آدرس ایمیل نادرست است

نمایش کلمه عبور نمی‌تواند خالی باشد

بازیابی کلمه عبور

نام نمی‌تواند خالی باشد

نام خانوادگی نمی‌تواند خالی باشد

آدرس ایمیل نمی‌تواند خالی باشد

نمایش رمز عبور نمی‌تواند خالی باشد

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید تا دستورات لازم جهت تغییر رمز حساب کاربری شما از طریق ایمیل برای شما ارسال گردد.

Error message here!

بازگشت به لاگین

بستن
2016-12-07 19:06:48
امتیاز
6.51 از 10 با 112 رای
6.00 از 10 با 2 رای

فراری


گلنار (ترلان پروانه) در پی یافتن یک ماشین فراری قرمز به تهران می آید تا شاید به آرزوهای خود برسد. نادر (محسن تنابنده) با آگاهی از موقعیت گلنار تلاش می کند او را به واقعیت های زندگی برگرداند اما...

ویدیوهای فیلم فراری


تصاویر فیلم فراری


نظر منتقدین


مسعود فراستی

بنظرم فیلم هرچه دارد از بیرون دارد. هیچ کدام از آدم های فیلم به شخصیت تبدیل نمی شوند. علی القاعده تنابنده باید در می آمد که درنیامده است. ادعایی فیلم می تواند داشته باشد مثلا اینکه فیلم ضدسرمایه داری است. این ژست، ژست بدی است. آیا این فیلم ضدسرمایه داری است؟ ابدا این طور نیست. هرچند به ظاهر می خواهد مدافع دختر بیچاره شهرستانی بی هویت باشد. اما طرفدار او نمی تواند باشد. نه نعره زدن و جیغ زدن های دختر مسئله مان می شود و نه مرفه هان فیلم، منفور می شوند!

یاسمن خلیلی فرد

علیرضا داوودنژاد، فیلمساز کهنه کار سینمای ایران، برای بار دیگر به سراغ معضل جوانان رفته است و باز هم نشان می دهد که چه قدر در طرح و پرداخت به این دسته از فیلم ها موفق است. فیلمی که در آن "تقابل" وجود داشته باشد می تواند فیلم خوبی باشد و "فراری" مملو از تقابل هاست. تقابل میان گلنار (ترلان پروانه) و نادر (محسن تنابنده) بزرگترین این تقابل هاست؛ سادگی و پاک بودنِ مرد در مقابل سرکشی و گستاخی دختر نوجوان قرار می گیرد و همین تقابل رابطه ی آن ها را تا این حد زنده و باورپذیر از آب درمی آورد.

حیدر جوادی

فِراری داونژاد موید یک نکته بسیار مهم در مورد اوست که از زمانه‌اش عقب نمی‌ماند و در شناخت پیرامونش دچار واپسگرایی همنسلان فیلمسازش نشده است. این جمله به این معنی نیست که صرف شناخت مناسبات امروزی جامعه، معنی همگام شدن با جامعه را می دهد. این شناخت باید بازتاب دقیقی روی پرده سینما داشته باشد. فیلم «فراری» «علیرضا داوونژاد» ضمن اینکه یک شاهکار سینمایی است، فیلمی است که لبریز از شناخت و ارائه دقیق و تفصیلی از ناهنجاریهای اجتماعی است.

نقد‌های بلند فیلم فراری


خبرهای مرتبط فراری


گزارش تصویری اکران و نشست فیلم «فراری» در جشنواره فجر 35

اکران و نشست فیلم فراری با حضور علیرضا داوودنژاد، محسن تنابنده، ترلان پروانه، سیما ....

معرفی فیلم «فراری»/ سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

فیلم «فِراری» ساخته علیرضا داوودنژاد در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ....

عکس های فیلم «فراری» علیرضا داوودنژاد

جدیدترین عکس های فیلم «فراری» ....

نظرهای منتشر شده (19 نظر)

شما می‌بایست نام خود را وارد نمایید.

شما می بایست یک ایمیل صحیح وارد نمایید.

شما می‌بایست یک متن وارد نمایید.

خطر لو رفتن داستان
م.ش
23 بهمن 95 | 20:26
م.ش

فيلم فراري بيستمين ساخته استاد عليرضا داودنژاد فيلم سازكهنه كار كشورمان كه با فيلم مرهم توانست ثابت كند با موضوع اجتمايي به شدت آشناست ،اين بار با فيلم فراري به سراغ موضوع مصرف گرايي و تجمل گرايي رفته كه چيزي قابل لمس در كشورمان است ،فيلم نامه خوبي نوشته آقاي پرتويي ،ساده ،روان ،و بدون تكلف است ،چه قدر خوب آقاي تنابنده توانست كاركتر دوست داشتني بيافريند كه تماشاگر را با خود همراه كند ،البته كاركتر ترلان پروانه جاي كار بيشتري داشت ،ودر پايان فيلم به فيلمي تبديل شد كه نمي شود با ادعاهاي بي نشان آن را خدشه دار كرد و سيمرغ حق مسلم آقاي تنابنده بود.

پاسخ
کیهان
22 بهمن 95 | 20:04
کیهان

خیلی بد بود ، جا داره یه تسلیتی به داود نژاد بگیم به خاطر این فیلم ضعیف ، به دوستانی که معنی مبتذل رو نمیدونن توصیه میکنم که فراری رو حتما ببینن ، ولی نکته غم انگیز ماجرا این جاست که سیمرغ بهترین فیلمنامه رو به ماجرای نیمروز ندادن و جایزه رو به این فیلم دادن که اصلی ترین مشکلش فیلمنامه است و یا سیمرغ بهتربن بازیگر مرد رو به امیر آقایی با اون بازی فوق العاده ندادن و جایزه روبه تنابنده با یه بازی بسبار متوسط و تکراری دادن در اخر متاسفم برای سینمای ایران با همچین جشنواره درپیتی

پاسخ
معین کاف
21 بهمن 95 | 13:56

ايده كلى فيلم: فرارى سوارها حيوانند و پيكان سوارها بامرام و آدم حسابى. قرون وسطى ست مگه؟
اون جانباز وسط فيلم چى ميگفت؟
هزاران قدم از فيلم مرهم عقب تره.

پاسخ
رضا هاشمی
19 بهمن 95 | 21:55
رضا هاشمی

متاسفانه فیلم حرف زیادی برای گفتن نداشت داستان بودن فراز و فرود با ریتمی یکنواخت بازی های متوسط با این فیلمی که دیدم بعید میدون امسال خبری از فیلمهای نابی مثل ابد و یک روز خبری نیست واقعا کیفیت جشنواره در حد آکادمی گوگوش شده. ضمنا تنها نکته مثبت فیلم موسیقی بود.

پاسخ
شقایق لعل
19 بهمن 95 | 01:45

فیلم خوبی با بازی های خوب. کاش ترلان هم مثل آقای تنابنده کاندید می شد

پاسخ
صنم طاهریان
19 بهمن 95 | 01:18

فیلمشون عالی بود. حقش بود در بیشتر رشته ها نامزد بشه

پاسخ
دارا
18 بهمن 95 | 02:54
دارا

ترلان در اين فيلم بهترين بازي خودشو ارائه كرده. كلا فيلم راضي كننده اى بود.

پاسخ
سعید
17 بهمن 95 | 21:19
سعید

فیلم خوبی بود..اگر از لحجه شمالی برای ترلان استفاده نمیشد بهتر بود...بازی ها هم عالی بود بجز بازیگر زن مادر جانباز ک فیلم رو از ریتم کمی انداخت و انتخاب رضا داوود نژاد ب عنوان سجاد خیلی خوب بود...در کل اگر داستان از شمال و راننده ای ک ترلان رو از شمال به تهران میاوورد بود بهتر بود..چون داوود نژاد ب فیلم های جاده ای معروفه نه خیابونی....

پاسخ
پدرام شیردل
16 بهمن 95 | 10:54

بد نبود... خیلی خوب هم نبود... فیلمنامه چنگی به دل نمی زد اما کارگردانی فیلم خوب بود... خرده قصه های حول قصه اصلی نمی ذاشت فیلم از ریتم بیفته... فیلم و دوست نداشتم اما این دلیل نمی شه که فراری فیلم خوبی نباشه.

پاسخ
علی حقیری
16 بهمن 95 | 10:09
علی حقیری

"فراری" یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.
جمله ی فوق شاید در نگاه اول کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما فیلم داود نژاد انصافا فیلم درخشانی است.
"فراری" پیش از شروع با ترکیب عواملش مخاطب را کنجکاو تماشا میکند ، با تیتراژ و افتتاحیه به سرعت او را وارد داستان کرده و در لحظه لحظه ی فیلم او را با خود درگیر میکند . با لحظه‌های درخشان اورا در جهان فیلم غرق کرده و پس از پایان نیز تا ساعت ها و حتی شاید روزها بر او تاثیر میگذارد.
داود نژاد مصداق بارز ضرب المثل (دود از کنده بلند میشود) است ؛ او با تجربه و پختگی تمام و در عین حال دوری از کهنگی فکری ، یک داستان مدرن امروزی را به بهترین شکل ممکن روایت کرده و مخاطب را تا آخرین لحظه باخود همراه میکند.
حکایت گلنار و آرزوی به ظاهر کودکانه اش در زیر لایه ی خود سرشار از مفاهیم عمیقی است که تعمق و صد البته نگارش و اجرای آن فقط از افراد کارکشته ای چون کامبوزیا پرتوی و داود نژاد بر می آید.
شخصیت ها در" فراری" بسیار زنده و باور پذیرند و بازیگران نیز با هنرمندی آنها را ایفا کرده اند. موسیقی مثل چند کار اخیر داود نژاد این بارهم به نقش به سزایی در ایجاد حس و حال داستان دارد و باترکیبی از سازهای سنتی و غیر سنتی مطابق با تقابل دختر مدرن و راننده سنتی عمل میکند.
اما آنچه"فراری" را ماندگار میکند ، نه درخشش تک تک اجزا بلکه به بار نشستن وحدت کلی آنها و تاثیر گذاشتن در روح و فکر مخاطب و وادار کردن او به تفکر و تعمق است.
"فراری" همان اصل اصیل هنر را در لحظه لحظه ی خود داراست همان کیمیایی که نمیدانی چیست اما هرچه هست داود نژاد به خوبی از آن بهره گرفته و نام خود را با ساختن یک شاهکار سینمایی دیگر همچون کلاس هنرپیشگی و مرهم باز هم در اوج نگاه میدارد.

پاسخ
علی حقیری
16 بهمن 95 | 10:06
علی حقیری

"فراری" یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.
جمله ی فوق شاید در نگاه اول کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما فیلم داود نژاد انصافا فیلم درخشانی است.
"فراری" پیش از شروع با ترکیب عواملش مخاطب را کنجکاو تماشا میکند ، با تیتراژ و افتتاحیه به سرعت او را وارد داستان کرده و در لحظه لحظه ی فیلم او را با خود درگیر میکند . با لحظه‌های درخشان اورا در جهان فیلم غرق کرده و پس از پایان نیز تا ساعت ها و حتی شاید روزها بر او تاثیر میگذارد.
داود نژاد مصداق بارز ضرب المثل (دود از کنده بلند میشود) است ؛ او با تجربه و پختگی تمام و در عین حال دوری از کهنگی فکری ، یک داستان مدرن امروزی را به بهترین شکل ممکن روایت کرده و مخاطب را تا آخرین لحظه باخود همراه میکند.
حکایت گلنار و آرزوی به ظاهر کودکانه اش در زیر لایه ی خود سرشار از مفاهیم عمیقی است که تعمق و صد البته نگارش و اجرای آن فقط از افراد کارکشته ای چون کامبوزیا پرتوی و داود نژاد بر می آید.
شخصیت ها در" فراری" بسیار زنده و باور پذیرند و بازیگران نیز با هنرمندی آنها را ایفا کرده اند. موسیقی مثل چند کار اخیر داود نژاد این بارهم به نقش به سزایی در ایجاد حس و حال داستان دارد و باترکیبی از سازهای سنتی و غیر سنتی مطابق با تقابل دختر مدرن و راننده سنتی عمل میکند.
اما آنچه"فراری" را ماندگار میکند ، نه درخشش تک تک اجزا بلکه به بار نشستن وحدت کلی آنها و تاثیر گذاشتن در روح و فکر مخاطب و وادار کردن او به تفکر و تعمق است.
"فراری" همان اصل اصیل هنر را در لحظه لحظه ی خود داراست همان کیمیایی که نمیدانی چیست اما هرچه هست داود نژاد به خوبی از آن بهره گرفته و نام خود را با ساختن یک شاهکار سینمایی دیگر همچون کلاس هنرپیشگی و مرهم باز هم در اوج نگاه میدارد.

پاسخ
فريبا
16 بهمن 95 | 02:35
فريبا

يكى از اجتماعي ترين فيلمهاي اين دوره جشنواره كه برعكس فيلمهاي آپارتماني رايج، فقط در خيابان مي گذره. بازي ترلان پروانه محشره. كارگرداني و موسيقي قوى.

پاسخ
ياسمن
16 بهمن 95 | 02:07
ياسمن

افرين بر فيلمسازي كه توانسته اين فيلم خوب را خلق كند.

پاسخ
سوده
16 بهمن 95 | 01:48
سوده

ترلان چه كرده بود!!!!! باورنكردني. جايزه رو بهش بدين كه حقشه اين دختر. ممنون از داودنژاد براي اين فيلم دوست داشتني.

پاسخ
رویا
15 بهمن 95 | 17:40
رویا

مگه میشه مگه داریم من خودمو برا ی بازی مصنوعی از ترلان پروانه آماده کرده بودم ولی این داوود نژاد جادوگره شده قضیه طناز طباطبایی که داوود نژاد با مرحم کشیدش بالا من اگه ی صندوق خیلی خیلی پسندیدم هم بود قطعا تو اون مینداختم فیلم اجتماعی یعنی این بقیه برن بوق بزنن دلشون خوشه نشستن تو ی خونه تک لوکیشن فیلم اجتماعی میسازن

پاسخ
بردیا ولی نعمتی
15 بهمن 95 | 05:33

فیلم "فراری" به شخصه بیش از حد انتظارم فیلم قابل توجه و متفاوتی بود. همینطور بازی ترلان پروانه که با این سطح از بازیگری نشون داد که در سینما جای پیشرفت زیادی داره، بدون شک حضور محسن تنابنده (با اینکه در نقشی تکراری در فیلم ظاهر شده) توانسته شادابی و قدرت فیلم رو تا انتها نگه داره و شاید اگر بازیگر دیگری بجای وی قرار می‌گرفت نتیجه چنین فیلمی از آب در نمی‌آمد. کارگردانی و فیلمبرداری "فراری" هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشته اما با توجه به مدت زمان نسبتا طولانیِ فیلم می‌شد شاهد فیلمنامه‌ی قوی‌تری باشیم.
بدون شک "فراری" یک اثر مهم و قابل توجه در بین فیلمهای جشنواره امسال است که می‌تونه در کنار عناوین موفق علیرضا داوودنژاد قرار بگیره...

در صندوق آرای مردمی:
اصلا نپسندیدم() –نپسندیدم() –میانه() –پسندیدم(*) –خیلی پسندیدم()

پاسخ
لیلی
15 بهمن 95 | 02:25
لیلی

یکی از درخشان ترین فیلمهای جشنواره با داستانی نو و بازی هایی گیرا. جایزه امسال باید مال خانم پروانه باشه. هرگز فکر نمی کردم با این سن کم انقدر خوب بازی کنن.

پاسخ
علی
14 بهمن 95 | 17:52
علی

فیلم عالی بود ان شاء الله سیمرغ بهترین بازیگر زن به ترلان پروانه وسیمرغ بهترین بازیگر مرد به محسن تنابنده برسد.

پاسخ
شادی
14 بهمن 95 | 01:43
شادی

بازی خانم ترلان پروانه و آقای تنابنده عالی بود و اولین فیلم جشنواره بود که منو با خودش همراه کرد

پاسخ