حسن خشمگین است. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستارهی محبوبش صبر ندارد و میخواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است. مادرش پیر شده و کمکم حافظه خود را از دست داده. مزاحم جذابی او را هر جا میرود تعقیب میکند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته. حسن رنجیده است: آیا او مهمترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمیگیرد؟ هنگامی که نام حسن به عنوان مظنون اصلی پرونده قتلها در شبکههای اجتماعی مطرح میشود، اوضاع دیگر غیرقابل تحمل میشود. حالا حسن ناچار است برای اعاده حیثیتش نقشهی هوشمندانهای بکشد...
ترجمه اختصاصی سلام سینما -شوخ طبعی سورئالیسم و سیاهی در فیلم طعنه آمیز مانی حقیقی که درباره زندگی قشر متوسط ایرانی ها است، وجود دارد. فیلم خوک با فیلم های کنعان، پذیرایی ساده و کارگران مشغول کارند ، به رقابت می پردازد، داستانی غیرعادی پیرامون زندگی کارگردان ناامیدی که بدلیل بودنش در لیست سیاه نمی تواند فیلم بسازد. زمانی که قاتل سریالی شروع به کشتن بهترین کارگردانان کشور می کند، قهرمان توخالی ما از اینکه کشته نشود می ترسد، آیا او لایق این مرگ نیست؟
فیلم به طور واضحی نشان دهنده مسئولیت دولت در قبال فیلم سازان و بازیگرانی است که در جامعه وجود دارند و جزئی از لیست سیاه هستند، با اینحال حقیقی( که هم فیلمنامه را نوشته و هم تهیه فیلم را برعهده داشته است ) تا جایی که توانسته است از بحث و مشاجره دوری کرده است. وی به طور عامدانه از نام بردن اسم کارگردانان معروف لیست سیاه مانند جعفر پناهی پرهیز می کند و به صورت جسورانه جنبه طنز فیلم را پررنگ می کند که از این نظر می توان به فیلم داخلی و اخیر وی 50 کیلو آلبالو اشاره کرد. یکی از سه کارگردانی که کشته شده اند رخشان بنی اعتماد است، کسی که در فیلم هایش مسائل مرتبط با زنان و اجتماع را ارتقا داده است و قانون نانوشته سانسور را به چالش کشیده است. وقتی به کلمه ای که قاتل پس از کشتن قربانی ها با چاقو بر پیشانی آن ها حک می کند فکر می کنید واقعا می ترسید: "خوک". این یک انگ اهانت آمیزی است که در نگاه اول پنهان شده است.اگرچه به نظر می رسد که این در شیطنت رنگارنگ فیلم مدفون شده است، اما پیام سیاسی فیلم همین جاست، و این چیزی است که بعدها از آن به وسعت یادخواهد شد.
یکی دیگر از تم های غالب، قدرت رسانه های اجتماعی برای تخریب شهرت افراد است. با اینکه فیسبوک ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما -شوخ طبعی سورئالیسم و سیاهی در فیلم طعنه آمیز مانی حقیقی که درباره زندگی قشر متوسط ایرانی ها است، وجود دارد. فیلم خوک با فیلم های کنعان، پذیرایی ساده و کارگران مشغول کارند ، به رقابت می پردازد، داستانی غیرعادی پیرامون زندگی کارگردان ناامیدی که بدلیل بودنش در لیست سیاه نمی تواند فیلم بسازد. زمانی که قاتل سریالی شروع به کشتن بهترین کارگردانان کشور می کند، قهرمان توخالی ما ...
تجربیات بصری اول شخص مجهول
باید این حقیقت را بپذیریم که در دورهای از سینما ایران زیست میکنیم که دچار یک رکود و تکرار مکررات فنی و مضمونی هستیم. نه شاهد نوآوری و خلاقیتی در تصویر و کارگردانی هستیم نه خردورزی و دیدگاه نوینی را در روایت از دید میگذرانیم. این رکود منجر به عقیم ماندن هنر سینما شده است. « خوک» مانی حقیقی همین موضوع را به سینما یادآور میشود. البته با لحن و دیدگاهی رادیکال که خاصه آثار اوست. اندیشه پست مدرن در آثار او همواره جاری است و «خوک» نیز از این قاعده مستثنی نیست. دیدگاه انتقادی حقیقی تمام اقشار و علایق سینمایی را از دم تیغ میگذارند و به سینمای ارزشی، منتقد یا حتی اجتماعی هم رحم نمیکند، در این بین خود و سبک خود را نیز قربانی میکند و نوک پیکان تیز انتقاد را به سمت خود نیز میچرخاند. موضوع ...
باید این حقیقت را بپذیریم که در دورهای از سینما ایران زیست میکنیم که دچار یک رکود و تکرار مکررات فنی و مضمونی هستیم. نه شاهد نوآوری و خلاقیتی در تصویر و کارگردانی هستیم نه خردورزی و دیدگاه نوینی را در روایت از دید میگذرانیم. این رکود منجر به عقیم ماندن هنر سینما شده است. « خوک» مانی حقیقی همین موضوع را به سینما یادآور میشود. البته با لحن و دیدگاهی رادیکال که خاصه آثار اوست. اندیشه پست مدرن در ...
حسن قاتل است با شاخکهای روی سرش
حسن معجونی در لباسی نارنجی و با شاخکهایی روی سرش اولین تصاویر منتشر شده از آخرین ساخته مانی حقیقی بود،لیلا حاتمی میان انبوهی گل روی سرش و با گریمی غلیظ بهمراه حجم تندی از رنگها نیز کم کم به این تصاویر اضافه شد.تصاویری که بدون دیدن فیلم، خواسته یا ناخواسته با تعریف یک خطیای از قصه فیلم-که درباره یک کارگردان است که موفق به ساخت فیلمش نمیشود- ماسترانی را به خاطر آورد و تصاویر سیرک بزرگ ۸ ۱/۲ فلینی بزرگ را.
تماشای «خوک »اما هیچ نشانهای از این قیاس باقی نمیگذارد،فیلم آخر مانی حقیقی که بیشک جزوکارگردانان محبوب و کاربلد امروز سینمای ماست، با تنها عنصر بینظیر سینما برای من که امروز متاسفانه در فیلمهای ایرانی به ندرت یافت میشود قابل تأمل است.عنصر خیال...
خارج شدن از حیطهی واقعیت ...
حسن معجونی در لباسی نارنجی و با شاخکهایی روی سرش اولین تصاویر منتشر شده از آخرین ساخته مانی حقیقی بود،لیلا حاتمی میان انبوهی گل روی سرش و با گریمی غلیظ بهمراه حجم تندی از رنگها نیز کم کم به این تصاویر اضافه شد.تصاویری که بدون دیدن فیلم، خواسته یا ناخواسته با تعریف یک خطیای از قصه فیلم-که درباره یک کارگردان است که موفق به ساخت فیلمش نمیشود- ماسترانی را به خاطر آورد و تصاویر سیرک بزرگ ۸ ۱/۲ فلینی ...
فیلم سلیقه ای هست عامه پسند نیست
اگر فوق لیسانس هنر و سینما ندارید نرید ببینید
من نداشتم رفتم حالم بهم خورد
فیلم خوش آب و رنگی هست ولی داستان نداره کلا فانتزی تخیلی عه
حسن معجونی هم بنظرم به اون سطح نریسیده که بخواد نقش اول 1 فیلم باشه
ولی خدایی اژدهاوارد میشود مانی حقیقی کجا این کجا
فکر کنم مانی حقیقی یکی درمیون فیلم هاش رو باید رفت دید
50کیلوآلبالو که فوق مسخره
اژدها وارد میشود عالی
این فیلم هم که رسماً 40 دقیقه آخر دلم میخواست تیتراژ بره بالا پاشم برم خونه امون
واقعا فيلم خاصي بود ، اگه به من بود لفظ "چرت" رو مناسب تر ميدونستم براي توصيف فيلم ولي با توجه به حجم زياد نظرات مثبت "خاص" رو ترجيح ميدم. اصلا با فيلم ارتباط نگرفتم فقط از اول تا آخر سر كارگرداناي مختلف اين طرف اون طرف شهر بود ..... بسيار فيلم ضعيفي بود به نظر من ، متاسفانه به پشتوانه تعريف هايي كه از فيلم ميشد و بازيگران خوب و ١٠٠ البته آقاي حقيقي رفتم ولي اصلا تعريفي نبود و كاملا پشيمونم.........
تبریک میگم به تمام عوامل فیلم هنری خوک،ما باید به خودمون ببالیم که آقای حقیقی چنین فکر زیبایی رو به تصویر میکشه و ما رو باچنین خلاقیت و ایده ی نویی روبرو میکنه،این فیلم تلفیقی از چند ژانر است که پر از حرف و عمیقه که تماشاچی رو به فکر وامیداره...
موضوع فیلم در کل اینه که : هنرمندا یا قربانی میشن یا قربانیشون میکنن ( حالا به وسیله خودشون یا اطرافیانشون ) به هر حال فیلم فیلم خوبی بود مخصوصا متن موسیقی که خود شخصیت خوک خوند .
به نظرم بزرگترین مشکل مانی حقیقی اعتماد به نفس کاذب و خود بالاتر بینی است! وقتی تی شرت ای سی دی سی رو تن حسن معجونی تو پوستر فیلم دیدم ، انتظار یه فیلم دیوانه وار و بامزه داشتم ، ولی ! چی بگم! پر از کنایه های احمقانه و کلیشه ای به روشن فکری و هنرمندان و مردم احمق ! اقا فقط شما خوبی !
این فیلم رو به اتفاق دو تا دوست دیگه دیشب رفتیم و دیدیم. هر سه تا خوشمون اومد. اگر کسی برای دیدن یه کمدی به سبک اکثر کمدیهای حال حاضر سینما به دیدن این فیلم میره مطمئنا سرخورده میشه. اما اگر بدونید دارید چه فیلمی میبینین و با این سبک فیلمسازی آشنا باشین مطمئنا از فیلم خوشتون مییاد. طنز فیلم از نوع طنز موقعیت هست و تنها با درک موقعیت هست که میتونید به دیالوگها و اتفاقات فیلم بخندید. با اینحال توقع نداشته باشین که از خنده اشک تو چشاتون بیاد. باید بدونین این فیلم «کمدی سیاه» هست.
یه چیزی که خیلی خیلی برام عجیب بود، عادی سازی روابط موازی شخصیت اصلی فیلم در زندگی زناشویی بود. چقدر راحت فیلمساز با این موضوع کنار اومده بود! به نظرتون چنین فیلمی رو آدم می تونه کنار خانواده ببینه!؟ واقعا متاسفم برای سینمای ایران بابت پرداختن به چنین ابتذالی!!!