«عنکبوت» روایت زندگی مردی است که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند و در حقیقت آسیب شناسی و نقد نگاه تند است.
این فیلم درباره یکی از قاتلان زنجیرهای دهه هفتاد است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند.
عنکبوت دومین ساخته بلند سینمایی ابراهیم ایرج زاد اهمیتی تاریخی در سینما و مشخصا فرهنگ ایران دارد. در آغاز می بینیم محسن تنابنده در نقش سعید به شاگرد خود که در حال شستن اندامش در حیاط است تذکر می دهد که: در حیاط لباسش را در نیاورد. همین پلان کافی است تا بیننده متوجه شود که با یک شخصیت جاهل طرف است؛ اما نکته ی مهم غافلگیری هایی است که در ادامه با آن روبه رو می شویم و چگونگی ای آن که در فیلم نامه به درستی شکل می گیرد و ما صرفا شاهد چرایی یک برخورد از روی جهل و نادانی انسان نیستیم.
فیلم نامه
تنابنده بازی خوبی از خود به جای گذاشته چرا که درک درستی از شخصیت داستان دارد و به نظرم فیلمنامه نویس، اکتای براهنی، به خوبی از پس پردازش آن بر آمده است. ساره بیات نیز در نقش همسر سعید خوب است اما مرا به یاد راضیه «جدایی نادر از سیمین» می اندازد که هم در فیلمنامه ضعف دیده می شود و هم در بازی. البته راضیه در «جدایی نادر از سیمین» هم نمونه زنی بود از بافت سنتی اما در «عنکبوت» چیزی اضافه تر به عنوان یک گره شخصیتی از او نمی بینیم و به طور کلی در این فیلم تبدیل به نمونه ای عام از نسل چنین زنانی در جامعه می شود و خود ویژگی هایی متمایز کننده ای ندارد. اما اهمیت فیلم نامه برای من از جایی شروع می شود که عقبه فیلم نامه نویس را می بینم. «پل خواب» و «لتیان» دو فیلم کوچک روانی که در عین حال حرف های اجتماعی هم می زنند در این فیلم نامه به تکامل بیشتری و نه بلوغ رسیده اند. قاتلی که 16 زن را به قتل رسانده است و در پایان هیچ ابراز پشیمانی از عملکرد خود ندارد به درستی در این فیلمنامه درک می شود. بیننده با تک تک دخترهایی که سعید حنایی به خانه می برد و به قتل می رساند همذات پنداری می کند بی آنکه ...
عنکبوت دومین ساخته بلند سینمایی ابراهیم ایرج زاد اهمیتی تاریخی در سینما و مشخصا فرهنگ ایران دارد. در آغاز می بینیم محسن تنابنده در نقش سعید به شاگرد خود که در حال شستن اندامش در حیاط است تذکر می دهد که: در حیاط لباسش را در نیاورد. همین پلان کافی است تا بیننده متوجه شود که با یک شخصیت جاهل طرف است؛ اما نکته ی مهم غافلگیری هایی است که در ادامه با آن روبه رو می شویم و چگونگی ای آن که در فیلم ...
تاروپود سینمایی سست یک عنکبوت
زمانی که قرار است از یک رخداد واقعی فیلم ساخته شود، باید بسترسازی سینمایی را رعایت کرد، یعنی آن واقعیت باید در چارچوب ساختاری درست و دقیق قرار بگیرد. اینکه فقط یک موضوع ملتهب پتانسیل جلب توجه را داشته باشد، دلیلی بر جذابیت آن روی پرده سینما نیست، به همین جهت ساختن فیلمهایی مانند عنکبوت تمهیدات خاص خودش را میطلبد. ابراهیم ایرجزاد در ساخت دومین اثر سینماییاش موضوع سعید حنایی که در اواخر دهه ۷۰ زنان خیابانی را به قتل میرساند، انتخاب کرده است. این میتواند یک طرح مناسب برای یک فیلم سینمایی باشد، ولی باید برای آن، فیلمنامه فکرشده و دقیقی هم نوشته شود، اما به نظر میرسد عنکبوت فیلمنامهای ندارد و ایرجزاد بر اساس همان آگاهیهای مطبوعاتی سراغ ساخت این فیلم رفته است. با اینکه اکتای براهنی، ...
زمانی که قرار است از یک رخداد واقعی فیلم ساخته شود، باید بسترسازی سینمایی را رعایت کرد، یعنی آن واقعیت باید در چارچوب ساختاری درست و دقیق قرار بگیرد. اینکه فقط یک موضوع ملتهب پتانسیل جلب توجه را داشته باشد، دلیلی بر جذابیت آن روی پرده سینما نیست، به همین جهت ساختن فیلمهایی مانند عنکبوت تمهیدات خاص خودش را میطلبد. ابراهیم ایرجزاد در ساخت دومین اثر سینماییاش موضوع سعید حنایی که در اواخر دهه ...
عنکبوت را باید هم متحجرین مذهبی ببینند و هم دین زدگان ...
عنکبوت را باید هم متحجرین مذهبی ببینند و هم دین زدگان دو آتشه!
آقای علم الهدی باید خوب تماشا کند نه اینکه جلوی اکران آن را در مشهد بگیرد. مسیح علی نژاد هم باید به تماشای این اثر بنشیند، تا بفهمد ممکن است افراد مبتلا به دگماتیسم فرهنگی برای ثواب دیگری را قربانی کنند.
لقمان مداین Loghman Madayen
در داخل تاکسی صدای سخنرانی شب عاشورای سال 1388 سید محمد خاتمی پخش می شود که مردم را از خطر گروه مرتجع و دگم در جامعه و تهدیدی که از سوی آنان بر فضای گفتمان سایه می افکند آگاه می سازد، سعید این حرف ها را تحمل نمی کند.
سعید که روزی در پای منبر حدیث یاد می گرفت حالا خود را مجتهد می داند و روحانی بازپرس را به سخره می گیرد.
ابتدای فیلم ...
عنکبوت را باید هم متحجرین مذهبی ببینند و هم دین زدگان دو آتشه!
آقای علم الهدی باید خوب تماشا کند نه اینکه جلوی اکران آن را در مشهد بگیرد. مسیح علی نژاد هم باید به تماشای این اثر بنشیند، تا بفهمد ممکن است افراد مبتلا به دگماتیسم فرهنگی برای ثواب دیگری را قربانی کنند.
لقمان مداین Loghman Madayen
در داخل تاکسی صدای سخنرانی شب عاشورای سال 1388 سید محمد خاتمی پخش می شود که مردم را از خطر گروه مرتجع ...
سوژه فیلم رو که خب قبل از دیدن فیلم میدونستیم. فیلم اصلا جذاب نبود. صحنههای خشن داشت و امکان اکران نشدنش یا سخت اکران شدنش هست اما من فقط به خاطر سوژه فیلم رو دیدم و واقعا ناراحت شدم که سوژه سوخت. بازی و گریم ساره بیات خیلی بد بود. محسن تنابنده معمولی بود. بقیه موارد هم یا معمولی یا بد بود.