گلنار (ترلان پروانه) در پی یافتن یک ماشین فراری قرمز به تهران می آید تا شاید به آرزوهای خود برسد. نادر (محسن تنابنده) با آگاهی از موقعیت گلنار تلاش می کند او را به واقعیت های زندگی برگرداند اما...
علیرضا داودنژاد با فیلم فراری در جشنواره فجر امسال نشان داد که سینمای ایران هنوز حرف های ناگفته ی زیادی دارد. فیلمی که با بازی خیره کننده و متفاوت محسن تنابنده و فیلمنامه ای خوب توانست جایزه ی هیئت ویژه داوران را به خود اختصاص دهد.
فیلم در نگاهی سطحی تصویری از جوانان نسل جدید را نشان می دهد که مال دنیا ، اولویت زندگی آن ها می شود. جوانی ( ترلان پروانه ) که بخاطر یک شرط با دوستش ، حاضر است از خانه فرار کرده و به تهران برود تا با تنها ماشین فراری موجود در ایران عکس سلفی بگیرد. اما آیا موضوع به همین جا ختم می شود؟
فراری ، در حقیقت فیلمی است که آرزوهای چند نسل را به تصویر می کشد.
مادری داریم که فرزندش جانباز شده است و حتی قادر نیست بنشیند و تنها آرزوی مادر ، پیدا کردن همسری برای فرزندش هست تا پس از مرگ ، پرستار پسرش باشد.
جانبازی داریم که برای حفظ ارزش های جامعه اش ، خود را محکوم به خوابیدن روی یک تخت کرده است.
زنی ( سیما تیرانداز ) را می بینیم که برای واقعی ساختن رویاهای فرزندش ، دست به تن فروشی می زند.
و سجاد ( رضا داودنژاد ) که با اعتبار و اموال پدر ، روی تمام خطوط قرمز خانواده خط بطلان کشیده و به یک شخصیت ضداجتماعی و نمایشی تبدیل شده است.
فراری ، در حقیقت آرزوهای تحقق نیافته ی جامعه است. تصویری از یک سراب.
در پایان ، هیچ کدام از شخصیت های فیلم ، به فراری خود نمی رسند. دختر جوان ، خانواده اش ، جانبازی که ارزش هایی که برایشان جنگیده را نابود شده می بیند و همه ی شخصیت های حاضر بجز تنابنده گرفتار سرابی بی پایان شده اند که گریزی از آن نیست.
اما فیلم علاوه بر این موضوع ، از منظری دیگر نیز قابل بررسی است.
در یک سو مردمانی را می بینیم که زود رنگ عوض می کنند ( صاحب گالری اتومبیل ...
علیرضا داودنژاد با فیلم فراری در جشنواره فجر امسال نشان داد که سینمای ایران هنوز حرف های ناگفته ی زیادی دارد. فیلمی که با بازی خیره کننده و متفاوت محسن تنابنده و فیلمنامه ای خوب توانست جایزه ی هیئت ویژه داوران را به خود اختصاص دهد.
فیلم در نگاهی سطحی تصویری از جوانان نسل جدید را نشان می دهد که مال دنیا ، اولویت زندگی آن ها می شود. جوانی ( ترلان پروانه ) که بخاطر یک شرط با دوستش ، حاضر است از خانه ...
اجتماع خطرناک
«فِراری» یا «فَراری»؟! نام انتخاب شده برای فیلم فَراری است اما درواقع هر دوی این عناوین می توانند عنوانهای درست و مناسبی برای آن باشند. دختری که برای دیدن و عکس گرفتن از یک فِراری از خانه اش فَرار کرده است!
علیرضا داوودنژاد، فیلمساز کهنه کار سینمای ایران، برای بار دیگر به سراغ معضل جوانان رفته است و باز هم نشان می دهد که چه قدر در طرح و پرداخت به این دسته از فیلم ها موفق است.
فیلمی که در آن "تقابل" وجود داشته باشد می تواند فیلم خوبی باشد و "فراری" مملو از تقابل هاست. تقابل میان گلنار (ترلان پروانه) و نادر (محسن تنابنده) بزرگترین این تقابل هاست؛ سادگی و پاک بودنِ مرد در مقابل سرکشی و گستاخی دختر نوجوان قرار می گیرد و همین تقابل رابطه ی آن ها را تا این حد زنده و باورپذیر از آب درمی آورد. ...
«فِراری» یا «فَراری»؟! نام انتخاب شده برای فیلم فَراری است اما درواقع هر دوی این عناوین می توانند عنوانهای درست و مناسبی برای آن باشند. دختری که برای دیدن و عکس گرفتن از یک فِراری از خانه اش فَرار کرده است!
علیرضا داوودنژاد، فیلمساز کهنه کار سینمای ایران، برای بار دیگر به سراغ معضل جوانان رفته است و باز هم نشان می دهد که چه قدر در طرح و پرداخت به این دسته از فیلم ها موفق است.
فیلمی که در آن ...
فیلم فراری
اگر به سلیقه و علاقه باشد، سینمای داوودنژاد را میپسندم و از تماشای روغن مارش که آب پاکی را بر روی تمام ساختارها و عادات سینمایی ریخت، لذت بردم. بااینحال، هرچقدر با خودم کلنجار میروم، فراری را نمیتوانم هضم کنم. فراری، کاملاً مبتنی بر قصه است و از قضا پاشنه آشیل و ضعفش هم از قصه ناشی میشود؛ این سستی بهقدری عیان است که رفتار و تصمیمهای شخصیتهای آن، باورپذیر نمیشوند: چه توجیهی وجود دارد رانندهای که روزانه با کلی مسافر سر و کله میزند بیهیچ چشمداشتی به دختری کمک کند؟ هویت کسانی که از شهود بازجویی میکنند، چیست؟ منطق حضور دختر در تهران فقط به عشق ماشین چه توجیهی دارد؟ اگر تمام آدمهای فرعی را حذف کنیم چه لطمهای به قصه وارد میشود؟ حقیقت آن است که بخاطر همین ضعفها، هیچ گرهافکنی و غافلگیریای ...
اگر به سلیقه و علاقه باشد، سینمای داوودنژاد را میپسندم و از تماشای روغن مارش که آب پاکی را بر روی تمام ساختارها و عادات سینمایی ریخت، لذت بردم. بااینحال، هرچقدر با خودم کلنجار میروم، فراری را نمیتوانم هضم کنم. فراری، کاملاً مبتنی بر قصه است و از قضا پاشنه آشیل و ضعفش هم از قصه ناشی میشود؛ این سستی بهقدری عیان است که رفتار و تصمیمهای شخصیتهای آن، باورپذیر نمیشوند: چه توجیهی وجود دارد رانندهای ...
فیلم خوش ریتمی بود و خسته کننده نمی شد و شخصیت هایی که به شدت پتانسیل کلیشه ای شدن داشتن با خلاقیت کارگردان بازیگران خیلی متفاوت نشون داده می شدن -شخصیت محسن تنابنده در فیلم جالب بود یک جوری احساس می کنم شخصیت مقابل سعید حنایی(قاتل زنجیره ای ) داشت یعنی با این که به اصولی معتقد بود سعی داشت با انعطاف حداکثری آدم هایی که ازخودش متفاوت بودن کمک کنه و گاهی کارهای اونا رو بپذیره - شخصیت دختر شهرستانی عصیانگر هم متفاوت از اون چیزی که تا الان دیده بودیم بود و به خوبی تاثیر فضای مجازی رو نشون می داد که چطور طبقات مختلف رو به هم نزدیک کرده اما جاهایی از فیلمنامه حفره داشت که نمیشه برای فیلمی با این ساختار ایراد مطرح کرد چون بیشتر از اون که فیلم قصد قصه گفتن داشته باشه سعی در شناساندن شخصیت ها داشت...
برخلاف تعریفایی که از فیلم شده بود من اصلا دوس نداشتم فوق العاده ضعیف رود فیلمنامه سر و ته نداشت و خیلی سطحی بود شاید واسه دهه هفتاد فیلم خوب و پرفروشی میشد مثه دوره ای که فیلم دختری با کفش های کتانی کلی سر و صدا کرد ولی در این زمان....
تنها نکته مثبت بازی خیلی خوب ترلان پروانه بود
براتون متاسفم با این فیلمی که ساختید، فیلم فراری واقعا چی میگه؟ دوست دارم این سوالو بپرسم از کسی که فیلنامه رو نوشته، واقعا خجالت نمیکشی که فیلمو با یه تصادف تموم میکنی؟ در صورتی که میتونست خیلی چیزارو به دخترخانومای جوان بگه، شما داری خیانت میکنی به جامعه،، شما طوری فیلمو پیش بردی که کار دخترک جوان رو تایید کرد و اگر تصادف نمیکردن دخترک از یک زندگی بد به یک زندگی بهتر و دور از خانواده میرفت. شما مشکل داری رویکردتو عوض کن. البته اگر رویکردی داشته باشی!!
فیلم درخشان و خیلی خوبی بود که من تو جشنواره دیدمش و واقعا حض کردم-حیفش که واقعا تو اکران اینجوری سوخت از تمام فیلمهای اکران نوروزی یه سروگردن بالاتره مخصوثا صحنهای آخر فیلم که میخکوبت میکنه و هیجان فیلم رو خیلی بالا میبره-حتما حتما به تمام سینما روها چه حرفا ای و چه عامه پسند پیشنهاد میکنم ببینند فیلم رو .پشیمون نمیشن
فیلم رو دوس داشتم....فیلمنامه خوبی داشت.....و واقعا باید بازی آقای طنابنده سیمرغ می گرفت چون کاملا از نقی فاصله گرفته بود.....
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۴ تیر ۱۳۹۶
واقعاً تماشای این فیلم برام لذتبخش بود. بازی ترلان پروانه برخلاف همیشه عالی بود و این نشون میده آقای داودی نژاد به کارشون تسلط وافری دارن که از یک بازیگر معمولی این طور درست بازی گرفتن
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۲۱ اسفند ۱۳۹۵
بهترین فیلم جشنواره. دود از کنده بلند میشه.
۷
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
فيلم فراري بيستمين ساخته استاد عليرضا داودنژاد فيلم سازكهنه كار كشورمان كه با فيلم مرهم توانست ثابت كند با موضوع اجتمايي به شدت آشناست ،اين بار با فيلم فراري به سراغ موضوع مصرف گرايي و تجمل گرايي رفته كه چيزي قابل لمس در كشورمان است ،فيلم نامه خوبي نوشته آقاي پرتويي ،ساده ،روان ،و بدون تكلف است ،چه قدر خوب آقاي تنابنده توانست كاركتر دوست داشتني بيافريند كه تماشاگر را با خود همراه كند ،البته كاركتر ترلان پروانه جاي كار بيشتري داشت ،ودر پايان فيلم به فيلمي تبديل شد كه نمي شود با ادعاهاي بي نشان آن را خدشه دار كرد و سيمرغ حق مسلم آقاي تنابنده بود.
۶
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۲۲ بهمن ۱۳۹۵
خیلی بد بود ، جا داره یه تسلیتی به داود نژاد بگیم به خاطر این فیلم ضعیف ، به دوستانی که معنی مبتذل رو نمیدونن توصیه میکنم که فراری رو حتما ببینن ، ولی نکته غم انگیز ماجرا این جاست که سیمرغ بهترین فیلمنامه رو به ماجرای نیمروز ندادن و جایزه رو به این فیلم دادن که اصلی ترین مشکلش فیلمنامه است و یا سیمرغ بهتربن بازیگر مرد رو به امیر آقایی با اون بازی فوق العاده ندادن و جایزه روبه تنابنده با یه بازی بسبار متوسط و تکراری دادن در اخر متاسفم برای سینمای ایران با همچین جشنواره درپیتی
ايده كلى فيلم: فرارى سوارها حيوانند و پيكان سوارها بامرام و آدم حسابى. قرون وسطى ست مگه؟
اون جانباز وسط فيلم چى ميگفت؟
هزاران قدم از فيلم مرهم عقب تره.
۸
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۹ بهمن ۱۳۹۵
متاسفانه فیلم حرف زیادی برای گفتن نداشت داستان بودن فراز و فرود با ریتمی یکنواخت بازی های متوسط با این فیلمی که دیدم بعید میدون امسال خبری از فیلمهای نابی مثل ابد و یک روز خبری نیست واقعا کیفیت جشنواره در حد آکادمی گوگوش شده. ضمنا تنها نکته مثبت فیلم موسیقی بود.
فیلمشون عالی بود. حقش بود در بیشتر رشته ها نامزد بشه
۱۰
۱۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۷ بهمن ۱۳۹۵
ترلان در اين فيلم بهترين بازي خودشو ارائه كرده. كلا فيلم راضي كننده اى بود.
۹
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۷ بهمن ۱۳۹۵
فیلم خوبی بود..اگر از لحجه شمالی برای ترلان استفاده نمیشد بهتر بود...بازی ها هم عالی بود بجز بازیگر زن مادر جانباز ک فیلم رو از ریتم کمی انداخت و انتخاب رضا داوود نژاد ب عنوان سجاد خیلی خوب بود...در کل اگر داستان از شمال و راننده ای ک ترلان رو از شمال به تهران میاوورد بود بهتر بود..چون داوود نژاد ب فیلم های جاده ای معروفه نه خیابونی....
بد نبود... خیلی خوب هم نبود... فیلمنامه چنگی به دل نمی زد اما کارگردانی فیلم خوب بود... خرده قصه های حول قصه اصلی نمی ذاشت فیلم از ریتم بیفته... فیلم و دوست نداشتم اما این دلیل نمی شه که فراری فیلم خوبی نباشه.
۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۶ بهمن ۱۳۹۵
"فراری" یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.
جمله ی فوق شاید در نگاه اول کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما فیلم داود نژاد انصافا فیلم درخشانی است.
"فراری" پیش از شروع با ترکیب عواملش مخاطب را کنجکاو تماشا میکند ، با تیتراژ و افتتاحیه به سرعت او را وارد داستان کرده و در لحظه لحظه ی فیلم او را با خود درگیر میکند . با لحظههای درخشان اورا در جهان فیلم غرق کرده و پس از پایان نیز تا ساعت ها و حتی شاید روزها بر او تاثیر میگذارد.
داود نژاد مصداق بارز ضرب المثل (دود از کنده بلند میشود) است ؛ او با تجربه و پختگی تمام و در عین حال دوری از کهنگی فکری ، یک داستان مدرن امروزی را به بهترین شکل ممکن روایت کرده و مخاطب را تا آخرین لحظه باخود همراه میکند.
حکایت گلنار و آرزوی به ظاهر کودکانه اش در زیر لایه ی خود سرشار از مفاهیم عمیقی است که تعمق و صد البته نگارش و اجرای آن فقط از افراد کارکشته ای چون کامبوزیا پرتوی و داود نژاد بر می آید.
شخصیت ها در" فراری" بسیار زنده و باور پذیرند و بازیگران نیز با هنرمندی آنها را ایفا کرده اند. موسیقی مثل چند کار اخیر داود نژاد این بارهم به نقش به سزایی در ایجاد حس و حال داستان دارد و باترکیبی از سازهای سنتی و غیر سنتی مطابق با تقابل دختر مدرن و راننده سنتی عمل میکند.
اما آنچه"فراری" را ماندگار میکند ، نه درخشش تک تک اجزا بلکه به بار نشستن وحدت کلی آنها و تاثیر گذاشتن در روح و فکر مخاطب و وادار کردن او به تفکر و تعمق است.
"فراری" همان اصل اصیل هنر را در لحظه لحظه ی خود داراست همان کیمیایی که نمیدانی چیست اما هرچه هست داود نژاد به خوبی از آن بهره گرفته و نام خود را با ساختن یک شاهکار سینمایی دیگر همچون کلاس هنرپیشگی و مرهم باز هم در اوج نگاه میدارد.
۴
۱۵
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۶ بهمن ۱۳۹۵
"فراری" یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.
جمله ی فوق شاید در نگاه اول کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما فیلم داود نژاد انصافا فیلم درخشانی است.
"فراری" پیش از شروع با ترکیب عواملش مخاطب را کنجکاو تماشا میکند ، با تیتراژ و افتتاحیه به سرعت او را وارد داستان کرده و در لحظه لحظه ی فیلم او را با خود درگیر میکند . با لحظههای درخشان اورا در جهان فیلم غرق کرده و پس از پایان نیز تا ساعت ها و حتی شاید روزها بر او تاثیر میگذارد.
داود نژاد مصداق بارز ضرب المثل (دود از کنده بلند میشود) است ؛ او با تجربه و پختگی تمام و در عین حال دوری از کهنگی فکری ، یک داستان مدرن امروزی را به بهترین شکل ممکن روایت کرده و مخاطب را تا آخرین لحظه باخود همراه میکند.
حکایت گلنار و آرزوی به ظاهر کودکانه اش در زیر لایه ی خود سرشار از مفاهیم عمیقی است که تعمق و صد البته نگارش و اجرای آن فقط از افراد کارکشته ای چون کامبوزیا پرتوی و داود نژاد بر می آید.
شخصیت ها در" فراری" بسیار زنده و باور پذیرند و بازیگران نیز با هنرمندی آنها را ایفا کرده اند. موسیقی مثل چند کار اخیر داود نژاد این بارهم به نقش به سزایی در ایجاد حس و حال داستان دارد و باترکیبی از سازهای سنتی و غیر سنتی مطابق با تقابل دختر مدرن و راننده سنتی عمل میکند.
اما آنچه"فراری" را ماندگار میکند ، نه درخشش تک تک اجزا بلکه به بار نشستن وحدت کلی آنها و تاثیر گذاشتن در روح و فکر مخاطب و وادار کردن او به تفکر و تعمق است.
"فراری" همان اصل اصیل هنر را در لحظه لحظه ی خود داراست همان کیمیایی که نمیدانی چیست اما هرچه هست داود نژاد به خوبی از آن بهره گرفته و نام خود را با ساختن یک شاهکار سینمایی دیگر همچون کلاس هنرپیشگی و مرهم باز هم در اوج نگاه میدارد.
۲
۱۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
يكى از اجتماعي ترين فيلمهاي اين دوره جشنواره كه برعكس فيلمهاي آپارتماني رايج، فقط در خيابان مي گذره. بازي ترلان پروانه محشره. كارگرداني و موسيقي قوى.
۳
۹
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
افرين بر فيلمسازي كه توانسته اين فيلم خوب را خلق كند.
۷
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
ترلان چه كرده بود!!!!! باورنكردني. جايزه رو بهش بدين كه حقشه اين دختر. ممنون از داودنژاد براي اين فيلم دوست داشتني.
۵
۱۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
مگه میشه مگه داریم من خودمو برا ی بازی مصنوعی از ترلان پروانه آماده کرده بودم ولی این داوود نژاد جادوگره شده قضیه طناز طباطبایی که داوود نژاد با مرحم کشیدش بالا من اگه ی صندوق خیلی خیلی پسندیدم هم بود قطعا تو اون مینداختم فیلم اجتماعی یعنی این بقیه برن بوق بزنن دلشون خوشه نشستن تو ی خونه تک لوکیشن فیلم اجتماعی میسازن
فیلم "فراری" به شخصه بیش از حد انتظارم فیلم قابل توجه و متفاوتی بود. همینطور بازی ترلان پروانه که با این سطح از بازیگری نشون داد که در سینما جای پیشرفت زیادی داره، بدون شک حضور محسن تنابنده (با اینکه در نقشی تکراری در فیلم ظاهر شده) توانسته شادابی و قدرت فیلم رو تا انتها نگه داره و شاید اگر بازیگر دیگری بجای وی قرار میگرفت نتیجه چنین فیلمی از آب در نمیآمد. کارگردانی و فیلمبرداری "فراری" هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشته اما با توجه به مدت زمان نسبتا طولانیِ فیلم میشد شاهد فیلمنامهی قویتری باشیم.
بدون شک "فراری" یک اثر مهم و قابل توجه در بین فیلمهای جشنواره امسال است که میتونه در کنار عناوین موفق علیرضا داوودنژاد قرار بگیره...
در صندوق آرای مردمی:
اصلا نپسندیدم() –نپسندیدم() –میانه() –پسندیدم(*) –خیلی پسندیدم()
۳
۶
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۴ بهمن ۱۳۹۵
یکی از درخشان ترین فیلمهای جشنواره با داستانی نو و بازی هایی گیرا. جایزه امسال باید مال خانم پروانه باشه. هرگز فکر نمی کردم با این سن کم انقدر خوب بازی کنن.
۳
۹
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۴ بهمن ۱۳۹۵
فیلم عالی بود ان شاء الله سیمرغ بهترین بازیگر زن به ترلان پروانه وسیمرغ بهترین بازیگر مرد به محسن تنابنده برسد.
۳
۸
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۳ بهمن ۱۳۹۵
بازی خانم ترلان پروانه و آقای تنابنده عالی بود و اولین فیلم جشنواره بود که منو با خودش همراه کرد