پوستر فیلم عصر جمعه

فیلم‌ سینمایی |درام

عصر جمعه (۱۳۸۴)

Friday Evening

۷ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۰ رای

منتقدان:

۶

امتیاز دهید :

خیانت و تعصب سرنوشت تلخی را برای سوگند 15 ساله رقم می زند، که حاصل آن در به دری، بی پناهی و تنهایی است. سال ها می گذرد، بنفشه خواهر سوگند تصمیم می گیرد خواهر گمشده خود را بیابد و پرده از رازی بردارد که سالها پنهان مانده است.

کارگردان: مونا زندی حقیقی

نویسنده: فرید مصطفوی

عکس‌های فیلم عصر جمعه


مونا زندی حقیقی، رویا نونهالی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان و پریناز هاشمی در مهمانی پایانی «عصر جمعه» در 1384
هانیه توسلی در فیلم «عصر جمعه»
رویا نونهالی و هانیه توسلی در فیلم «عصر جمعه»
مهرداد صدیقیان در فیلم «عصر جمعه»
رامین راستاد و مهرداد صدیقیان در فیلم «عصر جمعه»
رویا نونهالی و مهرداد صدیقیان در فیلم «عصر جمعه»
مهرداد صدیقیان در فیلم سینمایی «عصر جمعه»
رویا نونهالی در فیلم «عصر جمعه»

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم عصر جمعه

   «عصر جمعه» فیلمی جسورانه برای یک کارگردان فیلم­اولی به حساب می­آید؛ فیلمی که به دلیل موضوع حساسش قریب به 15 سال رنگ پرده را به خود ندید. «عصر جمعه» فیلمی­ست با کم­ترین مولفه­های روایی که تلاش اضافه­ای هم برای شاخ و برگ بخشیدن به مسیر اصلی داستانش نمی­کند و به­اندازه و به­جا جلو می­رود. ابتدا زندگی روزمره­ی سوگند (رویا نونهالی) را با پسرش امید (مهرداد صدیقیان) می­بینیم و به موازاتش، شاهد جستجوهای بنفشه (هانیه توسلی) هستیم برای یافتن نشانی از سوگند، خواهر گمشده­اش. این روایت موازی و مرحله بندی­شده به کمک فیلمنامه­ی ساده اما شسته­رفته­اش در نقطه­ی دیدار دو خواهر یک بار به پایان می­رسد و پس از طرد شدن بنفشه از سوی سوگند مجدداً ادامه می­یابد تا دو خواهر درنهایت با هم به صلح برسند. با این­که فیلمنامه چندان پرملاط نیست و شاخ و برگ اضافه­ای ندارد اما در عین حال در هیچ مرحله­ای افت نمی­کند و تناسب رویدادهایش با ضرباهنگی نسبتاً قابل قبول حفظ می­شود. شاید درام مدام مخاطب را منتظر واقعه­ای غافلگیرکننده نگه دارد و به عبارتی مسئله اصلی­اش را کمی دیر طرح کند اما در عوض حجم حوادث و واقعه ها از سطح روایت بیرون نمی­زند و روابط علت و معلولی قصه همسو با فیلم عمل می­کنند. نگاه مستندگونه­ی مونا زندی حقیقی به انسان­ها و روابطشان در «عصر جمعه» کاملاٌ یادآور فیلم تازه­ی او یعنی «بنفشه آفریقایی» است و این نگاه مستند و انسانی می­تواند تأثیرپذیرفته از رخشان بنی­اعتماد باشد که اتفاقاً مشاور کارگردان «عصر جمعه» نیز بوده است. حضور شخصیت­ها در فیلم، حساب­شده و دقیق است. این حضور درست و حساب­شده، وام­گرفته از طرح درست شخصیت­ها، پردازش متقاعدکننده­ی آن­ها و تزریق پیچیدگی­هایی ظریف به آن­هاست. فیلم ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم عصر جمعه

خبرهای مرتبط با فیلم عصر جمعه

نظرهای منتشر شده فیلم عصر جمعه