرضا خوشنویسان >   «همه می‌دانند» دارای همان چارچوبی است که فرهادی در سال های اخیر در تمامی فیلم های خودش به کار برده است، یعنی ایجاد یک مشکل و به دنبال آن باز شدن مسائل قدیمی. در این ....

نقد فیلم جنگ سرد (Cold War), بازگشتی شکوهمندانه به گذشته

جفری مک ناب > ترجمه اختصاصی سلام سینما «جنگ سرد» را می توان یک بازگشت شکوهمندانه به گذشته نامید. شور و حرارت و شاعرانگی فیلم ما را به یاد خاطرات خوش فیلم های موج نوی اروپا می اندازد. ....

نقد فیلم بلکککلنزمن (BlacKkKlansman), احمق نیستم!

علیرضا حنیفی >   «احمق نیستم!» شیوۀ معمولی که در این کانال دنبال کرده‌ام این بوده که ابتدا توضیحاتی راجع به مؤلف اثر و فضای پیرامون فیلم داده‌ام و سپس به نقد اثر پرداخته‌ام. امّا، ....

نقد فیلم همه می دانند (Everybody Knows), .

سامان سامانی > کوتاه در باره everybody knows  احتمالا برخی را خوش نیاید ظاهرٱ (همه میدانند) جز آقای فرهادی اگر همه میدانند چرا میسازی؟در ویکی پدیا در باره ایشان نوشته سبک رئال ،باشد ما هم ....

نقد فیلم همه می دانند (Everybody Knows), جذابیت شک

علی رفیعی وردنجانی >    سینمای فرهادی سینمای مشکوکی است . سینمایی که آینده را به گذشته گره می زند و آن گره را به حدی کور می کند که حتی بازشدنش هم برای مخاطب غیر قابل باور است . «همه می دانند» ....

نقد فیلم زیر سقف دودی, از مثلث عشقی تا مثلث عشقی

امید میرحسینی > از مثلث عشقی تا مثلث عشقی نگاهی روانشناسانه به فیلم « زیر سقف دودی » امید میرحسینی – روانشناس - آخرین ساختۀ پوران درخشنده را می توان مانند دیگر آثار این فیلمساز با نگاهی ....

نقد فیلم برادرم خسرو, از دره های افسردگی تا قله های شیدایی

امید میرحسینی > از دره های افسردگی تا قله های شیدایی نگاهی روانشناسانه به فیلم « برادرم خسرو » امید میرحسینی - اغلب اختلال های روانی قابلیت دراماتیک خوبی دارند و در سینمای دنیا دست مایۀ ....
سامان پارسی
   ارتباط در جهان امروز گفتگو با پگاه ارضی سامان پارسی پگاه ارضی دانش آموخته آکادمی فیلم نیویورک است. با فیلم کوتاه «سکوت» برنده 9 جایزه بین المللی شد و یک دوره داور ....
امید میرحسینی
 اسکیزوفرنی اختلالی دراماتیک  اسکیزوفرنی از حاد ترین و ناگوارترین اختلال های روانی است و در طبقه ی اختلال های روان پریشی قرار می گیرد . اختلالی است که تمام جوانب ....
علی رفیعی وردنجانی
   عباس کیارستمی فیلم سازی که سینمای ایران را به شکل انسان دوستانه ای به جهان معرفی کرد جای خالی اش این روزها بیش از پیش احساس می شود . کیارستمی از آن دسته فیلم سازانی ....
امید میرحسینی
روانشناسی و موسیقی ( 1 ) " هر بیماری یک اختلال موسیقیائی است و هر درمانی یک راه حل موسیقیائی است . " ( الیور ساکس ) روانشناسی و هنر به دو شکل به هم پیوند می خورند . شکل اول بررسی ....
امید میرحسینی
فیلم نوآر و دوران افسردگی سینما " تورناتوره " در " سینما پارادیزو " فاصله ی میان زندگی و سینما را بر می دارد و سینما را خود زندگی می داند . حال اگر زندگی اسیر اتفاقات ناگواری ....
علی رفیعی وردنجانی
  برناردو برتولوچی کارگردان آثار شاخصی چون : 1900، عشق و خشم ، بودای کوچک ، آخرین امپراتور ، زیبایی ربوده شده و ... درگذشت . سینمای برتولوچی همواره در ابهام فلسفه و تمایلات ....
محمد زادمهر
   برنامه های طنز همیشه به عنوان یکی از قسمت های مهم و پرطرفدار صدا و سیما بوده و هست و دیده ایم که در بازه هایی آثاری ساخته شده که تا سال های سال همچنان بازپخش و طرفدار ....
آرش پارساپور
  سال گذشته بود که حسین پارسایی نمایشی را روی صحنه برد و در آن از مهناز افشار و نویدمحمد زاده نیز دعوت بعمل آورد تا در نقش‌های نسبتا اصلی نمایشنامه‌اش ظاهر شوند. ....
علی رفیعی وردنجانی
   سینما در ایران به طور غیر قابل محسوسی از صعود و نزول فرهنگی در جامعه وام می گیرد . نه تنها آثاری که ساخته می شوند لهجه صریحی برای باز خوانی بدیهیات فرهنگی آن دوران ....
علی رفیعی وردنجانی
   تئو آنگلو پلوس فیلم ساز شهیر یونانی از معدود کارگردانانی است که جهان سینما را تغییر داده است . وی در کنار بزرگانی چون : آندری تارکوفسکی ، استنلی کوبریک ، الکساندر ....