آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن

نقد فیلم دشمن زن, سینمای بردگی

مدیسا مهراب پور >  تا کی قرار است در سینمای ایران شاهد فیلم‌هایی باشیم که با انتخاب موضوعات جدی و برداشتی سطحی از آن، هم موضوع را دستمالی می‌کنند و هم به‌واسطه سطحی‌ای که از خود بروز ....

نقد فیلم تابستان داغ, فرهادی با چاشنی ابد و یک روز

مدیسا مهراب پور >  باوجود تعریف‌هایی که پیش از آغاز جشنواره درباره «تابستان داغ» به گوش می‌رسید و اتفاقت خود جشنواره انتظار تماشا و توقعات از فیلم ابراهیم ایرج زاد را بالا می‌برد، بلاخره ....

نقد فیلم ناخواسته (Inadvertent), جاده های بی انتها

یاسمن خلیلی فرد >    «ناخواسته» فیلمی ست به کارگردانی برزو نیک نژاد که پس از پنج سال اکران می شود و این خود یک بدشانسی برای آن به حساب می آید. شاید اگر فیلم در زمان خود به اکران درمی آمد بسیار ....

نقد فیلم یک روز طولانی, یک ساعت و بیست و هفت دقیقه طولانی

کامبیز شایان فرد > هنگامی که فیلم یک روز طولانی را می بینیم احساس می کنیم که با فیلمی طرفیم که هیچ مخلفاتی ندارد . واژه عدم مخلفات را به عمد بکار بردم تا مبادا با واژه مینی مال اشتباه گرفته ....

نقد فیلم تگزاس, نقد و بررسی فیلم «تگزاس»

مدیسا مهراب پور >  «تگزاس» آخرین فیلم مسعود اطیابی، فیلم بسیار بدی است. از آن دست فیلم‌هایی که آن‌قدر ضعیف هستند و همه‌چیز آن‌قدر مغشوش و درهم‌وبرهم است که کار نقد را بسیار سخت می‌کند؛ ....

نقد فیلم ملی و راه های نرفته اش, خانم میلانی و راه‌های کهنه‌اش

مدیسا مهراب پور >  آخرین ساخته تهمینه میلانی درست در ادامه مسیر فیلم‌سازی او قرار دارد. اگر فیلم‌هایی مثل «آتش‌بس» و «آتش‌بس ۲» را از این مسیر فاکتور بگیریم، «ملی و راه‌های نرفته‌اش» ....

نقد فیلم چهل و هفت, زنان غمگین شهر

آرش پارساپور > علیرضا عطاا... تبریزی و احمد طراقچی دو کارگردان فیلم اولی هستند که اثر سینمایی اجتماعی خود را با نام «چهل و هفت» به هر نحوی که شده وارد جشنواره جهانی فجر كرده‌اند. لابد ....

نقد فیلم ناخواسته (Inadvertent), بلاتکلیف و بی منطق

افشین علیار >    برزونیک نژاد را در تلویزیون بیشتر می شناسیم دستیار کارگردان ، نویسنده یا کارگردان بوده وی سه فیلم در سینما ساخته که اولین اثر او یعنی ناخواسته این روزها به نمایش عمومی ....

نقد فیلم عصبانی نیستم (I'm Not Angry!), حالا نگاه نکن*

مدیسا مهراب پور >   چندی پیش نسخه اینترنتی و بدون سانسوری از «عصبانی نیستم» منتشرشد که در ابتدای آن یادداشتی آمده مبنی بر اینکه این فیلم برای “نه به سانسور” منتشر می‌شود و به تازگی هم ....

نقد فیلم غلام (Gholam), آشفته‌تر از آشفته

آرش پارساپور >   پیشه و هنر اصلی میترا تبریزیان، عکاسی است و پیش از ساخت فیلم «غلام»، سه فیلم کوتاه را کارگردانی کرده که این آثار کوتاه در کنار« غلام» هم نمی‌تواند جایگاه هنری او را ....

نقد فیلم عصبانی نیستم (I'm Not Angry!), ماهی از پاشوره بیرون اُفتاده

علی فرهمند >    لحظات نخست، خارق تصورِ ما و عامل تأمل ماست، و باقی‌اش خارج از تحمل ماست. در چند دقیقۀ اول، این تصویر است که حرف می‌زند: تقطیع‌های سریع تدوین و صداهای گوش‌خراش چرخ‌های ....

نقد فیلم هت تریک, نیمه تاریک قمار زندگی

آرش پارساپور >   هت‌ تریک چند عنصر جدید و نسبتا جدید در سینمای ایران را درون خود دارد که نشان می‌دهد مسیر نوینی در این سینما به همراهی افراد تازه‌نفس‌تری اتفاق افتاده است. به‌ جرات ....

نقد فیلم عصبانی نیستم (I'm Not Angry!), روایتی عقیم، پراکنده گویی‌های اگزجره و فاقد چرایی!

کاوه قادری > در برخورد با «عصبانی نیستم» به عنوان دومین اثر بلند سینمایی رضا درمشیان، نخستین مسأله (که اغلب توسط طرفداران و موافقان و البته متولیان فیلم مطرح می شود) این است که به علت ....

نقد فیلم پریدن از ارتفاع کم (A minor leap down), تنهایی نهال و ناپدید شدن النور

کامبیز شایان فرد > داشتن لحن سرد و فضاهای خالی و سکوت کاراکتری که به هر دلیلی می خواهد در لاک تنهایی خود فرو رود نیز،محتاج تعلیق هایی از جنس خود است.اشتباهی که در سینمای ما مدام تکرار می شود،این ....

نقد فیلم به وقت شام, بدونِ ترس و لرز *

احسان آجورلو >    رابرت مک‌کی در کتاب «داستان،ساختار، سبک و اصول فیلم‌نامه نویسی» ساختار را همان شخصیت و شخصیت را همان ساختار معرفی می‌کند، مک‌کی با اتکا به این نظر فیلم‌نامه شخصیت‌محور ....

نقد فیلم لاتاری, غباری که قلبم از آن زنگار بست

احسان آجورلو >    « مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند و خدا را بسیار یاد می‌کنند، و به هنگامی که مورد ستم واقع می‌شوند به دفاع از خویش (و مؤمنان) و انتقام گرفتن برمی‌خیزند؛ ....

نقد فیلم خوک (Pig), در باب عشق و جنایت

یاسمن خلیلی فرد >    سینمای مانی حقیقی با اغماض از یکی دو فیلمش، سینمای بکر و متفاوتی ست که البته همچون دیگر جریان های آوانگارد و نوگرا همواره با نظرات مخالف و موافق بسیاری مواجه شده است؛ ....

نقد فیلم حکایت دریا, مرثیه ای برای پایان یک عصر هنری و ادای احترام به نسلی از نویسندگان ، هنرمندان ، موسیقیدان ها و فیلمسازان که در حال ترک صحنه ها هستند

دبورا یانگ > ترجمه اختصاصی سلام سینما حکایت دریا ، مرثیه ای برای پایان یک عصر هنری و ادای احترام به نسلی از نویسندگان ، هنرمندان ، موسیقیدان ها و فیلمسازان است که در حال ترک صحنه ها ....

نقد فیلم خوک (Pig), خوک

زهره نبی زاده >    حسن (حسن معجونی) کارگردانی است که به دلایلی اجازه ساختن فیلم ندارد و از روی ناچاری به ساختن تیزرهای تبلیغاتی می پردازد در این میان قاتلی زنجیره ای دست به سر بریدن کارگردان ....

نقد فیلم خوک (Pig), قدمی رو به عقب

هومن نشتائی > «خوک» یکی از کنجکاوی‌های امسالِ سینما بود. چرا؟ مانی حقیقی بعد از پشت سر گذاشتنِ ساختِ آثارِ موفقی چون «کنعان» یا «پذیرایی ساده»، همه توجهات را به سمت خود جلب کرد و چه ....

نقد فیلم شگفت انگیز (Wonder), فراتر از یک فیلم درام خانوادگی

آرش پارساپور >   چند وقت است که یک فیلم خانوادگی به تمام معنا را ندیده‌اید؟ فیلم «شگفتی» می‌تواند این شگفتی‌ساز را در کانون گرم خانواده بیافریند که تمام اعضای آن را از هر سن و قشری ....

نقد فیلم یک مکان ساکت (A Quiet Place), فیلمی آرام و وحشتناک

آرش پارساپور >   جان کرازینسکی به همراه نامزدش امیلی بلانت فیلم یک مکان ساکت “A Quiet Place” را با بودجه پایین در ژانر وحشت ساختند و هر دو نقش اصلی‌های فیلم را بر عهده گرفتند. کرازیسنکی جدا ....

نقد فیلم خون به پا خواهد شد (There Will Be Blood), تماشا کردن این فیلم مانند نگاه کردن به یک بلای طبیعی است که نمی توانید چشم از آن بردارید

راجر ایبرت > ترجمه اختصاصی سلام سینما صدای یک مرد نفتی به نظر می رسد که از نفت و روغن ساخته شده باشد. شخصیت او بسیار عمیق و اطمینان بخش است. مردی مطلقا مطمئن از خودش و به طور عجیبی فریب ....

نقد فیلم شگفت انگیزان 2 (Incredibles 2), انگار حتی یک ثانیه هم از اکران شگفت انگیزان 1 نگذشته است

اسکات توبیاس >  ترجمه اختصاصی سلام سینما قریب به 14 سال از اکران انیمیشن استودیو پیکسار با نام "شگفت انگیزان" می گذرد اما انگار حتی یک ثانیه هم از فاصله ی بین اکران قسمت اول آن و "شگفت انگیزان ....

نقد فیلم هشت یار اوشن (Ocean's 8), یک فیلم معمول اکشن است

اوون گلیبرمن >    اختصاصی سلام سینما- ساندرا بولاک نوعی سرقت مسلحانه و هوشمندانه را رهبری می کند و می توان زن اصلی داستان را همان نشانی دانست که درفیلم های اوشن تکرار می شود. در فیلم هشت ....

نقد فیلم تلقین (Inception), این فیلم یک نمایش شعبده بازی نفس گیر است

راجر ایبرت >  ترجمه اختصاصی سلام سینما گفته می شود کریستوفر نولان ۱۰ سال را صرف نوشتن فیلمنامه «تلقین» کرده است. برای این کار باید تمرکز شگفت آوری را صرف کرده باشد ، این کار مانند شطرنج ....

نقد فیلم دست نیافتنی ها (intouchables), در این ژانر به سختی می توان فیلمی به این خوبی پیدا کرد

جیمز براردینلی >  ترجمه اختصاصی سلام سینما در ابتدای فیلم نوشته ای ظاهر می شود که به ما اطلاع می دهد این فیلم “بر اساس یک ماجرای واقعی” ساخته شده است - «دست نیافتنی ها» فیلم خیلی خوبی است، ....

نقد فیلم شرلوک نومز (Sherlock Gnomes), کارآگاه هولمز به سخره کشیده می‌شود

آرش پارساپور >   هفت سال از انیمیشن نومئو و ژولیت می‌گذرد و استودیوی سازنده آن تصمیم به ساخت دنباله آن با نام جدید «شرلوک نومز» گرفته است. مجسمه‌های کوتوله‌ها یا همان GNOME نوعی از مجسمه ....

نقد فیلم فارنهایت 451 (Farenheit 451), شعله‌های سرد

آرش پارساپور >   ری بردبری از بزرگترین نویسندگان ژانر علمی-تخیلی به شمار می‌رود که در ایران هم چندان ناشناخته نیست و حداقل ده کتابی از او به فارسی برگردانده شده (هرچند تعداد آثار او ....

نقد فیلم سولو: داستانی از جنگ ستارگان (Solo: A Star Wars Story), فیلم هان سولو نوعی برومنس پرسر و صدا است

پیتر بردشاو > اختصاصی سلام سینما- آلدن ارنرایک با مهارت و در طی یک ماجراجویی نقش هریسون فورد را تقلید می کند و سعی دارد تا نواقص فیلم را پنهان کند. فیلم سولو: جنگ ستارگان نوعی ماجراجویی ....

یادداشتی بر فیلم تنها خدا می بخشد (Only God Forgives), فیلم نام دکوپاژ شده ننویسیم!

سپهر گلمکانی >   ایراد اصلی فیلم تنها خدا می بخشد این است که فیلم نامه دکوپاژ شده ای دارد؛ همیشه در کلاس های فیلم نامه نویسی که حضور داشتم، استاد هشدار می داد که سعی کنید فقط در فیلم نامه ....

نقد فیلم عصبانی نیستم (I'm Not Angry!), عصبانی هستم چون حرفی برای گفتن ندارم!!!

شهرام ملکی > ای کاش فیلمهایی که اسمشان جنجالی و پر حاشیه لقب میگیرد، موقع اکران عمومی دچار سانسور نمی شدن تا راه توجیه اضافه را برای عوامل فیلم می بست! فیلم عصبانی نیستم به حدی در داستان ....

یادداشتی بر فیلم لاتاری, با لاتاری مهربان تر باشیم

محمدحسین ترکمان >    ضد یادداشتی درباره‌ی آخرین فیلمِ محمدحسین مهدویان  نویسنده : محمدحسین ترکمان لاتاری ،از مهم‌ترین فیلم‌های سال و جشنواره سی و ششم که باید دید و در مورد آن صحبت کرد ....

نقد فیلم تنگه ابوقریب, واقعه تاریخی + حادثه

امید ساعدی >  تنگه_ابوقریب واقعه تاریخی + حادثه ۱.چند فیلم دریک فیلم: موقعه ای که داشتم این فیلم رو تماشا می کردم بی اختیار ذهنم به سمت فیلم های هالیوودی که دیده بودم می رفتم تلاش برای ....

نقد فیلم به وقت شام, قهرمان ده نود

امید ساعدی >  قهرمان دهه نود در نگاه #حاتمی_کیا بازهم حاتمی کیا روایتی متفاوت از یک سرباز نظام را به نمایش می گذارد.#بادیگارد ی که در فیلم هایش از شخیصت و حیثیت نظام دفاع می کند. سرباز ....

نقد فیلم خوک (Pig), کارگردان‌ها کشته می‌شوند، با رعایت فرم!

بهراد بهروز وزیری > در هر شاخه از هنرهای هفتگانه که فعال باشید، مطمئناً با این مطلب آشنا هستید که پیاده کردن صحیح یک فُرم نیازمند تلاش فراوان است. این امر در هنری مثل سینما که با سکانس‌ها ....

نقد فیلم نهنگ سوار (Whale Rider), گنج گاهی درخانه شماست

مجید کیا >   فیلم نهنگ سوار محصول مشترک نیوزلند وآلمان درسال 2002 درزمان اکران خود با اقبال نسبی گیشه همراه شده ودر چندین کشور به اکران در می اید وکاندید در چندین فستیوال جهانی و گرفتن ....

نقد فیلم آن سوی ابرها (Beyond The Clouds), فیلمنامه ی کلاسیک و فیلم خسته کننده

داود شکری >    نقد فیلم آن سوی ابرها خلاصه فیلم: فیلم درباره پسر جوان پرشوری به نام امیر است که مواد فروشی می کند و خواهر جوانی به نام تارا دارد. تارا ناخواسته به مردی که قصد تجاوز به ....

یادداشتی بر فیلم ترمینال (Terminal), همیشه پای یک زن در میان است!

سپهر گلمکانی >   با دیدن میانگین نمرات پایین فیلم ترمینال در سایت‌های معتبری چون راتن تومیتوز و متاکریتیک شگفت‌زده شدم، چون فیلم ترمینال از دید من آن‌قدرها هم بد نیست که منتقدان به‌شدت آن ....

یادداشتی بر فیلم پترنو (Paterno), هیاهوی ملال آور

سپهر گلمکانی >   درست است که تاریخ معاصر آمریکا آن‌قدر آدم‌های معروف و مشهوری دارد که هر کارگردان یا نویسنده‌ای می‌تواند با انتخاب یکی از آنان، اثری قابل‌قبول و در کنار آن، جذاب ....
مدیسا مهراب پور
 عزت‌الله انتظامی، متولد ۳۱ خردادماه سال ۱۳۰۳ در سنگلج تهران را امروز می‌توان یکی از مفاخر و استوانه‌های مهم تاریخ سینما ایران دانست. این پیرمرد دوست‌داشتنی نودوچهارساله ....
آرش پارساپور
  فیلم جدید جنگ ستارگان به طور مفتضحانه‌ای در گیشه شکست تجاری خورده و اولین فیلم از این سری است که به جای سوددهی بسیار زیاد، ضرر مالی هنگفتی به تولیدکننده‌اش زده است. ....
مصطفی رفعت
تازه‌ترین ساخته هیفاء المنصور؛ کارگردان مطرح عرب، درباره آشنایی پرسی شلی؛ شاعر معروف انگلیسی با مری ولستونکرافت است که نتیجه آن نوشتن داستان تاریخی و اثرگذار «فرانکنشتاین» ....
مدیسا مهراب پور
 جک نیکلسون یکی از خاص‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما است که زندگی عجیب‌وغریبی را از سر گذرانده و مسلماً این با تجربه‌ای که در سینمای آمریکا از خود به‌جا گذاشته است بی‌ارتباط ....
مدیسا مهراب پور
  اورسن ولز Orson Welles، این اولین و نابغه‌ترین الهام‌بخش تاریخ سینمای جهان! الهام‌بخش چراکه درگذر تاریخ سینما، زندگی شخصی و گذران دوران کودکی ولز و هم تجربه کار و نحوه مواجهه‌اش ....
احسان طهماسبي
   ايدة فيلم حيوان چگونه شكل گرفت، در كجا فيلمبرداري شد و چطور به سينه فونداسیون كن راه يافت؟ روزي كه با بهرام براي ثبت نام به مدرسة ملي سينما رفته بوديم و منتظر انجام ....
آصف سعادتی
   این روزها شاهد پخش مستندی با عنوان از سپیده تا فریاد با محوریت بررسی برش هایی از زندگی محمدرضا شجریان در فضای مجازی هستیم. مستندی که نگاه بدیعی به مسئله هنر و هنرمند ....
علی کهن
 جیمز آر. جیم جارموش James R. Jim Jarmusch متولد ژانویه ۱۹۵۳، کارگردان مستقل آمریکایی است.   او  اولین فرزند خانواده بود. آن و تام، خواهر و بردار کوچکتر دیگرش هستند.  مادر وی قبل ....
یاسمن خلیلی فرد
   نگاهی به نمایش «بلافیگورا» به کارگردانی سعید دشتی: یاسمن خلیلی فرد "انسان نمایانِ متوحش" «بلافیگورا» عنوان نمایشنامه ای از یاسمینا رضاست؛ یاسمینا رضا نمایشنامه نویس ....
محمود نامی
   طوقی پر شکسته در آرزوی جاده چالوس         در سال ۱۳۷۲ خبرنگار شبکه تلویزیونی آرته فرانسه، در مصاحبه با شهردار اسبق تهران که در این برنامه به زبان فارسی تکلم می نمود، ....