پوستر فیلم بازمانده

فیلم‌ سینمایی

بازمانده (۱۳۷۳)

۶.۵ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۰۷۰ رای

منتقدان:

۵.۸

امتیاز دهید:

سال 1984، فلسطین، شهر تحت اشغال حیفا. دکتر سعید به همراه همسرش لطیفه و نوزادشان فرهان در این شهر زندگی می کنند. دکتر سعید، شمعون - همسایه و همبازی یهودی دوران کودکی خود - را حین بمب گذاری در یک قطار می بیند. اما مطلع کردن پلیس، آغاز دردسرهای او و خانواده اش است. شمعون با تهدید از او می خواهد شهر را ترک کند اما سعید امتناع می کند. صفیه ـ مادر سعید ـ برای تشویق فرزندش به ترک شهر، به حیفا می‌آید. اما صبح روزی که قرار است خانواده دکتر سعید شهر را ترک کنند، حیفا مورد تهاجم صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد و از این خانواده، تنها صفیه و فرهان زنده می‌مانند...

کارگردان: سیف الله داد

نویسنده: سیف الله داد

عکس‌های فیلم بازمانده

فیلم «بازمانده»
فیلم «بازمانده»

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم بازمانده

 بخش مهم «مستندهای مرمت شده» به همت و کوشش سیف الله صمدیان، از جالب ترین بخش های جشنواره جهانی است؛ چه برای مخاطبان ایرانی و چه برای غیرایرانی ها. امسال فیلم «بازمانده» به کارگردانی زنده یاد سیف الله داد پس از مرمت در این بخش به اکران درآمد. «بازمانده» محصول 1373 است و داستان آن به سال 1948 بازمی گردد که صهیونیست ها اشغال فلسطین را آغاز کرده اند تا حکومت اسرائیل را تشکیل دهند. از ویژگی های مهم «بازمانده» این است که با گذشت بیش از بیست سال همچنان نوگرا و مبتکرانه است و بدیهی ست سختی های بسیاری برای ساخت آن کشیده شده است. فیلم، الگوی روایی کاملاً کلاسیک دارد. داستانش را سرراست بیان می کند و با آن که محتوا در آن بسیار حائز اهمیت است هرگز باقی المان هایش را فدای پرداختن به محتوا نکرده است؛ اتفاقی که متاسفانه در بسیاری از فیلم های اصطلاحاً سفارشی این روزها رخ می دهد و منجر به مبالغه و ایجاد لحن شعارآلود در آنها می گردد. شاید این روزها دوبله به اندازه ی گذشته مرسوم نباشد و اگر فیلمی در موقعیت "بازمانده" ساخته شود آن را با زیرنویس به اکران درآورند اما دوبله بودن فیلم حس نوستالژیک آن را تقویت می کند و حتا برای من و امثال من که در زمان ساخت و اکران فیلم بسیار خردسال بودیم و شاید خاطره چندانی از آن سالها نداشته باشیم نیز تداعی کننده ی سالهای خاطره انگیز سینمای ایران است. لحن فیلم تلخ است، همان طور که باید باشد و چیزی جز این در فیلمی چون «بازمانده» نمی تواند اتفاق بیفتد. جنس بازی ها و ترسیم رخدادها در آن نیز با این تلخی و سردی گره خورده است. فیلمساز تلاش می کند تا قطب های منفی و مثبت را در کارش آنچنان اغراق آمیز از آب درنیاورد که مخاطب را پس بزند اما به هر حال پرداختن به ماهیت مسئله ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم بازمانده

نظرهای منتشر شده فیلم بازمانده