آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن

نقد فیلم فصل نرگس, زنانه، سفارشی و مبهم

افشین علیار >    فصل نرگس دومین فیلم نگار آذربایجانی جزو آن دسته از فیلم هاست که با کلیات شکل می گیرد و اساسا جزئیات در میان خرده اتفاق های پرداخت نشده هدر رفته است جهانِ اثر با این که ....

نقد فیلم فصل نرگس, محتوازدگی

یاسمن خلیلی فرد > شاید این امر از بی رحمی دنیای سینما و به طور کلی دنیای هنر سرچشمه بگیرد که اثر جدید هر هنرمند، با آثار پیشین او مقایسه می شود و عموماً مبنای سنجش خوب بودن یا خوب نبودن ....

نقد فیلم گذر موقت, نمایشِ سینمایی

افشین علیار >    گذر موقت سومین فیلم افشین هاشمی ساختارِ تئاتری دارد، از آنجایی که هاشمی سال هاست در تئاتر بازیگری و کارگردانی می کند و در نمایش های متعددی با بهرام بیضایی همکاری داشته ....

نقد فیلم ساعت 5 عصر, منجمد شده در اغراق های بی در و پیکر و آموزه های تلویزیونی

کاوه قادری > برای آن دسته از مخاطبان یا منتقدانی که روند یکنواخت و ممتد افول آثار متأخر مهران مدیری در تلویزیون را با دقت رصد، جنس شناسی و آسیب یابی کرده اند، «ساعت پنج عصر» به عنوان ....

نقد فیلم بیست و یک روز بعد, قهرمانِ نوجوان

افشین علیار >    مهم ترین ویژگی فیلم بیست و یک روز بعد داشتن قصه ی قهرمان محور است، در این برهه ی زمانی که بیشتر فیلم ها با لودگی تماشاگر را به سینما می کشانند، بیست و یک روز بعد با قهرمان ....

نقد فیلم ساعت 5 عصر, لطفاً «لورکا» را در گور نلرزانید

علی فرهمند > یک فرد غیرِ سینمایی که پیش از من «ساعت پنج عصر» را دیده بود، در صفحه اجتماعی خود از فیلم تعریف کرد و با شور و شوق نوشته بود که این فیلم، تلفیقی از انواع ژانرهاست؛ گاه می‌خنداند ....

نقد فیلم پا تو کفش من نکن, تراژدي سینمای کمدی!

آرش پارساپور > پا تو کفش من نکن! دلش می‌خواهد یک کمدی پرفروش باشد ولی نمی‌تواند سکانس های بیهوده زیادی در طول فیلم وجود دارد که گویا سفارشی‌ است و برای نشان دادن نابازیگران در این سکانس ....

نقد فیلم ساعت 5 عصر, طوفان پس از آرامش

آرش پارساپور > مهران مدیری؛ همین اسم کافیست بیاید کنار هر چیزی که فکرش را می کنید تا آن «چیز» محبوب شود. مدیری خودش نيز می داند تبدیل به یک برند شده است. بازار برندینگ و تیپ سازی و شخصیت ....

نقد سریال عاشقانه, مخاطب پسند و سرگرم کننده

افشین علیار >    منوچهر هادی با ساخت هفده قسمت توانست سریالی بسازد که صرفا مخاطب پسند باشد، دلیل واضحی هم دارد چرا که موقعیت و فضای عاشقانه و بهره گیری از جایگاه اجتماعی شخصیت ها در ....

نقد سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones), دنیای اسرارآمیز افسانه ها

سامان پارسی > بازی تاج و تخت، Game of Thrones سازنده: دیوید بنیف، دی.بی. وایس، بر اساس ترانه آتش و یخ، اثر: جرج آر.آر. مارتین، موسیقی: رامین جوادی، بازیگران: شون بین(ند استارک)، سوفی ترنر(سانسا ....

نقد سریال ابله, به دنبال عروس دزد

کامبیز شایان فرد > همواره در نقدها و نوشته های سینمایی،جنبه خلاقانه کار و یا ضعف و قوت مطرح بوده‌است و کمتر به مباحثی  نظیر شرایط تولید ،بازار و مخاطبان اثر توجه شده‌است .چرا که در نظر منتقدین ....

نقد فیلم پا تو کفش من نکن, سینما در سایه ابتذال!

افشین علیار > ایده و سوژه مهم ترین عامل برای ساخت یک فیلم سینمایی به حساب می آیند فیلمساز با ایده یی که مد نظر دارد می تواند قصه گویی کند و یک قالب برای روایت این قصه انتخاب کند، اما گاهی ....

نقد فیلم کارگر ساده نیازمندیم, حرکت روی خط ثابت

یاسمن خلیلی فرد >  «کارگر ساده نیازمندیم» آخرین فیلم به اکران درآمده ی منوچهر هادی نمونه ی کامل و بارزی از فیلم های کاملاً متوسط است. فیلم هایی متوسط با داستان هایی قابل پیش بینی و فرم و ....

نقد فیلم ساعت 5 عصر, « حیف وقت، حیف پول »

محمود نامی >    "ساعت 5 عصر" "حیف وقت، حیف پول" " انتظار کارهای بهتر از مهران مدیری، هیچگاه عبث و بیهوده نخواهد بود" یک مثل قدیمی می گوید: اگر حرفی برای گفتن نداری، ساکت بمانی، بهتر است....           مهران ....

یادداشتی بر فیلم فروشنده (the salesman), آشپزخانه هاي فرهادي و پايان بندي شابرولي

هدی مقدسی > آرتور ميلر و مرگ ويلي,,, شايد دستمايه ايست براي فيلم فرهادي كه به شدت پس از گذشته، فرهاديه ديگريست, شخصيت هاي فروشنده با تمام قوت خود در شكل گيري و ساختار به شدت فرانسوي ....

یادداشتی بر فیلم ساعت 5 عصر, چماقداران علیه مدیری

محسن شهمیرزادی >   «ساعت ۵ عصر» نخستین فیلم سینمایی مهران مدیری است که با پیش‌فروش ۷۰۰ میلیونی روز اول خود توانست رکورد پیش‌فروش فیلم سینمایی در ایران را جابه‌جا کند. بی‌شک نام مهران ....

نقد فیلم ساعت 5 عصر, طبل توخالی

موسی حسن وند > ساعت پنج عصر با بمب‌های تبلیغاتی شروع به کار کرد و شاهد آن سانس‌های بیست و چهل تایی دو روز اکران این فیلم است، اما فهمیدن رضایت بیننده پس از خروج از سینما کار سختی نبود، ....

یادداشتی بر فیلم رگ خواب (Subdue), خرس قطبى هم گاهى آواز مى خواند.

هدی مقدسی > رگ خواب "نعمت الله" بعد از آرايش غليظ نه چندان دلچسبش، به دل مى نشيند، نه از آن رو كه زنم و خوب لحظه هاى زن را درك مى كنم، خنده هاى يواشكى اش را مى فهم و با بغض هاى بيجا تركيده ....

یادداشتی بر فیلم مادر قلب اتمی (atom heart mother), "این یک نقد نیست"

هدی مقدسی > بمب كه منفجر شد، سيگارم روشن شد. نترس، برقيه! سيگارو مى گم. محو ديالوگ هاى ساده،ريتميك و درست فيلم مى شوى و توى ذهنت درست شبيه من بازنويسى اش مى كنى. بمب كه منفجر شد، از دودش ....

نقد فیلم ساعت 5 عصر, غیرقابل انتظار!

افشین علیار >    فیلم ساعت پنج عصر اولین فیلم سینمایی مهران مدیری حاصلِ یک سوءاستفاده و سوءتفاهم است، اساسا اولین فیلم مدیری که این روزها اکران شده و با استقبال خوبی هم مواجه شده است ....

نقد فیلم ناگفته‌های دراکولا (Dracula Untold), مواجهه با تقدیر

کامبیز شایان فرد >  «ناگفته های دراکولا» ساخته گری شور ،فیلم صادقانه ای نیست. سئوال این است که چه لزومی دارد فیلمی برگرفته از رمان برام استوکر که به جهان فانتزی و تخیلی توام با وحشت خون آشامان ....

نقد فیلم نوبل (Noble), تلخی واقعیت

یاسمن خلیلی فرد > «نوبل» (Noble) عنوان فيلمى ايرلندى به كارگردانى استفن بردلى است. اين فيلم داستان زندگى دختربچه خردسالى به نام كريستينا را به تصوير مى كشد كه در خانواده اى تهى دست در ايرلند ....

نقد فیلم دایره (THE CIRCLE), رازهای دروغ

آرش پارساپور > تاکنون فیلم‌های زیادی درباره پیشرفت روزافزون رسانه‌ها به‌وسیله ابررایانه‌ها و اینترنت ساخته شده است. اغلب این آثار نیز به خطرهایی که بالاخره روزی گریبان‌گیر بشر ....

نقد فیلم آدونیس 14 (Adonis 14), الهه آدونیس

کامبیز شایان فرد > در بسیاری از فیلم ها یا به طور کلی هنرها،در ورای ظاهر و سر و شکل شان،چیزهای مهم دیگری وجود دارند که در واقع هدف هنرمند، ایجاد شرایطی است تا بیننده یا مخاطب با کشف شان به ....

نقد فیلم زمین مهنت زده (Entranced Earth), سقوط بورژوائیسم به دست روشا

پژمان خلیل زاده > در دهه ی 60 میلادی که نقطه ی آغازین جریان های آوانگارد در سینما بود، جنبشی در کشور برزیل به راه افتاد که متناسب با فرم و محتوای مدرن موج نو فرانسه و موج نوهای کشورهای دیگر ....

نقد فیلم عصر طلایی (The Golden Age), ابتذال ابژه ی ناممکن بورژوازی

پژمان خلیل زاده > عصر طلایی دومین اثر رسمی لوئیس بونوئل(البته بعد از فیلم چهار دقیقه ای خوردن دریای اورچینز) فیلمساز نابغه ی اسپانیایی است که می توان آن را به جرات یکی از نخستین آثار شبه ....

نقد فیلم از من متنفر باش 3 (despicable me 3), همچنان از من متنفر باش

آرش پارساپور > از من متنفر باش، نام عجیبی برای یک اثر کارتونی است. سال 2010 استودیوي یونیورسال با ساخت این انیمیشن و بهره بردن از صدای بی‌نظیر و کمدین سرشناس یعنی استیو کارل در صداگذاری ....

نقد فیلم فقط عاشق ها زنده می‌مانند (only lovers left alive), دوَران زیر پوست یخ زده ی سیم های برق

هدی مقدسی > دستکش های سفیدت را دستت می کنی و توی خم کوچه های سنگی می پیچی و می پیچی و ضربآهنگ گیتار می بردت تا صفحه ی گرد گرامافون چرخانی که می چرخاندت و می چرخاندت و تو محو می شوی توی ....

یادداشتی بر فیلم زن، زن است (A woman is A woman), بازخوانی یک حس در یک عصر جمعه

هدی مقدسی > مرد دور اتاق را با دوچرخه ی همیشه پارک شده ی گوشه اتاقش می چرخد... انگار دوربین را روی دست گرفته باشی و دور خودت بچرخی... زن سرش گیج می رود... اما زمین نمی خورد.. لحظه ی آخر مرد ....

نقد فیلم مومیایی (The Mummy), زامبی ها و مومیایی ها

آرش پارساپور > دنیای هیولاهای ترسناک، از زمان سینمای کلاسیک دنیای خوفناک و وحشتناک و هیجان انگیزی را برای مخاطبین رقم زد. پیش از آن نيز در ادبیات وحشت کلاسیک شروع شده بود و برخاسته از ....

نقد فیلم سارا و آیدا, چرا فیلم «سارا و آیدا» ساخته شد؟!

عمران دسترس >    چرا فیلم «سارا و آیدا» ساخته شد؟! قبل از پرداختن به اصل داستان، بهتر است از خود این سوال را بپرسیم: کدام  غرض و دغدغه باعث شد تا «آقای میری» خود را موظف به ساخت چنین فیلمی ....

یادداشتی بر فیلم ساعت 5 عصر, مهران یادت باشه، نویسنده باید باشه!!!

علی علیرضایی > وقتی به اصرار رفقا رفتیم و ساعت پنج عصر رو دیدیم چندین دقیقه میخکوب بودم و اولین و مهمترین سوالم بعد دیدن فیلم این بود که "چرا؟"  چرا مدیری که بهترین خاطره های ما از طنز ....

نقد فیلم بیست و یک روز بعد, (فیلمساز قهرمان)

مسعود پریوز >    " فیلمساز قهرمان " " بیست و یک روز بعد " اولین فیلم بلند سید محمدرضا خردمندان که امسال جز پر افتخارترین فیلم های جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان بود موفق به کسب ....

نقد فیلم سارا و آیدا, روایت بی جانِ یک دوستی

سیاوش معمار >  سارا و آیدا، اگرچه در تلاش برای بیان موضوعی اجتماعی و بیان بی‌اخلاقی موجود در جامعه‌ی کنونی ما است و از درون‌مایه‌ی اثرگذاری بهره می‌برد اما در این تلاش موفق عمل نمی‌کند، ....

نقد فیلم خانه ای از مکعب های کوچک (The House of Small Cubes), تعلق مکان، تعهد خاطرات

پوریا فرخی > هایدگر فیلسوف آلمانی معتقد است که انسان در رجوع به اشیا، به خویش می رسد. هنگامی که مرد کهنسال داستان به تماشای قاب های دیوار نشسته است، انیمیشن در سکانس ابتدایی به نمایش ....

نقد فیلم خوب، بد، جلف, اثری بلاتکلیف

محمدرضا گودرزی > این فیلم اولین تجربه کارگردانی ، فیلمنامه نویس پیمان قاسم خانی است.قاسم خانی این بار ترجیح داده که کارگردانی فیلم هم بر عهده گیرد، که متاسفانه کارگردانی خیلی بد در می ....

نقد فیلم فرار بزرگ (The Great Escape), اتحاد و امید

محمدرضا گودرزی > توجه : این نقد قسمت های از فیلم را لو می دهد. این فیلم شاهکاری از جان استرجز می باشد که براساس یک داستان واقعی در جنگ جهانی دوم که عده ایی از سربازان متفقین تصمیم به فرار ....

یادداشتی بر فیلم گشت 2, اثری بدون فیلمنامه!

محمدرضا گودرزی > فیلم فاجعه است! 1-این فیلم یک پله که چه عرض کنم بلکه چندین پله از گشت ارشاد(1) عقب تر است. 2-این اثر از نبود فیلمنامه به شدت رنج می برد (فیلمنامه پاره پاره است). 3-فیلمی که برای ....

یادداشتی بر فیلم رنگو (rango), احیای وسترنر ها علیه سرمایه داران

سعید هدایتی > سعید هدایتی/ کمتر کسی ست که بتواند ذهن  شلوغ و خلاق سازندگان «رنگو »که حاوی نکات نغز و پر معنی بسیاری ست را منکر  شود.این نوشتار بیش از آنکه تمایل به بررسی این اثر در جایگاه ....

نقد فیلم ساعت 5 عصر, مدیری و ایستگاهی که خالی نمی شود.

محمد جواد فراهانی >  اگر نقد فيلم را از عنوان بندي ابتدايي فيلم آغاز کنيم بايد گفت که بي شک يکي از بي نظير ترين آنهاست. تناسب تيتراژ آغازين با فيلم به گونه اي است که با گذشت زمان هر دو ريتمشان ....
کاوه قادری
 توضیح : این مقاله که پیش از این در سایت «مد و مه» منتشر شده بود، در واکنش به جوسازی های ایجاد شده علیه آقای علامعباس فاضلی و به ویژه در واکنش به اظهارات آقای نوید محمدزاده، ....
مسعود پریوز
   یادداشتی برای سالگرد فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان سینما،آتش،اشک اگر از گرما و آتش نزد مردمان جنوب به خصوص مردم آبادان حرفی به میان بیاوری با شوخی و خنده جواب تو ....
مهدی شیخ زاده
  کمبود سینما و وضعیت أسفناک اندک سینماهای موجود در کلانشهر تبریز، شهر اولین‌ها معضلی است که تمام علاقه‌مندان هنر هفتم از آن می‌نالند و اعتراض به این موضوع فقط به یکی ....
یاسمن خلیلی فرد
    درباره جشن حافظ و توزیع جوایز آن:   "تشویق ناکامان همیشگی" یاسمن خلیلی فرد سالانه جشن ها و جشنواره های متعددی در سراسر جهان برگزار می شوند و هر یک از آن ها براساس المان ....
کامبیز شایان فرد
 عبارت سینمای کلاسیک،دربرگیرنده دوره ای از تاریخ سینماست که در آن فیلمسازان بسیار زیادی به کار ساختن فیلم مشغول بودند.درست است که هر کدام از فیلمسازان نظیر ویکتور فلمینگ ....
edris pordehghan
   آرتروز فکری  روئسای رسانه ای  به قلم فعال فرهنگی / ادریس پوردهقان  آرتروز بیماری ای است که به مفاصل حمله می کند و نتیجه اش این می شود که بیمار نمی تواند مفاصلش را به ....
کامبیز شایان فرد
مستند «پناهم بده»،ساخته برادران مای سلز محصول 1970،از جمله آثاری است که به راکیومنتری معروف است.در نگاه نخست،به نظر ساخت چنین مستندهایی که موضوع شان،ثبت اجرای یک کنسرت ....
کاوه قادری
بی تردید نمی توان بر این گزاره خدشه ای وارد کرد که مهران مدیری و آثارش را باید در دفعات حضور و ذیل کارنامه ای خاکستری دارای نقاط قوت و ضعف توأمان سنجید؛ چرا که اگر اخیراً ....
احسان طهماسبي
     گروه هنر و تجربه از آغاز فاليت خود تا­كنون، مسبب ايجاد تحولي نو در سينماي ايران و معرفي فيلمسازان جوان و خوش آتيه­ به سينما شده است و با اكران­ فيلم­هاي موفق، تبديل ....
یاسمن خلیلی فرد
   نگاهی به سریال «دنیای شیرین» به مناسبت پخشش مجدد آن از شبکه آی فیلم: یاسمن خلیلی فرد "دنیا از دریچه چشم نوجوانها" قطعاً سریالهایی که مسعود رسام و بیژن بیرنگ برای نوجوانان ....