ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نظر منتقدین

یاسمن خلیلی فرد
"جاده قديم"، فيلمى بود كه در سكوت خبرى ساخته شد. سينماى منيژه حكمت را دوست دارم زيرا برخلاف بسيارى از فيلمسازان "دغدغه"دارد و بازتاب اين دغدغه مندى بدون شعارزدگى در فيلمهايش نمودار مى شود. نمى گويم "جاده قديم" بهترين فيلم اوست اما مثل ساير كارهاي او اجراى تميزى دارد و بازيهاى بسيار خوب. فيلمنامه قطعا ميتوانست شسته رفته تر باشد و برخى زوائد و شخصيت هاى اضافه از آن حذف شوند اما با همه اين حرفها تماشايش را از دست ندهيد. پيش بينى مى كنم در اكران عمومى با جرح و تعديل رو به رو شود. .
مهرزاد دانش
جاده قدیم: جاده فرعی این که درباره شرایط روحی و روانی بانوان آسیب دیده از تجاوز فیلمی ساخته شود، مخصوصا با توجه به کمبود این نوع موضوعات در سینمای بعد از انقلاب، نکته ای ستودنی است، ولی وقتی به دلیل محدودیت های جاری در نمایش برخی مناسبت ها ااز جمله حتی یک تماس ساده همسران، نمی توان به برخی لایه های ماجرا نزدیک شد، ماجرا در سطح خود باقی می ماند. از این رو خلأ یادشده، جای خود را به ورود حاشیه های فرعی ای می دهد که داستان را از اصل خودش هم دور می کند؛ تا آن جا که تحول دفعتی شخصیت اصلی داستان در مواجهه با دو فقره از همین حاشیه های فرعی (ماجرای سقط جنین عروس و ماجرای وام غیرقانونی) در بستر داستان نمی نشیند و تداوم کار، از سطح هم بیرون می زند.
علی شیرازی
جاده قدیم تا حدی خط‌قرمزهایی را رد می‌کند و به لحاظ مضمونی و شاید پوشش بازیگران زن (که باید به بازی‌های خوب مهتاب کرامتی، شیرین یزدان‌بخش و ترلان پروانه هم اشاره کرد) مرزهای جدیدی را در سینمای ایران تعریف می‌کند. فیلم بیش‌ترین لطمه را از موسیقی پرهیاهویش دیده است. کریستف رضاعی که چند موسیقی خوب را در کارنامه‌ دارد، این‌جا بیش‌تر به هیاهوی موسیقایی روی خوش نشان داده است؛ در حالی که فیلم‌نامه و موضوع پرتنش فیلم، هم به صورت بالقوه کشش و تعلیق لازم را دارد و هم این‌که اصلاً دوران چنین نگاهی به ضرورت ساخت و عرضه‌ی موسیقی پرهیاهو (آن هم برای فیلمی با موضوع جنایی و تا حدی پلیسی) به‌سر آمده است.
آریان گلصورت
فیلم هیچکدام از مضامین مدنظرش را نمی‌تواند به درستی بپروراند. فیلم درباره قربانی‌ای است که نمی‌تواند حادثه‌ای که برای‌اش رخ داده را بپذیرد؟ یا درباره مردی که زیر سایه دخالت‌های پدرش قرار گرفته و در مدیریت بحران‌های خانواده‌اش مشکل دارد؟ و یا خانواده‌ای که تلاش می‌کند با همه مشکلات خودش را حفظ کند؟ البته یک فیلم می‌تواند همه این مضامین را در قالب یک داستان به تصویر بکشد، اما در جاده قدیم و در غیاب یک سیر دراماتیک مشخص، هیچکدام از این‌ها به سطح و کیفیت قابل قبولی نمی‌رسند.فقط این وسط می‌ماند کنایه‌های سیاسی‌ای که به داستان تحمیل شده‌اند و کنایه‌های اقتصادی‌‌ای که حضورشان در برخی از فیلم‌های سینمای ایران (با این میزان شبهه و عدم شفافیت در چگونگی تامین سرمایه)، خنده‌دار به نظر می‌رسند.
صوفیا نصراللهی
گمانم تصور فیلمساز بر این بوده که قرار است تعارض روانی قهرمان فیلم را به تصویر بکشد. خب متاسفانه در این کار هم ناموفق بوده. حتی اگر شوکه شدن زن را بر اثر این ماجرا قبول کنیم واکنش‌ زنی به این سن و سال و با آن درجه از کاردانی نسبت به ماجرا کودکانه و احمقانه است. و حتی اگر این را هم بپذیریم که چنین ضربه‌ای هر کسی را ممکن است تبدیل به نوجوان دستپاچه کند باز هم واکنش‌های اطرافیان زن بخصوص همسر و پدر شوهرش از فرط انفعال به بلاهت نزدیک می‌شود.
مدیسا مهراب پور
این کهنگی دیدگاه فیلم‌نامه بیشترین ضربه را به فیلم زده است. واکنش‌ها بیشتر شبیه به اتفاقاتی ست که مثلاً در دو دهه گذشته رخ می‌داده و شکل برخورد کاراکترها با بحران هم درست به همین منوال شبیه به آدم‌هایی از سال‌های دور، ده بیست سال پیش است. این کهنگی بیش از همه دامن خود قهرمان یعنی مینو را لکه‌دار کرده است. کاراکتری که فیلم از او می‌سازد با واکنشش به حادثه‌ای که برایش اتفاق افتاده تناسبی ندارد و انگار با دو آدم متفاوت سروکار داریم.
سجاد حسینی
به الگوی کارگردانی دقت کنید: لانگ شات از نیم رخ در دفتر رئیس بانک کات به نمای مدیوم لانگ کرامتی و مدیوم مشتری بانک. به شوخی شبیه است. چرا از مشتری نمای بسته تری می گیرد؟ نمی دانیم. دوباره کات به لانگ شات از روبرو. دوربین گویا – به سبک برنامه های تلویزیونی- فقط قرار است مصورسازی کند. دقت کنید که مصورسازی تنها به ضبط تصاویر بسنده می کند، در حالی که تصویر متحرک زمان مند و مکان مند، جدایِ مصور سازی ست و خلق سینما می انجامد. دوباره لانگ شات از شهر. شب می شود. گذر زمان. درود بر فیلم ساز. آژانس پیدا نمی شود. کرامتی سوار بر ماشین دربست می شود. دوباره لانگ شات از شهر. این بار فید سیاه. فیلم ساز هنوز نمی داند که نقطه ی عطف فیلم را نمی شود با فید سیاه تعریف کرد.

خبرهای مرتبط

فیلم سينمايى «جاده قدیم» در چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی هند در بخش سینمای جهان به نمایش در می‌آید.
عکس‌های مهتاب کرامتی، منیژه حکمت، ترلان پروانه و ... در مراسم رونمایی از پوستر فیلم «جاده قدیم» و بزرگداشت پرویز پورحسینی
«جاده قدیم» پاییز به سینما‌ها می‌آید.
منیژه حکمت به واگذاری بلیت های سالن های مردمی به ارگان ها و سازمان ها انتقاد تندی کرد

نظرهای منتشرشده


سمانه شاعری
۶ روز پیش
فیلم خوبی بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شيما
۸ ماه پیش
فيلم درجه يكي بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ناتاشا
۸ ماه پیش
بازی مهتاب کرامتی و خانم شیرین یزدانبخش از نقاط قوت کار بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مژگان
۸ ماه پیش
خیلی فیلم خاصی بود. دست روی موضوع حساسی گذاشته که امیدوارم به سانسورش منجر نشه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
نیره
۸ ماه پیش
من اگه باشم حتماً برای اکران عمومی فیلم رو یک بار دیگه تدوین می کنم. در کل فیلم خوبی بود و موضوع جالبی داشت بازی مهتاب کرامتی در حدی بود که می تونست رقیب جدی سارا بهرامی باشه ولی به دلیل حرف های صریح خانم حکمت حتی نامزد هم نشد.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سارا
۸ ماه پیش
منیژه حکمت کاراش خیلی درخشانه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
صدیقه
۸ ماه پیش
واقعاً سطحی بود. شعاری و سطحی. بازی ها بد نبودن. ولی کار از نظر فیلمنامه هیچی نداشت.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شادرو
۸ ماه پیش
بیشتر از این که بشه گفت فیلم خوبیه فیلم آموزنده ایه و فکر می کنم همه خانمها باید به تماشای این فیلم بنشینند
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
برفا
۸ ماه پیش
در کل فیلم خوبی بود. می شد روی فیلمنامه اش بهتر کار بشه ولی بازی های خیلی خوب بودن. بخصوص خانم کرامتی و ترلان پروانه. در جشنواره که کاملاً نادیده گرفته شد امیدوارم حد اقل توی اکران عمومی موفق باشه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
امید عباس آبادی
۸ ماه پیش
طرح موضوع خوبه اما صرفا فقط طرح موضوع تو اجرا گند زدن ... فیلم حتی تلوزیونی هم نیست ... آتیلا پسیانی به شدت ضعیف بازی کرده و مهتاب کرامتی هم راکورد بازیش حفظ نمیشه ... فیلمنامه در گره گشایی بسیار بد عمل کرده ....
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ساعده
۸ ماه پیش
فیلم بازی های خوبی داشت ولی تعداد بازیگران کمی زیاد بودن. در حالی که همه فیلم روی مهتاب و آتیلا می چرخه. در کل توصیه می کنم ببینیدش خصوصاً بانوان.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
سلماز ادیب
۸ ماه پیش
یک هیئت داوران مردانه زهر خودشونو به این شکل ریختن که فیلم خوب خانم حکمت در هیچ شاخه مهمی نامزد جایزه نشد! درواقع در هیچ شاخه ای نامزد نشد! لااقل مهتاب کرامتی باید کاندید می شد. همین طور خود خانم حکمت برای کارگردانی....واقعا متاسفم جشنواره انقدر سفارشی شده
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
لادن
۸ ماه پیش
یک فیلم آموزنده. واقعا خوشحالم بعد از سالها فیلم خوبی از خانم حکمت دیدم. البته گفته باشم. هیچ فیلمی زندان زنان نمی شه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
صنم طاهریان
۸ ماه پیش
از تماشای این فیلم خیلی لذت بردم. به نظرم به موضوع حساسی ورود کرده بودن و خوب تونسته بودن حس مینو رو بعد از این فاجعه به تصویر بکشند. آخر فیلم هم خیلی خوب و منطقی تموم شد. بازی مهتاب کرامتی خیلی درخشان بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
فرزاد
۹ ماه پیش
بنظرم یکی از ضعیف ترین فیلمهای این داره جشنوارست با کار گردانی افتضاح در حد یادگیری کات های الکی قصه ی آبکی بازی های لوس و..... اصلا فیلم خوبی نبود نقطه ای مثبتی در فیلم وجود نداره ولی پر از نقاط منفی توصیه نمیکنم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شبنم
۹ ماه پیش
فیلم خیلی خیلی جالبی بود و حرف های زیادی برای گفتن داشت و مشخصاً حاصل تحقیق های بسیار کامل خانم حکمت و عواملش بود. بازی مهتاب کرامتی در کنار سارا بهرامی و باران کوثری بهترین بازی های جشنواره امسالن
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
لیدا
۹ ماه پیش
خیلی دوستش داشتم خیلی زیاد. به نظرم این فیلم می تونه یک هشدار باشه برای بسیاری از خانمها. بازی مهتاب کرامتی رو خیلی دوست داشتم. و سیری که برای کنار آمدن با مساله تجاوز طی می کنه در فیلم خوب دراومده. خسته نباشید به منیژه حکمت و گروه خوبش
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
پدرام شیردل
۹ ماه پیش
پیامد های یک سهل انگاری کوچک که به فاجعه ختم می شود... پیام فیلم همان پیامی است که در فیلم های اکثر کارگردانان زن ایرانی می بینیم... مراقب باشید، قوی باشید، خودتان را نبازید و از همه مهم تر برای ادامه و حفظ زندگی تان زودتر از 28 روز در مواجهه با اتفاقی این چنینی با خودتان کناربیایید و وقایع را برای احقاق حق تان بازگو کنید. فیلم خوش ساخت نبود، بازی ها خوب نبود، موضوع فیلم تکراری بود و در کل فیلمی معمولی پر از پیام اخلاقی و هشدار بود.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مجید
۹ ماه پیش
منیژه حکمت و باز یک آسیب اجتماعی.خوبه که مطرح کنیم ولی داریم با ساخت فیلم این معضل واکاوی میکنیم.پس خوبه فیلم بسازیم.این چی بود هر چی بود فیلم نبود.در یک کلام هدر دادن وقت ببنده بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
علیرضا شاهرخی
۹ ماه پیش
جدیدا یه حالتی توی سینماعه ایران پیش آمد کرده!سالی یک فیلم با تم تجاوز ساخته میشه و حدودا یه خط داستانی سیر میکنن فقط لوکیشن و بازیگر متفاوته!!!بازی های متوسط و بعضا ضعیف،داستانی که رگه های کش آمدن را هم در خودجای داده،تم فکینیستی زن خوب که مورد ظلم پدر شوهر واقع می شود،از سمت شوهر درک نمیشود،از سمت ناپسری تحت فشار است و از طرف مردی غریبه مورد تعرض و تجاوز قرار می گیرد،در موقعیت کاری هم از سوی مردی پول دار و صاحب نفوذ نیز بارها مورد تهدید قرار میگیرد!!!!داستان کشش کافی را برای مخاطب هم ندارد،و یک جاهایی حوصله بر می شود،پلان های ناکام و ناتمام ،شتابزدگی در پیشبرد داستان در بعضی جاها که مشخص میکند خود کارگردان هم متوجه جو کسالت بار فیلم شده است و قصد تغییر آهنگ آن را دارد.و در پایان هم اشاره ایی به موسیقی اول فیلم و شروع فیلم که یادآور فیلم های دهه ۶۰ سینمای ایران می اندازد
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
Bita bajelan
۹ ماه پیش
به نظر من همه میدونن بعداز تجاوز چه به سر قربانی میاد، یه کم به زندگی و حال و روز مجرم بپردازن که زشتیه این کار بیشتر مشخص بشه.ولی در کل خوب بود و این معضل رو از سکوت درمیارن این جور فیلما و به قربانی جرات میدن
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
بنفشه
۹ ماه پیش
شخصيت هاي فيلم كمي زياد بودند اما در كل فيلم جالبي بود. صحنه اي كه كرامتي سوار ماشين پرايد ميشه منو خيلي ياد فيلم شبهاي تهران آقاي داريوش فرهنگ انداخت. خسته نباشيد به خانم كرامتي براي بازي بسيار ديدني شون
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
شقایق لعل
۹ ماه پیش
من فیلمشونو خیلی دوست داشتم. رد کردن خط قرمزها و توجه به مسائلی که شاید خیلی از فیلمسازان جرات هم نداشته باشن بهش بپردازن به نظر من خیلی محترمه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
ترمه
۹ ماه پیش
بازي خانم كرامتي عالي بود. فيلم تا يه جاهايي خوب بود ولي اخرش ديگه خسته كننده شد. كارگرداني قوي
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
تهمينه
۹ ماه پیش
دوستش داشتم. به مساله تجاوز با نگاه درستي پرداخته شده بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
sarvvenaz_321@yahoo.com
۹ ماه پیش
من نمیدونم چراا تو این فیلم همه و همه بد بازی میکردند ... دیالوگ های اتیلا پسیانی کلا شبیه دکلمه بود ...بد بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
آرمان مسعودی
۹ ماه پیش
فیلم متوسطی بود
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
مهدی باقری
۹ ماه پیش
فیلمی سطحی با فیلنامه ضعیف. نقطه قوتی توش ندیدم حتی موسیقی متن اقای رضاعی
خطر لو رفتن داستان
پاسخ
حسام نوری
۹ ماه پیش
فیلمی خسته کننده و بی نحتوا با بازی بسیار بد آتیلا پسیانی. بقیه بازی ها هم افتضاح علی الخصوص ترلان پروانه محمدرضا غفاری. فیلمنامه بی محتوا و پر از ایراد. فیلن کاملا خسته کننده. تنها نقطه تا حدودی مثبت فیلم بازی مهتاب کرامتی و گریمش بود وگرنه فیلم حرفی برای گفتن نداشت
خطر لو رفتن داستان
پاسخ

تلفن تماس:

۸۸۳۹۴۲۱۹-۰۲۱

استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.

کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ می‌باشد.

راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی و پاسخ به سوالات شما:

logo-samandehi