پوستر فیلم قهرمان

فیلم‌ سینمایی |درام

قهرمان (۱۳۹۹)

A Hero

۷.۳ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۷۲ رای

منتقدان:

۶.۵

امتیاز دهید :

«قهرمان» درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی در زندان به سر می برد اما طی دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با دادن بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شکایت کند. هر چند که اتفاق‌ها آنگونه که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود.

کارگردان: اصغر فرهادی

نویسنده: اصغر فرهادی

عکس‌های فیلم قهرمان


اصغر فرهادی در پشت صحنه فیلم «قهرمان»
اصغر فرهادی و امیر جدیدی در پشت صحنه فیلم «قهرمان»
فیلم «قهرمان»
سحر گلدوست در فیلم «قهرمان»
امیر جدیدی در فیلم «قهرمان»
امیر جدیدی در فیلم سینمایی «قهرمان»
امیر جدیدی در فرش قرمز فیلم «قهرمان»(a hero) درهفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن2021
اصغر فرهادی، امیر جدیدی و سارینا فرهادی در فرش قرمز فیلم «قهرمان»(a hero) درهفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن2021

دیالوگ های به یاد ماندنی

نقدهای بلند فیلم قهرمان

   نوشتن سه یادداشت برای یک فیلم قطعا عجیب به نظر می رسد اما دو یادداشت قبلی ام به دلیل محدودیت کلماتی بیشتر شکل و شمایل ریویو داشت به همین دلیل آنچه که در این یادداشت می خوانید قطعا نگاه وسیع تر و مصداقی تر نسبت به اثر آخر اصغرفرهادی ست و دلیل دیگر این یادداشت ابهاماتی ست که پیش آمده به طور مثال زمانی که منتقد با یک فیلم مشکل دارد دلیل بر مشکل داشتن با خودِ کارگردان نیست یک هفته از اکران قهرمان می گذرد و یادداشت ها و نقدهای مثبت در فضای مجازی ترند شده است ، نقدهایی که بعضی از همکاران نوشته اند بیشتر از اینکه تحلیل فیلم باشد ستایش اصغرفرهادی است نمی دانم از چه زمانی باب شده که منتقد در نقد خود (شما بخوانید شبه نقد) برای فیلمساز هورا بکشد! و این ستایش نامه ها استوری به استوری در پیج های عوامل تولید فیلم دیده می شود، قطعا این نوشته ها یک شوخی ست و بالا رفتن از طناب پوسیده ای ست که آنچنان هم دلیل شهرت منتفد نمی شود، منتقد برای مخاطب می نویسد اینکه فلان منتقد ستایش نامه برای فرهادی می نویسد یا به او فحش می دهد قطعا برای فرهادی مهم نیست ، منتقد طرف مخاطب است و می خواهد به او بگوید که علت ضعف واقعی فیلم جدید فرهادی چیست؟ که البته شاید استفاده نگارنده از واژه ضعف برای ستایش نامه نویسان فرهادی زشت باشد که مهم نیست. قهرمان ضعف دارد ضعف اساسی که ربطی به جوایز کن و شاید اسکار و فلان جا ندارد ضعف از خودِ فیلم می آید از جایی که اعتماد ما به فرهادی است یعنی چی؟ بی شک فرهادی در قصه پردازی و پردازش آن ید طولایی دارد و من به آن می گویم شگرد فرهادی که برای خودش است دیگر کارگردانان سعی برآن داشتند تا شبیه به آن کارگردانی یا نویسندگی کنند اما جواب نگرفتند چرا که شگرد فرهادی در پردازش قصه ...ادامه مطلب
ترجمه اختصاصی سلام سینما در عصر فضای مجازی که در کمتر 15 دقیقه می‌توان در آن به یک چهره‌ی مشهور تبدیل شد، قهرمان بودن به معنای واقعی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر مطمئن باشی که کار درست را انجام داده‌ای، آیا لازم است که راه بیوفتی و دیگران را متقاعد کنی که انسان درستی هستی؟ یا باید به هر قیمتی که شده، حتی به قیمت بی‌آبرو کردن دیگران، آبروی خودت را حفظ کنی؟  فیلمساز ایرانی «اصغر فرهادی» تمام این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر اخلاقی را در یک درام تحسین برانگیز که در مرکز آن «امیر جدیدی» با نقش‌آفرینی خود می‌درخشد، کنار هم می‌گذارد. «جدیدی» نقش مردی را ایفا می‌کند که ناخواسته به دلیل از خودگذشتگی‌اش در فضای مجازی وایرال می‌شود. همانطور که در یک سال اخیر خوب ...ادامه مطلب
   قهرمان ساخته اصغر فرهادی از دیگر نشانه هایی است که سینما در ایران تبدیل به فرصتی برای یک اعتراض اجتماعی شده و عملا تعریف جدیدی از درام و ملودرام هایی با پایان باز دارد. این جمله ابدا به این معنا نیست که فیلم بد است. فیلم خوبی است، اما فرصتی برای خوب شدن میان آن همه چرایی نمی یابد. در همین ابتدای یادداشتم بگویم که به هیچ عنوان نمی خواهم با نقد این فیلم جریان سازی کنم، چرا که این فیلم خود بیش از اندازه جریان ساخته است. همانطور که در نقد آثار گذشته فرهادی به آن اشاره داشتم، شک و نتیجه اخلاقی حاصل از آن که اساسا اخلاقی و انسانی نیست، تم اصلی کارهای فرهادی است. فیلم برای من در 40 دقیقه ابتدایی تمام شد. درست از جایی که محسن تنابنده، که به نظر من موتور فیلم است و بازی منحصر به ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم قهرمان

دیوید ارلیک


«قهرمان» یکی از بهترین فیلم‌های «فرهادی» است. او با تکه‌های پازلی که به مخاطب ارائه می‌دهد، باعث پیچیده‌تر نموندن طرح کلی داستان می‌شود اما همین پیچیدگی است که در نهایت پازل را حل می‌کند. درخشش «امیر جدیدی» تنها بخاطر دوست‌داشتنی بودن او‌ نیست بلکه بدلیل توانایی فوق‌العاده‌ی او در ایفای کاراکتر «رحیم» است.

خبرهای مرتبط با فیلم فیلم قهرمان

نظرهای منتشر شده فیلم قهرمان

۲۵ روز پیش

۲۰ آبان ۱۴۰۰

رحیم فیلم قهرمان همان اصغر فرهادی است . که با یک ویدیو در فضای مجازی توسط خاص و عام نقد می شود و با یک جایزه و لوح تقدیر به چهره ای ملی تبدیل می شود. در کل آقای فرهادی ما خودتون و فیلم هاتون رو خیلی دوست داریم ، خیلی
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۲۵ روز پیش

۲۰ آبان ۱۴۰۰

رحیم فیلم قهرمان همان اصغر فرهادی است . که با یک ویدیو در فضای مجازی توسط خاص و عام نقد می شود و با یک جایزه و لوح تقدیر به چهره ای ملی تبدیل می شود. در کل آقای فرهادی ما خودتون و فیلم هاتون رو خیلی دوست داریم ، خیلی
۲
۰
پاسخ
گزارش تخلف

یک ماه پیش

۱۷ آبان ۱۴۰۰

"قهرمان" آخرین ساخته اصغر فرهادی فیلمی است در باب تعارضات فکری و فرهنگی جامعه. مفاهیمی مانند قهرمان و بازنده, راست و دروغ, درست و اشتباه را بیان می کند. تصویر کلی که از فیلم می بینیم جامعه ایست که از یک شخص بت می سازد و مجموعه ای از صفات نیک و انسانی را به او نسبت می دهند و سپس بت را خرد کرده و به زیر می کشد. عموما در آثار فرهادی با یک نتیجه گیری اخلاقی روبرو نیستیم و طبعا برای هرکدام از شخصیت های داستان دلایل و توجیهاتی وجود دارد و اساسا این شرایط است که وضعیت های گوناگون را در رفتار شخصیت ها تعریف می کند. شخصیت مثبت و شخصیت منفی وجود ندارد و به صورت کلی همه در یک روایت سهمی دارند. رحیم شخصیت اصلی فیلم, انسانی درست و راست گو و بی شیله پیله به نظر می رسد که به دلیل بدهکاری در زندان است. از همسر سابق خود جدا شده و هم اکنون با دختری دیگر ملاقات می کند و در صدد ازدواج با اوست. مشکلات فراوان دارد و از پرداخت بدهی خود بازمانده که ناگهان چند سکه طلا پیدا می کند و سپس تصمیم به پس فرستادن و پیدا کردن صاحب اصلی آن می گیرد, نهایتا به دلیل کار نیکوکارانه و انسانی از وی تقدیر شده و تلویزیون رسمی کشور با او مصاحبه ای ترتیب می دهد. در این مصاحبه رحیم میگوید تصمیم به فروش سکه های طلا داشته اما در زمانی که به طلافروشی رفته مشاهده کرده که ماشین حساب و خودکار فروشنده کار نمی کند و این دیده خود را حمل بر یک نشانه دانسته و از فروش سکه های طلا منصرف می شود. رحیم در طول داستان دارای تغییرات و تعارضات در نوع تفکر و رفتار هایش است. برای مثال از طرفی در صدد فروش مال دیگری به طلافروشی می رود و از طرفی دیگر به طور ناگهانی دچار عذاب وجدان و ترس میشود. در عین حال که برادر همسر سابقش(بهرام) که با فروش جهیزیه دختر خود کمک بسیار کرده و به او بدهکار است اما احترامی برایش قائل نیست. نمایی که از شخصیت رحیم در طول فیلم می بینیم انسانیست آرام و با محبت اما ناگهان در نقاطی کنترل خود را از دست می دهاد و دست به پرخاشگری میزند. عجیب اینجاست که این شخصیت درستکار و راستگو دست به دروغگویی می زند و به طور کلی در حال سلب مسئولیت از خود است و بار ها در طور فیلم جمله "مگر چکار کرده ام" را از او می شنویم. در اوایل داستان از اینکه او را در تلویزیون نشان داده و با پسر بچه اش که اختلال گفتاری نیز دارد کوتاه مصاحبه ای شده خوشحال است ولی در اواخر داستان این کار را سوءاستفاده از فرزندش و بی اخلاقی تلقی می کند. رحیم رفته رفته از انسانی درست کار به فردی ساده لوح, سست اراده و کودن تبدیل میشود که برای فرار از مخدوش شدن آبروی خود دست به دروغ گویی می زند و حتی از نامزد خود می خواهد که شهادت دروغین دهد. مدیران موسسه خیریه و زندان هم به همین صورت رفتارهای منفعت طلبانه ای دارند و هرکدام صرفا به جهت پیشبرد اهداف خود از رحیم حمایت می کنند و در نقطه ای که احساس می کنند خدشه ای به اعتبار آنها وارد خواهد آمد حمایت خود را از رحیم قطع می کنند. شخصیت هایی متزلزل و ناپایدار. در پایان رحیم در این بازی شکست خورده و فرو می ریزد. انسانی که همواره تلاش کرده درست کار باشد اما تمام آبرو و اعتبارش را از دست می دهد. او پس از تمام مصائبی که می کشد مجبور به بازگشت به زندان و ادامه حبس خود می شود اما با تمام اینها باج نمی دهد که به زعم من نقطه عطف این شخصیت در همین لحظه ساخته و پرداخته می شود و از رحیم قهرمان واقعی داستان را می سازد. شخصیتی که مسئولیت تمام کمال می پذیرد و حبس را به آزادی ترجیح می دهد. قهرمان را فیلمی تاثیر گذار, غنی, با ظرافت, همراه با بازی هایی استادانه دیدم. تماشای این فیلم لذت بخش خواهد بود و تماشاگر را همچنان که سرگرم میکند به فکر و تکاپو وا می دارد. رامین منصفی - آبان ماه ۱۴۰۰
۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف

یک ماه پیش

۷ آبان ۱۴۰۰

چند ساعتی است بعد از دیدن فیلم به آن فکر میکنم...قهرمان بعد از پایان فیلم شروع شد در درون ذهن من..درامی که در اوج سادگی بسیار پیچیده است با فیلنامه ای دقیق و تحسین بر انگیز .بازی امیر جدیدی محشر است،محشر و به یادماندنی.تدوین این فیلم لطیف ،ظریف و هنرمندانه است.واااای از امیر جدیدی دوباره بهش اشاره کردم چون واقعا نقش آفرینی تحسین برانگیزی بود .فیلمبرداری بسیار خوب و با قاب های ماندگار و کاملا سینمایی ،بیننده را با خودش میبرد تو لوکیشن فیلم.بعداز جدایی بهترین فیلمی بود که از اصغر فرهادی دیدم.یک سوم پایانی فیلم اوج کار فرهادی در این فیلم بود و هرچه به جلوتر رفت بهتر و بهتر شد.نشانه گزاری ها ( مثل مسئله اتوبوس و پله ها و ... )عالی بود و ظرافت فیلم نامه رو به رخ میکشید.عشق بین دو انسان ، امید و روزنه ها و حفظ هویت و رستگاری در فیلم هنوز در ذهن من در حال آنالیز است.فلسفه نقطه سفیدی در سیاهی و نقط سیاهی در سفیدی در داستان کاملا قابلا لمس بود.قهرمان را دوباره باید ببینم.
۵
۰
پاسخ
گزارش تخلف

یک ماه پیش

۵ آبان ۱۴۰۰

تنها برگ برنده و بار اصلی فیلم روی دوش امیر جدیدی بود . قهرمانی که نقش رحیم را با تمام وجود و احساس بازی کرد و این نقش را مال خودش کرده بود . تمام بازیگران گاهی لهجه شیرازی شان می پرید به غیر از جدیدی . اصغر فرهادی هم مثل همیشه یک موضوع انسانی , اجتماعی و اخلاقی را روایت کرد . و بعد از به نمایش گذاشتن دروغ و پنهان کاری و خیانت و ... هر چه که در آثار قبلی او شاهد بودیم حالا نوبت به تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر آبرو ی آدم ها رسید . فیلمنامه و کارگردانی و همه چیز معمولی بود , نه هوشمندانه نه دراماتیک نه جذاب ... در کل فرهادی فقط اعتبار و افتخار جهانی دارد ولی اهل تکرار است نه ساختارشکنی و ریسک در مدل فیلم سازی . هنوز هم گذشته و جدایی نادر از سیمین را بیشتر از تمام آثارش دوست دارم و بهترین می دانم .
۳
۷
پاسخ
گزارش تخلف