مدار فیلم بر محورِ قصهای معمایی میچرخد و خب، در اینگونه فیلمها باید پازلِ معما، سکانس به سکانس در کنار هم چیده شود تا در انتها، مخاطب بتواند از دل روابط علی و معلولی، کلیت قصه و چالشهای پیشروی کاراکترها را باور کند؛ و این باورپذیری، در فیلم شَنِل اتفاق نمیافتد. کافیست با کمی دقت فیلم را تماشا کنیم تا گافهای داستان، عیان شود؛ از آنجمله دوست صحرا اطلاعی از هویت واقعی او ندارد اما در عین حال، پدر و مادرش را میشناسد، دختر صحرا شش ساله است و در همین شش سال با چه منطقی زندگی او کاملاً متحول شده است؟ صحرا، زن دوم آقای مهندسیست که خبری از زن و خانواده اول شوهر متوفایش نیست و قسعلیهذا (بخاطر آنکه فیلم اسپویل نشود از بیان جزییات گافهای فیلم پرهیز میکنم). جالب آنکه، لوکشین فیلم در یکی از شهرهای شمال کشور است و حتی یک نفر به لهجه آن منطقه صحبت نمیکند. مضافبر این، قاببندیها و کاتهای متوالی بسیار ناشیانه است و همینطور تدوین آن؛ به گونهای که پرش از سکانسی به سکانس دیگر بهوضوح، توی ذوق میزند و علاوهبر آن، خبری از نماهای لانگ نیست و مجموع همین عوامل، فیلم را از مدیوم سینما خارج میکند. در نهایت، با ضعفهایی که بر فیلمنامه و داستان سوار است، پایانبندی آن به طرز فجیعی بیسر و ته میشود. همین پایانبندی، هم نشاندهندهی عجز از پایانی منطقی و در عینحال غافلگیرانه است و هم از پاسخ دادن به تمام ایرادهایی که بر قصه وارد است، فرار میکند و با موسیقیای حماسی در حالیکه صحرا دخترش را بغل کرده و دیالوگهای دهن پر کن میگوید، بیهیچ منطقِ روایی از او قهرمان میسازد و بعد به ناگاه، تیتراژ، روی پرده میافتد.
مدار فیلم بر محورِ قصهای معمایی میچرخد و خب، در اینگونه فیلمها باید پازلِ معما، سکانس به سکانس در کنار هم چیده شود تا در انتها، مخاطب بتواند از دل روابط علی و معلولی، کلیت قصه و چالشهای پیشروی کاراکترها را باور کند؛ و این باورپذیری، در فیلم شَنِل اتفاق نمیافتد. کافیست با کمی دقت فیلم را تماشا کنیم تا گافهای داستان، عیان شود؛ از آنجمله دوست صحرا اطلاعی از هویت واقعی او ندارد اما در عین حال، ...
روایتِ مبهم اما منطقی
میزانِ موفقیت یک اثر سینمایی در وهله ی نخست به قصه پردازی مربوط می شود اینکه فیلمساز بتواند با بستر سازی مناسب قالبِ یک فیلم را در همان سکانس های اولیه شکل بدهد و بعد از آن با بهره گیری صحیح فیلم را به جلوببرد، فیلم شنل دومین ساخته حسین کندری این میزان موفقیت را دارد؛ فیلمساز علاوه بر ایجاد قصه توانسته یک شخصیت خاص به آن بیفزاید، در شروع فیلم تماشاگر با قصه یی مبهم مواجه می شود قصه یی که فاقدِ پیش فرض های مرسوم است از همین جهت چارچوب شنل بر اساس اطلاعات قطره چکانی شکل می گیرد به طوری که کندری به عنوان یک دانای کل به طور لحظه یی به تماشاگرش اطلاعات می دهد ، چرخه ی اصلی درام با شخصیت خبیث یا همان آنتاگونیست معروف به نام طاهر شکل می گیرد، شخصیتی پیچیده که کندری توانسته با مهارت خاصی ...
میزانِ موفقیت یک اثر سینمایی در وهله ی نخست به قصه پردازی مربوط می شود اینکه فیلمساز بتواند با بستر سازی مناسب قالبِ یک فیلم را در همان سکانس های اولیه شکل بدهد و بعد از آن با بهره گیری صحیح فیلم را به جلوببرد، فیلم شنل دومین ساخته حسین کندری این میزان موفقیت را دارد؛ فیلمساز علاوه بر ایجاد قصه توانسته یک شخصیت خاص به آن بیفزاید، در شروع فیلم تماشاگر با قصه یی مبهم مواجه می شود قصه یی که فاقدِ پیش ...
عقده های مرتبط
شنِل یک قصه پردازی مبهم دارد. اما انسجام را از دست نداده است. فیلم با ساختاری منسجم و خوش ریتم جلو رفته است. تا یک قصه پردازی منطقی شکل بگیرد. فیلم قطره چکانی اطلاعات می دهد و مخاطب را هیجان زده می کند. فیلم آرام آرام جلو میرود. و خط روایی مناسبی را طی می کند. فیلم با ارجاعات دیالوگی سعی در اطلاع رسانی دارد. اطلاع رسانی ای که بستری جنایی ، معمایی دارد. و در دل مخاطب ترس ایجاد می کند. با ایجادکردن تعلیق مخاطب مجذوب فیلم می شود و آنرا ثانیه به ثانیه دنبال می کند. تعلیق ها در فواصل زمانی پیدا شدن طاهر (رضا بهبودی) شکل می گیرد. طاهر که شخصیتی ترسناک و سودجو دارد. در پی عقده گشایی هایی است از زن قبلی اش در دلش مانده. و اینجا دیواری کوتاه تر از صحرا (باران کوثری) پیدا نکرده است. با شخصیت پردازی ...
شنِل یک قصه پردازی مبهم دارد. اما انسجام را از دست نداده است. فیلم با ساختاری منسجم و خوش ریتم جلو رفته است. تا یک قصه پردازی منطقی شکل بگیرد. فیلم قطره چکانی اطلاعات می دهد و مخاطب را هیجان زده می کند. فیلم آرام آرام جلو میرود. و خط روایی مناسبی را طی می کند. فیلم با ارجاعات دیالوگی سعی در اطلاع رسانی دارد. اطلاع رسانی ای که بستری جنایی ، معمایی دارد. و در دل مخاطب ترس ایجاد می کند. با ایجادکردن ...
فیلم خوبی بود
با وجود بی بازیگر بودن ولی روال فیلم جوری بود که میشد به دنبالش روانه شد
فیلم عامه پسند است و داستانی رازآلود دارد که تا تقریبا انتهای فیلم موضوع مبهم است و همینطور فیلم آموزشی برای خانم های مطلقه که مراقب باشند
چقدر زیبا اشاره میکنه به اینکه که وقتی پدر مادر ها در فضایی پر استرس قرار میگیرند دیگر هیچ آگاهی برای تربیت فرزندانشون ندارند و این عدم آگاهی حاصلش فرزندانی هنجار گریز و افسرده و بیماری میشود که قرار است آینده سازان جامعه ما باشند
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۰ بهمن ۱۳۹۶
فیلم های ایرانی ای که نقش افغان در آنها وجود دارد جز تحقیر آنها چیزی ندارند که بگویند واقعا متاسفم برای سینمای ایران که همه یک ملت را با یک چشم نگاه میکنند.پر از نژاد پرستی
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۷ بهمن ۱۳۹۶
پایان فیلم پر از قدرت و امید و انرژی بود . چیزی کا معمولا در فیلمهای ایرانی کم یافت میشه .
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۶ بهمن ۱۳۹۶
دوستان من ی سوالی دارم که هر چی دقت کردم تو فیلم متوجه نشدم. این ویدیوی بازگشت جوجه کلاغ که باهاش صحرا رو تهدید میکرد چیه؟؟
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۴ بهمن ۱۳۹۶
چقدر خوبه که همه فیلم ها دانلود قانونی داشته باشه واقعا دیگه جا برای نگهداری دی وی دی نیست
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۳ بهمن ۱۳۹۶
ببینیم یا نبینیم🤔
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۳ بهمن ۱۳۹۶
ببین ببین قنگه
۰
۰
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۵ بهمن ۱۳۹۶
نبینید، ندیدنش از شروط خوشبختیه... اینقدر مزخرفه که حد نداره، شاهکاره
۰
۰
گزارش تخلف
۴ سال پیش
۱۶ آذر ۱۳۹۶
یه مقداری حالت تئاتری داشت. شاید به خاطر بازیگرانش. فیلمنامه بدی نداشت ولی کمی واضح مسئالشو مطرح نمی کرد. خیلی خوب بود.
فیلمنامه فیلم خیلی خوب بود و نسبت بسیاری از فیلمهایی که امسال اکران شد فیلمنامه و داستان بهتری داشت
بازی رضا بهبودی عالی بود
کارگردانی و تدوین هم قابل قبول و خوب بود
فقط خیلی یهویی تموم شد
در کل فیلم خوب و قابل قبولی بود
پیشنهاد میکنم ببینیدش
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۶ آبان ۱۳۹۶
خطر لو رفتن داستان
به نظر من فیلم جالبی بود که تبعیض ها رو نشون میداد. این که یک مادر به هر دری میزنه تا فرزندشو حفظ کنه و مردم یک جامعه هرکس به منفعت خودش حرف میزنه... پایان فیلم باز بود چون قرار نیست همیشه آخر همه ی قصه ها خوش باشه... و اینکه توی آخرین لحظه تصمیم گرفت به هر طریقی و با هر خطری از دخترش محافظت کنه... کاری که هر مادری میکنه
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۳ آبان ۱۳۹۶
خطر لو رفتن داستان
نمیدونم چرا خیلیا با پایان فیلم مشکل داشتن !؟ بهترین حالت پایان واسه این فیلم همین بود ! این که صحرا کوتاه نیمدو ضعیف نبودو نزاشت ترسش همه داراییشو ازش بگیره بهترین پایان بود بنظر من . اینجور فیلما مخصوصا واسه افراد ضعیف شاید بتونه این پیامو داشته باشه که در برابر هر ترسو تهدیدو تنهایی وا ندن !
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۰ آبان ۱۳۹۶
چرا حالا شمال رو انتخاب کردن برای به تصویر کشیدن این فیلم؟ و چرا انقدر مبهم بود همه چیش؟ فیلمنامه کار شدیداً پرمشکل هست
منم دقیقاً تا نصفه هاش نفهمیدم قضیه چیه .... فکر کردم اشکال از منه ولی می بینم که ظاهراً خیلیها این طوری ان.
۲
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۵ آبان ۱۳۹۶
ایده جذابی داشت ولی تا میانه های فیلم من نفهمیدم حرفش چیه، شاید سانسور داشته یا نویسنده نتونسته منظورشو درست برسونه.... بازی باران کوثری تکراری
۶
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۵ آبان ۱۳۹۶
حوصله سر بر
۵
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۴ آبان ۱۳۹۶
فیلم بدی نبود ولی یه مقدار گنگ بود برای من .... فیلمی هست که کمی خاص هست و باید در گروه هنر و تجربه به اکران درمیامد
۳
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۲ آبان ۱۳۹۶
خیلی بی سر و ته بود. فیلمنامه اش جای کار خیلی بیشتری داشت.
۳
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۲۹ مهر ۱۳۹۶
به نظرم تو اين اشفته بازار فيلم ها موضوع جديدي داشت درست آخر داستان خوب تموم نشد ولي فيلم بدي نبود بازي بازيگران هم خوب بود به نظرم ارزش يكبار ديدن داره
فیلم شنل نمونه کامل یه فیلم با یه فرصت از دست رفته هستش . فیلمی که دست روی موضوع جذاب و جدیدی گذاشته . ضمن اینکه فیلمنامه کار هم به نسبت قوی و با جزئیاتی هستش . اما متاسفانه در اجرا به هیچ وجه از ظرفیت های بالقوه فیلمنامه استفاده نشده و فیلمی که می توانست با یه کارگردانی خلاقانه و بدیع تبدیل به یک فیلم خوب بشه ، الان یه ایده از دست رفته هستش . البته از بازی دیدنی باران کوثری و رضا بهبودی نمی توان به سادگی گذشت.
فیلمی با فیلمنامه پیچیده که از احاظ حقوقی مشکل داره- بازی ها خوب بود -باران کوثری خوب و رضا بهبودی عالی بازی کردند - در کل ارزش دیدن داره فقط آخر فیلم رو هواست و بد تموم میشه
فیلمی پر از قصه هایی که هر کدوم خودش یه فیلم بود... پر از گروکشی و جنجال... فیلم موضوع خوبی داشت اما خوب بودن موضوع دلیل نمی شه یه فیلم خوب از آب در بیاد. البته شخصیت پردازی نقش اول مرد (رضا بهبودی) هم از معدود خوبی های فیلم بود.
۷
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
ضعيف و بي كشش
۴
۱۰
پاسخ
گزارش تخلف
۵ سال پیش
۱۳ بهمن ۱۳۹۵
خطر لو رفتن داستان
فیلم خوب و منطقی و بدون ایرادی بود جز اینکه چرایی و چگونگی مرگ مسعود فروتن مشخص نشد حداقل ی اشاره میکردن سکته ای تصادفی چیزی...