پیش از هر چیز باید بگویم که برای منیژه حکمت به عنوان فیلمساز، احترام بسیاری قائلم، چرا که همواره جسورانه به طرح مسائل مربوط به همجنسانش می پردازد؛ درست و به اندازه، بی آن که شعار بدهد و یا جنس مخالف را سرکوب کند.
حالا او پس از یازده سال، با «جاده قدیم» مجدداً به عرصه فیلمسازی بازگشته است. فیلمی که در سکوت کامل خبری ساخته شد و همین امر، تا حد بسیاری کنجکاوی مخاطبانش را نسبت به اثر جدید او برانگیخت.
«جاده قدیم» به نسبت نقطه اوج کارنامه منیژه حکمت یعنی فیلم درخشانِ «زندان زنان» اثر دراماتیک تری است. فیلمی که سعی می کند با روایتی کلاسیک داستان خود را طرح کند و در عین حال به بخشی از دغدغه مندی های اجتماعی فیلمساز نیز بپردازد.
طرح مسئله «تجاوز» هنوز هم اقدام حساسیت برانگیزی در سینمای ایران به شمار می رود. پیش تر چند کارگردان (بارزترینشان اصغر فرهادی) به انحای مختلف این مسئله را دستمایه ساخت آثار خود قرار داده اند و این بار یک فیلمساز زن از منظری دیگر به این مقوله پرداخته است.
«جاده قدیم» در اجرا خوب و تمیز از آب درآمده است و انتظاراتی که از حکمت می رود را برآورده می سازد، فیلمنامه ی کار اما پستی و بلندی هایی دارد که باید به آنها بیشتر پرداخت. فیلم ابتدا با فضایی خانوادگی آغاز می شود. یک فضای شاد و یک دورهمی خانوادگی با حضور تعداد زیادی شخصیت که به نظر می رسد همچون نمونه های مشابه باید بعداً یک به یک به کار فیلمساز بیایند و نقشی در پیشبرد درام ایفا کنند اما این اتفاق نمی افتد و این تعدد شخصیت ها که در ابتدا بسیار کنجکاوی برانگیز است به مرور و با وقوع حادثه اصلی و درواقع بحران اصلی درام، ناکارآمد و بیهوده به نظر می آید. نکته دیگری که به باور من از اشکالات فیلمنامه به حساب می آید، ...
پیش از هر چیز باید بگویم که برای منیژه حکمت به عنوان فیلمساز، احترام بسیاری قائلم، چرا که همواره جسورانه به طرح مسائل مربوط به همجنسانش می پردازد؛ درست و به اندازه، بی آن که شعار بدهد و یا جنس مخالف را سرکوب کند.
حالا او پس از یازده سال، با «جاده قدیم» مجدداً به عرصه فیلمسازی بازگشته است. فیلمی که در سکوت کامل خبری ساخته شد و همین امر، تا حد بسیاری کنجکاوی مخاطبانش را نسبت به اثر جدید او برانگیخت.
...
کن فیکون!
خطر لو رفتن داستان وجود دارد (خواندن این نقد قبل از دیدن فیلم توصیه نمیشود)
در شب سال نو زنی با زورگیری و تجاوز روبه رو میشود و همین مسئله مشکلاتی را برای او و دیگران به وجود میآورد. فیلمنامه اما این ایده یک خطی را به جای گسترش در عمق درسطح گسترس میدهد. تجاوز قاعدتا نمیتواند نشان داده شود، همینجاست که همذات پنداری مخاطب با شخصیت قطع میشود و نمیتواند خود را در موقعیتی مشابه زن فیلم قرار بدهد. مخاطب چون تجربه مشترک با شخصیت اصلی در دنیای فیلم نداشته دلیل مشکلات روانی زن برایش نامشخص باقی میماند. حال که ارتباط دراماتیک با اثر قطع میشود پس تمامی این مشکلات احساسی و روانی بعد از تجاوز در حکم مقدمه فیلم و اطلاعات اولیه به مخاطب است. اطلاعات اولیه ای که گاهی حوصله سر برهم میشود. از این اطلاعات ...
خطر لو رفتن داستان وجود دارد (خواندن این نقد قبل از دیدن فیلم توصیه نمیشود)
در شب سال نو زنی با زورگیری و تجاوز روبه رو میشود و همین مسئله مشکلاتی را برای او و دیگران به وجود میآورد. فیلمنامه اما این ایده یک خطی را به جای گسترش در عمق درسطح گسترس میدهد. تجاوز قاعدتا نمیتواند نشان داده شود، همینجاست که همذات پنداری مخاطب با شخصیت قطع میشود و نمیتواند خود را در موقعیتی مشابه زن فیلم قرار بدهد. مخاطب ...
زنانههای اجتماعی
متاسفانه منیژه حکمت تنها زن حاضر در جشنواره است. او پس از سالها با «جاده قدیم» برگشته است، و همانطور که انتظار میرفت یک فیلم زنانه ساخته است. جاده قدیم مانند خیلی از فیلمهای دیگر از یک مهمانی شروع کرده است، که همین نشان میدهد یک اتفاق بد در راه است. فیلم سعی میکند شخصیت ها را معرفی کند و اتفاقات احتمالی آیندهی فیلم را بازگو کند. فیلم زمینه چینیهای آخر فیلم را شروع میکند و حالا ما منتظر قصه هستیم. بعد از اینکه مینو(مهتاب کرامتی) «دربست» میگیرد، با یک کات به خانهاش متوجه میشویم که دیر کرده، و این تعلیق ناگهانی که خیلی سریع هم پایان میپذیرد، غافلگیر کننده است. اما نکتهای وجود دارد که هم میتوان آنرا مثبت تلقی کرد و هم میتوان آنرا منفی تلقی کرد. اما نکته این است که فیلم از نیم ساعت ...
متاسفانه منیژه حکمت تنها زن حاضر در جشنواره است. او پس از سالها با «جاده قدیم» برگشته است، و همانطور که انتظار میرفت یک فیلم زنانه ساخته است. جاده قدیم مانند خیلی از فیلمهای دیگر از یک مهمانی شروع کرده است، که همین نشان میدهد یک اتفاق بد در راه است. فیلم سعی میکند شخصیت ها را معرفی کند و اتفاقات احتمالی آیندهی فیلم را بازگو کند. فیلم زمینه چینیهای آخر فیلم را شروع میکند و حالا ما منتظر قصه هستیم. ...
وقتی این فیلم رو میبینی و فرداش متری 6.5 رو میبینی متوجه تضاد بین فیلم ها و سطح پایین بودن یسری فیلم ها که موضوع داره ولی هیچی دیگه غیر موضوع نداره راحت میشی
با احترام به عوامل فیلم های اینگونه ، خواهشا فیلم نسازید خواهشا این فیلم ها رو بازی نکنید یا اگر هر دو اینکار را میکنید فیلم رو به سینما نیاورید همون تلویزیون یا نمایش خانگی رو انتخاب کنید
این فیلم ها فقط بدرد همونجا میخوره سینما رو بدنام نکنید لطفا ، سینما مستند در شهر شبکه تهران نیست یا شما کارگردان نیستی که نمیتونی از این موضوع فیلم دربیاری!آقای روستایی 2 تا فیلم ساخته هر دو با موضوع اعتیاد و موضوعی تکراری ولی لذت میبری از دیدن این فیلم ها مثل ایشون باشید
بازی مهتاب کرامتی و خانم شیرین یزدانبخش از نقاط قوت کار بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خیلی فیلم خاصی بود. دست روی موضوع حساسی گذاشته که امیدوارم به سانسورش منجر نشه
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۲۸ بهمن ۱۳۹۶
من اگه باشم حتماً برای اکران عمومی فیلم رو یک بار دیگه تدوین می کنم.
در کل فیلم خوبی بود و موضوع جالبی داشت
بازی مهتاب کرامتی در حدی بود که می تونست رقیب جدی سارا بهرامی باشه ولی به دلیل حرف های صریح خانم حکمت حتی نامزد هم نشد.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۲۵ بهمن ۱۳۹۶
منیژه حکمت کاراش خیلی درخشانه
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۲۴ بهمن ۱۳۹۶
واقعاً سطحی بود. شعاری و سطحی. بازی ها بد نبودن. ولی کار از نظر فیلمنامه هیچی نداشت.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۲۳ بهمن ۱۳۹۶
بیشتر از این که بشه گفت فیلم خوبیه فیلم آموزنده ایه و فکر می کنم همه خانمها باید به تماشای این فیلم بنشینند
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۲۳ بهمن ۱۳۹۶
در کل فیلم خوبی بود. می شد روی فیلمنامه اش بهتر کار بشه ولی بازی های خیلی خوب بودن. بخصوص خانم کرامتی و ترلان پروانه. در جشنواره که کاملاً نادیده گرفته شد امیدوارم حد اقل توی اکران عمومی موفق باشه
طرح موضوع خوبه اما صرفا فقط طرح موضوع تو اجرا گند زدن ... فیلم حتی تلوزیونی هم نیست ... آتیلا پسیانی به شدت ضعیف بازی کرده و مهتاب کرامتی هم راکورد بازیش حفظ نمیشه ... فیلمنامه در گره گشایی بسیار بد عمل کرده ....
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۲۱ بهمن ۱۳۹۶
فیلم بازی های خوبی داشت ولی تعداد بازیگران کمی زیاد بودن. در حالی که همه فیلم روی مهتاب و آتیلا می چرخه. در کل توصیه می کنم ببینیدش خصوصاً بانوان.
یک هیئت داوران مردانه زهر خودشونو به این شکل ریختن که فیلم خوب خانم حکمت در هیچ شاخه مهمی نامزد جایزه نشد! درواقع در هیچ شاخه ای نامزد نشد! لااقل مهتاب کرامتی باید کاندید می شد. همین طور خود خانم حکمت برای کارگردانی....واقعا متاسفم جشنواره انقدر سفارشی شده
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۲۰ بهمن ۱۳۹۶
یک فیلم آموزنده. واقعا خوشحالم بعد از سالها فیلم خوبی از خانم حکمت دیدم. البته گفته باشم. هیچ فیلمی زندان زنان نمی شه
از تماشای این فیلم خیلی لذت بردم. به نظرم به موضوع حساسی ورود کرده بودن و خوب تونسته بودن حس مینو رو بعد از این فاجعه به تصویر بکشند. آخر فیلم هم خیلی خوب و منطقی تموم شد. بازی مهتاب کرامتی خیلی درخشان بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۸ بهمن ۱۳۹۶
بنظرم یکی از ضعیف ترین فیلمهای این داره جشنوارست با کار گردانی افتضاح در حد یادگیری کات های الکی قصه ی آبکی بازی های لوس و..... اصلا فیلم خوبی نبود نقطه ای مثبتی در فیلم وجود نداره ولی پر از نقاط منفی توصیه نمیکنم
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۷ بهمن ۱۳۹۶
فیلم خیلی خیلی جالبی بود و حرف های زیادی برای گفتن داشت و مشخصاً حاصل تحقیق های بسیار کامل خانم حکمت و عواملش بود. بازی مهتاب کرامتی در کنار سارا بهرامی و باران کوثری بهترین بازی های جشنواره امسالن
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۷ بهمن ۱۳۹۶
خیلی دوستش داشتم خیلی زیاد. به نظرم این فیلم می تونه یک هشدار باشه برای بسیاری از خانمها. بازی مهتاب کرامتی رو خیلی دوست داشتم. و سیری که برای کنار آمدن با مساله تجاوز طی می کنه در فیلم خوب دراومده. خسته نباشید به منیژه حکمت و گروه خوبش
پیامد های یک سهل انگاری کوچک که به فاجعه ختم می شود... پیام فیلم همان پیامی است که در فیلم های اکثر کارگردانان زن ایرانی می بینیم... مراقب باشید، قوی باشید، خودتان را نبازید و از همه مهم تر برای ادامه و حفظ زندگی تان زودتر از 28 روز در مواجهه با اتفاقی این چنینی با خودتان کناربیایید و وقایع را برای احقاق حق تان بازگو کنید. فیلم خوش ساخت نبود، بازی ها خوب نبود، موضوع فیلم تکراری بود و در کل فیلمی معمولی پر از پیام اخلاقی و هشدار بود.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۶ بهمن ۱۳۹۶
منیژه حکمت و باز یک آسیب اجتماعی.خوبه که مطرح کنیم ولی داریم با ساخت فیلم این معضل واکاوی میکنیم.پس خوبه فیلم بسازیم.این چی بود هر چی بود فیلم نبود.در یک کلام هدر دادن وقت ببنده بود
جدیدا یه حالتی توی سینماعه ایران پیش آمد کرده!سالی یک فیلم با تم تجاوز ساخته میشه و حدودا یه خط داستانی سیر میکنن فقط لوکیشن و بازیگر متفاوته!!!بازی های متوسط و بعضا ضعیف،داستانی که رگه های کش آمدن را هم در خودجای داده،تم فکینیستی زن خوب که مورد ظلم پدر شوهر واقع می شود،از سمت شوهر درک نمیشود،از سمت ناپسری تحت فشار است و از طرف مردی غریبه مورد تعرض و تجاوز قرار می گیرد،در موقعیت کاری هم از سوی مردی پول دار و صاحب نفوذ نیز بارها مورد تهدید قرار میگیرد!!!!داستان کشش کافی را برای مخاطب هم ندارد،و یک جاهایی حوصله بر می شود،پلان های ناکام و ناتمام ،شتابزدگی در پیشبرد داستان در بعضی جاها که مشخص میکند خود کارگردان هم متوجه جو کسالت بار فیلم شده است و قصد تغییر آهنگ آن را دارد.و در پایان هم اشاره ایی به موسیقی اول فیلم و شروع فیلم که یادآور فیلم های دهه ۶۰ سینمای ایران می اندازد
به نظر من همه میدونن بعداز تجاوز چه به سر قربانی میاد، یه کم به زندگی و حال و روز مجرم بپردازن که زشتیه این کار بیشتر مشخص بشه.ولی در کل خوب بود و این معضل رو از سکوت درمیارن این جور فیلما و به قربانی جرات میدن
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۴ بهمن ۱۳۹۶
خطر لو رفتن داستان
شخصيت هاي فيلم كمي زياد بودند اما در كل فيلم جالبي بود. صحنه اي كه كرامتي سوار ماشين پرايد ميشه منو خيلي ياد فيلم شبهاي تهران آقاي داريوش فرهنگ انداخت.
خسته نباشيد به خانم كرامتي براي بازي بسيار ديدني شون
فیلمی سطحی با فیلنامه ضعیف. نقطه قوتی توش ندیدم حتی موسیقی متن اقای رضاعی
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۲ بهمن ۱۳۹۶
فیلمی خسته کننده و بی نحتوا با بازی بسیار بد آتیلا پسیانی. بقیه بازی ها هم افتضاح علی الخصوص ترلان پروانه محمدرضا غفاری. فیلمنامه بی محتوا و پر از ایراد. فیلن کاملا خسته کننده. تنها نقطه تا حدودی مثبت فیلم بازی مهتاب کرامتی و گریمش بود وگرنه فیلم حرفی برای گفتن نداشت