آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن

نقد فیلم سلام بمبئی (Salam Mumbai), سلام بمبئی سلام تهران

محسن شهمیرزادی >   این روزها فیلم سلام بمبیی با استقبال چشم گیرِ مخاطبان، توجه منتقدان را به خود جلب کرده است، فیلمی مشترک بین سینمای ایران و هند در فضایی جدید که در دو روز نخست، یک میلیارد ....

نقد فیلم کارگر ساده نیازمندیم, طبقه بالای«جهان»طبقه پایین«رحمت»این است«کارگرساده نیازمندیم»

محسن سلیمانی فاخر >  جامعه سینما: محسن سلیمانی فاخر/مشکل اکثر فیلم های جشنواره امسال  شتابزدگی است،شتابی که  از نگاه عاری از هنرودقت و تلاش و وسواس نشات می  گیرد وفیلمساز بیش ازآنکه دغدغه ....

نقد فیلم اسرافیل, به دنبال پناه

یاسمن خلیلی فرد >   متاسفانه فیلم قبلی خانم پناهنده را تماشا نکرده ام و بنابراین ناچارم "اسرافیل" را تنها در قیاس با خودش تحلیل کنم. فیلم، طرح اولیه خوبی دارد. مسئله ی بازگشت یک مسافر (پژمان ....

نقد فیلم رگ خواب, خود فریبی و دگر فریبی

مهدی ملک >   رگ خواب درد دلها و شاید نوشته های شخصیتی با بازی لیلا حاتمی خطاب به پدرش که عاشقانه دوستش دارد میباشد و همین عشق به پدر قرار است او را همچون ققنوسی از دل خاکستر بیرون ....

نقد فیلم خانه دیگری, تراژدی یک خانواده مسخره

علی فرهمند >  فیلم «خانه دیگری» احتمالا ماجرای دوران پیری و فرسودگی «رابین هود» است که پس از ازدواجش با «ماریان» (!) صاحب فرزندی به نام «مرجان» شده است که دست‌کمی از پدر ندارد؛ با این ....

نقد فیلم ماجرای نیمروز, کلیشه‌های توفیق‌یافته

علی فرهمند >  روایت برهه‌ای از تاریخ که به خاطر ناتوانی در درام‌‌پردازی دست به دامان گزارش‌گویی شده، به صورت کاملا اتفاقی مماس است بر ساختار بصری‌اش و فرم و محتوا باهم تناسب دارند ....

نقد فیلم یادم تو را فراموش, تکرار یک اتفاق

یاسمن خلیلی فرد >   وقتی چند فیلم مختلف بر اساس یک داستانِ واحدِ واقعی ساخته می شوند، آن گاه قضاوت درباره ی آنها آسان تر است. سال گذشته، هومن سیدی فیلم «خشم و هیاهو» را بر اساس یکی از جنجال ....

نقد فیلم رهایی از بهشت, هر چه پیچیده تر بهتر!

مهدی ملک >   انیمیشن رهایی از بهشت با یک نبرد جذاب شروع میشود. سپس به زندگی شخصیت پهلوان فیلم میپردازد. این نبرد جذاب اما از نظر زمانی قبل از زندگی ارام پهلوان فیلم نیست و بی هیچ منطقی ....

یادداشتی بر فیلم ایتالیا ایتالیا, سرگردانی سرگردانی

محمدعلی محمدپور >   فیلمبرداری شروع می‌شود. صحنه‌ها و سکانس‌های زیادی فیلمبرداری می‌شود. تمام گروه خسته شده‌اند. کارگردان می‌گوید بس است فکر کنم با همین‌ها بشود یک فیلم خوب درآورد. ....

نقد فیلم بیست و یک روز بعد, بی توجهی به جزییات

مهدی ملک >   این فیلم در وهله اول انسان را به یاد تولیدات سالهای اوج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می اندازد. کیفیتش هم به خوبی همانهاست و مخاطب را با خود همراه میکند راستش در ....

نقد فیلم آباجان, «هجوم بحران ها»

یاسمن خلیلی فرد >   فیلم چه به لحاظ فیلمنامه و چه در مرحله ی اجرا، اشکالات فاحشی دارد. اول آن که در فیلمنامه تنها شاهد "بحران" هستیم. ده ها بحران پشت سر هم در فیلمنامه اتفاق می افتند بی آن ....

یادداشتی بر فیلم بیست و یک روز بعد, بیست و یک روز بعد قهرمان جشنواره

احسان آجورلو >  بیست و یک روز بعد، روان‌ترین فیلم جشنواره است، داستان کلاسیک خود را ساده پیش می‌برد و قصه خود را بیان می‌کند، قصه‌ای که قهرمان دارد. چیزی که اکثر فیلم‌های جشنواره ....

یادداشتی بر فیلم قاتل اهلی, قاتل اهلی، یک خودزنی دیگر

احسان آجورلو >  پوشاندن لباس به آدمی شخصیت او را تغییر نمی‌دهد این همان مسئله ای است که مسعود کیمیایی نمی‌خواهد با آن کنار بیاید. او همه کار می‌کند که بتواند دوباره فیلم بسازد. دست ....

یادداشتی بر فیلم رگ خواب, غوغاى يك بازيگر

یاسمن خلیلی فرد > «رگ خواب» فيلمى شخصيت محور است و بنابراين حضور و ايفاى نقش بازيگر مهمترين رُكن در تبلور آن است؛ اتفاقى كه ليلا حاتمى به بهترين شكل رقمش زده است. اين كه همين اول كار به سراغ ....

یادداشتی بر فیلم خفه گی, اكسپرسونيسم

یاسمن خلیلی فرد > فريدون جيرانى آن قدر به تاريخ سينما تسلط دارد كه ساخت فيلمى با حال و هواى «خفه گى» نه تنها از او بعيد نيست بلكه شايسته ى اوست. درباره ى «خفگى» بايد مفصلاً نوشت اما به صورت ....

نقد فیلم ماجرای نیمروز, جنگ با ستون پنجم

محسن شهمیرزادی >  مهدویان به فرمی تکامل می‌بخشد که خود، آغازگر آن در سینما بوده است. فرمی بدیع که زمینه مناسبی برای روایات تاریخی را فراهم می‌آورد، اگرچه که تا پیش از ماجرای نیم‌روز، ....

نقد فیلم ویلایی‌ ها, اشتباه در تشخیص

مهدی ملک >   آیا این فیلم داستانِ شخصیتی محوری با بازی طناز طباطباییست؟ اگر چنین باشد میبایست انگیزه این کاراکتر از تلاش برای رفتن به خارج کشور کاملا مشخص باشد. آنوقت است که میتوان ....

یادداشتی بر فیلم نگار (Negar), نگار من که به مکتب نرفت و هیچ نشد

احسان آجورلو >   سینما ایران همواره شاهد موج‌هایی بعد از موفقیت یک فیلم بوده است، امسال نیز موج ابد و یک روز سینما را درنوردید، تا در جشنواره نوبت رسید به فیلم نگار که آن نیز خود دنباله ....

یادداشتی بر فیلم سارا و آیدا, مورد عجیب رابطه سارا و آیدا !

احسان آجورلو >   درباره فیلم سارا و آیدا می‌توان بسیار نوشت و تمام این بسیار معطوف است به فیلم‌نامه این اثر، فیلم‌نامه به مثابه نقشه راه است که می‌شود تمام یک فیلم را از روی آن خوانش ....

یادداشتی بر فیلم ویلایی‌ ها, نپرداختن به ویلایی‌ها

احسان آجورلو >   فیلمی که داستانش را خارج از تهران تعریف می‌کند چند نمره جلوتر از مابقی فیلم‌هاست، رهایی ذهن از چارچوب‌های شهری و خیابان‌های شهر تهران و آپارتمان‌های لوکس و خانه‌های ....

نقد فیلم مهتاب (Moonlight), همچون اشک در دریا

سامان پارسی >   همچون اشک در دریا  نگاهی  به فیلم مهتاب، اثر: بری جنکینز   سامان پارسی   کارگردان: بری جنکینز، فیلمنامه: بری جنکینز، مدیر فیلمبرداری: جیمز لکستون، تدوین: نات سندرز، ....

نقد فیلم راننده تاکسی (taxi driver), «راننده تاکسی» چرا و چگونه یک «فیلم کالت» است؟

کاوه قادری > چرایی جذابیت، مقبولیت و محبوبیت همیشگی یک تاکسی عام و راننده ی خاص اش یکی از مهم ترین نکاتی که در تحلیل «راننده تاکسی» اسکورسیزی باید درنظر گرفت، بررسی ظرف زمانی است ....

نقد فیلم راننده تاکسی (taxi driver), «راننده تاکسی» چرا و چگونه یک «فیلم کالت» است؟

کاوه قادری > چرایی جذابیت، مقبولیت و محبوبیت همیشگی یک تاکسی عام و راننده ی خاص اش یکی از مهم ترین نکاتی که در تحلیل «راننده تاکسی» اسکورسیزی باید درنظر گرفت، بررسی ظرف زمانی است ....

نقد فیلم اگر سنگ از آسمان ببارد (Hell or High Water), بیماری موروثی فقر

سامان پارسی > بیماری موروثی فقر نگاهی به فیلم به هر قیمتی، اثر: دیوید مکنزی Hell or High Water سامان پارسی کارگردان: دیوید مکنزی، فیلمنامه: تیلور شریدان، مدیر فیلمبرداری: جایلز ناتجنز، ....

نقد فیلم اگر سنگ از آسمان ببارد (Hell or High Water), بیماری موروثی فقر

سامان پارسی > بیماری موروثی فقر نگاهی به فیلم به هر قیمتی، اثر: دیوید مکنزی Hell or High Water سامان پارسی کارگردان: دیوید مکنزی، فیلمنامه: تیلور شریدان، مدیر فیلمبرداری: جایلز ناتجنز، ....

نقد فیلم جولیتا (julieta), در آستانه فروپاشی فرم

علی فرهمند > متن فیلم جولیتا اقتباسی نیست امّا این فیلم از ایده‌های اصلی سه قصه کوتاه ِ «اتفاق»، «به زودی» و «سکوت» از کتاب «فرار» ِ «آلیس مونرو» تأثیر ....

نقد فیلم جولیتا (julieta), در آستانه فروپاشی فرم

علی فرهمند > متن فیلم جولیتا اقتباسی نیست امّا این فیلم از ایده‌های اصلی سه قصه کوتاه ِ «اتفاق»، «به زودی» و «سکوت» از کتاب «فرار» ِ «آلیس مونرو» تأثیر ....

نقد فیلم جولیتا (julieta), مصائب یک زن

سامان پارسی > مصائب یک زن نگاهی به فیلم جولیتا، اثر: پدرو آلمودور سامان پارسی کارگردان: پدرو آلمودور، فیلمنامه: پدرو آلمودور، مدیر فیلمبرداری: ژان-کلود لاریه، تدوین: جوزه سالسدو، ....

نقد فیلم جولیتا (julieta), مصائب یک زن

سامان پارسی > مصائب یک زن نگاهی به فیلم جولیتا، اثر: پدرو آلمودور سامان پارسی کارگردان: پدرو آلمودور، فیلمنامه: پدرو آلمودور، مدیر فیلمبرداری: ژان-کلود لاریه، تدوین: جوزه سالسدو، ....

نقد فیلم او (Elle), انتقام یک زن عصبانی

سامان پارسی > انتقام یک زن عصبانی نگاهی به فیلم ال، اثر: پل ورهوفن Elle سامان پارسی کارگردان: پل ورهوفن، فیلمنامه: دیوید بیرک، مدیر فیلمبرداری: استفان فونتن، تدوین: جاب تر بورگ، ....

یادداشتی بر فیلم بدون تاریخ، بدون امضا, وجدان فردی، مسئولیت اجتماعی

علی آزادی >  دومین فیلم «وحید جلیلوند» از جمله فیلم‌های مهم و محبوب جشنواره امسال بود. فیلمنامه خوب جلیلوند اگرچه نواقصی دارد اما خوب به اجرا درآمده است. دغدغه اصلی فیلم وجدان فردی ....

یادداشتی بر فیلم سد معبر, رد پای سعید در معابر محسن

علی آزادی >  به نظرم یکی از فیلم‌هایی که مظلوم واقع شد یا خوب دیده نشد و یا گرفتار بدسلیقگی‌ها شد، سد معبر اثر «محسن قرایی» بود. پیش‌تر نمایش مونولوگ +963 را به کارگردانی او و بازی ....

یادداشتی بر فیلم ماجرای نیمروز, تانگوی مهدویان-امینی روی لبه تیغ

علی آزادی >  پیش‌تر در مورد «محمدحسین مهدویان» و فیلم اخیرش گفتم: کاربَلَد به معنای حقیقی کلمه، شریف به معنای استعاری کلام و هوشمند در هر تأویلی از آن یعنی همین آقای مهدویان. وقتی ....

نقد فیلم ویلایی‌ ها, پاشو دریا اومده!!!!

سید ابراهیم پیشکار >   پاشو دریا آمده!!!!  سالن تاریک میشه، لم میدم رو صندلی. جلوییم بهم میگه فیلم خیلی خوبیه. همه وسطش گریه می­کنن. تا می­خوام بهش جواب بدم: «مگه خوب بودن فیلم یعنی اینکه توش ....

نقد فیلم فراری, وقتی چوب حراج به فراری جامعه می خورد

میلاد اسم زاده >   علیرضا داودنژاد با فیلم فراری در جشنواره فجر امسال نشان داد که سینمای ایران هنوز حرف های ناگفته ی زیادی دارد. فیلمی که با بازی خیره کننده و متفاوت محسن تنابنده و فیلمنامه ....

یادداشتی بر فیلم خفه گی, فیلم خفه گی

ضرغام نره ئی > جیرانی با آخرین فیلمش رجعتی داشته به همان سبکی که علاقه‌ی اوست و با آن، «قرمز» را ساخت؛ منتها، در خفه‌گی با ریتمی کُند و پرداختی متفاوت، فیلمی سیاه‌سفید را جلوی دوربین ....

یادداشتی بر فیلم فراری, فیلم فراری

ضرغام نره ئی > اگر به سلیقه و علاقه باشد، سینمای داوودنژاد را می‌پسندم و از تماشای روغن مارش که آب پاکی را بر روی تمام ساختارها و عادات سینمایی ریخت، لذت بردم. بااین‌حال، هرچقدر با ....

نقد فیلم ماجرای نیمروز, نقد فیلم "ماجرای نیمروز" محمد حسین مهدویان

محمدسینا باقری >   نقد فیلم ماجرای نیمروز _ اثر محمد حسین مهدویان   منتقد: محمدسینا باقری   در ماجرای نیمروز با اثری مستند گونه مواجه هستیم.از این کارگردان مستند ساز جز این انتظار نمیرود.عنوان ....

یادداشتی بر فیلم لانتوری (lantouri), چند سکانس از لانتوری

علی علیرضایی >   اژدها یا قربانی؟  اولین حضور پاشا در فیلم در مرکز ثقل یک پرورشگاه است (به همراه باران) و متناقض ترین حضورش به گریه افتادن بعد از چاقو زدن در میانه اوایل فیلم است که با ....

یادداشتی بر فیلم شنل, فیلم شنل

ضرغام نره ئی > مدار فیلم بر محورِ قصه‌ای معمایی می‌چرخد و خب، در این‌گونه فیلم‌ها باید پازلِ معما، سکانس به سکانس در کنار هم چیده شود تا در انتها، مخاطب بتواند از دل روابط علی و معلولی، ....
محسن سلیمانی فاخر
 جامعه سینما/محسن سلیمانی فاخر :در رشته  های مختلف ارزش آثارهنری را معمولا بر اساس معیارهای زیبایی شناختی آن  تعیین می کنند ،گاهی درمیان بررسی  این زیبایی شناختی در تجمیع ....
مصطفی رفعت
  از سالن سینما بیرون می‌آیید و اولین سوالی که ذهن‌تان را درگیر می‌کند، این است: «خب که چی؟!» این سوال بارها برای علاقه‌مندان به سینما پیش آمده و بارها به‌عنوان یک پرسش ....
علی آزادی
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز به پایان رسید. کلیات جشنواره همان بود که بود، و جزئیات آن همانقدر متفاوت بود که بود. مثل همیشه تلخی بود و شیرینی، تندی بود و شوری، ترشی ....
لیلا خرقانی
به نام خدا نویسنده: لیلا خرقانی تاریخ:26/11/1395 حرف همیشه باد هوا نیست، گاهی سنگ می شود و به جای شکستن سر، اندیشه را می شکند. محبوبیت نخستین کتاب دکتر خاویر کرمنت ((بیشعوری ....
محسن شهمیرزادی
 گاهی به پایان سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهدمدیران فرهنگی و بعضا سیاسی به جهت جلب رضایت طیف‌های مختلف سینما، سیمرغ را سهمیه‌بندی کرده‌اند تا بسیاری ....
احسان آجورلو
  جشنواره فیلم فجر با تمام ضعف‌های خود با پایان راه رسید و آنچه برای سال سینمایی آینده باقی گذاشت ویرانه‌ای است به عظمت ویرانه ساختمان پلاسکو که مدیریت این بحران سخت‌ترین ....
محمد سلگی
   بخش چشمگیری از پرمایگی و موفقیت صنعت و هنر سینما وامدار ادبیات است. لحظه ای تصور کنید که اگر سینما راه خود را از ادبیات جدا می کرد ، ما از تماشای چه آثار شکوهمند و خاطره ....
حسن شیخ حائری
      و بالاخره سی و پنجمین گام جشنواره فیلم فجر آغاز شده است؛ جشنواره ای که پیش بینی می شود در این دوره، جشنواره ای کاملا "متوسطِ رو به ضعیف و البته خنثی" باشد؛ چراکه ....
روزبه جعفری
 سی و پنج سال از آغاز جشنواره فیلم فجر گذشت و ما هنوز با این پرسش تکراری رو به رو هستیم که آیا این رویداد ده روزه، قرار است جشنواره ای باشد بر طبق اصول و موازین خاص خود، ....
پارسا زهره ای
 یاحق ،  بهمن ماه هر سال جشنواره فیلم فجر به داغ ترین موضوع بحث اهالی فرهنگ و هنر تبدیل می شود. جشنواره ای که امروزه از هدفش کاملا دور و با گذشت زمان به فستیوال های غربی ....