به فیلم رای بده:
حسن خشمگین است. او مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستارهی محبوبش صبر ندارد و میخواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است. مادرش پیر شده و کمکم حافظه خود را از دست داده. مزاحم جذابی او را هر جا میرود تعقیب میکند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته. حسن رنجیده است: آیا او مهمترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمیگیرد؟ هنگامی که نام حسن به عنوان مظنون اصلی پرونده قتلها در شبکههای اجتماعی مطرح میشود، اوضاع دیگر غیرقابل تحمل میشود. حالا حسن ناچار است برای اعاده حیثیتش نقشهی هوشمندانهای بکشد...
شوخ طبعی سورئالیسم و سیاهی در فیلم طعنه آمیز مانی حقیقی که درباره زندگی قشر متوسط ایرانی ها است، وجود دارد.فیلم به طور واضحی نشان دهنده مسئولیت دولت در قبال فیلم سازان و بازیگرانی است که در جامعه وجود دارند و جزئی از لیست سیاه هستند، با اینحال حقیقی( که هم فیلمنامه را نوشته و هم تهیه فیلم را برعهده داشته ...
روند فیلم حقیقی یک روند از مسخشدگی ناخودآگاه کارگردانان این مرز و بوم است، هر چند در این روند خود را نیز مسخشده معرفی میکند و حتی حالی خوابگونه و ایلوسیون به خود نیز میبخشد تا مبادا که از جهان فانتزی به دام رئالیته ذهنی مخاطب افتد.
ایتماشای «خوک »اما هیچ نشانهای از این قیاس باقی نمیگذارد،فیلم آخر مانی حقیقی که بیشک جزوکارگردانان محبوب و کاربلد امروز سینمای ماست، با تنها عنصر بینظیر سینما برای من که امروز متاسفانه در فیلمهای ایرانی به ندرت یافت میشود قابل تأمل است.عنصر خیال..
احساس می شود مانی حقیقی خودش را فیلمساز مدرن می داند و شاید روشنفکر، اما سینمای روشنفکری چه ابعاد و قاعده یی دارد ؟ اصلا سینمای روشنفکرانه مصداق بیرونی دارد یا فقط یک واژه ی دهان پُر کن است؟
«خوک» یکی از کنجکاویهای امسالِ سینما بود. چرا؟ مانی حقیقی بعد از پشت سر گذاشتنِ ساختِ آثارِ موفقی چون «کنعان» یا «پذیرایی ساده»، همه توجهات را به سمت خود جلب کرد و چه بین مردم و چه بین منتقدان و سینماگران بسیار محبوب شد. اما این اواخر کمی لنگ لنگان جلو آمد. به سمت تجربه گرایی و ساخت آثاری متفاوت رفت ...
حسن (حسن معجونی) کارگردانی است که به دلایلی اجازه ساختن فیلم ندارد و از روی ناچاری به ساختن تیزرهای تبلیغاتی می پردازد در این میان قاتلی زنجیره ای دست به سر بریدن کارگردان های مشهور می زند. از آنجا که او خود را کارگردانی هم ردیف یا بالاتر از کشته شده ها می داند و قاتل اقدام به کشتن او نمی کند دچار نوعی ...
مانی حقیقی در مقام کارگردان توانسته است به زیبایی سه مضمون «خودشیفتگی»، «خشونت» و «عشق» را توامان در «خوک» بگنجاند و باورپذیر نماید. این مفاهیم در نوع و شیوه ی ارتباط شخصیت اصلی با مادر، همسر، معشوقه و جامعه اش نمودار می گردد و به مرور قطعات بهم ریخته ی شخصیتی او کامل می گردند. شاید به واسطه ی همین عناصر ...
دربارۀ یک اثر غیرسینمایی، و نگاه و جهان صاحب اثر؛ «خوک» ساختۀ مانی حقیقی
آنچه فیلم خوک را به تجربه ای ارزنده در سینمای یکنواخت کمدی ایران بدل کرده است تصمیم درست کارگردان در پرهیز از ادامه دادن به مسیر بازی با کلیشه هاست.