پوستر فیلم الویس

فیلم‌ سینمایی |بیوگرافی ، درام ، موزیک

الویس

Elvis

۸ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱ رای

منتقدان:

۷

امتیاز دهید:

فیلم «الویس» داستان زندگی خواننده‌ی مشهور راک «الویس پریسلی» است. او سلطان راک اند رول بود. داستان این فیلم به رابطه‌ی پیچیده‌ی بین الویس و مدیر برنامه‌هایش کلنل تام پارکر(تام هنکس) می‌پردازد و 20 سال از زندگی او از زمان آغاز شهرت تا تبدیل شدن او به ستاره‌ی موسیقی را روایت می‌کند.

معرفی فیلم الویس

فیلم موزیکال و زندگینامه‌ای «الویس» محصول ۲۰۲۲ به کارگردانی باز لورمن است. این اثر، زندگی الویس پریسلی، نماد راک اند رول را نشان می‌دهد که از منظر مدیرش سرهنگ تام پارکر روایت می‌شود.

«الویس» در 25 می 2022 در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و توسط برادران وارنر در استرالیا در 23 ژوئن 2022 و در ایالات متحده در 24 ژوئن در سینما اکران شد.

این فیلم بیش از 155 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و نقدها و تحسین مثبت و گسترده‌ی منتقدان را با توجه به سکانس‌های موفق موسیقی و اجرای باتلر برانگیخت.


بازیگران فیلم الویس (Elvis)

آستین باتلر در نقش الویس پریسلی

چایدون جی در نقش الویس پریسلی جوان

تام هنکس در نقش سرهنگ تام پارکر، مدیر الویس

اولیویا د جونگ در نقش پریسیلا پریسلی (نام خانوادگی واگنر)، همسر الویس

هلن تامسون در نقش گلدیس پریسلی (نام اسمیت)، مادر الویس

ریچارد روکسبورگ در نقش ورنون پریسلی، پدر الویس

کلوین هریسون جونیور در نقش بی بی کینگ

خاویر ساموئل در نقش اسکاتی مور

دیوید ونهام در نقش هنک اسنو

کدی اسمیت مک فی در نقش جیمی راجرز اسنو

لوک بریسی در نقش جری شیلینگ

دیکر مونتگومری در نقش استیو بایندر

لئون فورد در نقش تام دیسکین، سخنگوی سرهنگ تام پارکر

آلتون میسون در نقش لیتل ریچارد

یولا کوارتی در نقش خواهر روزتا تارپ

گری کلارک جونیور در نقش آرتور کروداپ

ناتاشا باست در نقش دیکسی لاک

کیت مولوانی در نقش ماریون کیسکر

جاش مک کانویل در نقش سم فیلیپس

کریستوفر سامرز در نقش هوراس لوگان

نیکلاس بل در نقش سناتور جیم ایستلند

آنتونی لاپاگلیا در نقش برنارد لانسکی


فروش فیلم الویس (Elvis 2022)

تا 10 ژوئیه 2022، الویس 91.1 میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و 64 میلیون دلار در مناطق دیگر فروش داشته؛ که در مجموع، در همه‌ی جهان 155.1 میلیون دلار می‌شود.

این اثر در ایالات متحده و کانادا در کنار «تلفن سیاه» (The Black Phone) پخش شد و چنین پیش‌بینی می‌شد که در پایان هفته‌ي افتتاحیه‌اش از 3906 سینما 25 تا 30 میلیون دلار بفروشد.

در روز اول 12.7 میلیون دلار فروش کرد که 3.5 میلیون دلار از پیش‌نمایش‌های پنجشنبه شب بود.

این اثر موزیکال برای نخستین بار 31.2 میلیون دلار کسب کرد و در مقام نخست جدول باکس آفیس، از فیلم اکشن و درام «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) نیز پیشی گرفت.

بر اساس گزارش سرویس پست‌ترَک (PostTrak) 31 درصد از تماشاگران پایان هفته‌ی افتتاحیه، بالای 55 سال سن داشتند که 48 درصدشان بالای 45 سال سن داشتند؛ در حالی که زنان بالای 25 سال (بیشترین مردد برای بازگشت به سینما در بحبوحه شیوع بیماری همه گیر) 45 درصد بودند.

دو دلیل اصلی برای تماشای فیلم از سوی مخاطبان، یکی موضوع بود (49%)، و دیگری بازی هنکس بود (25%).

این اثر در دومین پایان هفته اکرانش 18.5 میلیون دلار (و 22.7 میلیون دلار در چهار روز آخر هفته روز استقلال) فروش کرد و به مقام سوم رسید. و در سومین پایان هفته اکران فیلم ۱۱ میلیون دلار فروش کرد و به رتبه چهارم دست یافت.

«الویس» در خارج از ایالات متحده و کانادا این فیلم در اولین آخر هفته بین‌المللی 20 میلیون دلار از 50 بازار، فروش داشت.

این فیلم در دومین پایان هفته اکرانش بعد از فروش 15.7 میلیون دلاری (افت 28 درصدی) از مرز 100 میلیون دلار در تمام جهان گذر کرد.

از 8 جولای 2022 بزرگترین بازارهای فیلم، مانند بازار بریتانیا (12.4 میلیون دلار)، بازار استرالیا (11.3 میلیون دلار)، بازار فرانسه (3.9 میلیون دلار)، بازار آلمان (2.2 میلیون دلار) و بازار ایتالیا (2.2 میلیون دلار) است.


نگاه منتقدان به فیلم «الویس» (Elvis)

در وب‌سایت جمع‌آوری و بازبینی‌خوانی پایگاه اینترنتی راتن تومیتوز 77 درصد از 332 نقد، با میانگین امتیاز 6.8/10 مثبت است. اجماع و جمع‌بندی و توافق این وب‌سایت چنین است:

«فرمول استاندارد زندگینامه‌ای راک در «الویس»، با انرژی و سبک خیره‌کننده‌ی لورمن که کاملاً با اجرای برجسته آستین باتلر تکمیل شده است جابه‌جا شده است».

وبگاه نقد متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 57 منتقد، امتیاز 64 از 100 را به این اثر داده است که نشان‌دهنده‌ی «نقدهای عموماً مطلوب» است.


واکنش خانواده الویس پریسلی به فیلم الویس (Elvis)

لیزا مری پریسلی (تنها فرزند الویس)

لیزا ماری پریسلی دختر الویس بعد از دو بار تماشای فیلم، قبل از اکران بین المللی‌اش در جشنواره فیلم کن، در اینستاگرامش آن را تحسین کرد و فیلم را اثری «تماشایی و شکوهمند» شمرد.

لیزا ماری از بازی باتلر در نقش پدر فقیدش نیز تمجید و تشکر کرد و گفت که باتلر «قلب و روح پدرم را به زیبایی زنده کرده‌ است. از نظر من بازی او بی‌سابقه است و با دقت و احترام اجرا شده است» لیزا از باتلر به عنوان یکی از نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد یاد کرد.

او درباره کارگردانی لورمن نوشت: «در طول این اثر زیبا می‌توان عشق و مراقبت و احترام ناب و خالص او را نسبت به پدرم احساس کرد. و سرانجام، این اثر، چیزی است که من و فرزندانم و فرزندانشان می‌توانیم برای همیشه به آن افتخار کنیم [..] نبوغ همراه با عشق و احترام شما به پدرم و این پروژه، بسیار زیبا و الهام‌بخش است. می‌دانم که حرف‌هایم تکراری است؛ اما مهم نیست. به هر حال سپاسگزارم که این قصه را به این فرم ژرف و هنرمندانه درست کردید.»

او گفت که دیدن این اثر، او را به یاد پسر خودش بنجامین کیو می‌اندازد که در سال ۲۰۲۰ به خودکشی دست زد و درگذشت و گفت که اگر او نیز این‌جا بود به این اثر علاقه‌مند می‌شد.


پریسیلا پریسلی (همسر سابق اولیس پریسلی)

پریسیلا پریسلی همسر سابق الویس در ۲۹ آوریل ۲۰۲۲ نظرات خود را درباره فیلم در فیس‌بوکش مطرح کرد و گفت:

برای افرادی که درباره فیلم جدید الویس کنجکاو هستند، باز لورمن، کارگردان فیلم، اخیراً یک اکران خصوصی را در استودیوی وارنر برای من و جری شیلینگ انجام داد.

او در ادامه گفت:
داستان فیلم درباره رابطه الویس و سرهنگ پارکر است. روایت این فیلم، که اثری واقعی است، چنان درخشان و خلاقانه است که فقط باز لورمن با شیوه هنری منحصر به فرد خودش می‌توانست بسازد.

پریسیلا افزود:
آستین باتلر، بازیگر نقش الویس نیز بازی‌اش عالی و فوق‌العاده است. در نیمه‌های فیلم، من و جری به یک‌دیگر نگاه کردیم و گفتیم که وای!!! آفرین به او [...]. باتلر می‌دانست که کفش‌های بزرگی برای استفاده در فیلم دارد. او در بازی‌کردن این قسمت، به شدت متشنج بود. من فقط می‌توانم تصور کنم.

پریسیلا ادامه داد:
تام هنکس در این اثر تاریخی، سرهنگ پارکر بود. عجب شخصیتی بود! سرهنگ پارکر شخصیتی دو طرفه و دو سُویه داشت و من و جری هر دوی آن‌ها را دیده بودیم. داستان همان‌طور که همه ما می‌دانیم آخر خوشی ندارد؛ اما من گمان می‌کنم در این فیلم که توسط کارگردانی نوشته‌شده که که قلب و روح خود و ساعت‌های زیادی را برای این فیلم اختصاص داده، شما کمی بیشتر از سفر الویس خواهید فهمید.

 

رایلی کیئو (نوه الویس پریسلی)

راکی کیئو، بازیگر و فیلم‌ساز و نوه الویس در ۲۱ می ۲۰۲۲ پس از دیدن فیلم در کن، چنین گفت:

برای من تماشای فیلم، یک تجربه بسیار احساسی و آتشین بود زیرا موضوع آن درباره خانواده من است. من وقتی ۱۲ سالم بود نخستین فیلمی که در تئاتر تماشا کردم و گفتم می‌خواهم فیلم بسازم، «مولن روژ» بود. واقعاً باعث افتخار است که باز لورمن این فیلم را نیز ساخت.

او افزود:
«رومئو + ژولیت» و «مولن روژ» برای سنی که در آن موقع بودم، به راستی آثار نیرومندی بودند. این‌طور نبود که من به کارگردان اعتماد نداشتم اما شما از خانواده خود محافظت می‌کنید. در پایان روز، قرار نیست به باز لورمن بگوییم چگونه فیلم بسازد.

او ادامه داد:
در پنج دقیقه اول، می‌توانستم حس کنم که چقدر باز و آستین برای انجام کار درست، می‌کوشیدند. این مسئله بلافاصله مرا احساساتی کرد. پنج دقیقه بعد شروع به گریه‌کردن کردم و قادر نبودم جلوی گریه‌ام را بگیرم. آسیب‌های خانوادگی و نسلی زیادی وجود دارد که از همان موقع برای خانواده ما آغاز شد.

او همچنین گفت:
«احساس افتخار می‌کردم که این‌قدر سخت تلاش کردند تا بن‌مایه‌ و جوهر او را به دست بیاورند و احساسش کنند. آستین آن را به زیبایی ثبت کرده‌ است.»


موسیقی فیلم الویس (Elvis)

در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ گزارش شد که دوجا کت (خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی) یک آهنگ اصلی به نام «وگاس» را برای این اثر، که عناصری از «سگ شکاری» اثر بیگ مامان تورنتون را در خود داشت، ارائه خواهد کرد.

این به‌ عنوان یک تک‌آهنگ در ۶ می ۲۰۲۲ منتشر شد؛ قبل از انتشار آلبوم موسیقی متن همراه فیلم، که قرار بود در تابستان همان سال توسط آرسی‌ای رکوردز منتشر شود.

در این آلبوم تغییراتی نیز در مواد پریسلی توسط هنرمندان مشهور در ژانرها و سبک‌های مختلف رخ داده است. گروه ایتالیایی منسکین و کیسی ماسگریوز نیز بخشی از موسیقی متن با نسخه‌های جلد مربوط به خود از «اگه می‌تونم آرزوشو کنم» و «نمیشه عاشق نشم» هستند.

در ۲۳ می ۲۰۲۲ امینم (خواننده رپ) اعلان کرد که در آهنگ جدیدی به نام «پادشاه و من» که توسط دکتر دره تهیه می‌شود و در موسیقی متن فیلم ظاهر می‌شود، با سیلو گرین همکاری خواهند کرد.

در همان روز با پیوستن استیوی نیکس، جک وایت، دیپلو، سوئه لی و بسیاری دیگر به همراه بازیگران فیلم، فهرست کامل هنرمندان برای آلبوم موسیقی متن فیلم اعلام شد.

اجرای آستین باتلر از آهنگ‌های پریسلی و نیز ضبط‌های واقعی توسط خود پریسلی نیز اکران خواهند شد. «پادشاه و من» در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲ زودتر از تاریخ اکران مورد نظر منتشر شد. موسیقی متن کامل نیز در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد.

بستن

عکس‌های فیلم الویس


آستین باتلر در فیلم «الویس»(Elvis)
آستین باتلر و کلوین هریسون جونیور در فیلم سینمایی «الویس»(Elvis)
آستین باتلر در «الویس»(Elvis)
آستین باتلر در نمایی از فیلم «الویس»(Elvis)
دیکر مونتگومری در فیلم «الویس»(Elvis)
ناتاشا باست در فیلم «الویس»(Elvis)
آستین باتلر در نمایی از فیلم سینمایی «الویس»(Elvis)
آستین باتلر و تام هنکس در نمایی از «الویس»(Elvis)

نقدهای فیلم الویس

ادای احترام به یک هنرمند جنجال‌برانگیز


ترجمه اختصاصی سلام سینما اینکه از مشاهده‌ی فیلم الویس اثر باز لورمَن چه حس و حالی پیدا کنید، بیشتر به حس و حالتان به اثر بی‌محابای ماکسیمالیسمی اعتراضی پرزرق‌وبرق او بسیار زیاد وابسته است. فقط بخش ساخته‌شده‌ی هایپر کافئینه‌ی او را به‌تنهایی در نظر بگیرید - حتی قبل از اینکه آستین باتلر آن حرکت کج‌وکوله را انجام دهد و کمرش را قِر بدهد، الویس پریسلی وارد صحنه‌ی اجرا می‌شود تا با لباس صورتی شیک راکبیلی‌اش، آهنگ «هتل دل‌شکستگان» را اجرا کند- که به خاطر صدای گوش خراش برآشفته‌ی تند آتیشی، اسپلیت اسکرین، گرافیک رترو و ادیت‌های زیاد در هر صحنه حس گیجی خاصی را به بیننده می‌دهد، و ادیت هایی زیادی روی آن انجام‌شده که چشم انسان قادر به شمارش آن‌ها نیست. به همه‌ی این موارد، طراحی صدای گوش‌خراش طبقه‌بندی‌ شده هم اضافه کنید، که طبق سبک باز لورمَن، غیرقابل شمارش هستند.  اگر در نظر بگیریم که نوشتار فیلم‌نامه به ‌ندرت با تأثیر بصری شگفت‌انگیز مطابقت داشته باشد، علاقه‌ای که کارگردان به سوژه‌ی فعال عرصه‌ی هنر نمایش خود احساس می‌کند، هم واگیردار و هم خسته‌کننده است. ذوق لورمن برای صحنه‌ی تماشایی پوپراتیک در تمام طول فیلم مشهود است و نتیجه آن فیلمی است که لحظاتی با ملودرام بالا دارد، و به یک اندازه هنرنمایشی و بازی‌های شدیداً سرگرم‌کننده دارد که بیننده را به وجد می‌آورد. و در مورد پرسش اینکه آیا باتلر توانسته بازی خوبی در نقش یکی از پاک نشدنی‌ترین نمادهای تاریخ فرهنگ پاپ آمریکا ارائه دهد یا خیر که جواب این سؤال، یک بله‌ی قاطع است. حرکات باتلر روی صحنه‌ی نمایش جذاب و هیپنوتیزم کننده هستند، خصوصیت شخصیتی بچه مامانی مالیخولیایی گم‌وگور شده‌ی او، ارزش غش‌وضعف را دارد، باتلر تجسمی از پارادوکس تراژیک ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما اینکه از مشاهده‌ی فیلم الویس اثر باز لورمَن چه حس و حالی پیدا کنید، بیشتر به حس و حالتان به اثر بی‌محابای ماکسیمالیسمی اعتراضی پرزرق‌وبرق او بسیار زیاد وابسته است. فقط بخش ساخته‌شده‌ی هایپر کافئینه‌ی او را به‌تنهایی در نظر بگیرید - حتی قبل از اینکه آستین باتلر آن حرکت کج‌وکوله را انجام دهد و کمرش را قِر بدهد، الویس پریسلی وارد صحنه‌ی اجرا می‌شود تا با لباس صورتی شیک راکبیلی‌اش، ...

خبرهای مرتبط با فیلم الویس

نظرهای منتشر شده فیلم الویس