پوستر فیلم کندو

فیلم‌ سینمایی

کندو (۱۳۵۴)

۷.۳ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۷۸ رای

0
امتیاز دهید :

ابی و آقاحسینی پس از آزادی از زندان، وسط تهران از هم جدا می شوند. ابی بر اساس وعده «آقا فکری» در زندان، شماره تلفنی را می گیرد اما کسی گوشی را برنمی دارد. او پس از پرسه زدن در شهر، دوباره آقاحسینی را در محله ای بدنام ملاقات می کند و معلوم می شود حسینی که قصد رفتن به جنوب را داشته، از تصمیم خود منصرف شده است. ابی و آقاحسینی در یک قهوه‌خانه مستقر می شوند که صاحب‌اش آدم کثیفی است و به خاطر منافع‌اش تن به هر کاری می دهد. عبداله که زمانی کشتی‌گیر بوده و در مبارزه ای ابی را شکست داده، در گوشه قهوه‌خانه جان می کند. حسینی پس از برنده شدن در بازی «ترنا» حکم می کند که ابی از خیابان لاله زار تا پل تجریش، بدون پول، به کافه ها و رستوران ها سر بزند و غذا و مشروب مفتی بخورد. مصطفی معتقد است که ابی از عهده این کار برنمی آید و سر همین موضوع با حسینی شرط می بندد. این دو در حالی ماجرای ابی را زیر نظر دارند که مصطفی با تعدادی از کافه ها توافق کرده و از این طریق می خواهد ابی را از اجرای کامل تصمیم‌اش بازدارد و شرط را ببرد. ابی پس از آگاهی از این موضوع برمی‌آشوبد و مسیرش را تغییر می دهد. به این ترتیب از هفت کافه می گذرد و بر اثر کتک هایی که خورده آش‌و‌لاش به وعده‌گاه می رسد. حسینی، مصطفی و همراهان، پیکر نیمه جان ابی را به قهوه خانه می رسانند. صاحب قهوه خانه پلیس را در جریان می گذارد. موقع دستگیری ابی، حسینی صاحب قهوه خانه را می کشد و بار دیگر همراه ابی به چنگ مأموران می افتد و راهی زندان می شود.

کارگردان: فریدون گله

نویسنده: فریدون گله

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم کندو

"کندو" (1354) درامی اجتماعی به کارگردانی شادروان فریدون گله است که به نقد جامعه در حال گذار دهه پنجاه ایران میپردازد. "کندو" در زمره فیلمهای سینمای موج نو طبقه بندی میشود: در واکنش به سینمای "فیلمفارسی" که عموما بر ساختاری کلیشه ای و درامی سطحی استوار است، جریان سینمای موج نو در پیوند با هنر و ادبیات میکوشد تا به درک عمیق تری از مسایل اجتماعی دست یابد و افق دید وسیعتری به مخاطب بدهد. (مطالعه این نقد پیش از تماشای فیلم توصیه نمیشود. ) در آغاز فیلم ابی (بهروز وثوقی) که شخصیت اصلی داستان است به همراه آقا حسینی (داود رشیدی) به تازگی از زندان آزاد شده در حال پرسه زدن در خیابان به تصویر کشیده میشود. ابی تمایلی برای بازگشت به زندان ندارد اما با جامعه ای مواجه است که زمینه ای برای اصلاح و بازپروری شهروندان فراهم نمیکند، در نتیجه به ولگردی و دله دزدی مشغول میشود، به سینمای مبتذل میرود و برای ارضای نیازهای خود به پستی و فرومایگی می افتد تا به تعبیر فیلم به لاشخور تبدیل شود. در ادامه راه گریزی از شرایط موجود نمی یابد و همراه آقا حسینی دوست دوران زندان خود در قهوه خانه ای اطراق میکند. کارگردان در این لوکیشن آسیبهایی نظیر فقر، اعتیاد و قمار را به مخاطب می نمایاند، اما از منظری که ادبیات و گفتمان قشر لمپن جامعه را واکاوی کند و به ریشه های اجتماعی و روانشناختی موضوع بنگرد. در حالیکه تمثال شاه سابق در پس زمینه ها دیده میشود، قهوه خانه و صاحب آن کریم آقا (عباس ناظری نیک) بازتابی از ابتذال حاکم بر ارزشهای انسانی جامعه هستند که به گونه ای رنج آور خود را نشان میدهد.  هسته اصلی داستان زمانی شکل میگیرد که عبدالله (حسین شهاب منش) در قهوه خانه جان میدهد. عبدالله سابقا ورزشکار بوده و در مسابقه ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم کندو

خبرهای مرتبط با فیلم فیلم کندو

نظرهای منتشر شده فیلم کندو

۲ سال پیش

۲۲ اسفند ۱۳۹۸

«.....» تو سایتتون
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۱ بهمن ۱۳۹۷

10-10عالی بهترین دیالوگ فیلم : بخواب وصیت کن
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

1 از 10
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف