آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن

نقد فیلم یک روز بخصوص, قصه ای تکراری و خنثی

افشین علیار >    در این برهه ی زمانی در سینما باب شده که فیلمسازان صاحب نام و با سابقه فیلم هایی می سازند که در شان هنری شان نیست یا قصه یی را برای ساخت فیلم شان انتخاب می کنند که اساسا ....

نقد فیلم آباجان, ملودرامی خانوادگی

افشین علیار >    اکران فیلم هایی مثل آباجان یا یک روزبخصوص که در عید نوروز به نمایش درآمده اند اساسا وقتِ مناسبی برای دیده شدن شان نیست چرا که در میان دو فیلم کمدی دیگر، این دو فیلم اجتماعی ....

نقد فیلم ماجرای نیمروز, ، مستند بدون درام

موسی حسن وند > ماجرای نیمروز، به خوبی می تواند فضای دهه 60 را به رغم همه محدودیت ها بازنمایی کند. هر چند زوایای تنگ دوربین پشت شیشه بیش از اینکه در اختیار فیلمساز باشد در دست خیابان های ....

نقد فیلم آباجان, خانه مادری

محسن جعفری راد > اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت به سبب وقوع  انقلاب و جنگ، پتانسیل بالایی برای روایت های سینمایی داشته و دارد تا حدی که می توان ژانر دفاع مقدس را به عنوان تنها ژانر تثبیت ....

نقد فیلم ماجرای نیمروز, تئوریزه‌کردنِ سطحی‌نگری

محمد رضوانی پور > محمدحسین مهدویان پیش از این و در آثاری ازجمله «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» به اندازه کافی هوش و ذکاوت هنری‌اش را اثبات و به‌عنوان یک کارگردان دغدغه‌مند ....

نقد فیلم آباجان, ملغمه يِ بي جانِ جنگ و بدبختي

احسان طهماسبي >    براي رسيدن به تحليل دقيق تري از آباجان لازم است كه به اين پرسش اساسي (كه يكي از مهمترين سوالات مطروحه در بازسازي فيلمهاي تاريخي هم محسوب مي شود) پاسخ داد: رعايت ميزانسن ....

نقد فیلم ملکه, ضد دفاع...

آرشیا صحافی >   از  زمانی که یکی از فیلم های ابراهیم حاتمی کیا -  به نام پدر -  را دیدم،  متوجه شدم فیلم هایی پیدا می شوند که با نگرش ضد جنگ و ضد دفاع، به مضامین  جنگی می پردازند و سخن خود ....

نقد فیلم سه بیگانه, ابتذالِ اخلاقی در سینمای شبه کمدی

افشین علیار >    نمایش فیلم کمدی در سینما برای تماشاگر لازم است، کمدی می تواند در کنارِ فضا و موقعیت طنازانه اش برای تماشاگر حرف جدیدی داشته باشد در بعضی از مواقع کمدی بهتر از درام می ....

نقد فیلم وارونگی (Inversion), چالش در کمرکش میانی

کاوه قادری > تازه ترین فیلم بهنام بهزادی یعنی «وارونگی»، در عین دارا بودن همان سادگی و بلدی متعارف در آثار خالق اش، از ابتدا می داند که حرکت درام اش را براساس چه سبکی و روی چه ریلی پایه ....

نقد فیلم هلن (Helen), معضلات جامعه ای ناآشنا

یاسمن خلیلی فرد >    آن چه فیلم به معنای واقعی از آن رنج می برد، انفعال و سرگشتگی فیلمنامه اش است. اول آن که فیلم به معنای واقعی "داستان" ندارد و متشکل از موقعیت هاییست که گرد هم آمده اند تا ....

نقد فیلم افسونگر, ضعف از ایده تا اجرا

افشین علیار >    افسونگر فیلمِ مناسبی برای نمایش در سینما نیست، این فیلم حتی نمی تواند یک تله فیلم تلویزیونی باشد. مشخص نیست مسوولیت اکران این فیلم های ضعیف را چه کسی بر عهده دارد؟ آیا ....

نقد فیلم خوب، بد، جلف, در ستایش سبُک بالی!

محمد رضوانی پور >   برخلاف رویه برخی از مخاطبان حرفه‌ای سینما که انگار تحویل گرفتن یک فیلم کمدی سبُک و عامه‌پسند را کسر شأن خود می‌دانند، باید گفت که «خوب، بد، جلف» دقیقاً همان فیلم سَرِپا ....

نقد فیلم خفه گی, زیر پوست شهر

محمد رضوانی پور >   اولین چیزی‌که در مواجهه با فیلم برایمان جالب می‌نماید موقعیت اگزوتیک آن است. همین قدم برداشتن‌هایش روی مرز بین رئالیسم و سوررئالیسم. اساس فیلم، آشنایی‌زدایی و وارونه‌سازی ....

نقد فیلم سوفی و دیوانه, بی کار...بی عار...می گردیم!

محمد رضوانی پور >   فیلم در آغاز نمایان‌گر یک الگوی دراماتیک قدیمی و امتحان پس داده است؛ مردی خسته و افسرده با دختری سرخوش مواجه می‌شود و مسیر زندگی‌اش بر اثر همین ملاقات تغییر می‌کند. ....

یادداشتی بر فیلم کمدی انسانی, این ره به ترکستان است!

محمد رضوانی پور >   «کمدی انسانی» از آن دسته فیلم‌های عجیبی است که به وضوح مؤید درک ابتدایی سازندگانش از مدیوم سینماست. فیلم‌نامه اثر به شدت آماتوری نوشته شده و چیزی تحت عنوان «شخصیت‌‌پردازی» ....

یادداشتی بر فیلم یادم تو را فراموش, مازیار یه دهن بخون!

محمد رضوانی پور >   هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر هرسال با گزینش بعضی فیلم‌های شگفتی‌ساز نقش مهمی را ایفا کرده و اجازه نمی‌دهد تا باکس «بدترین فیلم جشنواره» در نظرسنجی‌های متداول مطبوعات ....

نقد فیلم نیمرخ ها, عشق و مرگ (به بهانه پخش در سینمای خانگی)

افشین علیار >   نیم رخ ها فیلمِ مهمی است، آن را ایرج کریمی ساخته که حالا در این جهان نیست البته نه به این منظور که فیلمساز درگذشته ست این فیلم مهم شده، خیر؛ به هیچ وجه این گونه نیست. نیم ....

نقد فیلم هفت و پنج دقیقه, از کنار هم می گذرند

یاسمن خلیلی فرد >   یادم می آید «هفت و پنج دقیقه» را در زمان اکرانش در جشنواره ی سال 1387 تماشا کردم؛ در نخستین ترم دانشکده ی سینما. آن زمان فیلم به نظرم جذاب آمد؛ با موضوعی بکر و شیوه ی داستانگویی ....

نقد فیلم هلن (Helen), ناموفق در قصه پردازی و ساختارسینمایی

افشین علیار >   هلن سومین فیلمِ سینمایی علی اکبر ثقفی اثرِ ضعیفی است، این ضعف از فیلمنامه شروع می شود، امیر حسین ثقفی به عنوان فیلمنامه نویس فیلم هلن احتمالا به دلیل دیدنِ فیلم های ....

نقد فیلم خوب، بد، جلف, لنگه کفشی که در بیابان غنیمت است

مهدی ملک >   تکلیف فیلم خوب بد جلف با بینندگانش کاملا مشخص است. قرار است حدود دو ساعت سرگرم شویم و بخندیم. البته سرگرمی و خنده ای که حتی اگر کلامیست از دل قصه بیرون می آید. در واقع ....

نقد فیلم فارغ‌ التحصیلی (Graduation), تحول یک مرد

یاسمن خلیلی فرد >    فیلم داستان زندگی پزشک میانسالی (با بازی درخشان آدریان تیتی هنی) را روایت می کند که بزرگترین هدفش فرستادن دختر نوجوانش به انگلستان است، دختر برای دستیابی به این خواسته ....

نقد فیلم دیو و دلبر (Beauty and the Beast), در ستایش زیبایی درون

یاسمن خلیلی فرد >   آن چه در وهله اول در رابطه با «دیو و دلبر» شاید کمی عجیب برسد، حجم انبوهی از صحنه های خشونت آمیز در آن است. با توجه به این که فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده است ....

نقد فیلم کاپیتان خارق العاده (Captain Fantastic), زندگی به سبک کارل پوپر

سامان پارسی >    زندگی به سبک کارل پوپر نگاهی به فیلم کاپیتان خارق العاده، اثر: مت راس Captain Fantastic سامان پارسی کارگردان: مت راس، فیلمنامه: مت راس، مدیر فیلمبرداری: استفان فونتن، تدوین: ....

نقد فیلم لیلا و اوآ (Lila and eve), مادران داغدیده زیر یک سقف

کامبیز شایان فرد > مادری (ویولا دیویس) داغدار فرزندش است، چون توسط اوباش به قتل رسیده.پرونده زیر دست پلیس است.مادر به انجمنی می پیوندد که در آن همه مثل اویند. مادرانی که فرزندان شان هر یک ....

نقد فیلم او (Elle), درباره «او»

کیارش خوشباش >   «او» درباره بخشی از زندگی زنی به نام میشل (ایزابل هوپر) است. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که به میشل در خانه‌اش تجاوز می‌شود. در این صحنه پس از تجاوز شاهد هستیم که میشل ....

نقد فیلم من، دانیل بلک (I, DANIEL BLAKE), کمدی انسانی جهان مدرن

سامان پارسی >    کمدی انسانی جهان مدرن نگاهی به فیلم من، دانیل بلیک، اثر: کن لوچ I, Daniel Blake سامان پارسی کارگردان: کن لوچ، فیلمنامه: پل لورتی، مدیر فیلمبرداری: رابی رایان، تدوین: جاناتان ....

نقد فیلم حیوانات شبگرد (Nocturnal Animals), روایت انتقام و تردید

سامان پارسی >    روایت انتقام و تردید نگاهی به فیلم حیوانات شبگرد، اثر: تام فورد Nocturnal Animals سامان پارسی کارگردان: تام فورد، فیلمنامه: تام فورد، مدیر فیلمبرداری: شیمس مک گاروی، تدوین: ....

نقد فیلم زوتوپیا (Zootopia), آرمان شهر حیوانات

سامان پارسی >    آرمان شهر حیوانات نگاهی به Zootopia اثر: بایرون هاوارد، ریچ مور، جرید بوش سامان پارسی کارگردان: بایرون هاوارد، ریچ مور، جرید بوش، نویسنده: جرید بوش، فیل جانستون، موسیقی: ....

نقد فیلم غول بزرگ مهربان (BFG), رویاهای دوست داشتنی

سامان پارسی >    رویاهای دوست داشتنی نگاهی به غول بزرگ مهربان، اثر: استیون اسپیلبرگ سامان پارسی کارگردان: استیون اسپیلبرگ، فیلمنامه: ملیسا متیسون، مدیر فیلمبرداری: جینس کامینسکی، ....

نقد فیلم تونی اردمن (Toni Erdmann), بودن در لحظه اکنون

سامان پارسی >    بودن در لحظه اکنون نگاهی به فیلم تونی اردمن، اثر: مارن اد سامان پارسی کارگردان: مارن اد، فیلمنامه: مارن اد، مدیر فیلمبرداری: پاتریک اُرث، تدوین: هایک پارپلیس، موسیقی: ....

نقد فیلم ماجرای نیمروز, " ماجرای چند روز !! "

علی شمس الدینی > محمدحسین مهدویان در دنباله دغدغه ی فیلمسازی سیاسی خود، به سراغ فضای ملتهب سال ­های نخستین انقلاب و آشوبگری­ های مجاهدین رفته است. با نقد این فیلم با ما همراه باشید.   ماجرای ....

یادداشتی بر فیلم مردی به نام اوه (A Man Called Ove), مردی که قلبش بزرگ شد بود

مهدی خدادادی >   مردی به نام اوه ، اثر کارگردان سوئدی"هانس هولم"است .هانس هولم همان مردی است که در کنار مارن اده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را به فرهادی واگذار کردند. فیلم خوش ساخت و ....

نقد فیلم ایستاده در غبار (Standing in the Mist), یک قرائت مصور

سعید هدایتی >    ایستاده در غبار یک سخنرانی مصور است. آنچه که به واسطه ایستاده در غبار در مقابل ما قرار میگیرد مجموعه ای از اطلاعات زندگی احمد متوسلیان است که  sort by time شده و بر مبنای ....

نقد فیلم ویلایی‌ ها, جنگ لعنتی

محمدرضا اسماعیلی >   ویلایی ها اثری کاملا زنانه و روایتگر مصایبی است که بر خانواده رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی گذشته است . فیلمی شروعی مناسب دارد و تا نیمه های اثر همه چیز خوب پیش می رود و ....

نقد فیلم نگار (Negar), تریلر جنایی یا همان سینمای اجتماعی همیشگی؟؟

محمدرضا اسماعیلی >   جدیدترین اثر و تنها اثر غیر کمدی رامبد جوان را اگر به عنوان یک تریلر جنایی بررسی کنیم به جز کارگردانی قابل قبول رامبد جوان و دنیایی که در بعضی اوقات در قامت یک تریلر جنایی ....

نقد فیلم خوب، بد، جلف, همه دیگه اینو میدونن

محمدرضا اسماعیلی >   اولین اثر سینمایی پیمان قاسمخانی در مقام کارگردانی استانداردترین و به روزترین کمدی چند سال اخیر سینمای ایران است (در کنار فیلم بارکد) که در کنار خنده گرفتن از مخاطب ....

نقد فیلم بدون تاریخ، بدون امضا, فرشته ای در سرزمین شیاطین

محمدرضا اسماعیلی >   وحید جلیلوند در دومین اثر سینماییش با اینکه توانسته از نظر کارگردانی پیشرفت قابل توجهی داشته باشد ولی به دلیل ضعف های عدیده فیلمنامه بدون تاریخ ، بدون امضا را نمی توان ....

نقد فیلم گشت 2, کمدی صادق خالی از تفکر

محمدرضا اسماعیلی >   قسمت دوم فیلم جنجالی گشت ارشاد اثری ضعیف ودم دستی نسبت به قسمت اولش می باشد . فیلم نه داستان سر و ته داری دارد و نه حرف خاصی برای گفتن . گشت دو متشکل از یکسری کلیپ های تکه ....

نقد فیلم ماجرای نیمروز, بهترین متوسط ترین ها

محمدرضا اسماعیلی >   ماجرای نیمروز بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم فجر استانداردهای لازم یک فیلم خوب و دیدنی را داراست و در این سال پر فراز و نشیب سینمای ایران که پر است از فیلم های متوسط و ....

نقد فیلم ابد و یک روز (Life+1day), مازوخیسم یا رئالیسم؟مسئله این است

سعید هدایتی >    ابد و یک روز اساسا فیلم مزوریست از آن دست فیلم هایی که نمیتواند در بستر قصه حس ایجاد کند و سعی میکند با خلق موقعیت های ترحم بر انگیز(به سبک سینمای مازوخیستی هندی)  خارج ....
علی یاری
می دانم که صحبت کردن از فیلم های مورد انتظار در سینمای ایران کمی غیر معمول به نظر می رسد،ولی سالی که گذشت نشان داد که اگر سینما گر فیلم خوب بسازد مردم حتما از آن استقبال ....
علی یاری
فهرست پنج فیلم مورد انتظار هالیوود در سال2017 سال 2017 با اکران و درخشش بلاک باسترهای جدید همراه بود از مورد توجه قرار گرفتن لوگان توسط منتقدین و دادن لقب بهترین فیلم کمیک ....
کامبیز شایان فرد
تداوم فاجعه   هنگامی که فیلم «هارمونی های ورک مایستر» در جشنواره های جهانی درخشید،نام بلاتار، سازنده اش بر سر زبان ها افتاد.وی با آنکه قبل از آن،سابقه ساخت چند فیلم دیگر ....
افشین علیار
   چند نکته درباره ی آقای معلمِ سینما  نکته اول: در این چند سالِ اخیر ماهنامه ی دنیای تصویر در صفحه یی با عنوان (برپرده ی سینماها) نقدهای نگارنده را به عنوانِ نقد مخالف ....
مصطفی رفعت
  این‌روزها انیمیشن The Boss Baby توانسته مورد توجه مردم و منتقدین واقع شود و با فروش بیش‌از ٢٢٣میلیون دلار تا کنون، به یکی از خیره‌کننده‌ترین عناوین جداول فروش تبدیل شده‌است. ....
مصطفی رفعت
   شاید تابه‌حال نام «بنکسی» را نشنیده باشید. در واقع این نام مستعار یک هنرمند رشته گرافیتی‌ست که آثارش با طعمی گزنده از معضلات سیاسی و اجتماعی، در جهان به شهرت رسیده‌اند ....
کامبیز شایان فرد
عباس کیارستمی نرفت ،کیارستمی ها رفتند. آه و فغان بی فایده است.او رفته است و در میان ما نیست. کلیشه رایج این است که وقتی بزرگی در عرصه هنر،فرهنگ و تفکر می میرد ،درباره اش ....
کامبیز شایان فرد
در این نوشته قصد دارم به بازیگران ستاره ای اشاره کنم که کارشان را از هیچ آغاز کردند و از آهسته آهسته توانستند با اقبال گسترده ای از سوی مخاطبان مواجه شوند. اما در ادامه ....
حمیدرضا نظری
   ... و عشق بازيگري، همچنان ادامه دارد... تا لحظاتي ديگر، يك بازيگر كشف مي شود! نويسنده: حمیدرضا نظری اینجا، یکی از آموزشگاه های بازيگري است؛ سالني بزرگ و شكيل كه سرتاسر ....
حمیدرضا نظری
   داستان طنز سينمايي حكايت شيرين يك شيداي سينما! نويسنده: حميدرضا نظري من مردي را مي شناسم كه مي گويد برگ چغندر نيست! اين مرد كاري كرد كه من به عنوان یک انسان شیدای سینما، ....