این فیلم به صورت شخصیت محوری است و از ابتدا تا انتها روال صعودی شخصیت روشن را می بینیم . کارکتر روشن که در اول فیلم فردی بسیار مظلوم و خانواده دوست بود و بیشتر پلانها بازی او با دخترش را میبینیم تا به کارکتری عصیان گر و مطالبه گر تبدیل می شود که می کوشد حق خود را بگیرد . فیلم پر از نقاط عطف است و علاوه بر نقاط عطف درست در فیلم ما شاهد نقاط عطف فرعی نیز هستیم. مثل پلانی که روششن به قضیه ی بیرون رفتن های مشکوک همسرش شک می کند و از ان جا نقطه پرتاب ما به پرده دوم و کشمکش های او است . فیلم از لحاظ فیلم نامه بسیار قوی شکل گرفته است . توجه به پی رنگ اصلی که ماجرای همسرش با دوست صمیمی او است را می بینیم و خرده پی رنگ هایی مثل اشنایی او با زنی که قصد اتش زدن خود دارد را می بینیم. از نکات مثبت خوب فیلم توجه به عناصر ایجاز و بسط است . ایجاز در پلانی که متوجه می شویم که همسرش قصد ماندن ندارد و بسط هم در پلانی که علل این تصمیم را می بینیم. یکی از نکات مثبت فیلم تدوین مناسب ان است که کات های بی وقفه ندارد و اجازه می دهد ما بیشتر با کارکتر درگیر شویم. کارگردانی فیلم قابل قبول است و از لانگ شات و نماهای مناسب با موضوع استفاده شده است . بازی رضا عطاران در این فیلم می توان تولد دوباره ی او در سینما نامید که به خوبی توانست در یک ژانر جدی و درام به خوبی ایفای نقش نماید.
این فیلم به صورت شخصیت محوری است و از ابتدا تا انتها روال صعودی شخصیت روشن را می بینیم . کارکتر روشن که در اول فیلم فردی بسیار مظلوم و خانواده دوست بود و بیشتر پلانها بازی او با دخترش را میبینیم تا به کارکتری عصیان گر و مطالبه گر تبدیل می شود که می کوشد حق خود را بگیرد . فیلم پر از نقاط عطف است و علاوه بر نقاط عطف درست در فیلم ما شاهد نقاط عطف فرعی نیز هستیم. مثل پلانی که روششن به قضیه ی بیرون رفتن ...
آقای روشن
#آقای_فیلمباز و #روشن:
#آقای_فیلمباز و #روشن:
ترسی که #سید_روح_الله_حجازی با #روشن از عاقبت این دنیا به دل من انداخت رو دوست داشتم.
بهترین تدوین که قطعاً سیمرغ رو داره، بهترین بازی #رضا_عطاران با اختلاف.
واقعا منو به فکر فرو برد و مدام توی طول فیلم به این فکر میکردم که بعضی از انسان ها مثل من دنبال یک زندگی آسون و معمولی هستیم، نه دنبال ویلاو زمین و باغیم نه دنبال ماشین های آنچنانی و نه اینکه به هر طریقی پول روی پول بزاریم.
و این دنیای نامرد اصلا هست تا با این آدم ها لجبازی کنه و هر روز به طریقی دمار از روزگارشون دربیاره.
#روشن در روند خودش تبدیل به خاموش میشه و شما این خاموشی رو با ذره ذره وجودتون حس میکنید.
تغییر #فریم فیلم فوق العادست، ...
#آقای_فیلمباز و #روشن:
#آقای_فیلمباز و #روشن:
ترسی که #سید_روح_الله_حجازی با #روشن از عاقبت این دنیا به دل من انداخت رو دوست داشتم.
بهترین تدوین که قطعاً سیمرغ رو داره، بهترین بازی #رضا_عطاران با اختلاف.
واقعا منو به فکر فرو برد و مدام توی طول فیلم به این فکر میکردم که بعضی از انسان ها مثل من دنبال یک زندگی آسون و معمولی هستیم، نه دنبال ویلاو زمین و باغیم نه دنبال ماشین های آنچنانی و نه اینکه ...
روشن روح اله حجازی به لحاظ ژانری فیلمی بلاتکلیف است و از نام پرسوناژ (روشن) گرفته تا رفتارها، چالشی که با آن روبرو می شود و ری اکشن های وی، نه در چارچوب تراژدی و نه در ژانرهای خانوادگی، روانشناسی و حتی روانشناسی برای مخاطب باور پذیر نیست.
وبازی رضا عطاران هم که در نقشی غیر کامیک نسبت به دهلیز قدمی روبه جلو محسوب می شود، نمی تواند تاثیر مثبتی بگذارد.
چیزی در مورد ساخت فیلم روشن هیچ توجیهی ندارد اینست که چه اجباریست ساخت فیلم به قیمت تخریب ذهنیت مخاطب از فیلم خوب درمیان ابرها و یا حتی انتخاب سوژه های خوب اجتماعی مانند consept فیلمهای زندگی خصوصی آقا و
خانم م، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و حتی اتاق تاریک
فیلمی خوش ساخت با بازی بی نظیر رضا عطاران.اگر خلاصه داستان فیلم را دوست دارید(روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگری نمیتواند خانه ثبت نامیاش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همه چیز، تصمیم میگیرد نقشش را بازی کند) حتما از فیلم خوشتان میآید و چقدر فیلمبرداری فیلم عالیه
کارگردان خوب , فیلم بد ساخت ... شبیه فیلم های عبدالرضا کاهانی بود و برای من باورپذیر نبود که این فیلم رو روح الله حجازی ساخته باشه , کسی که کارنامه ای درخشان از ساخت فیلم های دغدغه مند و اثرگذار داره و کارگردان محبوب من هم هست ... روشن را دوست نداشتم , تمام .
شانس سیمرغ : فیلمبرداری و موسیقی خوب بود ... همین .