آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن

نقد فیلم هفت ماهگی, شخصیت های منفعل

یاسمن خلیلی فرد >   وقتی فیلمسازی چند فیلم می سازد، تقریباً سطح انتظارات را از کار خود مشخص می کند. فیلمسازی که اصولاً فیلمهای خوب می سازد همواره مخاطب را در انتظار فیلم خوب بعدی نگه ....

نقد فیلم مرگ ماهی, مرگ تدریجی یک خانواده

پژمان خلیل زاده >   مرگ ماهی چهارمین فیلم روح الله حجازی است. فیلمی که پس از سه تجربه ی خوب، ساخته شده و دنباله رو فضا و اتمسفر آثار قبلی اش می باشد. به نوعی می توان گفت این فیلم قسمت ....

نقد فیلم وارونگی (Inversion), وارونگی هوایی با تعالی انسانی

محمد تقی زاده >   فیلم وارونگی که در سال 2016  در بخش نوعی نگاه جشنواره کن هم به همراه فروشنده شرکت کرده بود، فیلمی متفاوت در کارنامه فیلمسازی بهنام بهزادی است که از جهات بسیاری ....

نقد فیلم ابد و یک روز (Life+1day), یک داستان جعلی از فقر

سامان پارسی >   یک داستان جعلی از فقر نگاهی به فیلم ابد و یک روز، اثر: سعید روستایی  سامان پارسی  داستان فیلم درباره خانواده ایی جنوب شهری در تهران امروز است که در فقر و شرایط ....

نقد فیلم لاک قرمز (Red Nail Varnish), درد، نام ديگر من است

احسان طهماسبي >   اولین تجربه بلند سیدحاتمی در حوزه سینمای اجتماعی، راه بسيار سختي را پيموده تا شرافتمندانه بر پايه ي رئالیسم و با درنظرگرفتن مناسبات اخلاقي، اجتماعي و اقتصادي ....

نقد فیلم ما همه گناهکاریم, تماشاگرِ بی گناه!

افشین علیار >   بارها گفته شده که مدیوم و قواعد سینما شریف و قابل احترام است، اما گاهی بعضی از فیلم ها را روی پرده سینما می بینیم که باعث تاسف است، فیلم هایی که در وهله ی اول در فیلمنامه ....

نقد فیلم وارونگی (Inversion), تنهایی نیلوفر

افشین علیار >   وارونگی جزو آن دسته از فیلم هاست که باید جزییات آن را دوست داشته باشیم زیرا که کلیات وارونگی شاید برای آن دسته از مخاطبانی که اتفاق های عجیب و غریب یا تعلیق یا غافلگیری ....

نقد فیلم وارونگی (Inversion), مسمومیت

یاسمن خلیلی فرد >   نیلوفر(سحر دولتشاهی)، به عنوان زن سی و چند ساله ای که ازدواج نکرده است، پس از شدت گرفتن بیماری تنفسی مادرش (شیرین یزدانبخش)، با فشارهای بسیاری از سوی خواهر و برادر ....

نقد فیلم گیتا (Gita), مادرانه

افشین علیار > گیتا اولین فیلم مسعود مددی یک ملودرام خانوادگی است که می کوشد روابط میان مادر و فرزند را به مخاطب نشان بدهد اما فیلمساز برای به هدف رسیدن سوژه از اِلمان های ساده انگارنه ....

نقد فیلم سلام بمبئی (Salam Mumbai), عشق کافی نیست

یاسمن خلیلی فرد > «سلام بمبئی» فیلم پرهزینه ای است و محصول مشترک دو کشور هند و ایران. حتی از عنوان فیلم پیداست که کار تجاری است و اتفاقاً به همین دلیل است که تماشای آن منجر به تأسف و ....

نقد فیلم نفس (Breath), در دل زندگی

یاسمن خلیلی فرد >   «نفس» فیلم خوش ساختی است. کارگردانی خوبی دارد. تصاویرش ناب و مبتکرانه اند و حرکت های درست دوربین و اندازه دقیق نماها کاملاً منطبق بر ژانر آن است، بازی هایش بهترین ....

یادداشتی بر فیلم یتیم خانه ایران, پیام دریافت شد!

محمد رضوانی پور > کوشش ابوالقاسم طالبی برای افشاگری تاریخی و تصویر کردن برهه‌ای غبار گرفته‌ از تاریخ معاصر ایران قابل احترام است اما نمی‌توان به این بهانه از نقاط ضعف‌ فیلم چشم‌پوشی ....

نقد فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو (The Wedlock), «ریزش یک ستون»

یاسمن خلیلی فرد >   یکی از مهم ترین علل باورپذیری «زندگی...» فضای ناتورالیستی آن است و این فضای ناتورالیستی حاصل جزییاتی اند که در یکایک المان های فیلم به چشم می خورند. آدم ها، مکان ....

نقد فیلم مات, مهاجرتِ نافرجام

افشین علیار > مهم ترین موفقیت فیلم مات اولین اثر سینمایی صباکاظمی قصه پردازی و نوع روایت در قالب فضایی تجربی است ، فیلمی که از نظر فرم و محتوا در یک راستا در حرکت اند به همین دلیل راحت ....

نقد فیلم ابد و یک روز (Life+1day), ایده‌آلیسم نامریی و تغییرناپذیری وضع موجود: تاملی در ساختار روایی دوگانه‌ی «ابد و یک روز»

مجتبی گلستانی > ساختار روایی فیلم «ابد و یک روز»، به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی، همزمان دارای دو سویه‌ی متناقض است: از یک‌سو، نوعی ایده‌آلیسم نامریی را در جهت تغییر ....

نقد فیلم ممیرو (IMMORTAL), رنج نامیرائی

کیارش خوشباش > طبیعت گرایی «ممیرو» که بزرگترین ادعای فرمی آن است، در محتوا از خط خود خارج شده و به جریانهای فراطبیعی مانند «تقدیرگرایی» گره می خورد. در متن فیلم و در پایانبندی ....

نقد فیلم لاک قرمز (Red Nail Varnish), موقعیت پردازی تراژدی اصیل و لحظات گذارش

کاوه قادری > «لاک قرمز» به عنوان نخستین اثر سیدجمال سیدحاتمی را از منظر رعایت صحیح چیدمان و لوازم داستانی و قواعد و مناسبات سبک اش، شاید بتوان حتی بهترین فیلم سال سینمایی 94-95 ....

نقد فیلم مشکل گیتی, فیلمی که به مخاطب توجه نمی کند!

افشین علیار > مشکل گیتی جزو آن دسته از فیلم هاست که وقتی به پایان می رسد از ذهن تماشاگر هم پاک می شود ... چرا؟ در وهله ی اول با فیلمی طرف هستیم که سمت و سوی خودش را گم کرده و نمی داند در چه ....

نقد فیلم متولد 65, کاش همه مثل «خاطره» خونسرد بودند

علی فرهمند > فیلم‌های متوسط حداقل کمکی که به سینمای ایران می‌کنند این است که اولا کارگردانان را از توهم شاهکار‌سازی و دریافت «اُسکار» خارج می‌کنند و دوما موجب می‌شوند ....

یادداشتی بر فیلم نفس (Breath), کاشکی بزرگ نشم!

محمد رضوانی پور > یادداشت کوتاهی برای «نفس» ماییم و لذت غرق شدن در دنیای هزار رنگ یک دختر بچه‌ی شلخته! انگار بهارِ قصه‌ی ما خیال پردازتر از آن است که در چارچوب‌بندی‌های دنیای ....

نقد فیلم راننده تاکسی (taxi driver), «راننده تاکسی» چرا و چگونه یک «فیلم کالت» است؟

کاوه قادری > چرایی جذابیت، مقبولیت و محبوبیت همیشگی یک تاکسی عام و راننده ی خاص اش یکی از مهم ترین نکاتی که در تحلیل «راننده تاکسی» اسکورسیزی باید درنظر گرفت، بررسی ظرف زمانی است ....

نقد فیلم اگر سنگ از آسمان ببارد (Hell or High Water), بیماری موروثی فقر

سامان پارسی > بیماری موروثی فقر نگاهی به فیلم به هر قیمتی، اثر: دیوید مکنزی Hell or High Water سامان پارسی کارگردان: دیوید مکنزی، فیلمنامه: تیلور شریدان، مدیر فیلمبرداری: جایلز ناتجنز، ....

نقد فیلم جولیتا (julieta), در آستانه فروپاشی فرم

علی فرهمند > متن فیلم جولیتا اقتباسی نیست امّا این فیلم از ایده‌های اصلی سه قصه کوتاه ِ «اتفاق»، «به زودی» و «سکوت» از کتاب «فرار» ِ «آلیس مونرو» تأثیر ....

نقد فیلم جولیتا (julieta), مصائب یک زن

سامان پارسی > مصائب یک زن نگاهی به فیلم جولیتا، اثر: پدرو آلمودور سامان پارسی کارگردان: پدرو آلمودور، فیلمنامه: پدرو آلمودور، مدیر فیلمبرداری: ژان-کلود لاریه، تدوین: جوزه سالسدو، ....

نقد فیلم او (Elle), انتقام یک زن عصبانی

سامان پارسی > انتقام یک زن عصبانی نگاهی به فیلم ال، اثر: پل ورهوفن Elle سامان پارسی کارگردان: پل ورهوفن، فیلمنامه: دیوید بیرک، مدیر فیلمبرداری: استفان فونتن، تدوین: جاب تر بورگ، ....

نقد فیلم نفس نکش (Don't Breathe), سکوت کن یا بمیر

سامان پارسی > سکوت کن یا بمیر نگاهی به فیلم نفس نکش، اثر: فید آلوارز سامان پارسی کارگردان: فید آلوارز، فیلمنامه: فید آلوارز، رودو سایگس، مدیر فیلمبرداری: پدرو لوکه، تدوین: اریک ال. ....

نقد فیلم عشق و دوستی (love and friendship), زندگی بانو ورنون

سامان پارسی > زندگی بانو ورنون نگاهی به فیلم عشق و دوستی، اثر: ویت استیلمن سامان پارسی کارگردان: ویت استیلمن، فیلمنامه: ویت استیلمن، مدیر فیلمبرداری: ریچارد ون اوسترهارت، تدوین: سوفی ....

نقد فیلم آرایشگاه: اصلاح دوم (Barbershop: The Next Cut), اصلاح جامعه در آرایشگاه

سامان پارسی > اصلاح جامعه در آرایشگاه نگاهی به فیلم آرایشگاه: اصلاح بعدی، اثر: مالکوم دی. لی Barbershop: The Next Cut سامان پارسی. کارگردان: مالکوم دی. لی، فیلمنامه: کنیا بریس، تریسی الیور، مدیر ....

نقد فیلم شب منهتن (Manhattan Night), در جستجوی حقیقت

سامان پارسی > در جستجوی حقیقت نگاهی به فیلم شب منهتن. اثر: برایان دکی بلس Manhattan Night سامان پارسی کارگردان: برایان دکی بلس، فیلمنامه: برایان دکی بلس، مدیر فیلمبرداری: دیوید تامب لتی، ....

نقد فیلم فلورنس فاستر جنکینز (Florence Foster Jenkins), خارج خواندن از اعماق وجود

سامان پارسی > خارج خواندن از اعماق وجود نگاهی به فیلم فلورنس فاستر جنکینز، اثر: استفن فریرز سامان پارسی کارگردان: استفن فریرز، فیلمنامه: نیکلاس مارتین، مدیر فیلمبرداری: دنی کوئن، ....

یادداشتی بر فیلم لاک قرمز (Red Nail Varnish), لاک قرمز: مرگ مردانگی در شهر

فاطمه صدرا > لاک قرمز: مرگ مردانگی در شهر در سالهای اخیر ، قسمت اعظم سینمای ایران  با پرداختن به ژانر اجتماعی و واقع گرایانه ،پر شده است.  در این نوع سینما که از سالهای دور پیرو ....

نقد فیلم تونی اردمن (Toni Erdmann), ارزش زندگی چیست؟

میثم شیخی >   اصولا روابط درون یک خانواده تا به امروز دست مایه ی بسیاری ازگونه های مختلف، در سینما قرار گرفته است و فیلمسازان با دراماتیزه کردن این روابط این کنش های پیچیده را روایت ....

نقد فیلم طهران- تهران, از یک طهران تا یک تهران، شکاف

پوریا فرخی >   طهران، تهران محصول دو اپیزود متفاوت که با محوریت شهر تهران شکل می گیرد.  در اپیزود اول، خانواده ای در خانه ای قدیمی خود انتظار تحویل سال جدید را می کشد که به یکبار ....

نقد فیلم شماره ۱۰ خیابان کلورفیلد (10 Cloverfield Lane), غافلگیری-هیجان-ترس و ...یک ای کاش بزرگ

میثم شیخی >   فیلم شماره 10 خیابان کلورفیلد فیلمی است که به درستی و دقیق مخاطب را همراه خود میکند و تماشاگر را با عواطف و احساسات شخصیتهای فیلم تا پایان درگیرمیکند.  داستان ....

نقد فیلم غول بزرگ مهربان (BFG), غول بزرگ ناتوان

میثم شیخی >   ایا هنوز هم با وجود رشد تکنولوژی و علم وانیمیشن های عجیب و غریب ساختن این گونه فیلمها مورد استقبال قرار میگیرد؟  اخرین فیلم استیون اسپیلبرگ ،غول بزرگ مهربان،فیلمی ....

نقد فیلم یتیم خانه ایران, «قصه یتیم، قهرمان یتیم، فیلم یتیم»

مصطفي سيدآبادي > وقتی پای فیلمهای با محتوی ارزشی به میان می آید دلم نمی خواهد نقد منفی بنویسم چرا که بهرحال موضوعی انتخاب شده که فی نفسه مهم و ارزشمند تلقی می شود، اما هرچه با خودم کلنجار ....

نقد فیلم کوبو و دو ریسمان (Kubo and the Two Strings), انیمیشنی برای مخاطب اصلی خود.....

میثم شیخی >  انیمیشنی برای مخاطب اصلی خود.....    تا به اینجای سال 2016 انیمیشنی که،مطمئنا مخاطب اصلیش کودکان باشد و مهمتر اینکه دارای کیفیت و قابل توجه باشد بسیار کم بوده است. ....

نقد فیلم لاک قرمز (Red Nail Varnish), لاکی به رنگ امید

میثم شیخی >   لاکی به رنگ امید فیلم لاک قرمز داستان زندگی دختری شانزده ساله به اسم اکرم است که با پدرِ معتاد و عروسک ساز خود و مادر وبرادر هشت ساله و خواهر چهار ساله ی خود زندگی ....

نقد فیلم یتیم خانه ایران, نقد منصفانه فیلم یتیم خانه ایران

سید مرتضی موسویان > بسم الله الرحمن الرحیم   بدون شک شهامت کارگردان فیلم ، در انتخاب این موضوع و همچنین فیلم گذشته او (قلاده های طلا) ستودنی است. و جای سوال است که چرا تا کنون دیگر کارگردانان ....

نقد فیلم چ, نقدی منصفانه از فیلم چ

سید مرتضی موسویان > بسم الله الرحمن الرحیم فیلم چ این اثر هنری هم همانند دیگر صنایع هنری دارای نقاط ضعف و قوت است که برای اعتلای سطح کیفی اثر به نقد آن می پردازیم. شمای کلی فیلم ملودرام عواطف ....
احسان آجورلو
  جشنواره فجر و حواشی آن هر سال دردها و فریادها را زنده می‌کند. گویی می‌دمد بر آتش زیر خاکستر دلمان که فریاد کنیم، زمانی که می‌بینیم آنچه برای زیبایی آن مسیر زندگی ....
امیرمحمد بامداد ماچیانی
هر گاه صحبت از جامعه ی دانشجویی به میان می آید نا خودآگاه این جمله ی امام راحل که فرمودند:"دانشگاه مبدا همه تحولات و کارخانه ی انسان سازی ست." در ذهن مرور میشود و این ....
علی فرهمند
در واپسین اثر وودی اَلن، تصویر فرع بر گفتار است و وودی اَلن، طنازی‌های گفتاری را بر سنگ تصویر بنا نهاده. پس از تولید آثار ناموفقی مثل در رُم با عشق، جادو در مهتاب و کافه ....
محمد سلگی
 بازخورد آن چه در تلویزیون نمایش داده می شود ، از سه حالت خارج نیست : 1.    مخاطب خاص را جذب می کند و مخاطب عام را نه. 2.    مخاطب عام را جذب می کند و مخاطب خاص ....
پژمان خلیل زاده
  هنر سینما از دیر باز مورد پسند عامه ی مردم بوده و توده ی عظیمی از جامعه تحت تاثیر این هنر نمایشی می شوند. سینما به نوعی انسان را مسخ فریم های متواتر خود می کند. فریم ....
یاسمن خلیلی فرد
  به یقین ورود جریان نوآر به سینما دستاوردی مهم برای ادبیات نوآر بود تا بتواند خود را در قالب تصاویر و نشانه هایی که مهم ترین شاخصه های آن را مجسم می ساختند به ظهور رساند. ....
سامان پارسی
بیماری فقر و مصائب آن نگاهی به فقر و تاثیرات آن در دو فیلم: ابد و یک روز و به هر قیمت سامان پارسی ابد یک روز داستانی درباره فقر و تاثیر آن بر زندگی انسان دارد و تمام تلاش ....
افشین علیار
فدریکوفلینی فیلمساز ایتالیایی می گوید: رفتن به سینما مثل بازگشت به رحمِ مادر است، ساکت و بی حرکت و غرقِ افکارت در آن تاریکی می نشینی و منتظری تا زندگی بر روی پرده جان بگیرد. ....
مجتبی گلستانی
نقد ادبی چه دارد که درباره‌ی فیلم «آرگو» بگوید؟ طبیعتاً نقد ادبی صلاحیت سخن گفتن از آپاراتوس سینمایی را ندارد. شاید گفته شود تنها آن بخش از نقد ادبی می‌تواند ....
افشین علیار
بعد از بیست و پنج ماه که کسی فکر نمی کرد گروه سینمای هنر و تجربه دوام پیدا کند اما این گروه به یک جریان روشنفکرانه یا خاص رسیده ، روشنفکرانه نه به آن معنای پیچیدگی بلکه ....