پوستر فیلم سوء تفاهم

فیلم‌ سینمایی

سوء تفاهم (۱۳۹۶)

۴.۴ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۶۱ رای

منتقدان:

۵.۲

امتیاز دهید :

تعدادی از دانشجویان سینما دختر ثروتمندی را به امید بازیگر شدن گروگان می گیرند، اما به تدریج ماجرای گروگان گیری و ساخت فیلم پیچیده می شود تا جایی که دیگر تشخیص واقعیت و خیال ناممکن جلوه می کند.

عکس‌های فیلم سوء تفاهم


مریلا زارعی در فیلم «سوء تفاهم»
مریلا زارعی و کامبیز دیرباز در فیلم «سوء تفاهم»
اکبر عبدی و کامبیز دیرباز در پشت صحنه فیلم «سوء تفاهم»
مریلا زارعی و هانیه توسلی در فیلم «سوء تفاهم»
کامبیز دیرباز و هانیه توسلی در فیلم «سوء تفاهم»
فیلم «سوء تفاهم»
پشت صحنه فیلم «سوء تفاهم»
مریلا زارعی در نشست خبری فیلم «سوء تفاهم» در برنامه دو قدم تا سیمرغ در سینما ملت

نقدهای بلند فیلم سوء تفاهم

روز دوم جشنواره: فیلم سوءتفاهم کارگردان: احمدرضا معتمدی، کارگردانِ فلسفه‌خوانده‌ای‌ست که از مدیوم سینما برای بیان برداشت‌ها و عقاید فلسفی خود بهره می‌گیرد؛ از همین‌رو، آخرین اثر او، فیلمی‌ست که گام در وادی وهم و واقعیت نهاده. بازیگران: با توجه به فرم و موضوع، ترکیب بازیگران چندان بر قامت فیلم ننشسته؛ شاید این امر هم ناشی از انصراف چندباره بازیگرانی باشد که انتخاب‌های اول معتمدی بودند. داستان: گروه فیلم‌سازی در حال فیلمبرداری از گروگان‌گیری دختر پولداری هستند. نقد و نظر: فیلم با جمله‌ای از ژان بودریار، فیلسوف پست‌مدرن درباره واقعیت و فراواقعیت آغاز می‌شود و از آن پس با برداشت سینمایی معتمدی از آرای بودریار مواجه‌ایم؛ اتفاقاً از همین‌روست که بازی‌های شکسته، دکوپاژ، نوع فیلمبرداری و لوکشین صرفاً ابزارهایی هستند برای بیان این نکته که چگونه جهان مدرن می‌تواند با نمایش‌ها و جلوه‌های متفاوت، فهمی جز آنچه در واقعیت می‌گذرد را عرضه کند تا ذائقه و برداشت مردم را آن‌گونه که خود می‌پسندد هدایت کند. با توجه به همین برداشت‌هاست که تقریباً تا انتهای فیلم، مخاطب در گیر و دار این پرسش است که کدام روایت، واقعیت است و کدام روایت او را راهی سرابِ اوهام می‌کند؟ و مدام در دو راهی انتخابِ واقعیت، دچار شک و تردید شود. درست است که بازی‌ها گاه اغراق‌شده و دیالوگ‌ها تئاترگونه ادا می‌شود اما این امر، عامدانه در راستای آمیختن سره و ناسره بوده، ضمن اینکه در نهایت با توجه به محدودیت‌های مدیوم سینما به ناچار باید برای روایتِ فیلم‌هایی در این سبک، دست به دامان دوربین روی دست یا فیلمبرداری با موبایل شد. در هرحال، با توجه به همین برداشت‌های فلسفی که در لایه لایه‌های فیلم تکثیر شده یا تکرار چندباره سکانسِ نوشیدن ...ادامه مطلب
   واقعیت کدام است؟ سوالی که فیلم به خوبی در بیننده ایجاد میکند. سوءتفاهم یکی از فیلم های جشنواره امسال است . کارگردان فیلم احمدرضامعتمدی است . از جمله آثار معتمدی می توان به آلزایمر و دیوانه ای از قفس پرید اشاره کرد. فیلم با جمله ای از ژان بودریار فیلسوف فرانسوی در مورد واقعیت و تصویر آغاز میشود که این خود معلوم می‌کند که باید حواسمان در فیلم به واقعیت باشد. فیلم داستان گروگان گرفتن دختر فردی پولدار است.  بیننده در ابتدا تصور میکند تمام چیزهایی که میبیند واقعیت است.  اما بعد از مدتی در بیننده شک ایجاد می شود و در انتهای فیلم بیننده واقعیت رامی فهمد. فیلم حال و هوایی کمدی دارد و کم کم شکل معمایی به خود میگیرد. بازی پژمان جمشیدی بهترین بازی فیلم است . بازی هانیه توسلی و ...ادامه مطلب
دوران مدرن هنر را بازنمایی خود واقعیت تعریف می‌کردند و‌ پست مدرن که امروز بیشتر گونه‌های هنری گوشه‌ای به آن می‌زنند، بازنمایی تقلیدی‌ست که از واقعیت گرفته می‌شود، درواقع مرز واقعیت و‌بازنمایی آن به هم می‌ریزد و‌گاه از بین می‌رود . به عقیده بودریار «بازنمایی‌ها به جای بازنمایی از  واقعیت، یکدیگر را تقلید می‌کنند و به یکدیگر ارجاع می‌دهند، و این شبکه بافته شده از بازنمایی‌های رسانه‌ها را ابرواقعیت یا واقعیت حاد می‌نامد. و همین ایده، دست‌مایه فیلم جدید احمدرضا معتمدی‌ست، کارگردانی که بیش از سینما دغدغه فلسفه دارد.فلسفه‌ای که در فیلم‌های گذشته‌ی او در غالب شخصیت‌ها و قصه نمود بیشتری داشت تا فرم. سوءتفاهم فرم کلی فیلمنامه و فیلم را از محتوای درونی‌اش می‌گیرد، شکستن مرز بین واقعیت ...ادامه مطلب

نقدهای کوتاه فیلم سوء تفاهم

خبرهای مرتبط با فیلم سوء تفاهم

نظرهای منتشر شده فیلم سوء تفاهم

۵ ماه پیش

۱۳ خرداد ۱۴۰۰

هیاهو برای هیچ
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۱۰ ماه پیش

۱۷ دی ۱۳۹۹

چطوری این فیلم تو 5جبهه کاندیدای سیمرغ شده؟کاش داورارو جمع کنن و بپرسن که چرا؟ در کنار خانوم یایا و ترومای سرخ و ما همه با هم هستیم این فیلم مزخرف ترین فیلم تاریخ ایرانه بنظرم
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

یک سال پیش

۲ شهریور ۱۳۹۹

فیلم به معنا مزخرف ،فقط دیالوگ چرند ،بدون جلوه ویژه یا حداقل فیلم نامه بدرد بخور ،بخصوص بازی بیخود پژمان جمشیدی که گند زده به سینمای ایران ،متاسفم برای اکبر عبدی که خودشو آلوده این فیلمای در پیتی میکنه و متاسفم برای مردم ایران که وقتشونه برای دیدن این فیلم تلف میکنند ،سینمای ایران به قهقرا رفته حیف
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۵ اسفند ۱۳۹۷

وظیفه شما بعنوان سینماگر اینست که بما هویت بدهید اما رسالت این فیلم هویت ما را پیچیده تر و تنها تر کرد
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۰ اسفند ۱۳۹۷

خوب نبود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۵ اسفند ۱۳۹۷

وظیفه شما بعنوان سینماگر اینست که بما هویت بدهید اما رسالت این فیلم هویت ما را پیچیده تر و تنها تر کرد
۰
۰
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۲ اسفند ۱۳۹۷

لطفا لطفا وقت نگذارین واسه دیدن این فیلم . یکی از بی معنی ترین و بدترین فیلم های تاریخ سینمای ایرانه. مطمینم که اسکار بدترین فیلم میبره .
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۲ اسفند ۱۳۹۷

لطفا لطفا وقت نگذارین واسه دیدن این فیلم . یکی از بی معنی ترین و بدترین فیلم های تاریخ سینمای ایرانه. مطمینم که اسکار بدترین فیلم میبره .
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۲ اسفند ۱۳۹۷

لطفا لطفا وقت نگذارین واسه دیدن این فیلم . یکی از بی معنی ترین و بدترین فیلم های تاریخ سینمای ایرانه. مطمینم که اسکار بدترین فیلم میبره . افتضاح بود
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۲۹ بهمن ۱۳۹۷

فیلمی پیچیده دارای فیلمنامه بسیار قویی .
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۲۸ بهمن ۱۳۹۶

فکر نمی کنم خود آقای معتمدی هم فهمیده باشه چی ساخته! فیلم اصلاً پلیسی بود؟ وهم و خیال بود؟ خیالی بود؟ چی بود؟ اصلا سبکی نداشت. بازی ها همه تکراری. نمی دونم هانیه توسلی چرا نامزد شد؟ شاید چون آقای صدرعاملی در میان داوران بودند
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۲۳ بهمن ۱۳۹۶

من که درکش نکردم. و وسطش کمی هم چرت زدم
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۲۲ بهمن ۱۳۹۶

ریتم بسیار کند و تکرار زیاد- فضای فیلم یکنواخت و کسل کننده- تا نیمه فیلم منتظر یک غافلگیری و اوج گیری داستان بودیم اما نشد. اصلا هم فیلم تفکر برانگیز خاصی نبود- کارگردان دوست داشته داستانش راز آلود جلوه کنه اما نیست-میخواسته معماگونه باشه اما نیست- پایان فیلم همه یک حس حیف پولی تو نگاهاشون بود...
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۲۱ بهمن ۱۳۹۶

بعضی از دوستان اومدن میگن فیلم برای طبقه خاصیه.بیان برای ما خاص بودن فیلم رو توضیح بدن.کارگردان وقتی نتونسته بازی بگیره کجای این فیلم خاصه. عینک سواد نمیاره و یک بیسواد پولدار با تجربه کارگردان واقعیه ماجراست موضوع فیلمه.ولی فیلم تو همه چیز فاجعه است.دوستان وقت خودتون رو تلف نکنید با دیدن این فیلم.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۲۰ بهمن ۱۳۹۶

من اصلاً فاز این فیلمو نفهمیدم! کاش فیلمی بسازن که مردمم بفهمن و فقط مال منتقد و فیلسوف و روشنفکر نباشه.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۶

خیلی بده فیلم سوتفاهم پیشنهاد میکنم وقتتان را تلف نکنید
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۶

خیلی بد بود ... از اواسط فیلم مردم از سالن خارج شدن و اکثرا هم از دست هیئت انتخاب شاکی بودن ... واقعا چرا درساژ شاه کش آستیگمات انتخاب نشدن ؟
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۸ بهمن ۱۳۹۶

افتضاح ترين فيلم سينماي ايران حيف وقتي كه براي ديدنش گذاشتم
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۸ بهمن ۱۳۹۶

این فیلم (که از بردن اسمش به عنوان فیلم، شرمم میاد) یعنی بی احترامی نویسنده و کارگردان و تمامی بازیگران، به تماشاچی... به قدری ضعیف که از ۲ دقیقه ی اول تعجب می کنی این فیلم چرا باید توی جشنواره ای به این مهمی توی ایران، اجازه ی ورود داشته باشه... فیلم به قدری سخیف، ضعیف، افتضاح و مسخره اس، که با هیچ دید و با هیچ منطقی نمیشه به عنوان فیلم پذیرفتش. واقعا باید از هیات انتخاب سوال کرد که به چه علتی اجازه ی نمایش همچین افتضاحی رو توی جشنواره دادن... فیلم های ضعیف بسیاری دیدم، اما همیشه نظرم این بوده که فیلم هرچقدر ضعیف هم بوده، براش زحمت کشیده شده و یه حرفی داشته. هچ فیلمی رو انقدر بد در موردش نظر ندادم. اما این فیلم بدترین فیلم تاریخ سینمای ایران و جهانه، و مفتضح ترین فیلمی که من به عمرم دیدم. وقت و پولتون رو صرف دیدن این افتضاح سینمای ایران نکنید. در نهایت حتا برای وقتی که برای نوشتن این نظر، در مورد این فیلم گذاشتم هم پشیمونم.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۷ بهمن ۱۳۹۶

تو کارهای احمدرضا معتمدی همیشه باید به دنبال فضاهای متنوع و ژانرهای خاص بگردی که کمتر کارگردانی تو ایران حاضره تجربش کنه ... سبک فیلم سوءتفاهم نوعی پست مدرنیسم هست که گاها در سینمای اروپا شاهد ساخته چنین فیلم هایی هستیم... برای درک فیلم های معتمدی باید نگاه متفاوت تری داشته باشیم البته بهترین کارهای این فلسفه ساز سینما همچنان این سه فیلم هستند ( دیوانه از قفس پرید ... قاعده بازی و هبوط )
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۷ بهمن ۱۳۹۶

امسال تو جشنواره ۵ تا فیلم فاجعه دیدم واقعا تو سینما داشتم زجر میکشیدم این فیلم هم یکی از اونهاست که واقعا علت انتخابش و نمیدونم جای فیلم های خالی که انتخاب نشدن مثل استیگمات و شاه کش خالیه باید منتظر بود و دید که سطح اون فیلم ها پایین تر از فیلم های انتخاب شدس
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۷ بهمن ۱۳۹۶

این فیلم مخاطب خاص داره.باید توی سینمای هنر و تجربه اکران بشه. مردم ما عادت کردن فیلم ساده نگاه کنن،یه کم فیلم گنگ میشه دیگه دوست ندارن.انگار هیچکس نمیخواد توی این مملکت فکر کنه ! واقعا زیبا بود،از دستش ندید ( البته اگر ادم هایی هستید که فکر کردن رو دوست دارید)
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۹ بهمن ۱۳۹۶

دوست عزیز این فیلم مبتذل که با ورود به جشنواره فقط و فقط نشان دهنده ی روند رو به انحطاط سینمای مایت نه مخاطب خاص می پذیرد و نه عام لطفا از روی بی سوادی روی این فیلم اسم پست مدرن و جادویی نذارید
۰
۰
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۶ بهمن ۱۳۹۶

حیف اینهمه بازیگر مشهور و حرفه ای در یک فیلم بینهایت پوچ، گنگ و کش دار و بی سر و ته. بدتر از نداشتن فیلم نامه مشخص، نگرفتن بازی از اینهمه بازیگر حرفه ای بود. واقعا حضور فیلم سوتفاهم در جشنواره فیلم فجر یک سوتفاهم واقعی بود. جز تاسف چیزی نمیتونم بگم. به هیچ عنوان ارزش دیدن نداره. اگر هم رفتید ببینید بعد 15 دقیقه خودتون از سالن میاید بیرون. شک نکنید.
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۶ بهمن ۱۳۹۶

گنگ، سردرگم و ضعیف!!!!
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۶ بهمن ۱۳۹۶

بی سرو ته...افتضاح ...چرت و پرت به معنای واقعی...
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۴ بهمن ۱۳۹۶

وااای توروخدا نرین این فیلمو..افتضاح، همه چی بد..چرا پول ساخت همچین فیلمی رو میدین اخه
۰
۰
پاسخ
گزارش تخلف