بعد از آثار مختلفِ مصطفی کیایی، که هم با استقبال مردم و هم استقبال منتقدان روبرو شد. این صف های طویل برای تماشای فیلم جدید این کارگردان تعجب برانگیز نیست. که قطعا یکی از فیلم های قلقلک دهنده جشنواره امسال، «چهار راه استانبول» است. و میتوان گفت تقریبا در لیست "باید دید" هر کسی، اسم این فیلم به چشم میخورد. و خب بدون شک هم باید همینطور باشد. با توجه به حادثه غم انگیز دی ماه سال گذشته، باید ایده ساختن فیلم، درباره پلاسکو از ذهن هر سینماگری عبور کرده باشد. اما اولین کسی که پا به عرصه عمل گذاشت مصطفی کیایی بود. که با گذشت یکسال از حادثه پلاسکو، حالا فیلم در جشنواره فجر آماده اکران است. و همین نام و موضوع فیلم یک تنه بزرگترین تبلیغ برای فیلم محسوب میشود.
خود کارگردان نیز قبلا اعلام کرده بود که موضوع اصلی فیلم پلاسکو نیست، حادثه پلاسکو در کنار موضوع اصلی اتفاق میافتد و موضوع اصلی را تحت تاثیر قرار میدهد. اما متاسفانه بسیاری از مخاطبان با دید مستندی درباره پلاسکو به پای فیلم مینشینند، که در آخر نیز ناراضی از سالن خارج میشوند. و بسیاری از مخاطبان نیز ناراضیاند که چرا فیلم به رفتگان حادثه پلاسکو یا آتشنشانان و... تقدیم نشد. اما اتفاق مهمی بود که جریان اصلی فیلم پلاسکو نباشد. چون اینگونه میتوان از شعار دادن و تحمیل کردن غم و غصه و به زور تحت تاثیر قرار دادن مخاطب جلوگیری کرد. فیلم قصهای دارد که روند طبیعی خود را طی میکند و در کنارش حادثه پلاسکو نیز رخ میدهد. و مصطفی کیایی اینگونه توانسته حادثه پلاسکو را برای مخاطبش قصه گویی کند. و حادثه را به گونهای با قصه همراه کند، که بتواند از طریق قصه تاثیر گذاری ایجاد کند. اما باز هم فیلم دچار تحمیل کردن احساسات به مخاطب شد. که ایکاش این ...
بعد از آثار مختلفِ مصطفی کیایی، که هم با استقبال مردم و هم استقبال منتقدان روبرو شد. این صف های طویل برای تماشای فیلم جدید این کارگردان تعجب برانگیز نیست. که قطعا یکی از فیلم های قلقلک دهنده جشنواره امسال، «چهار راه استانبول» است. و میتوان گفت تقریبا در لیست "باید دید" هر کسی، اسم این فیلم به چشم میخورد. و خب بدون شک هم باید همینطور باشد. با توجه به حادثه غم انگیز دی ماه سال گذشته، باید ایده ساختن ...
تعدد لحن و شخصیت
اگر سینمای مصطفی کیایی را می پسندید باید بگویم که «چهارراه استانبول» فیلمیست با همان سبک و سیاق همیشگی فیلم های او با اندک تفاوت هایی که متأسفانه کار او را تا حدودی به عقب سوق می دهند.
ابتدا به محاسن فیلم اشاره کنم تا بعد نوبت به ضعف هایش برسد؛ «چهارراه استانبول» فیلم خوش ساختی است که از جلوه های کامپیوتری استفاده درستی به منظور فضاسازی کرده است. بخش های مربوط به ساختمان پلاسکو تمیز و باورپذیر از آب درآمده اند. البته تسلط بر کارگردانی از ویژگی های همیشگی کیایی ست و چیزی جز این از او انتظار نداریم.
بازی های فیلم نیز خوب و باورپذیرند، خصوصاً بازیگران نقش فرعی همچون مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و ... که بازی های متفاوتی دارند و البته محسن کیایی و بهرام ...
اگر سینمای مصطفی کیایی را می پسندید باید بگویم که «چهارراه استانبول» فیلمیست با همان سبک و سیاق همیشگی فیلم های او با اندک تفاوت هایی که متأسفانه کار او را تا حدودی به عقب سوق می دهند.
ابتدا به محاسن فیلم اشاره کنم تا بعد نوبت به ضعف هایش برسد؛ «چهارراه استانبول» فیلم خوش ساختی است که از جلوه های کامپیوتری استفاده درستی به منظور فضاسازی کرده است. بخش های مربوط به ساختمان پلاسکو تمیز و باورپذیر ...
(تجربه موفق روايت يك حادثه واقعي)
اولا چهار راه استانبول تجربه موفقي از بازسازي يك حادثه واقعي است كه با كمي بي دقتي ميتوانست به فيلمي بي ارزش و تصنعي تبديل شود، اما كيايي توانسته تا حدودي تماشاگر را با دلهره و اضطراب حادثه پلاسكو همراه كند.
محسن كيايي كمترين استفاده را از تصاوير مستند حادثه پلاسكو كرده و بيشتر صحنه ها را در همان خيابان ها و پاساژهاي اطراف ساختمان پلاسكو ضبط نموده و هرجا لازم بوده از جلوه هاي ويژه كامپيوتري استفاده كرده است كه اتفاقا اين بازسازي كامپيوتري از استاندارد خوبي هم برخوردار است.
نكته مثبت بعدي فيلم، بازسازي روز حادثه است كه بي شك هماهنگي اينهمه نيروي آتش نشاني، امدادي، پليس، مردم عادي و حتي بازسازي ترافيك روز حادثه كار سختي بوده است.
البته در برخي صحنه ها كيايي با زيركي و تكنيك ...
اولا چهار راه استانبول تجربه موفقي از بازسازي يك حادثه واقعي است كه با كمي بي دقتي ميتوانست به فيلمي بي ارزش و تصنعي تبديل شود، اما كيايي توانسته تا حدودي تماشاگر را با دلهره و اضطراب حادثه پلاسكو همراه كند.
محسن كيايي كمترين استفاده را از تصاوير مستند حادثه پلاسكو كرده و بيشتر صحنه ها را در همان خيابان ها و پاساژهاي اطراف ساختمان پلاسكو ضبط نموده و هرجا لازم بوده از جلوه هاي ويژه كامپيوتري استفاده ...
پلاسکو موضوعی که واقعا حیف شد کلی تک صحنه درخشان و پرتاثیر و پر هیجان می تونست داشته باشه اما فیلم خنثی ودیالوگ ها شعاری و تصنعی و پایان بندی هم ضعیف بود شاید تنها نکته مثبت بازی خوب سحر دولتشاهی بود
من از داستان فیلم اطلاع نداشتم و به دعوت دوستم رفتم نشستم پای فیلم . وقتی دیدم موضوعش ساختمون پلاسکوئه مو به تنم سیخ شد و بلافاصله رفتم بیرون . چی باعث میشه یه آدم انقد گستاخ باشه که از فاجعه ای که هنوز دوسال ازش نگذشته فیلم بسازه . ما خون گریه کردیم سر این حادثه ی وحشتناک و هنوزم صحنه های دلخراشش جلوی چشمامه . انتخاب این موضوع بدترین ایده ممکن بوده آقای کارگردان و کارِ شما قبل از اکران فیلمتون شکست خورده . ما تو این مملکت هرروز داریم یه فاجعه رو به چشم میبینیمو عزیزامونو توشون از دست میدیم حالا بشینیم یه دور فیلمشون رو هم از سینماها ببینیم . واقعا متاسفم
با تعاریف دوستان انتظار دیدن یه فیلم طنز رو داشتم در صورتیکه اصلا اینجوری نبود، فیلم یه تیکه هایی رو تو دیالوگ ها داشت که در زندگی عادی و محاوره هم وجود داره و وجودش خیلی طبیعیه، تو سینما کسی اصلا نخندید ولی خیلی ها گریه کردن
دوستانى كه ميگن اين فيلم فقط شعار بوده ؛ عمل نكردن به همين شعارها اقتصاد مملكت ما رو نابود كرده . اون دوستانى هم كه از شوخى هاى فيلم ناراحت بودن ؛ فكر ميكنم داستان پلاسكو به خودى خود اونقدر تلخ هست كه چندتا ديالوگِ شوخى نتونه زهرِ اون رو بگيره . اتفاقا يه جاهايى براى حال تماشاچى لازم بود اون شوخى ها ! دركنار همه ى اين نظرات از بازى خوب سحر دولتشاهى و رعنا آزادى ور و بازى تكرارى محسن كيايى و بهرام رادان نميشه گذشت . شايد بهتر بود به جاى اين زوج كه يادآور باركد بودن از افراد ديگه استفاده ميشد . ضمنا بازى كوتاهِ مهدى پاكدل هم بى نظير بود
به نظرم بعد اصلی سینما سرگرمیه و این فیلم خوب میتونه مخاطب رو سرگرم کنه.با اینکه بهترین فیلم کیایی نیست اما از فیلمهایی که امسال اکران شدند یک سر و گردن بالاتره.
فیلم خیلی شعاری بود و بعضی جاها لوده بازیایی داشت که اصلا به موضوع و داستان نمیخورد
شخصیت پردازیها متوسط بود و شبیه بقیه شخصیت های مصطفی کیایی شده بود
بازی بهرام رادان هم دلچسب نبود
اما در کل فیلم خوب، قابل تحسین و هیجان انگیزی بود
تا زمان آتش گرفتن پلاسکو قابل تحمله .... بعد آتش گرفتن پلاسکو با ضعف شدید در فیلمنامه و بازی ها مواجهیم ....یه سری دیالوگ ها شعاریه و از فیلم بیرون میزنه... سکانس پایانی فیلم بسیار مضحک و بیخوده .... بازی سحر دولتشاهی نقطه قوت فیلمه
به نظرم فیلم مثل فیلم های قبلی آقای کیایی داستانِ خوبی داشت که تو سینمای ما کمه متاسفانه
و این داستان خوب توام شده با بازی خوب بازیگرا ولی نسبت به عصر یخبندان ضعیف تر بود متاسفانه چون اون فیلم بسیار خوب بود! سکانس های احساسی بسیار خوب در اومده که همه تحت تاثیر قرار میگیرن
نکته ی مثبت دیگه ی فیلم استفاده ی درست و بسیاار مناسب از صدای آقای قربانی در لحظه های احساسی و تیتراژ فیلم بود که به زیبایی و تاثیر گذاری فیلم کمک میکرد
اما نکته ی منفی اینه که شاید اگه تو این فیلم لحظه های کمدی کمرنگ تر بودن در کل خیلی نتیجه ی بهتری میشد گرفت
به طور کلی فیلم خوبی بود و ارزش دیدن رو داره
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 8, 2018
اکثرا از فیلم ناراضی ان تو نظرات ولی چرا در قسمت امتیازات رده دوم هست ؟؟
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 9, 2018
دلیلش روشنه معمولا فیلم هایی که مردم دوسشون ندارن همیشه اوله...متاسفانه....درجواب آقای محسن
۰
۰
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 8, 2018
وای خدایا مگه میشه به فاجعه ی به این بزرگی خندید وازش کمدی درست کرد آای کیای ناامیدم کردین
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 8, 2018
خود کارگردانم نمیدونه چی میخواد بگه. ادای بیان معضل اجتماعی با چارتا حرف گندهتر از دهنش با استفاده ابزاری از حادثه پلاسکو صرفا برای به دست آوردن گیشه.
خیلی بد بود.جدی بود یا طنز بود..تکلیف فیلم اصلا با خودش معلوم نیست.عصر یخبندان کجا و این کجا.
بازی محسن کیایی هم که دیگه یک شکل و کلیشه.کارگردان هم که فک کنم حالش خوب نبوده
تکرار زوج محسن کیایی و بهرام رادان تمامی ندارد؟
قابل باور بودن یک موضوع برایم بسیار مشکل است، اینکه عضوی از خانواده از عمد خود را مرده جا بزند و خبر زنده بودنش را به بعدها واگذار کند!!!
در تانکر شیر نمی توان با تجهیزات غواصی دوام آورد؟
.... جلوه های ویژه خیلی خوب و مثل همیشه حفظ ریتم از نقاط قابل قبول فیلم بود و همچنین بازی مهدی پاکدل.
کاش پلاسکوی بیشتری در فیلم می دیدیم به جای تکه پرانی و لوده بازی زوج دلخواه کارگردان!
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 5, 2018
فقط جلوه های ویژه و صحنه های دلخراش پلاسکو خوب درامده بود و از نصفه داستان به بعد به شعور مخاطب گویی توهین میشه...خوب نبود
متاسفانه کیایی از بارکد روند بدی رو شروع کرده و فیلم به فیلم داره از آثاری مثل ضد گلوله دور تر میشه فیلمنامه به شدت آشفته چهارراه استانبول به اضافه حرف های سیاسی شعاری و بیانیه مانند فیلم مشمئز کننده است ولی خدا بده برکت حرف ها و شوخی جنسی دوباره مردم رو با اشتیاق به سالن سینما می فرستد و صد البته سانس های فوق العاده برای فیلم ، تنها نکته مثبت فیلم جلوه های ویژه شه ، به امید اینکه روزی کیایی به خط ویژه و ضد گلوله برگرده
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 4, 2018
عين باركد بود. حتي بازيگران اصلي هم همونا بودن. با اين حال از بعضي فيلمهاي ديگه خيلي بهتر بود
یه سانتی مانتال که به شکل احمقانه ای از چنین فاجعه ای میخواد کمدی در بیاره با کلی شعار گل درشت ؛ صد رحمت به فیلم هندی
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 4, 2018
واقعا خیلی بد، تکراری، شعاری، بسیار ضعیفتر از آثار قبلی خود سازنده. یک چیز عجیب غریبی در زمینه بد بودن بود.
کاش به جای ساختمان پلاسکو، یک ساختمان یا برج انتزاعی را به عنوان مکان رخ دادن نقطه بحران فیلم قرار میداد، مطمئنا از زننده بودن کار تا حدی می کاست.
در کنار فیلم جاده قدیم، این فیلم بدترین فیلم های جشنواره تا اینجای کار بودن
فیلم و ندیدم. دوس داشتم ببینم ولی وقتی نظرها رو می بینیم منصرف میشم وقتی که میخونم ":خیلی خوب بود خندیدیم!" دوس دارم بشینم زار زار گریه کنم. داریم به کجا میریم؟ کارگردان محترم داری به کجا میری؟؟؟لعنت به شماها
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 3, 2018
خيلي قوي نبود ولي بسيار خنده دار و يك ريتم خوبي داشت. لذت بردم
نسبت به ضدگلوله خط ویژه عصریخبندان بارکد خیلی ضعیف بود سلیقه من به چهارراه استانمبول میانه است این درصورتی است من همیشه به فیلم های ا قای کیایی بسیارپسندیدم می دادم خیلی ضعیف بودچهارراه استانمبول
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
February 2, 2018
فیلم خوبی بود مخلوطی از کمدی و تراژدی، ریتم خوبی هم داشت...کمدیاش شبیه به بارکد بود، غالباً شوخیای دوپهلوی جنسی مختص سینمای خط قرمزدار ایران و مخاطب ایرانی! صحنه های درامش هم انصافاً خوب در اومده بود.
بازیها خوب بود مخصوصا بازی سحر دولتشاهی و مهدی پاکدل عالی بود.
اگه بخوام از نقاط ضعفش بگم، لوکیشن پلاسکو رو زیاد خوب نتونسته بودن در بیارن که البته تا حدودی هم باید حق داد بازسازی پلاسکو برای فیلمبرداری کار آسونی نیست... یه سری اخبار مربوط به اون روزای حادثه پلاسکو رو هم به هر ترتیبی بود میخواستن به زور توی فیلم بگنجونن که بعضیاش بنظرم اصلا وجودش توی فیلم هیچ منطقی نداشت. فیلمنامه توی گره زدن هنرمندانه چند داستان و درگیر کردن مخاطب با فیلم موفق بود ولی یه سری حرفای سیاسی هم میخواست بزنه که برای ارائه ی اونها بستر مناسبی نداشت بیشتر حالت شعارگونه و سرسری پیدا کرده بود فقط برای اینکه کارگردان بگه خب حرف سیاسیم زدیم اینم از این! علاوه بر اینها فیلمنامه اندینگ جالبی هم نداشت، فیلم میتونست خیلی تاثیرگذارتر از اینا به پایان برسه تا فکر مخاطب رو تا مدتها بعد از فیلم درگیر خودش کنه.
مصطفی کیایی با چهارراه استانبول با اینکه چندان پیشرفت خیره کننده ای نسبت به فیلمای قبلیش نداشت ولی میشه گفت در حد همون فیلمها این فیلمشم قابل قبول بود. من از 10 به این فیلم 7 میدم.
سلام؛
من رفتم این فیلمو دیدم
فیلم از همه نظر عالیه،بازی بازیگران به خصوص بهرام رادان عالی بود،فیلمنامه ی خیلی قوی داشتو مخاطب رو جذب میکرد
در کل فیلم بسیار خوبی بود
مصطفی کیایی دیگه یه کارگردان صاحب سبک شده و فیلم های بسیار خوبی میسازه من که خیلی این فیلم جدیدشو دوست دارم
امتیاز من۱۰از۱۰
به شما پیشنهاد میکنم حتما برید ببنید