من عاشق زمستونای اینجام. قشنگ نیست؟
- قشنگه ولی سختی داره. پنج هزار کیلومتر پرواز میکنن فقط برای این که زنده بمونن. اولش خیلی ترسناکه ولی تهش خونهشونو پیدا میکنن.
- اگه به تهش برسن.
- بلد باشن میرسن.
زخم کاری یک الگوی بومی سازی و مدرن سازی شده از نمایش مکبث شکسپیر است که خودش اقتباسی از یک کتاب رمان کوتاه به همین اسم است. سریال پر از عناصری است که هم باید در یک اقتباس ادبی جا خوش کرده باشد و هم در یک فیلم گنگستری ایرانی وجود داشته باشد، «محمد حسین مهدویان» در مقام کارگردان اگر صدای آن موسیقی متن و بتمن! نشان دادن قهرمان داستان را کمتر کند، اثری ساخته که تقریبا هیچ نقصی ندارد. با نقد سریال زخم کاری همراه ویجیاتو باشید.
در سینمای ایران همیشه جایگاه آثار اقتباسی لنگ میزند. فیلمهای بسیار کمی بر اساس یک کتاب ایرانی ساخته شدند که شاید تعداد آنها به انگشتان دو دست هم نرسد و مواردی که گلیمشان را از آب بیرون کشیدند که بسیار کمتر هم هستند. دایی جان ناپلئون معروفترین (و بهترین) اثر اقتباسی در سینمای ایران است و پس از آن موارد انگشت شماری نیز وجود دارد که توانستند این عرصه را خالی نگه ندارند. از «گاو» یا «آتش بدون دود» (بر اساس رمان چند جلدی نادر ابراهیمی) گرفته تا همین اواخر فیلم آذر،پرویز، شهدخت و دیگران که بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده بود.
برخی از کارگردانان ایرانی به جای سرک کشیدن به ادبیات غنی کشور به ساخت اقتباسهایی از آثار ادبی جهانی پرداختهاند و میتوان گفت که در زمینه ساخت یک اثر اقتباسی بر اساس کتابهای خارجی بیشتر میتوان مثال آورد تا اقتباسهای سینمایی از روی آثار داخلی. «محمد حسین مهدویان» بعد از آنکه یک ملودرام جنگی میسازد و سپس یک فیلم اکشن را کارگردانی میکند و به دنیای کمدی گروتسک و سیاسی هم با «شیشلیک» سر میزند، با سریال «زحم کاری» هم یک کار اقتباسی بر اساس یک رمان ایرانی نسبتا جدید انجام میدهد و هم به ژانری سر میزند که در ایران کمتر شناخته ...
زخم کاری یک الگوی بومی سازی و مدرن سازی شده از نمایش مکبث شکسپیر است که خودش اقتباسی از یک کتاب رمان کوتاه به همین اسم است. سریال پر از عناصری است که هم باید در یک اقتباس ادبی جا خوش کرده باشد و هم در یک فیلم گنگستری ایرانی وجود داشته باشد، «محمد حسین مهدویان» در مقام کارگردان اگر صدای آن موسیقی متن و بتمن! نشان دادن قهرمان داستان را کمتر کند، اثری ساخته که تقریبا هیچ نقصی ندارد. با نقد ...
زخم های کاری
در روزهايى كه تلوزيون ايران، بريتانيا ى كبير را براى بينندگان اندكش به سخره مى گيرد و سريال هاى بسيار ضعيفى را به نمايش مى گذارد، پلتفرم هاى آنلاين محصولاتى را مى سازند كه بيننده دارند. مخاطب امروز ديگر پذيراى پروتاگونيست چادر به سر نيست، چرا كه حقيقت جامعه ى امروز اين نيست. مخاطبى كه با يك جستجوى ساده به كهكشان محصولات خارجى دسترسى دارد، ديگر پذيراى شعارهاى ازدواج سنتى و خواستگارى و فرش فروش بازار و... نيست. شبكه ى نمايش خانگى بر خلاف صدا و سيماى ايران كمى به جامعه ى امروز ايران نزديك تر است. اگر چه سانسور و مميزى ها آزار دهنده هستند امّا سريال هاى شبكه ى نمايش خانگى هستند كه اين روزها غالب مردم را سرگرم نگه مى دارند. "زخم كارى" تجربه ى جديد مهدويان در سريال سازى است. سريالى كه از نظر صاحب ...
در روزهايى كه تلوزيون ايران، بريتانيا ى كبير را براى بينندگان اندكش به سخره مى گيرد و سريال هاى بسيار ضعيفى را به نمايش مى گذارد، پلتفرم هاى آنلاين محصولاتى را مى سازند كه بيننده دارند. مخاطب امروز ديگر پذيراى پروتاگونيست چادر به سر نيست، چرا كه حقيقت جامعه ى امروز اين نيست. مخاطبى كه با يك جستجوى ساده به كهكشان محصولات خارجى دسترسى دارد، ديگر پذيراى شعارهاى ازدواج سنتى و خواستگارى و فرش فروش بازار ...
اندک یادداشتی در باب سریال زخم کاری
زخم کاری با همه ایرادات ریز و درشتش اثر قابل بحثی در کارنامه مهدویان محسوب می شود اثری که اقتباسی از دو قلم قدرتمند شکسپیر و محمود حسین زاد می باشد. درست در همین جاست که مخاطب متوجه می شود که قرار است با یک اثر اقتباسی مواجه شود. و اگر مخاطب با یک شناخت نسبتا متوسطی از منابع اقتباسی اثر؛ برود سراغ اثر؛که دِگر می تواند تفاوت و نقص های اثر اقتباس شده از منابع اش را به خوبی تشخیص دهد. اگر هم که مخاطب هیچ شناختی از منابع اقتباس نداشته باشد می بایستی اثر اقتباس شده نیازمندی چندانی به منابعش نداشته باشد و بتواند جدا از دایره روایت نوشتاری منابع روایت بصری قابل درکی را برای هر دو گروه از مخاطبانش ایجاد کند حال با همین توضیح در همان ابتدای بحث می بایستی گفت که زخم کاری متاسفانه بیشترین نیازمندی را ...
زخم کاری با همه ایرادات ریز و درشتش اثر قابل بحثی در کارنامه مهدویان محسوب می شود اثری که اقتباسی از دو قلم قدرتمند شکسپیر و محمود حسین زاد می باشد. درست در همین جاست که مخاطب متوجه می شود که قرار است با یک اثر اقتباسی مواجه شود. و اگر مخاطب با یک شناخت نسبتا متوسطی از منابع اقتباسی اثر؛ برود سراغ اثر؛که دِگر می تواند تفاوت و نقص های اثر اقتباس شده از منابع اش را به خوبی تشخیص دهد. اگر هم که مخاطب ...
خوب بود. همین که یه فیلم با این فضای داستانی( دعوا و درگیری و قتل و ...) از ریتم نیفته و آدم از دیدنش خسته نشه نشان دهنده ی خوب و قوی بودن فیلمنامه و کارگردانی داره. بازی ها هم قابل قبول بود. اما رعنا آزادی ور واقعا قوی و عالی بازی کرده.
بسیار بسیار عالی بود من واقعا لذت بردم واز همه عوامل سازنده تشکر میکنم امیدوارم بازهم سریالهایی از این دست ساخته بشه ./ مینو الله وردی ۴۰ ساله از تهران
سریالی بود جالب و جذاب که به نظر من بهترین پیامش این بود که هرکس نمی تونه لقمه بزرگ تراز دهنش برداره و طمع اولین دشمن جان هر کسی میتونه باشه ولی در کل عالی بود
بعنوان یک نویسنده و منتقد، با وجودیکه این سریال اقتباسی از رمان بیست زخم کاری بود، اما به خاطر بازی بسیار خوب بعضی شخصیتها، بسیار موفق عمل کرد نسبت به سایر سریالهای شبکه خانگی. نقش آفرینیِ بازیگرانی همچون جواد عزتی و شخصیت پردازی وی، باعث شده بود خدشه و بعضی ضعفهای فیلمنامه ای کمرنگ شود. البته این ضعفها در رمانِ مکتوب دیده نمی شود. خسته نباشید می گویم به عوامل سازنده زخم کاری.
با سلام.موضوع جدید و جالبی بود..حرص و طمع زیبا به تصویر کشیده شده بود..اما بهرحال مشکلاتی داشت..به عنوان مثال قتل افراد در فیلم بدون پیگیری توسط قانون😐..البته پایان داستان هم کمی ضعیف تمام شد..کشتن مالک توسط منصوره خیلی مصنوعی بود..چون مالک با آگاهی کامل از اینکه ممکن است کشته شود سر قرار رفته بود...بدون هیچ دفاعی از خود..در انتها ممنون از تمامی بازیگران به خاطر نقشهای درخشانشان..